PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Eric Finne s. ~1731 - Mustasaari


M1nna
26.09.10, 21:58
Esi-isäni Abraham Palm marssi pois Suomen sodan aikana. Hänen vaimonsa, Anna Erikintr Huovari kuoli 1810, ja appi-ukon perunkirjoituksesta selviää seur:
"Erkki Huovarin jälkeen, joka kuoli 27.11.1808, ja joka jätti jälkeensä vaimonsa Anna Mikintr Huovarin sekä poikansa Matin, Simunan ja Mikin, jotka ovat täysi-ikäisiä,sekä tyttären Annan, joka on jo kuolon kautta poismennyt ja joka oli avioliitossa ruotusotamies Abraham Palmin kanssa, joka on Ruotsin armeijan mukana täältä pois marssinut, minkä vuoksi hänen osansa on heidän lapsillensa, pojalle Mikille ja tyttärelle Liisalle sekä heidän holhoojansa talollisen Iisakki Finnen huolehdittavana..."

Kirkonkirjoja seuraten olisi mahdollista että Abraham Palm olisi syntynyt 16.9.1766 Mustasaaressa Eric Ericinpka Finnen ja vaimonsa Beata Matintr Finnen perheeseen, ja siis "perinyt" sotilasnimen "Palm". Tätä ajatusta tukee paitsi/että lasten Mikin ja Liisan holhooja oli talollinen Iisakki Finne, lapset Liisa löytyvät 1810-luvun jälkeen Mustasaaresta Finnen veljesten taloudesta (Lisa Palm oli kasvatti-tytär Isac Ericinpka Finnen perheessä),
ja Mickel Abrson Palm eller Finne vähästäkyröstä löytyy v. 1822-28 Mustasaaren rippikirjoista renkinä..

Jos jollain lukijoista tulee ajatuksia joita minun kannattaisi seurata, olkaa hyvä ja sanokaa mielipiteenne, niitä tarvitaan!

Onko joku kenties tutkinut Finnen sukua Mustasaaresta?

harrysme
29.09.10, 08:33
Tutkimisesta tuskin voidaan puhua, mutta olen jostakin Talko? poiminut muutaman polven sukulaiseni esivanhempia 1700-luvulta Voitbyn Finnestä, joten olen kiinnostunut aiheesta.

Jakob n 1700 > Matts n 1725 > Erik 1754 > Kristina Flemming 1778

jjj
29.09.10, 10:49
Sotilas Palm ja joukko Finnejä on kotivuillani http://www.vilppula.com/
Liekö siitä apua?

Essimi
29.09.10, 20:08
Vähässäkyrössä on parikin Finni -nimistä taloa (kuulun "sukuun"), sekä Huovari. Finne on ehkä mustasaarelainen oikeinkirjoitus Finnistä?

Essimi
29.09.10, 20:31
Nämä tiedot sinulla varmaankin jo on, nimittäin:
Hiskistä löytyvät nämä vihkimerkinnät Abraham Palmille – kummassakin hänen kotipaikkansa on Vähäkyrö, minkä ei tietenkään tarvitse merkitä mitään syntymäpaikan suhteen:

Mustasaari: 18.11.1792 Lillkyro Sold. Abr: Palm P: Magd: Ersdr: Skinnar
alkup - PAIKKA: Westervik(Lillkyro)
Vähäkyrö: 2.2.1800 Selkämäki Enkl.Sold. Abr. Palm p. Anna Huofvari

M1nna
29.09.10, 21:48
Essimi:
Kyllä, nuo molemmat Abraham Palmin avioliittomerkinnät olen löytänyt kirkonkirjoista, eli myös Huovari kuuluu sukuuni.

Yritän etsiä Abrahamin juuria, että pääsisin "eteen päin" tutkimuksissani.. Mutta ko. Abrahamin syntymäaika on noin 16.9.1766 - Mustasaaren syntyneistä tältä -tai läheisiltä- vuosilta en ole löytänyt ketään sopivaa henkilöä - minun tietojeni mukaan syntyneiden tietoja v. 1766 ei löydy?

Kirkonkirjojen mukaan Abraham voisi olla yksi Eric Finnen s, 1731- k. 1791 pojista

Matti Lund
25.11.13, 15:16
Essimi:
Kyllä, nuo molemmat Abraham Palmin avioliittomerkinnät olen löytänyt kirkonkirjoista, eli myös Huovari kuuluu sukuuni.

Yritän etsiä Abrahamin juuria, että pääsisin "eteen päin" tutkimuksissani.. Mutta ko. Abrahamin syntymäaika on noin 16.9.1766 - Mustasaaren syntyneistä tältä -tai läheisiltä- vuosilta en ole löytänyt ketään sopivaa henkilöä - minun tietojeni mukaan syntyneiden tietoja v. 1766 ei löydy?

Kirkonkirjojen mukaan Abraham voisi olla yksi Eric Finnen s, 1731- k. 1791 pojista

Törmäsin paremmin tähän Västervikin Finnen porukkaan uudestaan erään projektini yhteydessä ja kuten ilmeni perukirjasta, oli Abrahamin lasten holhoojana Iisakki Finne Västervikistä ja tällä Iisakki Finnellä veli Abraham s. 1766 Mustasaaren rippikirjan mukaan, mutta Vähänkyrön ikäkirjan mukaan tarkemmin 26.9.1766. Jo tämä holhoojuus oli lähes riittävä todiste sukuperästä.

Abrahamin lähtökohdat Finnestä tulevat muutenkin selvästi esiin joissakin yhteyksissä, joten sukusuhdetta voidaan pitää varmana.

Olen laatimassa kirjoitusta, jonka yhteydessä esittelen jonkin verran Västervikin Finnen perhetietoja. Sukuyhteyksiä paljastuu Ilmajoelle.

Minulla oli selvitys Mustasaaren Miekkojan Ingon taloon menevien sukujuurista EP Juuret lehdessä 2/2013, jossa yhteydessä myös käsittelen Huovarien sukujuuria. Toivon, että siitäkin on ollut Sinulle apua.

terv Matti Lund

M1nna
25.11.13, 20:27
Kiitos Matti vinkistä! Täytyy etsiä käsiini tuo lehti. Mukava saada lisätietoja henkilöistä. Kerrothan mistä tulevan julkaisusi saa lukea!

-Minna-

Matti Lund
25.11.13, 21:23
Kiitos Matti vinkistä! Täytyy etsiä käsiini tuo lehti. Mukava saada lisätietoja henkilöistä. Kerrothan mistä tulevan julkaisusi saa lukea!

-Minna-

Se on tarkoitus postittaa syynättäväksi piakkoin EP Juuriin, eli samaan julkaisuun, jossa käsittelin Huovariakin, ja toivottavasti julkaistaan jo seuraavaksi ilmestyvässä numerossa, jos todetaan julkaisukelpoiseksi.

Voit "googlettamalla" seurata julkaisun kotisivuilta, milloin julkaisu ilmestyy ja useimmiten se ilmoitetaan tässäkin Forumissa Muut yhteisöt -palstalla.

Jos olet juuresi oikein johtanut Abraham Palmiin eli Finneen, mikä vaikuttaa ilmeiseltä, meillä on sangen kaukaisia yhteisiä esivanhempia, jotka ovat eläneet Ilmajoella 1600 -luvulla ja aikaisemmin.

terv Matti Lund

almalydia
28.11.13, 01:01
Finne-suvusta minulla on tietoja jonkin verran, sillä se on erään sukuhaarani alkulähde. Tietoja, jotka saamistani papereista löydän en ole tarkistanut alkuperäisistä lähteistä, mutta uskon niiden olevan oikeita. Nimi Palm ei ole tullut vastaan ainakaan näissä omissa tiedoissani, mutta Abraham s.1766 niissä näkyy. Hänet on merkitty Eric Eriksson Finnen ja hänen toisen vaimonsa Beata Mattsdotterin pojaksi. Muita lapsia näyttävät olevan Erik s.-63, Isak -64, Beata -70, Anna -73, Mattias -74, Gustav-74, Mickel -74, Beata -77, Fredrik -78, Carolus-81.
Oma esi-isäni on Erich Eriksson Finnen ensimmäisestä avioliitosta Maria Eriksdotterin kanssa.
Muita tietoja minulla ei ole kuin syntymä- ja kuolinajat näistä Västervikissä asuneista henkilöistä, aikomuksenani on kyllä tutkia tätä sukuhaaraa hiukan tarkemmin.

almalydia
28.11.13, 11:27
Korjaus tuohon edelliseen: vuoden 1774 aikana ei suinkaan ehtinyt syntyä kolmea lasta, Gustav ja Mickel olivat kaksosia ja syntyivät 1775.

Matti Lund
28.11.13, 12:05
Korjaus tuohon edelliseen: vuoden 1774 aikana ei suinkaan ehtinyt syntyä kolmea lasta, Gustav ja Mickel olivat kaksosia ja syntyivät 1775.

Niin on. Kaksoset kuitenkin kuolivat pieninä, Gustav noin 1 kk:n ja Mikael lähes ½ vuoden ikäisenä. Mutta seitsemän Finnen veljestä elivät aikuisiksi ja avioituivat kukin. Muun muassa vuonna 1774 syntyneestä Matsista tuli suutari ja hän käytti lisänimeä Finneblad.

terv Matti Lund

M1nna
28.11.13, 20:34
Kiitos! Samoja nimiä olen löytänyt omissa tutkimuksissani, tarkkoja synt./kuolinaikoja minulla ei ole. Täytyy palata tutkimaan näitä tietoja!