PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lars Möttönen


ppjmik
08.10.10, 21:33
Olen kiipeämässä tämän mielenkiintoisen harrastuksen ensimmäiselle askelmalle. Lars Möttöset näyttävät olevan hieman hakusessa yleensäkin. Minä en näillä taidoilla löydä Lars Möttösen s.15.8.1770 k.29.8.1839 vanhempia. Ristijärvi Karhila N:o 3.
Jollakin varmaan tiedossa?
Tälläkin foorumilla eka kertaa, en ole varma minne tämä viesti menee.
Kiitos ja sorry jo etukäteen, jostakin se on aina alotettava.

Juha
08.10.10, 21:57
Tuo Ristijärvi kuului vuonna 1770 Paltamon seurakuntaan.

Paltamon kastetuista löytyy eräs Paavo Möttönen, joka syntyi 15.8.1770 Ristijärven Karhilan kylän talo nro kolmosessa.

Vanhemmat Petteri Möttönen ja Kaisa Säkitär - tässä linkki rippikirjaan, jossa perhe on toisena

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/paltamo/rippikirja_1767-1772_ik181/301.htm

Tässä perheessä ei ollut Larsia lainkaan, joten ei tämä nyt kauheasti auta, mutta kumma yhteensattuma tuo päivämäärä on.

Juha
08.10.10, 22:01
Katsoin vielä uudestaan asian perään ja tämän rippikirjasivun mukaan väittäisin, että Påhl Möttönen on muuttunut Lars Möttöseksi

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/paltamo/rippikirja_1781-1785_ik182_ll/23.htm


Tuohon asti 15.8.1770 syntynyt poika on ollut Påhl, mutta sitten tuo nimi on vedetty kylmästi yli ja hänestä tuli Lars (Lassi/Lasse)

Eli etsimäsi henkilön vanhemmat ovat todellakin nuo ed. viestini Petteri ja Kaisa


Juha

RRajander
09.10.10, 11:47
Näyttäisi siltä, että papille on käynyt ehkä kirjausvirhe, niin että Laurista on rippikirjaan tullut alkuvaiheessa Pekka, mutta kun siitä on selvitty, niin kyseinen henkilö näkyy Laurina, menee naimisiin ja saa seitsemän lasta.

Tuo Ristijärven Karhila oli paikka, jossa asui todellinen suurperhe, useiden veljesten perheitä lapsineen, parhaimmillaan noin 25 henkilöä. Ja Lauri on yleisin miesten nimi, joten heitäkin siellä riittää.

Minulla on tallennettuna esipolvia etsimällesi Laurille, jos haluat, voin lähettää selvitystä vaikka sähköpostilla.