Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Turkuun muuttaneet Dahlit Halikosta
Minne katosivat sisarukset Johan Evert Dahl s. 4.8.1853 Halikko (muutti Turkuun 1871) ja myöhemmin oli nimellä Laakso, Mathilda Aurora Dahl s. 8.6.1857 Halikko (muutti 1883 Turkuun) ja Aurora Wilhelmina Dahl s. 1.2.1860 Halikko (muutti Turkuun 1877)??? Nämä henkilöt ovat isoisäni äidin serkkuja ja olen kiinnostunut jälkeläisistä.
Ainakin Johan Evert muutti nimensä Laaksoksi joulukuun lopulla 1890.
Löytyy mm. sanomalehti Auran numerosta 295, joka ilmestyi 19.12.1890 - takasivulla pikku ilmoitus, jossa ei mainita muita henkilöitä.
Aurora Wilhelmina vihittiin työmies August Wilhelm Wallinin kanssa vuonna 1892, kuulutukset he saivat 27.3.1892
Kiitos Juha! Turkuun 1800-luvun lopussa muuttaneet ovat ongelmallisia löytää ja minä kun olen kiinnostunut jälkeläisistä. Johan Evert Dahl, myöh. Laakson puoliso oli Amanda Gustava Salomonintr Vigilant s. 10.10.1847 Pertteli ja näillä ilmeisesti poika (jota ei ihan varmaksi vielä ole todistettu) Evert Herman Laakso s. 13.8.1879 Turku? (ehkä). Johan E Laakso perusti Saloon kumppaninsa kanssa valimon ja tehtaan, eli J.E.Laakso & Kni:n mekaanisen tehtaan, josta aikojen ja uusien omistajien myötä muodostui ensin Salon sähkötehdas, sitten Fiskars ja lopuksi Loglift. Laakson perheen vaiheista en tiedä muuta. Sisarusten Mathildan ja Amandan myöhemmistä vaiheista en tiennyt mitään, joten vihkitieto oli uutta.
esko vuorinen
11.10.10, 13:28
Olen tänään vastanut sukuhakurissa tähän kysymyhseen ne tiedot joita nyt minulla on.Keväällä kysyin tällä palstalla ketä olivat Evert Herman Dahl /Laakson s13.8.1879 Turku.vanhemmat. Saatuani lisätietoa nimimerkkii PeeVeliltä pidän tänään 11.10 asiaa selvitettynä
Kiitos myös historialliselta sanimalehtiarkistolta josta sain vajaat kymmenen tietoa em henkiloistä Kolemmat ammatiltaan valajia.molemmilla sama etunimi Evert molemmat Samassa työpaikassa Criston Turku .
Lisäksi poika asui vaimoineen Pietarissa(toissä Criston Pietari) .Evert Herman Laakso ja hänen puolisonsa Johanna Sandströmmin lapset Salli kuoli 1905 ja Toini kuoli 1910 Pietarissa samoin kuoli Evert Herman Laakson äiti leski
Amanda Custava Vigilant Pietarissa 31.10. 1912 (Pietarin Marian srk haudatut HISKI)Johan Evert Dahl kuoli Kuopiossa 1895.Kansallisarkistossa ei materiaalia tuolta ajalta Turusta (n 1850 jälkeen )Turun srk pyysi keväällä kääntymään Turun maakuntaarkiston puoleen .Turusta kerrotiin että mikrokortteja ei enää tehdä ne digitoidaan.Henkikirjat verkossa 1850 saakka.mutta ei apua.
Se vielä valuri Dahl asui 1895 joen itäpuolelle ja 8.3.1890 asui 8 kaupunginosa tontti 8 (valuri JohanDahl):Lähde digitoidut sanomalehdet
Kiitän kaikkia apua antaneita
.Miniä A. Laakson tyttäret Ann
Elisabeth.Natalia ja Victoria saavat selvityksen esivanhemmistaan jotka olivat kadoksissa 100 vuotta.
Kiitos Esko Vuoriselle tiedoista Johan Evert Dahl-Laakson osalta. Johanin sisaret ovat vielä hakusessa.
esko vuorinen
12.10.10, 09:33
Korjaus 11.10 antamaani vastaukseen .Voden 1890 jälkeen isän ja poika Dahlin sukunimi on Laakso eikä Dahl(jota kiireessäni kirjoitin.)
Kaikissa dokumenteissa 1890 jälkeen on Johan tai Evert Laakso(isä ja poika) .
Vielä pieni dokumentti Åbo Tidning 1.10.1896 "Valajanpoika Evert Herman Laakso on tuomittu 3o markan sakkoon juopottelusta ja ihmisten häiritsemisestä".
Hyvää syksyä kaikille.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.