PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Huhtela/Huhtelin


Punkka
02.09.10, 12:25
Onko kukaan tutkimuksissaan törmännyt nimiin Huhtela/Huhtelin.
V. 1846 on lukkari Johan Isaacsson Huhtelin muuttanut Lumijoelta Pudasjärvelle vaimonsa Maria Johansdr Säikän kanssa. Sukunimi on myöhemmin Pudasjärvellä muutettu Huhtelaksi.

Nimi Huhtelin näyttää ainakin HisKissä olevan suhteellisen harvinainen enkä ole päässyt Lumijoelta taaksepäin eli en ole löytänyt Isaac Huhtelinia.

Tuiju Olsio
02.09.10, 13:06
Törmäsin muutama viikko sitten nimeen Huhtelin Ancestry.com tiedostoissa. Tämä siellä silloin vastaani tullut Huhtelin oli syntynyt 1924. Ancestry.comissa on muutamia Huhtelin nimisiä sekä Siirtolaisinstituutin tiedostoissa myös, nimenomaan passiluetelossa Pudasjärveltä syntyisin.
Ancestry.comista äkkiseltään katsoen vanhin Huhtelin olisi Hilda Huhtelin syntynyt noin 1866, saapui Oulusta Hampurin kautta New Yorkiin 09.07.1888.

Jemina
02.09.10, 13:10
Kun hakee Googlesta Johan Huhtelin nimellä henkilöä löytyy sieltä jotakin tietoa. En laita tähän viestiin suoria linkkiä.

Punkka
03.09.10, 09:24
Kiitän vinkeistä. Olihan niistä apua.:)

Lukkari
03.09.10, 14:44
Hei !Oulaisissa vaikutti reilut sata vuotta sitten kunnankirjuri Aksel August Juhonp. Huhtelin s.15.2.1854 Pudasjärvellä. Vaimo Mathilda Juhont. s.28.7.1855 Vesilahdella. Vanhimmat lapset olivat Juho August s.27.1.1881 ja Fanni Maria s.29.3.1883, muitakin lapsia oli ja suvussa oli jäsenkorjaajan taipumuksia. Hoitivat nyrjähdyksiä sekä sijoiltaan menoja.
Terv. L

Punkka
03.09.10, 16:07
Hei Lukkari! Tämä ilmoittamasi Axel August on yksi niistä lukkari Johan Isaacsson Huhtelinin pojista. Olipa kiva, että ilmoitit tiedot. Minulla oli vain sellainen tieto, että hän oli muuttanut Urjalaan.
En ole vielä niitä muita lapsia löytänyt, kun HisKissä niitä ei ole ja alustavasti olen katsellut SSHY:n digiarkistoa, mutta mitään en ole vielä löytänyt.
Terveisin Punkka

Tuiju Olsio
03.09.10, 19:38
Koska minulle jäi epäselväksi, olitko löytänyt Huhtelin perhettä Pudasjärveltä, tässä nämä Pudasjärven rippikirjoista löytyvät sivut:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pudasjarvi/rippikirja_1854-1861_ik383-384/303.htm
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pudasjarvi/rippikirja_1861-1873_mko1-21/289.htm
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pudasjarvi/rippikirja_1874-1880_mko22-32/169.htm
Ja tuon jälkeen vain jäsenille avautuvat nämä sivut
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=9216&pnum=168
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=9219&pnum=145

Ancestry.comista löytynyt Hilda Huhtelin näyttääkin olevan tämän Juho Iisakinpojan tytär.

Punkka
03.09.10, 20:27
Anteeksi, etten hoksannut viestittää tarkemmin löydöistäni. Olin tuon perheen Pudasjärveltä jo löytänyt, mutta tarkistan vielä kuitenkin nuo lähettämäsi linkit.
Tällä hetkellä minulla on hukassa perheen lähtökohta Lumijoelta. RK:n mukaan Johan Isaacsson Huhtelin on vaimonsa kanssa muuttanut Lumijoelta Pudasjärvelle. Alustavasti olen etsinyt tietoja Lumijoelta, mutta en ole toistaiseksi löytänyt.

Ja kyllä, Hilda Huhtelin muutti meren taakse.

Terveisin Punkka

Jemina
03.09.10, 22:08
Kysyn tietämättönä, mistä Lumijoen kirjoista haet Johan Huhtelinia. Hiskistä en löytänyt Lumijoen tietoja enkä SSHY:stä (digiarkisto).

Punkka
04.09.10, 08:18
Huomenta Jemina!
Lumijoen tietoja ei tosiaan löydy HisKistä eikä SSHY:stä. Jossain vaiheessahan Lumijoki on ollut osa Liminkaa, mutta en ole niin tarkkaan vielä Limingan tietoja katsonut, että olisin mitään löytänyt.
Sen sijaan Digiarkiston henkikirjoista olen Lumijoelta löytänyt tämän Johan Isaackinpojan ja vaimon, mutta en sitä, mistä hän on sinne tullut, vai onko syntynyt Lumijoella. Tämä on kaiken kaikkiaan sellaista hakuammuntaa!
Terveisin Punkka

Jemina
04.09.10, 12:06
Lumijoesta on vaikea saada tietoja, kun kirkonkirjat ovat tuhoutuneet tulipalossa. Tässä jotain tietoa asiasta Hiski-tietokannasta

http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=308&TYPE=HTML&LANG=FI

Punkka
04.09.10, 18:50
Näinhän se on Lumijoella ja on monessa muussakin paikassa. Jos ei ole ollut ukkonen asialla, niin sitten on poltettu tahallaan. Lumijoen henkikirjat ovat nyt lähes ainoa mahdollisuus löytää edes jotakin tietoja. Täytyy käydä niitä läpi, mutta ovat vain niin pahuksen vaikeita lukea.:mad:

Terveisin Punkka

Jemina
04.09.10, 19:32
Suomen Sukututkimusseuran Kirjastotietokannassa on muutama teos, joka sivuaa Lumijokea. Kirjastosta voi kysellä lisää ja samalla kannattaa kysyä onko etsimästäsi suvusta tehty sukuselvitystä. Tässä teokset, jotka löysin pikahaulla

http://web.genealogia.fi:2345/?PBFORMTYPE=01001&DATABASE=1&PROFILESET=Fin&FREETEXT=lumijoki&SUBJECT=&AUTHOR=&TITLE=&PUBLISHER=&SERIES=&LANGUAGE=&YEAR1=&YEAR2=&MAX=100&SORT=3

Maami
29.12.10, 19:52
Hei, vieläkö kaipaatte tietoja Huhteliineista?
Äitini on os. Huhtelin. Sukututkimus on tosiaan tyssännyt tuohon Lumijoen kirkonkirjojen paloon.
Suullinen tieto meillä on ollut, että Huhtelinit ovat tulleet Ruotsista Lumijoelle.
Ovat olleet lukkareita, ja pojat ovat hajaatunut eri puolille Pohjanmaata.
Komean lauluäänen lisäksi heillä on ollut parantajan kyky. Esim. Pudasjärven Kalle Huhtelin (k.1953) lukkarin taitojenlisäksi etevä jäsenkorjaaja.
Amerikkaan menneet Huhtelinit ovat tehneet myös osaltaa sukututkimusta,
josta minulla on hallussani kopio.

Punkka
30.12.10, 11:59
Heippa!

Kesken eräisenähän se vielä minulla on tuo Huhtelinien suvun tutkiminen. Olen tosin saanut Pudasjärveltä Huhtelin-sukuun kuuluvalta henkilöltä paljon ja hyvää tietoa eli sukua on tutkittu myös pudasjärvisten toimesta.
Se suullinen tieto, että Huhtelinit olisivat tulleet Ruotsista Lumijoelle, ei taida pitää paikkaansa. Tosin voi olla mahdollista, että suku on tullut Ruotsista, mutta Siikajoelle, koska vanhin tällä hetkellä tiedossani oleva suvun jäsen on Siikajoella v. 1722 syntynyt Jacob Bertilsson Huchta. Sukunimestä esiintyvät ainakin muodot: Huchta, Huhtala ja Huhtelin. Jonkun verran tuossa Pudasjärveltä saamastani tiedostossa oli myös Amerikkaan menneiden tietoja, mutta olisin kyllä kiinnostunut tietämään, olisiko hallussasi sieltä tietoja enemmänkin. Samoin myös minä voin puolestani lähettää hallussani olevia tietoja Sinulle, mutta tehdään nämä tietojen vaihdot yksityisviestien kautta tai sitten voin ilmoittaa oman sähköpostiosoitteeni Sinulle, jos se keino on mielestäsi parempi.
Hyvää vuoden loppua ja parempaa vuotta 2011.:)

Solja
19.01.12, 23:30
Vastaanpa pikaisesti tähän kun tallentelen Lumijoen perukirjaluetteloita parhaillaan. Urakka on puolivälissä...

En tosin tiedä liippaako oikeita henkilöitä - jos ei niin unohtakaa koko juttu :D:

Perukirjaluettelon mukaan Lumijoella näkyy lukkari Juho Iisakinpoika Huhtelin.

Hänen vanhemmikseen mainitaan luettelossa Isak Hauru ja vaimonsa Saara Juhontytär Pekuri. Kuulostaa kyllä aika oudolta?

No - jokatapauksessa - kyseessä on Saaran isän Juho Pekurin perukirja. Hänkin oli lukkari ja kuoli perukirjan mukaan 21.1.1846.

Perukirjassa on selvitetty aika perusteellisesti lukkari Pekurin perikuntaa.

-Solja

Maami
20.01.12, 06:38
Hei Solja,
Kiitos todella mielenkiintoisesta tiedosta.
Hauru- nimelle voi olla monta syytä.
Veikkaan kuitenkin että on samoja huhtelineja. Ammatti ja
nimikin stemmaa. Isoisäni oli Iisakki.
Palaan asiaan kun pääsen hieman penkomaan lähteitä.
t. Maami

Punkka
20.01.12, 11:09
Hei Solja!

Mielenkiintoinen viesti.
Kuitenkin olen omissa tutkimuksissani päätynyt siihen, että Johan Iisakinpojan (s. 1819) isä olisi ollut Iisack Jakobsson Huhtela, s. 1793.

Alun perin suku näyttää lähteneen Siikajoelta ja nimenä on ollut Huchta.

Johan Iisakinpojan vaimo on siis ollut Saara Greta, joka on syntynyt v. 1791 Lumijoella. Olisikohan kuitenkin niin, että perukirjan tekijälle olisi sattunut virhe ja kysymyksessä olisikin Saaran sukunimi.

Jos haluat, voin lähettää Sinulle tulosteen omista tutkimuksistani, mutta ilmoita, miten voin sen tehdä ilman, että minun tarvitsee julkaista sitä täällä Suku Forumissa.

Terveisin Punkka

Solja
20.01.12, 11:32
Hei,

Kirjoitin vain sen mitä perukirjaluettelossa on ja noin siellä lukee, isä olisi Isac Hauru. Ja Saara on os. Pekuri, lukkarin tytär.

Tämän varmistamiseksi kannattaisi etsiä käsiin alkuperäinen perukirja (löytyy OMAsta vainajan kuolinpäivän ja nimen perusteella) ja tarkistaa oliko Isac Hauru vai Huhta. Huhtia näkyy myös näissä perukirjoissa. Korjaan sukunimen mielelläni perukirjaluetteloon jos se on jotakin muuta kuin Hauru.

Voihan perukirjoissakin olla virheitä, mutta ehkä harvemmin - onhan se ollut tarkkaa hommaa, omaisuuden jako - ja varsinkin lukkarin perillisten!

Onnea etsintään :)

-Solja

P.S. "Johan Iisakinpojan vaimo on siis ollut Saara Greta, joka on syntynyt v. 1791 Lumijoella" - ei kun Johan Iisakinpojan äiti oli Saara Juhontytär Pekuri.

Isak Adolf J9
27.01.12, 22:03
Juho Huhtelin oli isoisäni isä. Olen myös törmännyt samaan ongelmaan, eli tietoa suvun vaiheista löytyy vasta vuoden 1846 jälkeen (esim Jouko Vahtola: Pudasjärven Seurakunnan Historia). Suvun sisällä on kerätty Huhtelin-suvun sukupuu vuonna 1968. Tähän olen saanut täydennyksiä USA:sta viime vuonna.
Minua kiinnostaa se, miten sukunimi Huhtelin on syntynyt ja löytyykö Kokkolan seudulla vaikuttaneiden Huhtala, Huchtelin, Hucktelin ja Huhtelin merimiesperheiden (1755 - 1850) ja Juho Huhtelinin välille jokin sukulaisuussuhde.

Solja
27.01.12, 23:23
Tämä on kyllä erikoinen juttu, itse en tosiaankaan tiedä muuta kuin mitä perukirjaluettelossa lukee.

Punkka ja Maami eivät ilmeisesti ole vielä tsekanneet lukkari Juho Pekurin perukirjaa, k. 21.1.1846. Mainittiinko siinä tyttären poika lukkari Juho Isakinp Huhtelin?

Kaivanpa esiin kaikki perukirjassa mainitut henkilöt ja laitan tänne. Valaisseeko lisää asiaa. Vaikuttaa siltä että ko. lukkari on hyvin monen esi-isä, joten asia kiinnostanee varmaan.

Jos todetaan että on väärin kirjattu, niin sekin selvinnee sitten ja oikaistaan. Ei kannata jättää yhtään kiveä kääntämättä tai vihjettä tutkimatta.

-Solja

Punkka
27.01.12, 23:30
Hei Isak..

Olen tutkinut Huhtelinin sukua erään sukuun kuuluvan henkilön puolesta. Hänellä ei ollut mitään tietoa siitä, että joku olisi sukua tutkinut. Olisiko mitenkään mahdollista saada tuo sukupuu?
En oikein tiedä, miten tässä yhteisössä toimii yksityisviesti, tai olisiko mahdollista suoraan sähköpostiosoitteella pitää yhteyttä. Pääsin omissa tutkimuksissani Siikajoelle asti, ja siitä on vielä matkaa Kokkolan seudulle, mutta jotenkin minulla on sellainen tunne, että kysymys saattaa olla saman suvun jäsenistä.
En ole ammattitutkija, joten jos on joku sellainen henkilö Huhtelinien suvussa, joka on tietoisempi asioista, niin hän voisi selvitellä asioita.
Terveisin
Punkka

Punkka
27.01.12, 23:53
Solja,

en ole ehtinyt penkoa sitä Juhon perukirjaa. Netistä olen katsonut, mutta eihän sitä sieltä tietenkään löydy, vaan pitäisi mennä maakunta-arkistoon. Minulla on ollut vähän muita kiireitä, mutta jos laitat ne tiedot tänne, niin sittenhän niitä pystyy kotona katselemaan.

Terveisin

Punkka

Solja
28.01.12, 19:24
Lumijoen perukirjakorteista koottu luettelo:

Lumijoen lukkari Juho Pekuri, s. ? ja k. 21.1.1846
oli Lumijoella lukkarina ajanjaksolla 1811-46

1. Puoliso Susanna Kallentytär Korva (kuollut 57-vuotiaana 23.10.1828 -> synt. 1771), lapsia tästä avioliitosta
- Juho Juhonp Pekuri, pso Reeta Näppä, heillä tytär Kaisa Juhont
- Isak Juhonp Ollikainen (ent. Pekuri)
- Jaakko Juhonp Pekuri, pso Maria Näppä, heillä poika Jaakko Jaakonp, 16v
- Saara Juhont Hauru, os. Pekuri, pso renki Isak Hauru, heillä poika lukkari Juho Isakinp Huhtelin
- Maria Juhont Sallinen, os. Pekuri, pso talollinen Antti Sallinen, heillä poika Juho Antinp Rautio
- Riitta Matleena Juhont Daavidila, pso talollinen Juho Daavidila

Lapset eivät ole ikäjärjestyksessä, vanhemmissa perukirjoissa on pojat aina ensin.

2. Puoliso Maria Matintytär Tiuraniemi
- tästä aviosta ei ole merkitty lapsia
- Rovaniemen kastetut 12.9.1777 Matts Tiuraniemi Lisa Pehrsdr. Maria


Lumijoen rokotusluettelo:

Lukkari Juho Pekuri on tuonut rokotettavaksi 1 1/4 vuotta vanhan tyttärensä Riitta Matleenan huhtikuussa 1811 (-> Riitta Matleena synt. 1809).
On ensimmäinen rokotettu Lumijoen rokotusluettelossa.


Kaarina Heikint Pekuri, os. Ollikainen, talollisen vaimo, pso Isak Juhonp Pekuri, heillä poika Juho Heikki - mainitaan Kaarinan äidin Anna Juhont Ollikaisen perukirjassa v. 1832.


Hiski: Rovaniemi

4.12.1770 Carl Mattss. Kofva (po Korva?) Maria Lars dr. Ruokanen Susanna

28.4.1791 Klock. Johan Pekuri Pig. gs.dr. Susanna Carls dr. Kårva

17.9.1791 Klåck. Johan Pekuri Susan Carls dr. Sara Margaretha
1.1.1793 Klåck. Johan Pekuri Susanna Carls dr. Johan Carl
16.6.1794 Klock. Johan Pekuri Susanna Maria
1.4.1798 Klockar. Johan Pekuri Susanna Isaac

Solja
28.01.12, 19:58
No nyt taisi selvitä tämä Huhtelin mysteeri:

Lumijoen haudatut 1825-66 (Oulun sukututkimusseuran julkaisu)

Talvikäräjät 1826:

10.12.1826 kuoli 34 v. entisen uudisasukkaan vaimo Saara Gretha Huhta. Lisämaininta fattig, köyhä.

Koetanpa vielä löytää hänen puolisonsa Isak Huhta/Haurun. Hänhän on vielä todnäk elossa Saaran kuollessa koska Saaraa ei mainita leskeksi.

-Solja

Punkka
29.01.12, 11:04
Hei!

Siinäpä se taitaa olla jutun juuri.
Katselin juuri uudelleen SSHY:n rippikirjoja ja Revonlahden RK 1820-1827 talo Huhtala, kuva 32 löytyy seuraavaa:

Isaac Jacobsson, s. 14.11.1793
vaimo Saara Gretha, s. 17.9.1791

Heillä lapset:

Johan Isaacsson, s. 9.2.1819
Maria Isaacsdr, s. 21.4.1821, k. 30.6.1822
Saara Gretha Isaacsdr, s. 5.8.1823, k. 30.9.1824

Samassa talossa asuu myös Jacob Johansson, s. 1.5.1776. Perhe on lueteltu myös samalla sivulla. Jacob lienee Isaacin isä.
Minulla on katkeamaton ketju aina vuoteen 1722, jolloin on syntynyt Jacob Bertilsson Huchta Siikajoella. Tähän mennessä pidän ketjua oikeana, ellei muuta osoiteta.

Rippikirjaan on merkitty Isaac Jacobssonin kohdalle Martila. En ole tuollaista löytänyt Revonlahden enkä Siikajoen kylistä. Kysymyksessä lienee talo, mutta missä?

Nyt alan olla varma siitä, että kysymyksessä on yksi ja sama Isaac. Olisiko hän ehkä jossain vaiheessa asunut Hauru-nimisessä talossa ja nimi olisi tullut siitä. Sääli on, että Lumijoen kirkonkirjat ovat tuhoutuneet. Digiarkiston henkikirjoista jotain tietoja löytyy, mutta nuo digiarkiston sivut ovat vaikeakäyttöisiä.

Terveisin Punkka eli Anna-Liisa Toivanen

Solja
29.01.12, 12:16
Hei,

Tämä näyttäisi kyllä yhdistävän oikeat henkilöt toisiinsa.

Tulivatko Huhtalat takaisin Lumijoelle ja Iisak uudisasukkaaksi Hauru-nimellä. Todennäköisesti näin.

No jokatapauksessa, arvoitus näkyy ratkenneen ja selvisi Saara Kreetankin vanhemmat. Ilman Lumijoen perukirjaluetteloa Saaraa ja Juhoa ei olisi voinut yhdistää toisiinsa, saati selvittää Saaran vanhempia.

Poistunpa tästä ketjusta :)

-Solja

Punkka
29.01.12, 12:22
Monet kiitokset Solja.:)
Näin se yhteistyö pelaa.

Punkka

Paavo Huhtela
08.03.12, 10:09
Juho Huhtelin oli isoisäni isä. Olen myös törmännyt samaan ongelmaan, eli tietoa suvun vaiheista löytyy vasta vuoden 1846 jälkeen (esim Jouko Vahtola: Pudasjärven Seurakunnan Historia). Suvun sisällä on kerätty Huhtelin-suvun sukupuu vuonna 1968. Tähän olen saanut täydennyksiä USA:sta viime vuonna.
Minua kiinnostaa se, miten sukunimi Huhtelin on syntynyt ja löytyykö Kokkolan seudulla vaikuttaneiden Huhtala, Huchtelin, Hucktelin ja Huhtelin merimiesperheiden (1755 - 1850) ja Juho Huhtelinin välille jokin sukulaisuussuhde.
Olen lähettänyt sinulle postia. Lienetkö saanut sen, kun et ole mitään vastannut ?

Isak Adolf J9
14.03.12, 22:53
Hei,

Vastaan tätäkin kautta, vaikka sähköpostissa asia jo keskusteltiin.

Viikko sitten tuli USA:sta suruviesti, Arnold A Huhtelin on kuollut
Arnold (18.7.1923 - 5.3.2012) on Akselin pojan Juhon pojanpoika, mutta häntä ei jostain syystä ole merkitty sukupuuhun. Arnoldin isä kuoli varhain ja äiti meni uusiin naimisiin. Arnold on Lynne Homerer Huhtelinin ja Don Huhtelinin serkku.

Raimo Ranta
15.03.12, 09:45
Hei!

Siinäpä se taitaa olla jutun juuri.
Katselin juuri uudelleen SSHY:n rippikirjoja ja Revonlahden RK 1820-1827 talo Huhtala, kuva 32 löytyy seuraavaa:

Isaac Jacobsson, s. 14.11.1793
vaimo Saara Gretha, s. 17.9.1791

Heillä lapset:

Johan Isaacsson, s. 9.2.1819
Maria Isaacsdr, s. 21.4.1821, k. 30.6.1822
Saara Gretha Isaacsdr, s. 5.8.1823, k. 30.9.1824

Samassa talossa asuu myös Jacob Johansson, s. 1.5.1776. Perhe on lueteltu myös samalla sivulla. Jacob lienee Isaacin isä.
Minulla on katkeamaton ketju aina vuoteen 1722, jolloin on syntynyt Jacob Bertilsson Huchta Siikajoella. Tähän mennessä pidän ketjua oikeana, ellei muuta osoiteta.

Rippikirjaan on merkitty Isaac Jacobssonin kohdalle Martila. En ole tuollaista löytänyt Revonlahden enkä Siikajoen kylistä. Kysymyksessä lienee talo, mutta missä?

Nyt alan olla varma siitä, että kysymyksessä on yksi ja sama Isaac. Olisiko hän ehkä jossain vaiheessa asunut Hauru-nimisessä talossa ja nimi olisi tullut siitä. Sääli on, että Lumijoen kirkonkirjat ovat tuhoutuneet. Digiarkiston henkikirjoista jotain tietoja löytyy, mutta nuo digiarkiston sivut ovat vaikeakäyttöisiä.

Terveisin Punkka eli Anna-Liisa Toivanen


Tervehdys

Luulempa, että etsimäsi löytyy täältä, ja joudut hieman muuttamaan isäehdokasta :)


http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4980947

Syntymäaika ei täsmää, mutta sehän ei liene näissä muuttohommissa tavatonta. Marttila nimi tarttui Lumijoelta tosin Limingan Alatemmekselläkin
on Marttila

-raimor-

Solja
15.03.12, 10:46
Jaa, että sittenkin olisi Hauru :)

Lumijoen perukirjaluettelo on nyt tallennettu kokonaisuudessaan sähköiseen muotoon. Siinä on n. 1000 vainajaa kirjattuna + vainajien perikuntaa n. 5000 henkeä. Ahlborgista Äijälään. Ajanjaksolta 1730-1930 eli kahdensadan vuoden ajalta.

Jatkojalostusta vielä mietitään Oulun sukututkimusseurassa - todennäköisesti päädytään sähköiseen julkaisuun. Siinä tapauksessa liian tuoreet vainajat täytynee listasta poistaa.

-Solja

Isak Adolf J9
07.04.15, 14:17
Lukkari Johan Pekurin perukirjan mukaan tytär Sara Gretha (synt.17.9.1791 Rovaniemi) oli ollut naimisissa renki Isaac Haurun (synt 17.2.1793 Temmes). Molemmat olivat kuolleet ja heiltä oli jäänyt poika, lukkari Johan Huhtelin.
Kirkonkirjoja selaamalla pääsin seuraavaan isä-poika polkuun, johon toivoisin kommentteja ja tarkennuksia.

1. Rantsilan kappalainen Per Schroderus, kotoisin Paltamosta, ylioppilas Uppsalassa 31.10.1677. Saloisten kappalaisen apulainen 1684, Saloisten Rantsilan kappalainen 1686, kuoli 1696. Pso Beata Remahl.

2. Heille syntyi poika Abraham Pers Schroderus, s. 1690, k 1775. Hänen 1. pso. oli Margaretha Åhs. Hän oli Limingan Temmeksen Moukan talollinen, lautamies ja valtiopäivämies (Ylioppilasmatrikkeli).

3. Poika Erich Abrahami s. 1736 meni naimisiin 10.11.1761 Niemelä Haurun talon tyttären Carin Jacobin s.15.2.1742 kanssa ja muutti vävyksi. Talon nimi muotoutui vähitellen Hauru Niemeläksi.

4. Poika Jacob Erici s.18.9.1763 meni naimisiin Marg Jacobin s. 25.8.1763 kanssa. Asuivat Hauru Niemelässä.

5. Poika Isaac Jacobi s. 17.2.1793 Hauru Niemelässä (Temmeksen seurakuntaa tällöin). Hänen vaiheensa ovat aiheuttaneet aikaisemmin mainitun tutkimusongelman.

a. Muutti Lumijoelle 1814

b. Sieltä noin 1816 Limingan Ala-Temmekseen Martilan taloon mukanaan vaimo Sara Gretha s. 17.19 1791. Poika Jacob syntyy 3.2.1818 ja kuoli?

c. Muuttivat Lumijoelle 16.1.1819? Poika Johan syntyy 2.2.1819 Lumijoella.

d. Muuttavat Revonlahdelle Huhtalan taloon 1820? Syntyivät ja kuolivat tyttäret Maria 21.4.1821 -30.6.1822 ja Saara Gretha 5,8,1823 – 30.9.1824. Huhtalan talossa asukkaat vaihtuivat nopeasti.

e. Muuttavat Lumijoelle. Jäljet katoavat.

6. Lukkari Johan Huhtelin s. 2.2.1819 Lumijoella ja k. 17.1.1892 Pudasjärvellä. Hän teki elämäntyönsä Pudasjärven lukkarina. Suku jatkuu Huhtelin, Huhtela ja Hutelin nimisenä. Hutelin haara on syntynyt Yhdysvalloissa Akseli Huhtelinin pojan Juho Huhtelinin jälkeläisistä.

Taisto Huhtelin

Punkka
09.04.15, 10:22
Vastaus viestiisi: olen jo aikoja sitten lopettanut ko. suvun tutkimisen. Laitan liitteenä tiedoston, jonka olen suvusta tehnyt. Se poikkeaa tuosta esittämästäsi, mutta lisäkseni on toinenkin henkilö tutkinut samaa sukua ja tullut samaan tulokseen kanssani. Jos lähettämästäni tiedostosta on apua omaan tutkimukseesi, niin hyvä on ja ellei apua ole, niin hävitä tiedosto. Siinä on liian tuoreita tietoja, koska tein tutkimuksen sukuun kuuluvalle henkilölle.

Terveisin Punkka

En näköjään saa tätä kautta lähetettyä tuota tiedostoa. Laita yv:nä sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sen kautta.

Sama