PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ajokorttitutkinnot 1930-luvulla ?


VKI45
04.11.10, 09:47
Tietäisikö joku kertoilla, mitä vaatimuksia autojen (henkilö-/kuorma-autot) ajokorttien saamiseen on tarvittu 1930-luvun alussa ? Millainen siis on ollut
tuon ajan "autokoulu" opetusohjelmineen ?

olanyk
04.11.10, 20:26
En tiedä varsinaisesti vaan muistelen erään Oulun lähiseudun isohkon tilan maanviljelijän kertoman.

Heillä oli tarve ajaa aina pehmenvään pihaan ja teille kiviä ja jonkulaisen anomuksen kautta siavat ostaa kuorma-auton ja olikoha halu maitoa ajaa meijerille. En usko että vältämättä traktoriakaan olisi ollut vielä talossa. Olussa kai oli jo "katsastusinsinööri" jolle meni kertomaan ostaneensa kuorma-auton ja tarvitsisi ajokortin. Jonkun kysymyksen seurauksena ajokortti kirjoitettiin, hyvälle hevosmiehelle.

Toinen muistitieto oli Oulun ensimmäisistä takseista. Vaimoni perheessä eli 50-luvulla viimeiset vuotensa taksiautoilija, olikohan taksi N:o 3 tai 5. Hän oli vossikka-mies, joka Suomen itsenäisyyden alkuvuosina vaihtoi hevoset autoon ja oli antanut taksilla kyytiä presidentti Ståhlbergille.

Olavi

Tapani Kovalaine
04.11.10, 21:39
Autokoulu S. A. Sarjanen toimi Hämeenlinnassa ja isäni oli oppilaana tuossa autokoulussa 15.3. - 21.6.1929. Koulun päättyessä todistuksessa luki:
...tapahtuneen kuulustelun sekä suorittamiensa käytännöllisten kokeiden perusteella annetaan hänelle täten seuraavat arvolauseet:
Käytös, kiitettävä
Ottanut osaa korjaustöihin, ahkerasti
Käynyt luennoilla, säännöllisesti
Koneiston tuntemus ja korjaustyöt, hyvin tyydyttävä taito
Ohjaus Whippet-vaunulla, kiitettävä
Asetusten ja ajosäännön tuntemus, kiitettävä
Todistaa 21.6.1929 Sulo A. Sorjonen,
Hämeen läänin maaherran hyväksymä moottoriajoneuvon kuljetuksen opettaja

Siinäpä oli sitten paperi, jolla sai poliisilaitokselta ajokortin ja pääsi noudattamaan Kuopion läänin automobiiliohjesääntöä, joka oli annettu 25.5.1925:

3 § Kuljettajan on tienristeyksissä ojentamalla oikea tai vasen kätensä sivulle osoitettava aikovansa kääntyä oikealle tai vasemmalle sekä kohottamalla kätensä ilmoitettava takaapäin lähestyville ajoneuvoille aikovansa
hiljentää vauhtia tai pysähtyä.

... hevosen vastaantullessa on moottori tarpeen vaatiessa pysäytettävä.

... vaarallista paikkaa osoittavan kolmiomerkin kohdalla on vauhtia hiljennettävä ja äänekkäitä varoitusmerkkejä ajoissa annettava.

... ajettaessa pihamaalle tai kujalle ja sieltä poistuttaessa ei saa ajaa hevosen käyntiä nopeammin.

... Ford-automobiilin ohjaaja ei ilman uutta tutkintoa katsastusmiehen luona saa ohjata muun merkkistä omnibus-automobiiliä.

skoykka
05.11.10, 04:07
Muistelen, että meidän äiti oli myös autokorjaamossa harjoittelemassa 1930-luvulla. En ole varma oliko se pakollista, mutta tietääkseni liittyi jotenkin ajokortin saamiseen. :rolleyes: