PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Yksityisviestikansio melkein täynnä


Jemina
27.09.10, 15:48
Kyselen, että mitä minä nyt teen, kun tänään tuli ilmoitus, että yksityisviestikansioni on melkein täynnä. En haluaisi hävittää sieltä yhtään viestiä. Miten saan sinne lisätilaa tai miten siirrän viestejäni arkistoon?

Essimi
27.09.10, 16:45
Hei,
enpä osaa vastata, vaan liityn ihmettelijöitten joukkoon: vasemmalta voi kyllä muokata kansioita ja luoda uusia, mutta, mutta: uuteen luotuun kansioon ei voikaan siirtää mitään! Tein uuden kansion ARKISTOIDUT, mutta näkymässä, jossa on mahdollisuus "siirrä kansioon", ei ilmaannukaan tuo luomani uusi kansio näkyviin, vaan viesteillä on pelkästään poistomahdollisuus.
Palvelintilaa varmaankin säästetään. On siis kopioitava viestit ja tallennettava oman koneen muistiin jonnekin.

Jouni Kaleva
27.09.10, 18:05
On siis kopioitava viestit ja tallennettava oman koneen muistiin jonnekin.
Näin se on, valitettavasti :)

eeva häkkinen
27.09.10, 19:25
Minä taas olen ollut iloinen Suku Forumin näpsästä ja tyylikkäästä toteutuksesta viestien siirtämiseksi omaan koneeseeni, ja vielä muodossa, joka ei edellytä niiden lukemiseen mitään olemassaolevaa ohjelmistoa, Toisaalta olen tosi närkästynyt niille forumeille, joissa yksityisviestit joutuu "cut & paste"amaan saadakseen ne omaan hallintaansa.

Jouni Kaleva
27.09.10, 20:00
Minä taas olen ollut iloinen Suku Forumin näpsästä ja tyylikkäästä toteutuksesta viestien siirtämiseksi omaan koneeseeni, ja vielä muodossa, joka ei edellytä niiden lukemiseen mitään olemassaolevaa ohjelmistoa, Toisaalta olen tosi närkästynyt niille forumeille, joissa yksityisviestit joutuu "cut & paste"amaan saadakseen ne omaan hallintaansa.
Niin juuri.
Siellä yksityisviestiosassa, sivun alalaidassa on mahdollisuus:

Lataa kaikki yksityisviestit muodossa:
XML (http://suku.genealogia.fi/private.php?do=downloadpm&dowhat=xml) | CSV (http://suku.genealogia.fi/private.php?do=downloadpm&dowhat=csv) | TXT (http://suku.genealogia.fi/private.php?do=downloadpm&dowhat=txt)

Ja siitä edelleen on pikkujuttu tallentaa ne omaksi tiedostoksi omalle kovalevylle - tai mihin haluaakaan.

Jemina
28.09.10, 12:00
Yritin avata ja tallentaa eri vaihtoehdolla XML, CSV tai TXT toiminnolla saapuneita ja lähetettyjä yksityisviestejä, mutta viestien teksti näytti sen jälkeen osittain siansaksalta siis epämääräiseltä sekamelskalta. Laitoin niihin avausmuodoksi eri vaihtoehdot esim. opendocument, Wordicom exe ja Muu, josta en löytänyt mahdollisuutta tallentaa Word 2007:aan vaikka se minulla on. Kysynkin, mikä on paras vaihtoehto tallentamiseen, jotta teksti olisi sen jälkeen luettavaa. Eilen kopioin ja tallensin osan yksi viesti kerrallaan omaan tiedostooni, mutta se on aika työlästä, kun taas toisella vaihtoehdolla XML, CSV tai TXT toiminnolla tallentuu heti kaikki viestit vaikka teksti on osittain sekamelskaa.

Juha
28.09.10, 12:21
Tallenna TXT-muodossa ja avaa tiedosto vaikka Wordpadilla


Juha

Jemina
28.09.10, 12:48
Kiitos ohjeesta, mutta kyseisessä toiminnossa on sellainen vika, kun tallentaa TXT-toiminnolla ja avaa Wordpadilla on kaikkien henkilötietojen perässä lause Font=Times New Roman. Kun nimiä on useita ja lause toistuu koko ajan niin tekee se tekstin sekavaksi. Kyse on lähinnä virkatoditustyyppisestä viestistä.

Erkki Järvinen
28.09.10, 16:01
Niin juuri.
Siellä yksityisviestiosassa, sivun alalaidassa on mahdollisuus:

Lataa kaikki yksityisviestit muodossa:
XML (http://suku.genealogia.fi/private.php?do=downloadpm&dowhat=xml) | CSV (http://suku.genealogia.fi/private.php?do=downloadpm&dowhat=csv) | TXT (http://suku.genealogia.fi/private.php?do=downloadpm&dowhat=txt)

Ja siitä edelleen on pikkujuttu tallentaa ne omaksi tiedostoksi omalle kovalevylle - tai mihin haluaakaan.

Tuo *.txt on selvä, mutta mitä ovat nuo *.xml ja *.csv päätteet eli siis millä ohjelmalla ne aukeavat?

Juha
28.09.10, 18:04
*xml -tiedostoista voi lukea tämän;
http://www.w3c.tut.fi/translations/xml/xmlin10pts/

csv tulee sanoista Comma Separated Values eli pilkulla erotetut arvot.

Toisin sanoen kootaan tekstimuotoon tietoa ja erotetaan eri asiat pilkulla toisistaan. Tuollaisen csv-tiedoston voit sitten tuoda vaikka taulukkolaskentaohjelmaasi.


Juha

admin
28.09.10, 23:28
Kiitos ohjeesta, mutta kyseisessä toiminnossa on sellainen vika, kun tallentaa TXT-toiminnolla ja avaa Wordpadilla on kaikkien henkilötietojen perässä lause Font=Times New Roman. Kun nimiä on useita ja lause toistuu koko ajan niin tekee se tekstin sekavaksi. Kyse on lähinnä virkatoditustyyppisestä viestistä.

PM -viestiin tallennettu viesti siirtyy sellaisenaan TXT -tiedostoon. Mikäli viestissä oli lihavointia, kursivointia, leikkauksen vaihtoja jne. niin nämä määrittelyt menevät tekstin mukaan. Käyttäjän vastuulle jää sitten tarvittaessa esim. suorittaa ns. etsi/korvaa toiminto.

Itse yritän lähettää tekstimuotoisia viestejä ilman muotoilukoodeja, siitä syystä en myöskään kopioi suoraan Wordista tms. - silloinhan nopeasti tallentuu mukaan paljonkin muotoilukoodeja. Jos on pakko kopioida Wordista tms. - editori -ikkunassa löytyy myös "remowe text formatting" -toiminto, eli "poista muotoilukoodit" -toiminto eli se joka löytyy http://suku.genealogia.fi/images/editor/removeformat.gif-kuvakkeen takaa. Sillä tavalla vastaanottajalla on helpompaa tallentaa viesti omalle koneelleen kun muotoilu poistettiin.

(Tässä on ehkä taas paikallaan todeta että pääasiallinen keskustelukanava on forumin keskustelusivut eikä PM-viestinvälitys. On vaikea löytää syytä käyttää PM -viestejä varsinkin jos keskustellaan ennen 1900 tapahtuneista asioista! )

Hasse

Jemina
29.09.10, 18:43
Yritin käyttää tuota etsi/korvaa toimintoa, mutta en saanut sitä toimimaan. En ilmeisesti osaa käyttää sitä. Kun laitoin haluamani lauseen etsi toimintoon ja yritin korjata sitä, niin korjaa kohta olikin harmaana, joten se ei toiminut sen tähden. Voisitko neuvoa, miten toimintoa käytetään ja miten saa korjattua kaikki samalla kertaa.

Essimi
29.09.10, 19:22
On vaikea löytää syytä käyttää PM -viestejä varsinkin jos keskustellaan ennen 1900 tapahtuneista asioista!
Hasse

No, esimerkiksi Kirpputori -osioon ei edes voi vastausviestejä lisätä ja toisekseen, kaikkiin forumilaisiin ei saa suoraan yhteyttä sähköpostilla, vaan sellaiset tiedot vaihdetaan yksityisviestillä. Toki näiden tietojen ei tarvitse jäädä yksityisviestikansioihin pitkäksi ajaksi.

Juha
29.09.10, 19:42
Jokaisella, joka on rekisteröitynyt forumilla, on taatusti myös oma sähköpostiosoite. Viestejä voi vaihtaa senkin kautta. PM-viestimme ovat vain pieni lisädetalji tässä forumissa eikä sen ole tarkoitus korvata esim. juuri omaa s-postia.


Juha

Essimi
29.09.10, 19:58
Tarkoitin, että profiilissa ei suoraan näy s-posti, vaan sen saa lähestymällä foorumilaista ensin pm-viestillä. Vai oliko s-postiosoitteen näyttäminen pakollista (?) ainakaan kaikissa profiileissa se ei näy.

Juha
29.09.10, 21:11
Ei ole pakko näyttää s-postiaan. Ja juuri näin täytyy toimia, miten Essimi esitti; lähestyminen PM:n kautta. Jos ja kun asiaa alkaa löytymään enemmän, niin siirrytään s-postin käyttöön.

Mutta olisi meidän kaikkien etu, että sataa vuotta vanhemmat asiat käsitellään automaattisesti julkisesti. Näin saamme tästä forumista muodostumaan sukututkijoita palvelevan tietopankin.


Tämä julkinen keskustelu on koko ylläpitotiimin yhteinen toive.


Juha

tellervoranta
30.09.10, 08:12
Kiitos lisäohjeista :). Luulin jo kaiken tällä Suku Forumilla kokeilleeni.

Minä taas olen ollut iloinen Suku Forumin näpsästä ja tyylikkäästä toteutuksesta viestien siirtämiseksi omaan koneeseeni, ja vielä muodossa, joka ei edellytä niiden lukemiseen mitään olemassaolevaa ohjelmisto

Minulle tulee sekä privaattiviestejä, että suoraan sähköpostiini. Itse toivon, että kirjoitetaan suoraan Suku Forumille. Ei kai sitä pitäisi olla mitään estettä siihen. Jos nyt ei halua sukuunsa vain hienoja esipolvia, joita jotkut näyttävät hakemalla hakevat. Toisaalta, jos on ongelmia oikeinkirjoituksessa tai msk, niin pitää muistaa, että jokaisella on omat rajoituksensa eikä pidä hävetä sellaista.

Toivon, että jos haluaa minulta tietoja, niin suoraan sähköpostiini. Ja tietojen vaihto pitää olla molemminpuolista.

Voi vitsi, kun en nyt muista sitä vitsiä kahden henkilön välillä, missä toinen kertoo hienosta sukuperästään ja toinen vastaa nasevasti tähän, että minun sukuni.......