PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rouhunkoski, Eklund, Tammilehto, Kargus


Kargus
02.11.10, 22:52
Hej,

Jag söker information om min farmors far och farfar, Hjalmar (Jalmari Tammiletho) Eklund och Konstantin Mauritz Rouhunkoski. Efter en ett antal månaders egen forskning så har jag kört fast.

Det jag har hittat i Hiski är att Konstantin Mauritz Rouhunkoski far förmodligen hette Carl Gustaf Johansson Ikonen och att han är född Konstantin Maurtiz Carlsson den 15/9 1843 i Karkku.

Nedan är information jag har fått fram ifrån Ylioppilasmatrikeeli 1853-1899.

30.5.1897 EKLUND (→ ROUHUNKOSKI) Hjalmar Valdemar 25565 (http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/1853-1899/henkilo.php?id=25565) (Häm.). * Tampere 14.5.1877, vanht kauppias, satamamestari Konstantin Mauritz Rouhunkoski (e Eklund) ja Ulrika Vilhelmina Kargus. Yo Tampereen lys. Käynyt ven. sotakoulun, upseeri 1902. Oikt 1911, YHt 1912. HA. Osall. ratsumestarina I maailmansotaan. Sotaministeriön esittelijä 1918-19. Asianajaja Tampereella 1919-. †? – Pso Laura Katariina Peltonen, k. 1913.

Min farmors farmor Ulrika Vilhelmina Kargus far är enligt familysearch Johan Mathias Kargus. Hon föddes den 27/5 1844 i Tampere. Moder Anna-Stina Liljeros. Johan Mathias Kargus skall ha varit glasblåsare med anor ifrån Böhmen.

Så all information om ovan nämnda släkter tas tacksamt emot.

Ritsi
08.02.11, 23:36
Hej,

Först måste jag säga att min svenska är inte bra, men jag skall försöka klara mig, om du förstår inte finska?
Jag har varit gift med Mauri Juhani Rouhunkoski, frånskild år 1998. Konstantin Mauritz Rouhunkoski (förre Eklund) var min ex-mans farfar. Om du vill kan jag visa din fråga åt min svåger som vet mera om honom och de andra Rouhunkoskis.
Med vänliga hälsningar,
Ritva Rouhunkoski

Kargus
09.02.11, 00:01
Hej Ritva,

Ursäkta att jag inte kan skriva på finska men jag flyttade till Sverige redan som 2-åring. Jag skulle uppskatta det mycket om du kunde visa frågan till din svåger. Jag har som sagt inga levande släktingar på min farmors sida kvar som kan berätta något om min farmors far Hjalmar och hans far Konstantin och det andra släktingarna.

Med vänliga hälsningar

Alex

Ritsi
09.02.11, 08:51
God morgon Alex,

Tack för ditt snabbt svar, jag ska försöka tala med min svåger, åtminstone hans hälso är inte så bra. Men jag vet själv också nånting om min ex's slätningar, så jag kan hjälpa dig. Det skulle vara lättare för mig att skriva på engelska, hur skulle det passa dig? Om du ger mig din e-mail adress,kunde jag sända några skannade dokumenter av dina släktningar. Min e-mail adress är ritvakaarina*welho.com
Med vänliga hälsningar,
Ritva:)

Kargus
09.02.11, 10:20
God morgon Ritva!

English is perfect. I will e-mail you asap.

Best regards

:-)

Alex