PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Digitaaliarkisto - SAY


AudreY
14.09.10, 22:40
Jo jokunen viikko ei itselläni esimerkiksi osa Vanajan ja Hattulan SAY:sta ole näkynyt. Avatessa näyttää aina tyhjää sivua :


http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=570711

Osa vuosista ja muista pitäjistä kuitenkin näkyy ihan normaalisti. Laitoin palautetta Arkistoon, mutta mitään vastausta ei ole kuulunut. Ajattelin kysyä onko teillä muilla sama ongelma, vai pitääkö alkaa jäljittään vikaa omalta koneelta. Käytän pelkästään Safaria, mutta asennettuani IE:n kokeeksi, samat sivut oli myös sillä tyhjinä.
Olen hyväksynyt Arkiston cookiet, joten siitäkään ei voi olla kyse. Flash ja java on off, mutta sitähän nuo sivut ei tarvitse.

kkylakos
15.09.10, 09:20
Olen itse menettänyt luottamukseni Digitaaliarkiston palautelomaketta kohtaan. Ilmoitin sillä pari-kolme kertaa erään henkikirjan seonneista sivuista enkä mielestäni havainnut parannusta. Viimeksi käytin sitä 27.9.2010 ilmoittaessani, että asiakirjan tunnustetiedot eivät vastaa sisältöä ( http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6059363 ). Pyysin erityisesti käyttämään sähköpostiosoitettani ja tiedottamaan, kun jotain tapahtuu. Tilanne on edelleen korjaamatta enkä ole saanut mitään viestiä.

Palautehallinta ei KA:ssa tunnu olevan muutenkaan kunnossa. Kesällä yritin lähettää palautetta Portti-asiassa annettuun osoitteseen. Se ei toiminut ja ilmoitin tästä Kansallisarkiston yleisosoitteeseen. Sieltä ei tullut mitään vastausta (automaattisen lisäksi) mutta portti-osoite alkoi sitten toimimaan ja "olen poissa toimistolta"-viestin perusteella jopa tiedän kenen postilaatikkoon ne menevät.

Ainoat kommunikaatiokanavat, jotka ovat tuottaneet tulosta ovat a) julkinen valittaminen blogissani ja b) spostit suoraan vastuuhenkilöille. Näiden yhteistuloksena olen myös saanut valittavan ämmän maineen. Aion tämä viesti-ketjun antaa tiedoksi b-metodilla, mutta ihan oikeasti palautelomakkeiden/kanavien pitäisi toimia ja mieluiten jopa niin, että ihmiset saavat tietää palautteensa menneen perille.

TerhiA
15.09.10, 09:41
Näitä SAY:n tyhjiä minäkin olen ihmetellyt ja myös sitä, että kun yrittää zoomata sillä Narcin omalla zoomilla, niin ei onnistukaan:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13450

Juha
15.09.10, 10:19
Tuo suurennustyökalu on varmaan integroitu jotenkin sivupohjaan. Tuota itse kuvaa ei taas ole olemassa paremmalla resoluutiolla.

Juha

Matti Lund
15.09.10, 11:08
Tuo suurennustyökalu on varmaan integroitu jotenkin sivupohjaan. Tuota itse kuvaa ei taas ole olemassa paremmalla resoluutiolla.

Juha


SAY:n skannaushan on aloitettu aikana, jolloin kovalevyt olivat monta kertaluokkaa pienempiä ja kovalevyntilalla oli suhteellisesti monta kertaa korkeampi hinta, joten resoluutiota on jouduttu pitämään SAY -digitoinneissa keskimääräiseen nykytasoon nähden paljon alempana. Myös skannauslaitteet ovat saattaneet olla lähtötilanteessa muutamaa sukupolvea aikaisempaa lajia.


Nythän palvelinympäristön kovalevyt ovat suuria ja halpoja ja skannauslaitteet antavat korkean resoluution, mutta on monia syitä edelleenkin säästää kovalevytilaa ja rajoittaa resoluutiota.


Itse laitteet eivät ole kalliita, mutta jatkuva kasvavan kapasiteettitarpeen tyydyttäminen voi helposti johtaa arkistolaitoksen resurssien kannalta liian korkeisiin työkustannuksiin ja "konehuonekeskeisyyteen", kun palvelimella joudutaan vähän väliä operoimaan eli ostamaan operointiaikaa ylläpitopalvelun tarjoajalta.

Taas jos kuvat olisivat erittäin korkearesoluutioisia, eli vaikkapa asiakirja-aukeaman kuva sellaiset 7 megatavua, kuvien lataaminen asiakaspäässä voisi olla aika hidasta eikä tahtoisi hitaammilla yhteyksiällä ja vanhemmilla välineillä oikein juohevasti onnistua, vaan latauksissa tulisi paljon aikakatkaisuja ja pitkiä odotusaikoja. Näin upeus saattaisi vaihtua epämukavuudeksi. - Ja mukavuus on varsinkin "nettitutkijoilla" kaiken muun edellä ja muu asiaan liittyvä tulee kaukana jäljessä.

Yleensä ottaen resoluutio on riittävä, mutta uusissa digitoinneissakin silloin tällöin ollaan siinä aivan rajalla, temmatako oma suurennuslasi käteen, jotta saa tekstistä paremmin selvää.

Jotenkin olen omalta osaltani SAY -liittymässä olleet pikku kuprut sietänyt.

terv Matti Lund

AudreY
17.09.10, 05:15
kkylakos,
kiitos tästä tiedosta. Enpä sitten turhaan klikkaile palaute-nappulaa. Täytyy kai alkaa kyhäämään palautemeiliä noista tyhjistä kuvista jollekin siellä.

Jouni K
17.09.10, 09:14
SAY:n skannaushan on aloitettu aikana, jolloin kovalevyt olivat monta kertaluokkaa pienempiä ja kovalevyntilalla oli suhteellisesti monta kertaa korkeampi hinta, joten resoluutiota on jouduttu pitämään SAY -digitoinneissa keskimääräiseen nykytasoon nähden paljon alempana. Myös skannauslaitteet ovat saattaneet olla lähtötilanteessa muutamaa sukupolvea aikaisempaa lajia.


SAY:n skannaus on kyllä koko ajan tehty korkealla resoluutiolla ja käsittääkseni suurelta osin myös samalla skannerilla. Jalmari Finnen säätiö tuota on rahoittanut. Tiedä sitten miksi korkeampiresoluutioisia kuvia ei ole noista kaikista sivuista verkkoon asti saatu.

KA:ssa on jo pitkään ollut varsin korkeat laatuvaatimukset arkistokäyttöön skannatulle materiaalille, joten verkkokäyttöön pitäisi kyllä kaikkien kuvien resoluution helposti riittää. Eli oletan ongelman olevan nimenomaan Digitaaliarkiston teknisellä puolella.

AudreY
23.09.10, 21:33
Soittelin Digitaaliarkiston vastaavalle ja hän oli ihan asiallinen ja mukava. Kehotti aina laittamaan palautetta sähköpostilla, johon tarkat tiedot toimimattomista sivuista.


En huomannut kysyä kuinka nopeasti korjaavat ilmoitetut virheet. Vanajan ja Hattulan SAY:ssa osa vuosista ei vieläkään toimi.

Sami Lehtonen
23.09.10, 22:22
Soittelin Digitaaliarkiston vastaavalle ja hän oli ihan asiallinen ja mukava. Kehotti aina laittamaan palautetta sähköpostilla, johon tarkat tiedot toimimattomista sivuista.


En huomannut kysyä kuinka nopeasti korjaavat ilmoitetut virheet. Vanajan ja Hattulan SAY:ssa osa vuosista ei vieläkään toimi.

Olethan huomannut, että Kanta-Hämeestä käytännössä kaikki pitäjät on kahteen kertaan (konseptit ja puhtaaksikirjoitetut). Vanajan sijaan voit hakea vaikka Mäskälää ja Hattulan sijaan Lehijärveä - riippuen vähän kylistä. Noilla löytyy konseptit.

Konseptit tehtiin silloisten hallintopitäjien mukaan ja puhtaaksikirjoitetut (joissa nimet normaalistettu) vuoden 1939 kuntajaon mukaan. Siksi SAY:sta löytyy myös sellainen "epäkunta" kuin Forssa.

AudreY
25.09.10, 14:18
Sami, kiitos tiedosta. En tiennyt, että löytyvät kahteen kertaan. Tosin Vanajan ja Hattulan kohdalla ei sekään auttanut. Tyhjinä sivuina näkyvät tuonkin kautta haettuna. Oli muuten Mäskälänkin sivut tyhjinä. Jonkun pitäisi Digitaaliarkistossa tarkistaa koko SAY.

Olisin tarkastanut tuota Jacob Kaskasia. Mainitaan Vanajan käräjien kohdalla ja ajattelin tarkistaa löytyisikö Vanajalta vaikka Hämeenlinnan pedagogion collega olikin. Hämeenlinnan kohdalta en häntä löytänyt. Toivottavasti korjaavat jossain vaiheessa nuo viat, ettei tarvitse alkaa tilailemaan noita mikrofilmeinä.

Jernman
26.09.10, 12:04
Minulla on hyvät kokemukset Digitaaliarkiston reagoinnista. Lähetin sinne sähköpostina kyselyn eräästä puuttuvasta SAY:n jaksosta. Vastaus tuli parissa päivässä ja puuttuvat sivutkin tulivat näkyviin.

mika68
26.09.10, 13:02
Digitaaliarkistossa on sekä puutteita että parannuksia verrattuna Digiarkistoon.
Ainakin Kemijärven 1800-1815 rippikirjat on skannattu huomattavasti paremmin Digitaaliarkistossa.
Huonoa on navigoitavuus. Sivua pitää selata aina niillä nuolipalkeilla, eikä sivun reunapalkeilla kuten Digiarkistossa. Se on huomattavasti hitaampaa ja jäykempää.
Suuri puute on sisällysluetteloiden puute Digitaaliarkistossa. Mutta kai siihen tulee parannus joskus.
Omassa käytössäni Digiarkisto on se varsinianen tiedon louhintapaikka, ja Digitaaliarkisto täydentää sitä.

Mika J

JaskaS
26.09.10, 16:07
...
Huonoa on navigoitavuus. Sivua pitää selata aina niillä nuolipalkeilla, eikä sivun reunapalkeilla kuten Digiarkistossa. Se on huomattavasti hitaampaa ja jäykempää.
...
Mika J
Navigointi onnistuu helpommin hiirellä raahaamalla ja zoomaus hiiren rullalla. Samanmoinen logiikka kuin Googlen kartoissa.
Jos nyt sattuu ulkoinen hiiri olemaan käytössä...

:) Jaska

istvank
01.10.10, 12:31
Kansallisarkiston Digitaaliarkiston etusivun alareunassa olevan linkin "Jätä palaute" kautta lähetetty palaute ohjautuu postilaatikkoon digi.palaute*narc.fi (tähän osoitteeseenkin voi suoraan lähettää palautetta), joka luetaan säännöllisesti.

terveisin István Kecskeméti
Yksikönjohtaja
Kansallisarkisto

AudreY
05.10.10, 00:09
Kansallisarkiston Digitaaliarkiston etusivun alareunassa olevan linkin "Jätä palaute" kautta lähetetty palaute ohjautuu postilaatikkoon digi.palaute*narc.fi (tähän osoitteeseenkin voi suoraan lähettää palautetta), joka luetaan säännöllisesti.

terveisin István Kecskeméti
Yksikönjohtaja
Kansallisarkisto


Kiitos tiedosta, käytän suoraan tuota meiliosoitetta, jos tulee vielä eteen toimimattomia sivuja. :)

TapsaR
06.10.10, 21:27
Minun koneellani digitaaliarkiston zoomausikkunaan ei tule yhtikäs mitään!
Minulla on XP-järjestelmä ja olen kokeillut kolmea selainta yhtä huonolla menestyksellä. Kuvan avaaminen ja tallentaminen kyllä toimivat.
Tapio Rekilä

Juha
06.10.10, 22:09
Onkos sinulla evästeet sallittuina?

Entäs oletko kokeillut Google Chrome -selaimella tai Safarilla?


Minulla toimii näissä kahdessa, IE:ssä ja Mozilla Firefoxissa ihan nätisti.


JUha

TapsaR
07.10.10, 17:45
Juuri kokeilin, eikä toiminut Cromella. Virhelistalta löytyi seuraavaa:

<div> is not allowed inside <tbody>.Inserting <div> before the <table> instead.
<tr> is not allowed inside <div>. Moving <tr> into the nearest enclosing <table>.
Unmatched </div> encountered. Ignoring tag.
Extra <body> encountered. Migrating attributes back to the original <body> element and ignoring the tag.

En ymmärrä. Java on sallittu, samoin evästeet.

Tapio R.

tellervoranta
07.10.10, 18:50
Kokeilepa Tapsa Pohjanmaaosiossa minun viestin Karoliina Loukkojärvi linkkiä. Eli viesti 24.09.10 klo 17.19.
Minulla on tässä vanha loota, XP sekä IE-selain. Näkyy.

Juha
07.10.10, 19:37
Annatko Tapsa esimerkin sivusta / kuvasta joka ei sinulla toimi.

Voisin mielenkiinnosta itse kokeilla


Juha

TapsaR
08.10.10, 00:00
Esimerkiksi tuo Tellervon mainitsema linkki http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4947778 näkyy valkoisena ruutuna, jossa on vasemmassa yläkulmassa zoomaus- ja kohdistusvimpaimet.

TR

tellervoranta
08.10.10, 08:32
upouudella ASUS-koneellani,Windows 7,IE-selain näkymät erinomaiset. Lienenkö selvänäkijä :D:

Juha
08.10.10, 08:52
toimii kaikilla yhdistelmillä minulla

Mitäs jos Tapsa viet hiiren keskelle tuota valkoista ruutua ja napsautat oikeanpuoleista painiketta. Mitäs avautuvassa valikossa lukee


Juha

TapsaR
08.10.10, 10:09
Ohessa hiiren oikean näppäimen virittämät valikot IE- (valikko1) ja Crome-selaimilla.

TR

Juha
08.10.10, 10:15
Mahtaisko sulla java olla jotenkin vaillinainen sen lisäosien suhteen? Tarkista ettei palomuuri ja/tai virustorjunta ei estä jotain lisäpalikkaa


Kokeile pistää ao. softat pois päältä ja avaa selain uudelleen - tapahtuiko mitään?


Juha

TapsaR
19.10.10, 12:06
Hiphei!
Sain digitaaliarkiston kuvanäytön toimimaan. Kahdella selaimella se onnistui: Avant ja Maxthon2. Molemmissa voi laittaa proxyn pois päältä yksinkertaisesti Tools-alasvetovalikon kautta. Firefoxistakin löytyi proxyvaihtoehdot, mutta ainakaan minun Windows7 ei totellut niitä.
IE8:ssa saa proxyn pois päältä nettiohjeiden mukaan vaikean tuntuisesti selaimen ulkopuolitse.

Tapio Rekilä

Jokkel
08.11.10, 15:56
Olen kokeillut kolmella eri selaimella ja kahdella käyttöjärjestemmällä, ilman mitään erikoisasetuksia. Kaikki toimivat!
Viime viikolla huomasin, että Alastaron seurakunnan arkisto oli löytänyt tiensä digitaaliseen maailmaan.
Tänä aamuna kuitenkin tiedot olivat häipyneet bittiavaruuteen. Vain valkoinen sivu oli haun tuloksena.
Tästä päätellen nämä lukuvaikeudet taitavatkin olla palvelimen päässä. Tietomäärä on niin valtava, 7,5 miljoonaa tiedostoa, että on varmaan mahdotonta aina saada kaikkea toimimaan välittömästi. Kaikkea ei voi edes testata. Korjaus lienee mahdotonta ilman käyttäjien kommentteja.

M.Sjostrom
08.11.10, 19:06
sama valkean sivun ongelma tuli tässä:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7140260

eniten ketuttaa, että noin puoliltapäivin kun klikkasin sen esille, se tuli moitteetta.
Menin kuitenkin siirtymään (näin jälkikäteen ajateltuna, harkitsemattomasti - parempi olisi pyy pivossa...) sivuja eteenpäin,
ja sitten tuli valkeaa, ja sitten takaisin yritettäessä oli tuokin muuttunut valkeaksi.

Lienee siis KA:n palvelin joka kenkkuilee...

Erkki Kiuru
08.11.10, 22:23
Tällä hetkellä sivujen linkitys tms. on sekaisin. Suomen Asutuksen Yleisluetteloon ei pääse "Portin" kautta.

Tämä reitti toimii ainakin nyt: Kansallisarkiston pääsivu/Aineistot > Digitaaliarkisto > Hakupalvelu > Puunäkymä > Asutuksen yleisluettelo tai ...Hakupalvelu > Vapaasana-haku: > Asutuksen yleisluettelo.

Nyt en kyllä löydä keinoa millä löytäisi suoraan oikean pitäjän.

Toisaalta ihmettelen miksi vakiintunut "Suomen Asutuksen Yleisluettelo" -nimi on korvattu nimellä "Asutuksen Yleisluettelo". Kuitenkin opas on edelleen digitoituna nimellä "Suomen Asutuksen Yleisluettelon opas".

Erkki

M.Sjostrom
09.11.10, 04:06
nolointa Kansallisarkiston kannalta on ehkä se, että tuo linkittämäni sivu näkyi nimenomaan senkin tietokoneella pelkästään valkeana. Kokeilin KA:n Helsingin pääpaikan asiakaspalvelutiskin huoneen tietokonepäätteellä - ja tuli valkea.

Jokkel
09.11.10, 10:09
Joku purnasi, ettei KA vastaa viesteihin.
Vastauksen saaminen kesti eilen ip. 34 minuuttia.
"Meillä on palvelinjärjestelmässämme väliaikainen
toimintahäiriö, joka pyritään korjaamaan mahdollisimman pian."

Juha
09.11.10, 10:15
Onkohan niin, että tietotekniikka kaikkineen on saanut meidät kaikki liian kärsimättömiksi pientenkin ongelmien suhteen? Oletamme, että kaikki toimii kaikkialla aivan heti ja mahdollisiin kysymyksiin vastataan välittömästi.

Olisi tietysti mielekästä, että Digitaaliarkistossa olisi joku tiedoitussivu. Sinne voisi sitten ylläpito pistää viestiä, kun on huomattu joku laajempi ongelma tai suoranainen vika.





Juha

Jokkel
09.11.10, 11:17
Nyt taitaa toimia. Ainakin Alastaro.

Tuulakki
09.11.10, 17:31
Onkohan niin, että tietotekniikka kaikkineen on saanut meidät kaikki liian kärsimättömiksi pientenkin ongelmien suhteen? Oletamme, että kaikki toimii kaikkialla aivan heti ja mahdollisiin kysymyksiin vastataan välittömästi.
...
Juha

Tunnustaudun malttamattomaksikin, :rolleyes:mutta pelottaakohan muitakin kuin minua tämä tietokonemaailma, jonka monitahoisuutta on meidän keski-ikäisten sukuhutkijoiden vaikea hallita. Kun haluan avata jonkun toisen tuottaman sivun, johon päästäkseni olen kentis maksanut vielä jäsenmaksun, niin en haluaisi pohtia kymmenien (?) käyttöjärjestelmien paremmuutta, toimivampia palomuureja, tehokkaampia virustorjuntaohjelmia, proxyjä, alasvetovalikoiden tarjontaa, javan lisäosien vaillinaisuutta...ties mitä. En oikein hahmota edes palomuurin ja virustorjuntaohjelman palikoita ja rukseja, paitsi kun joku tärkeä sivusto utelee minulta asiasta ja ehdottaa torjunnan höllentämistä.

Haluaisin mieluiten ylläpitäjältä tarvittaessa herjaviestin, että Vika on täällä päässä - käy kahvilla ja tule uudestaan katsomaan klo 18.00 - siihen mennessä saanemme homman kuntoon! Paljon en tohdi kysellä siitä syystä, että vastausta en kuitenkaan aina ymmärtäisi:rolleyes:

Mitä tietyn pitäjän löytämiseen tulee, niin käytän haussa useimmiten suoraan lyhennettyä muotoa "Mynämä" joko Mynämäki tai Mynämäen sijasta, koska silloin haku tulostaa näytölle kaikki Mynämä-alkuiset kokonaisuudet. Toiminee muittenkin pitäjien kohdalla. Kokeile ainakin näppituntumalla, mitä saat tästä irti. Toisinaan lipsuu, kun tulee kaksi paikanmäärettä!

Lempilausahduksekseni viimeisen vuosikymmenen aikana on tullut: tutkimattomia ovat atk:n tiet :D:, kuten sunnuntaina, jolloin Suku Forumin kello koneellani näytti sitkeäsi aikaa GMT +3... oman koneeni ajan ollessa GMT +2. Ja Mynämäen sivuista osa oli tänään aamupäivällä näkyvissä, osa valkoisia ja osassa ilmoitus, että luettavissa vain KA:n sisäisen verkon kautta tunnuksilla tms.

Pitäähän elämässä olla jännitystä, mutta sitä jännitystä en oikein kestäisi, että alkuperäisten asiakirjojen terminologia ontuu (synt.+kuoll.+vihittyjä sekaisin), kylien aakkosjärjestys toisinaan olematon ja kronologisuuskin on välillä miten sattuu eikä sivuista ole mitään nimilistausta, puhumattakaan otsakkeen oikeellisuudesta. Pitäiskö viimeksi mainitun asian helpottamiseksi koota talkooporukka eri pitäjien asiakirjojen listaamiseksi? Itse olen tehnyt ao. excel-taulukon (joka rivittyi!) seuraavasta sivustosta: http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?ay=285987.KA, = Mynämäen rippikirja 1736-1744 (I Aa1:2) (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5441950)

1 vain oikea sivu, ilman tunnisteita 2 Akula Simon Abrah. 3 Böhletorp And Mickss. 4 Caiwola Matts Gabrielss. 5 Caiwola Matts Gabrielss. (sama) 6 Callis 7 Carikoski Coru 8 Carikoski Pilpola 9 Carleis Mattila 10 Carleis Pawola 11 Haga Eilu 12 Haga Färik 13 Haga Cnutila 14 Haga Mattila 15 Haganperä Staffan Gustafss. 16 Halois B. Anders ? 17 Halola Simon Göranss 18 Halso Storgård Joh. Mattss. 19 Halso Storgård Joh. Mattss. Sama 20 Halso Maula, jne. jne.

Laitoin mukaan henkilön nimen vain, kun kylän nimen lisäksi ei ollut mitään talon nimeä. Listaus helpottaa kummasti! Asiakirjan nimenä on: Mynämäen rippikirja 1736-1744 (I Aa1:2). Sivuja piti selata ja tulkata n. 220, mutta loppujen lopuksi se oli vain parin - kolmen tunnin homma. SSHY:ssä on nämä sivujen nimien listaukset kunnossa, kiitos siitä - mutta kaikki pitäjät eivät siellä vielä ole.

Surullisinta tässä omakohtaisessa listauksessa on se, jos kaikki yhden pitäjän tutkijat tekevät näitä listoja toisistaan tietämättä!!! Minulla on meneillään lisäksi seuraavat sivustot:
Syntyneiden luettelot 1665-1746 (I C1:1) (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5441950)
Mynämäen rippikirja 1727-1735 (I Aa1:1) (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5433148)

Kaipaisin Mynämäen kirkonkirjojen vaihtureita! Voin lähettää näistä, kunhan nuo kaksi vielä valmistuvat. Pitäisiköhän näihin vielä lisätä kuvan numero, kuten SSHY:n sivustolla on? Antakaa kommentteja, ajattelen jatkaa tätä joka tapauksessa - ilman aikatauluja.