PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Minne Heikki Kustaanpoika katosi Urjalasta?


Tuula B.
09.11.10, 16:55
Urjalan vuoden 1864 ulosmuuttaneiden luettelossa mainitaan muuttaneeksi 1. marraskuuta nrolla 89 Kankaanpään renki Heikki Kustaanpoika, mutta sarake minne muuttanut on tyhjä. Luettelo näyttäisi huolella tehdyksi, joten en heti tulkitsisi aukkoa papin huolimattomuudeksi. Mistä tässä voisi olla kyse?
Rippikirjassa 1865-72 osa 1 s. 164 on Heikin kohdalla sama tieto kuin ulosmuuttaneiden luettelossa. Olen tutkinut tuon rippikirjan, mutta siinä ei ole kuin edellä mainittu tieto, joten sen perusteella näyttäisi, että Heikki on muuttanut Urjalasta. Myös kuolleiden luettelon olen katsastanut, samoin Punkalaitumen rippikirjan, koska muuttaneiden luettelossa nro 88 on muuttanut Punkalaitumelle.
Heikki Kustaanpoika oli Menosten Mettä Mattilan Pihamaan torpan poika ja synt. 8.10.1845.
Näyttääkö siltä, että minun pitää siirtää Heikki listoiltani "Lopullisesti kadonneet" -tiedostoon?
Tuula B.


http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=14922&pnum=58

maijok
09.11.10, 18:37
Ei ole tuohon vastausta mulla, mutta Heikki kiinnostaa sikäli, että mieheni on hänen isosiskonsa Liisan jälkeläinen... :p:

Flora
09.11.10, 22:04
Heikin polkuja en minäkään ole seurannut, mutta perhe vaikutti tutulta. Äitinsä Greta Lisa Johansdr syntynyt Huhdin Snellillä 2.11.1811 on sukua. Hänen isovanhempansa ovat esivanhempiani: Tammelasta lähteneet Michel Johansson ja Maria Jacobsdr. Tytär Maria Michelsdr s. 19.5.1772 on esiäitini.

Flora

karisalm
10.11.10, 06:49
Hei

Vaikka tässä etsitään jälkipolvia vastaan kuitenkin esipolvien osalta kun tällä tai jollakin toisella listalla etsittiin ensimmäisen Snellin rummunlyöjä Johan Jöranssonin alkuperää joka jäi epäselväksi. Johan Snellin perukirjassa 11.6.1751 kerrotaan mm että "trumslagaren intet af Finland hemma utan ifrån Carelen så blef här wid ingen förmyndare."

Tuula B.
10.11.10, 18:30
Kiitokset kiinnostuksesta kysymystäni kohtaan. En taida vielä luovuttaa Heikin kanssa, vaikka ongelma ei auennutkaan.

maijok, olen selvittänyt Liisan ja hänen sisarustensa isänpuoleisia esipolvia 1700-luvun alkuun ja jälkipolvia 1800-1900-luvun vaihteeseen. Ota yhteyttä sähköpostiini, jos tuo sukuhaara kiinnostaa.

Flora, Michel Johanss. ja Maria Jacobdr. on tiedostossani, mutta heidän tammelalaista taustaansa en tiennyt. Olen kuvannut heidän Johan-poikansa 1. vaimon perukirjan, joka on kummallinen torso ja oli oudosti jonkun Talsoilan kyläläisen laajan perukirjan keskellä.

Karisalmi, tieto Snellin rummunlyöjästä on kiinnostava. Onko perukirja nähtävissä Hämeen maakunta-arkistossa?

Tuula B.

karisalm
10.11.10, 18:50
Hei

Sääksmäen tuomiokunnan 1700-luvun perukirjat ovat nykyään digitoituna SSHY:n jäsensivuilla, toki ne maakunta-arkistostakin löytyvät.