PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suominen Tarvasjoki


Dandelion
08.10.10, 16:27
Erään sukuni haaran tutkimus on tyssännyt alkuunsa. Osaisikohan joku viisaampi auttaa? Johan Oskar Suominen s. 27.01.1864 syntymäpaikkaa ei ole tiedossa ja siten vanhempien löytäminen ei ole onnistunut. Jotain hänestä tiedän. Muuttaneissa on merkintä: muutti 13.11.1885 naimattomana Perniöstä Tarvasjoen Juvan puustelliin. Sekä vihitty 16.01.1887 Euran kappelisrk. Matilda Wilhelmina Törnrosin s. 15.03.1859 Lieto kanssa. Matildasta minulla on paljon tietoa.

Johan kuoli 06.11.1924 Juvalla ja käsittääkseni hänellä silloin oli oma mökki/torppa. Tarvasjoen rk:sta löysin perheen lapsineen, mutta siinäkään ei ollut mainintaa Johanin syntymäpaikasta. Tarvasjoen syntyneissä häntä ei ole tällä syntymäajalla eikä niissä lähikunnissakaan joista olen osannut etsiä. ( Ei Perniössäkään. ) Rk:ssa ei ollut myöskään mitään, mistä olisin voinut päätellä vanhempia.

Johanin pojista ne, jotka elivät aikuisiksi asti, riitaantuivat myöhemmin ja siksi isoisoisäni ei kertonut perheestään oikein mitään isoäidilleni.

Sama syntymäaika on rippikirjassa sekä kuolleissa ja hautakiveenkin se hakattiin, mutta alkaa epäilyttämään, onko se oikea

Dandelion
08.10.10, 17:26
Nonniin, ilmeisesti enää ei voi muokata. Korjaan sen verran, että tuo torppajuttu on ilmeisesti väärä.http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon11.gif

Juha
08.10.10, 17:55
Ainoa Johan Oskar, joka Tarvasjoella syntyi 1859, oli 7. huhtikuuta päivänvalon nähnyt Liedonperästä kotoisin ollut pikkumies


Vanhemmat Isotalon torppari Johan Johansson ja Johanna Samsten

Juha

Dandelion
08.10.10, 18:16
Kiitos vastauksesta. Taitaa tuo Samstenkin olla sukulainen, mutta muuta kautta ja melko kaukainen. :) ( Jos nimittäin Johanna on syntynyt 1828. )

Jos ajattelee pappien käsialoja ja virheitä kirkonkirjoissa, niin tuota 07.04.1859 en kuitenkaan oikein saa väännetyksi merkinnäksi 27.01.1864. Siinä on jo liikaa eroavaisuuksia.

Olen metsästänyt kyseistä Johania pari vuotta ja ilman tuota rk merkintää ja kuolinmerkintää voisin kuvitella, ettei häntä ollutkaan. No, ehkä hän joskus putkahtaa jostain esiin, kun sitä vähiten odottaa.
Nimikin on niin tavallinen, ettei sen perusteella voi mitään päätellä.

Tuulakki
08.10.10, 20:39
...Olen metsästänyt kyseistä Johania pari vuotta ja ilman tuota rk merkintää ja kuolinmerkintää voisin kuvitella, ettei häntä ollutkaan. No, ehkä hän joskus putkahtaa jostain esiin, kun sitä vähiten odottaa.
Nimikin on niin tavallinen, ettei sen perusteella voi mitään päätellä.

Oletko "metsästänyt" perukirjaa hänen kuolemansa jälkeen? Ehkä siinä on vainajan syntymäpaikka merkittynä. Virkatodistuksesta viimeistään luulisi syntymäpaikan löytyvän, kun kuolema on tapahtunut 1900-luvulla.

Juha
08.10.10, 20:42
Eikä rippikirjassa todellakaan ole syntymäpitäjää. Pääsääntöisesti se on mainittu Tarvasjoen kirjoissa noina vuosina


Juha

Dandelion
08.10.10, 20:53
Kiitos taas vastaajille. :)

Katsoin maakunta-arkistossa mitä osasin. Matildasta tosiaan löytyi vaikka mitä. Perunkirjat eivät tulleet mieleeni. ( Varmaan on monta muutakin mistä en tajua etsiä. ) Eli niitäkin pääsee katsomaan? Yritän sitten sitä tietä. Hienoa, jos saisin kerän näin auki ja pääsisin eteenpäin. Tämä muuttui taas mielenkiintoiseksi. :D:

ristojohannes
08.10.10, 21:45
Dandelion.

Tarvasjoen tunnen aika hyvin, näin kysymyksesi alkuillasta, mutta en viitsinyt mitään vastata, koska en tuntenut näitä Suomisia.

Senverran tästä Juvan puustellista. Tarvasjoki oli 1700-1800 luvulla hyvin sisäsiittoinen, Iso osa "vieraasta verestä " tuli Juvan puustellin (Tarvasjokelaiset käyttävät mielellään kartano-nimitystä) ansiosta. Juvalle muutti puustellin palvelusväkeä, mylläreitä, sahan työväkeä, torppareita eri puolilta, pääasiassa Salon, Paimion, Someron seuduilta.
Näin ehkä esi-isäsikin.

Luulen, että ainoa keino on tyypillinen sukututkijan menetelmä. Selvittää Perniön muuttaneista Johan Oskarin palveluspaikka Perniössä ja mennä järjestelmällisesti taaksepäin, niin eiköhän hän jossakin kohtaa yhdistyy vanhempiinsa tai sitten ei.

Kirjoitit :
Taitaa tuo Samstenkin olla sukulainen, mutta muuta kautta ja melko kaukainen. :) ( Jos nimittäin Johanna on syntynyt 1828. )

Arvasin tästä, että liityt Samsteneihin. Koska näin, että tutkimuskohteesi on Mänkärlä sukunimi.
Olen paljon tutkinut Samsten-sukua. Johanna Samstenin veljen pojanpojan tytär Alma avioitui Artturi Mänkärlän kanssa, heidän jälkeläisistä olen kiinnostunut.
Mutta tämä asia pitää hoitaa privaatisti, sähköpostiosoitteeni on
ristojohannes*gmail.com
Mikäli olet kiinnostunut Samsteneista niin voimme harrastaa tietojenvaihtoa.

Dandelion
08.10.10, 21:55
Hieno juttu. :)

Almasta ei enää olekaan kovin pitkä matka meikäläiseen.;)