PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kirkonkirjojen läpi käyminen?


lankinen
30.08.10, 20:26
Kun te muut teette tutkimusta, käyttekö kaikki "kirjat" läpi, vuosi vuodelta.
Eli kyseisen henkilön Kastettu, Lastenkirjat, Rippikirjat, Vihitty, Kuollut.

Näin olen itse yrittänyt tehdä. Hidasta kuin mikä.

eeva häkkinen
30.08.10, 20:47
Kyllä. Ja perukirjat, tuomiokirjat, ym, ym. Ja kyllä, hidasta on. Onneksi en ole komittoitunut tuottamaan mitään, mutta ihan hauskaa tää on.

harrysme
04.09.10, 13:32
Jos sukujohto on selvä en yleensä ole malttanut käydä läpi "ylimääräisiä" asiakirjoja. Oli niin kiire siirtyä seuraavaan polveen. Syntyneiden luettelo, vihityt ja rippikirja ovat minimi. Nyt, kun uusien esivanhempien löytäminen on jo erittäin työlästä, olen kaivellut lisätietoja muista asiakirjoista.

Movitz
06.09.10, 15:02
Minulla on varoittavana esimerkkinä eräs renkipoika Juha Juhanpoika, jonka syntymäaika siirtyy vahingossa saman talon samannimiselle kanssarengille ja Juha puolestaan jää itse vaille syntymäaikaa. Ellei tuon vieraan Juha Juhanpojan jälkeläiset huolellisesti tarkasta Juhansa vaiheita sivu sivulta, merkkaavat he satavarmasti tämän vanhemmiksi aivan väärät henkilöt, nimittäinkin minun Juha Juhanpoikani vanhemmat. Silloin ei paljoa lohduta, että rippikirjassa lukee kyllä selvä syntymäaika päivälleen, ja kastekirjoistakin todella löytyy tuona päivänä syntynyt Juha Juhanpoika ;)

hiljaa hyvä tulee, vaikka kukapa sitä malttaisi aina mielensä - en minä ainakaan...

Jens

Erkki A Tikkanen
06.09.10, 16:11
Kun te muut teette tutkimusta, käyttekö kaikki "kirjat" läpi, vuosi vuodelta.
Eli kyseisen henkilön Kastettu, Lastenkirjat, Rippikirjat, Vihitty, Kuollut.

Näin olen itse yrittänyt tehdä. Hidasta kuin mikä.

28 vuotta on minulla mennyt tähän harrastukseen. Alkaapi olemaan kasassa esivanhemmat, kaikki mahdolliset. Vielä ehkä löytyisi muutama, jos kävisi läpi enemmän tuomiokirjoja.

Ellei kirjoja käy läpi kronologisessa järjestyksessä, virhemahdollisuus kasvaa ja sitten kymmenen vuoden päästä huomaatkin, että pahus, mullahan onkin Movitzin Juha Juhanpoika, eikä se olekaan se minun oma Juho :cool:

Mielestäni sukututkimuksessa tärkeintä on kuitenkin laatu, ei missään nimessä määrä! Kyllä näitä HisKi-hutkijoita on jo aivan liikaakin tässä maassa!

Tapani Kovalaine
06.09.10, 18:26
Poikkeustapauksissa voi päätyä aivan vääriin esipolviin, jos ei skarppaa.
Tämä seuraava tapaus on hyvänpuoleinen esimerkki. Hiskissä näin:

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2ibn94?fi+0491+kastetut+1652)18.8.1838 19.8.1838 Maxniemi Backst: Joh: Matinlassi Elsa Cais: Larsdr (30-35) Lars
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2ibn94?fi+0491+kastetut+1674)18.6.1839 24.6.1839 Maxniemi Backst: Joh: Matinlassi Maria Olofsdr (30-35) Lars

Ensin mainittu Lauri muutti Kemiin, löysi 1862 puolison Kreetta Hanhirovan ja nuori pari muutti samana vuonna Simoon. Tuli pulma syntymäajan suhteen, sillä Lauri väitti, ettei hän ole syntynyt 1.4.1835 (siis renki Lauri Lassilan syntymäaika edelliseltä riviltä lipsahti muuttokirjaan). Näin kuitenkin luki Kemistä tulleessa muuttokirjassa ja vuosien 1861-1871 rippikirjassakin. Laurin tiedettiin syntyneen Simossa, joten kastekirjaa kelaamalla löytyi piankin sopiva Juho Matinlassi. Mutta sattui löytymään liian aikaisin eli 18.6.1839 päiväyksen kohdalta.

Simossa syntyi 18.6.1839 Brita Lisa Juhontr Matinlassi. Kastekirjasta yliviivattiin Brita Lisa etunimet ja tilalle kirjoitettiin Lars. Vaihdettiin siis Simosta Kuivaniemelle muuttanut tyttö pojaksi - Riitasta tuli Lauri, kuten Hiskistä nyt saamme lukea.

Sukututkija sitten luottaa kastekirjaan (ja Hiskiin! Huh!) ja katsoo, että tämä Lauri Juhonp Matinlassi on Maria Ollintr Karsikon poika, sillä myös rippikirjassa lukee syntymäaika 18.6.1839 - ainakin vielä vuonna 1900.

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2ibn94?fi+0491+vihityt+276) 25.10.1829 Dr. Joh: Johs: Matinlassi B.dr Elsa Cais: Lars dr Marttila
Oikeat esipolvet löytyvät kuitenkin Marttilan suvusta. Olisi pitänyt verrata kahta muuttoa toisiinsa, Laurin lähtömuuttoa Kemiin ja paluumuuttoa sieltä. Ei olisi pitänyt kastekirjaa ruveta korjailemaan...

jaakkoju
06.09.10, 18:39
Korjasin tänään pahan virheen. On kaksi Valpuri Liikasta. Olin merkinnyt väärän Valpurin vaimoksi Matti Mikonpoika Nymanille. Helppohan se on nettisivulle korjata. Mutta kun joku toinenkin oli tehnyt saman virheen ja koko esipolvilistaus toisesta sukupolvesta kahdeksanteen on pahasti väärin. Pitää aina tarkistaa rippikirjoista.

Ingeborg Palmén
06.09.10, 19:18
Mutta jos ei rippikirjoja ole ?

Movitz
06.09.10, 19:46
Pitää tyytyä niihin lähteisiin mitä on, ja tulkita niitä niiden omista lähtökohdista. Jos rippikirjoja ei ole, pitää käydä läpi henkikirjoja, perukirjoja, tuomiokirjoja ja muuta vastaavaa ja pyrkiä poimimaan näistä lähteistä kaikki saatavissa oleva informaatio koskien sukusiteitä. Tietysti jos kirkonkirjat puuttuvat, virhemarginaali kasvaa helposti räjähdysmäisesti, mutta sukututkijan tehtävä on silti kerätä relevantti materiaali ja perustella tulkintansa. Tai uskaltaa rehellisesti jättää liian hutera tulkinta tekemättä.

Tätähän tekevät kaikki sukututkijat päästessään aikaan ennen kirkonkirjoja.

Jens

Marikki
06.09.10, 20:07
Mutta entäs jos huomaa rippikirjassa että ihminen on kuollut kun siihen on merkitty risti ja kumminkin sama ihminen on pari vuotta myöhemmin mennyt naimisiin ja saanut kasan lapsia, josta yksi oli mun isoisäni isä?
Ellei olisi "herännyt henkiin" niin tuskin olisin nyt tässä;)

jaakkoju
06.09.10, 20:12
Jos rippikirjoja ei olisi ollut, niin kukaan ei tietäisi, kumpi Valpuri Liikanen oli Matti Nymanin vaimo. Rippikirjat (2 kpl) sen kertoivat.

jaakkoju
06.09.10, 20:16
Ristikö vain ilman kuolinpäivämäärää?

Movitz
06.09.10, 20:17
Valpuri Liikasen tapauksessa näin voi ollakin. Tietysti jos vaimo ottaa ja kuolee ja mies päättää antaa itsensä uuteen aviokäskyyn ja pariskunnalla on lapsia, nimetään lapsille perukirjassa edunvalvoja, joka yleensä on vainajan lähisukulainen, esimerkiksi lasten eno. Ja tällöin setviminen helpottuu jo hiukan. Kun lähderyhmiä käy läpi uutterasti ja kokonaisvaltaisesti, kaikkea hyödyllistä löytyy - tästä todisteena vaikkapa pahamaineisen Lumijoen siunaukselliset rokotusluettelot...


Jens

jaakkoju
06.09.10, 20:20
Valpuri Liikasen tapauksessa asia selviää myös "oikean" Valpurin äidin perukirjasta. Ettei kukaan tietäisi, oli väärin sanottu.