Heikki Koskela
06.09.10, 07:18
Tavan takaa tulee esille monissa yhteyksissä tapauksia, joissa kerrotaan sen ja sen pitäjän isännän, papin tai muun pitäjän merkittävän vaikuttajan käyneen asioimassa Ruotsin kuninkaan luona milloin minkäkin asian takia.
Varmasti monet tarinat ovat tosia varsinkin silloin kun kerrotaan lähetystöjen käynneistä kuninkaan puheilla. Asiat usein koskevat pitäjän sisällä syntyneitä riitoja, joihin haetaan apua. Olen tullut kuitenkin siihen tulokseen, että kaikki kertomukset eivät ole tosia.
Kerron tässä yhden tarinan, jota en vielä ymmärrä todeksi:
Löysin muistiinpanojeni joukosta valokopion, jossa mainitaan seuraavaa (Runo Soinin kirkosta, kirj. Väinä Tuomaala): " Runosta myös selviää, että silloisen seurakunnan pappi (luultavasti Olavi Rooth, hk) matkusti Ruotsiin kuningas Kustaa III puheille saattaakseenn tyhjäksi soinilaisten kirkonrakentamishankkeet ja eroaikeet Alajärven kappelista."
Tapahtumat liittyvät kyllä Soinin kirkon rakentamisvaiheisiin ja liittyvät 1780-luvulle ja ovat tosia. Mutta olikohan ihan tavallista, että tällaisissa tilanteissa lähdettiin aina Ruotsiin saakka selvittämään tämän tapaista asiaa.
Itse runo on pitkä ja sisällöltään varsin kiintoisa tarina kirkon rakentamisen ongelmista, mutta on kirjoitettu toisen käden kautta ja muistinvaraisesti.
Varmasti monet tarinat ovat tosia varsinkin silloin kun kerrotaan lähetystöjen käynneistä kuninkaan puheilla. Asiat usein koskevat pitäjän sisällä syntyneitä riitoja, joihin haetaan apua. Olen tullut kuitenkin siihen tulokseen, että kaikki kertomukset eivät ole tosia.
Kerron tässä yhden tarinan, jota en vielä ymmärrä todeksi:
Löysin muistiinpanojeni joukosta valokopion, jossa mainitaan seuraavaa (Runo Soinin kirkosta, kirj. Väinä Tuomaala): " Runosta myös selviää, että silloisen seurakunnan pappi (luultavasti Olavi Rooth, hk) matkusti Ruotsiin kuningas Kustaa III puheille saattaakseenn tyhjäksi soinilaisten kirkonrakentamishankkeet ja eroaikeet Alajärven kappelista."
Tapahtumat liittyvät kyllä Soinin kirkon rakentamisvaiheisiin ja liittyvät 1780-luvulle ja ovat tosia. Mutta olikohan ihan tavallista, että tällaisissa tilanteissa lähdettiin aina Ruotsiin saakka selvittämään tämän tapaista asiaa.
Itse runo on pitkä ja sisällöltään varsin kiintoisa tarina kirkon rakentamisen ongelmista, mutta on kirjoitettu toisen käden kautta ja muistinvaraisesti.