PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Digitaaliarkiston URL-osoite


kaariaro
17.11.10, 17:28
Hei,
Olen joutunut ongelmaan Digitaaliarkiston tuomiokirjojen hyödyntämisessä: Olen kesästä alkaen käyttänyt Windows-ohjelmiin sisältyvää "Snipping Tool"
työkalua, joka viime viikkoon saakka on toiminut loistavasti. Työkalun avulla olen esim. napannut pienen kuvan hakemastani tuomiokirjalöydöstä, tallentanut sen pienenä kuvana ja nimennyt kuvan vuosiluvun, arkiston sarjan ja jakson sekä tekstiin sisältyvän henkilönimen avulla löytääkseni kohdan helposti uudestaan.

Nyt käsittääkseni ohjelman "koneaivo" ilmoitti, että käytän internet-sivustoa, joka voi mahdolliseti vahingoittaa konettani, Kun halusin varoituksesta huolimatta jatkaa, ohelma nimesi jonkun automatiikan avulla kaikki tekemäni kuvat samalla viimeksi käyttämälläni tiedostonimellä sekä esitteli minulle yrityksen internetsivujen luokittelun.

Luokitteluohjeen mukaan voin lisätä käyttämäni sivuston url-osoitteen avulla ns. luotettaviin internetsivuihin. Se olisi kuitenkin käsittäääkseni onnistunut vain kahdella ehdolla: url:ssa pitää olla https;// ja toiseksi sivustoa kai olisi pitänyt käyttää heidän oman selaimensa kautta. Kumpikaan näistä ehdoista ei täyttynyt. Siispä menetin muutamia satoja tuomiokirjamuistiinpanoja. En uskalla hakea varmuuskopiosta vastaavia kuvia ainakaan tälle koneelle, koska luulen automatiikan tuhoavan tiedostonimet jatkossakin.

Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen ongelmaan? Minusta näyttää, että Forumilla monikin käyttää samaa työkalua. Ilmeisesti on mahdotonta lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan, joten olisi mukava kuulla muiden kokemuksista. Virusohjelmani ei ainakaan löytänyt kuvista mitään huomautettavaai.

Jos moderoija katsoo paremmaksi käsitellä asiaa jotenkin muuten, tyydyn siihen.