PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Använd gärna eget namn/Käytä oma nimi foorumissa


Martin Josefsson
15.10.07, 21:40
Som det har framkommit i en annan diskussionstråd så håller jag också med om att det är bra om man använder sitt eget namn så att det tydligt syns här i forumet då man skriver ett inlägg. På ett internationellt forum är det väl okej att använda ett gulligt kort smeknamn eller något sånt, men när det handlar om ett släktforskningsforum där det finns sådana människor som man sedan träffar ute på stan, på arkiv, i föreningssammanhang, på släktträffar och släktforskardagar, så är det nog bra om man genast ser vems diskussionsinlägg man svarar på.

Redan nu efter några veckor som jag har varit med här på Suku Forum så har jag skrivit till personer som jag har träffat i det riktiga fysiska livet. Som tur så har jag nu kommit ihåg att klicka på namnen så att jag får veta vem jag skriver åt eller vems text jag läser, men nog känns det lite onödigt att behöva klicka extra för den skull.

Bakom det riktiga namnet kan ju också finnas information om på vilken kunskapsnivå skribenten är, t.ex. om man från förut vet att personen har skrivit någon artikel i Sukutieto/Genos eller något annat medlemsblad eller om personen har föreläst någonstans. Om man svarar på ett inlägg så vill man ju inte missta sig angående personens kunskap. Då kan man ju göra bort sig ganska ordentligt :oo: eller så blir det lätt så att man skriver onödig information som personen redan har kunskap om.

Som släktforskare är jag dessutom väldigt intresserad av personers släktnamn, och även om det inte finns något garanti för att man skall kunna utläsa något från namnet så korrelerar namnet ju nog ibland med t.ex. födelsetrakten i Finland, med personens språk eller kanske t.o.m. med positionen i samhället. Personnätverk och personkategorisering är ju intressant för en släktforskare, om man inte missbrukar det alltså, eller hur?

Till de som är rädda för att den personliga integriteten överskrids vill jag göra några tankeställare:

1) Vet ni hur otroligt många andra personers namn som finns där ute på webben. Vi är alla myror i en JÄÄÄÄTTEstor myrstack.

2) Hur många procent av dessa "myrors" uppgifter har blivit missbrukade? Känner ni till något fall överhuvudtaget?

3) Vet ni också att någon människa till och med kan SE er om ni går ut på er gård :eek::D:

Nåja, alla måste ju få bestämma själv hur gömda de är, men det är inte heller hälsosamt att få en alltför förvrängd och paranoid uppfattning om saken tror jag.

Eppu K
15.10.07, 22:36
Olennaista on se, että nimimerkkikäyttäjien oikea nimi näkyy kokonaisuudessaan vain nille Suku Forumiin rekisteröidyille, jotka ovat sisäänkirjoittautuneina. Ja heidän kokonaiset nimensä pysyvät netin hakukoneilta piilossa, niin ettei niitä voi "guuglata" seuraavina, ehkä yli 30 vuoden aikana (ainakaan kaikista heidän foorum-viesteistään).

Väsentligt är att "kodnamn-användarnas" riktiga, hela namn syns bara till dem som har registrerad till Suku Forum och håller på att att vara inloggade. Och deras hela namn förblir osynliga för "Internet-sökmaskiner" så att de kan inte "googlas" under de kommande över 30 år- åtmistone i alla deras inlägg.