PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : siviilireksteri


louise80
10.10.10, 07:58
Äitini mummo Vieno Finne vaihtoi Vaasan seurakunnasta vuonna 1959 Vaasan siviilirekisteriin. Mistä saisin tiedon hänen kuolinpäivästään?

Ja muutoinkin näin yleisesti mistä saa tietoa kirkkoon kuulumattomien, ennen1970-luvulla alkanutta maistraattia tietoja?

eeva häkkinen
10.10.10, 10:13
Vaasasta en tiedä, mutta kyllä ainakin MMAssa on paikallisten siviilirekisterien tiedot arkistoituna ihan samoin kuin seurakuntien arkistot, yleensä kortistoina.

Tapani Kovalaine
10.10.10, 10:26
Suomeen tuli 1.1.1971 laki uus. Silloin termi Siviilirekisteri jäi historiaan ja sen tilalle tuli Kunnan väestörekisteri. Käytiin voimakasta sananvaihtoa 1960-luvun lopulla, kun oli käynyt selväksi, että luterilaista kirkkoa ja ortodoksista kirkkokuntaa pienempien uskonnollisten yhdyskuntien jäseniä koskevat tiedot tullaan 1.1.1971 siirtämään valtion viranomaisten pitämiin Kunnan väestörekistereihin (siviilirekisteriin).

Miltäs kuulostaa seuraava kannanotto: meidän uskontokuntaamme kuuluva entinen rangaistusvanki sanoi kuultuaan, että meidän jäsenistömme siirretään siviilirekisteriin: olen minä monia rikoksia kyllä tehnyt, mutta en minä niin alas ole vajonnut, että minut siviilirekisteriin siirrettäisiin...

Tuolla tavalla painostaen saivat uskonnolliset yhdyskunnat muutettua lakiesitystä niin, ettei kukaan joutunut siviilirekisteriin vaan pääsi Kunnan väestörekisteriin.

Maistraattien jokapäiväisessä käytössä on yhä mm. sukuselvitysten laatimista varten siviilirekisterien (1919-1970) henkilöluetteloita ja historiakirjoja. Osa on siirretty maakunta-arkistoihin. On hyvä muistaa tietoja hakiessa, että maistraatit olivat ennen vanhaan kihlakuntien rekisteritoimistoja (1982-1996) ja kihlakuntien henkikirjoittajien toimistoja tai kaupunkien väestörekisteritoimistoja (1971-1982).

Kuntien väestörekistereitä ei enää ole, sillä ne muodostavat nykyään väestötietojärjestelmän...
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/www/vtj