PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Profossi Martti Mulle/ Nuijasota


tellervoranta
19.10.07, 18:58
Hei,

Heikki Ylikankaan kirjassa Nuijasota, sivulla 200-201, otsikon Rautalammen ryöstö alla on mm. seuraavaa, mikä on minua mietityttänyt:
....Asukkaita pakeni sotilaitten kynsistä pohjoisiin metsiin. Heitä etsiytyi irrotettava omaisuus mukanaan Pohjois-Suomen pitäjiin aina Kemin korkeudelle saakka. Näiden pakolaisten kautta on meille säilynyt tarkempia tietoja ryöstön laadusta ja laajuudesta. Maaliskuussa 1596 saapui Puotilan Antti Laurinpojan ratsulipuston profossi Martti Mulle KIIMINKIIN ja ryösti useilta perheiltä lähes kaiken arvokkaamman irtaimen. Ryöstelyn päämiehenä oli toiminut profossi Martti Mulle, mutta myös alikirjuri Joakim Pertunpoika oli käyttänyt kätensä.Jne.

Iin käräjien kertoma henäkuulta 1596 ei ole ainoa asiakirja, jossa puhutaan Rautalammin ryöstämisestä. Jne...

Onko tästä tarkempaa tietoa?

kysyy Vesaisen jälkeläinen ( valitettavasti senkin sotapukarin) :mad:

TapioV
19.10.07, 20:46
Karstulassa, silloisessa Saarijärvellä, on kylä nimeltä Kiminki.
T.V.

tellervoranta
20.10.07, 08:32
Heips Tapio,

arvaa kahdesti, tiedänkö tuon......

Joka tapauksessa tuosta minun kirjoituksestanikin voi nähdä, mihin yhteyteen se paikannimi oli liitetty ja missä käräjät pidetty. Kiiminki kuului silloin Iihin.

Tuleehan niitä virheitä kaikkeen mahdolliseen; joten saattaapa olla Kiminki.

Jos sinulla joskus olisi hiukan aikaa kirjoittaa tästä tarkemmin ?
Kiitos vastauksesta :)