PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Soinin Mäkelän alkuperä


sukutut642
09.11.10, 11:33
Olen jo pitkään pohdiskellut, mistä Mäkelät tulivat Soiniin ja keitä he olivat. Mäkelä oli alkujaan kai jonkinlainen torppa, ehkäpä Vakkurin torppa, koska vanhin tuntemani Mäkelä käyttää nimeä Matti Eskilinpoika (Eskilsson) Vakkuri, s. n. 1655 vaimonaan Liisa Mikontytär Suni, s. 1653-58. Heidän poikansa oli Heikki Matinpoika Mäkelä, s. n.1690, k. 7.4.1767 Soini.

Epäselvää on kuitenkin, mistä Matti Eskilinpoika on kotoisin. Vai oliko Matin isä yleensäkään Eskil? Vilppu Keisarin kirjassa 1b on J. Höykinpuron kirjoitus, jossa kerrotaan Laukaasta tulleista Vakkurin väestä. Siinä luetellaan Vakkurissa asuva sisarusparvi: Yrjö, Sofia, Eskil ja Anna, kaikki Eskilssoneja tai -dottereita. Yrjöltä ei jäänyt aikuiseksi eläneitä lapsia, eikä Sofialtakaan, jonka mies oli Siffer Pietarinpoika Vakkuri (vävy?), Annalla ja puolisollaan Yrjö Pietarinpoika Vakkurilla (Sifferin veli?) oli kolme aikuiseksi elänyttä lasta: Anna, Sofia ja Olavi sekä Eskilillä oli lapset Matti, Maria, Simo, Marketta ja Vappu, mutta kirjan mukaan ainakin Eskil itse kuoli Laukaassa 1697, ei Soinissa.
Siis oliko Eskil Eskilinpoika Vakkuri Matti Eskilinpoika Vakkurin, s. n. 1655 isä? Isä saattaa olla myös Eskil Tapaninpoika Vakkuri, Vakkurin isäntänä 1630-luvulla, mainitaan Järviseudun historiassa osan I isäntäluetteloissa.
Voi olla, että kyselen taas mahdottomia, mutta heitänpä nyt tällaisen jutun kuitenkin purtavaksi, jos asia kiinnostaa. Ja sitä paitsi helppoihin kysymyksiin tiedän vastaukset itse.:D: