PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tyhmä kysymys...?


j.amnelin
25.08.10, 21:10
Törmäsin tähän (http://gw4.geneanet.org/index.php3?b=msiivola&lang=fi;p=dagobert;n=x;oc=22724) mahtavaan sukupuuhun (siellä on monta omaakin esivanhempaa) mutta noviisina aloin mietiskelemään itsekseni että, miten tuohon aikaan esim vuonna 900 tai vuonna 600 tai jopa tuossa linkin miehessä vuonna 230 jälkeen, on kirjattu syntymiä, kuolemia jne ylös? Että miten luotettavia noin vanhat sukupuut on? Asia tietenkin kiinnostaa, koska tuo kyseisen linkin henkilö näyttäisi olevan myös oma esi-isäni ja tuohan on aivan mahtavaa että jotakuta on pystytty seuraamaan aikojen alkuun asti :eek:

Juha
25.08.10, 21:51
Nuo jonnekin keskiaikaa varhaisempiin aikoihin ulottuvat sukupuut ovat kyllä melkoista puppua. Mitään luotettavia lähteitä ei ole säilynyt, vaan tiedot on kerätty jostain legendoista, tarinoista jne.

Olisi hauska tietää, mikä on se fakta, mihin tuon antamasi linkin takaa löytyvä tieto perustuu.



Juha

Heikki Koskela
26.08.10, 05:46
Nuo jonnekin keskiaikaa varhaisempiin aikoihin ulottuvat sukupuut ovat kyllä melkoista puppua. Mitään luotettavia lähteitä ei ole säilynyt, vaan tiedot on kerätty jostain legendoista, tarinoista jne.

Olisi hauska tietää, mikä on se fakta, mihin tuon antamasi linkin takaa löytyvä tieto perustuu.

Juha

Mistä sen tietää, että kaikki on "puppua" jos löytyy sukututkimuksia ennen vuotta 1000? Ovatko tiedot liiaan vanhoja uskottavaksi? Aatamiin ei tarvitse kutenkaan verrata.

Kysyy nimimerkki Clovis.

Juha
26.08.10, 06:32
Haluaisin mielelläni tietää ne faktat, joihin nuo vuoden 230 tiedot perustuvat

On varmasti olemassa joitain yksittäisiä sukuhaaroja, joita voidaan seurata jonnekin 600-700-lukujen taitteeseen. Löytyy omiltakin kotisivuiltani, kuriositeettina.

Mutta on haihattelua pyrkiä siitä pidemmälle - tämä on mielipiteeni, jonka muutan heti, kun joku lyö relevantit todisteet pöytään.




Juha

Sami Lehtonen
26.08.10, 10:13
Itse asiassa antiikin Roomasta löytyy moniakin varsin luotettavia lähteitä, joista löytyy mm. hallitsijoiden ja näiden lähisukulaisten tarkat sukulaissuhteet ja jopa syntymä- ja kuolinpäiviä.

Jos on sattunut unohtumaan, niin nykyinen ajanlaskukin pohjautuu suurelta osin juliaaniseen kalenteriin, johon Gregorius XIII:n aikana tehtiin vain pieni korjaus. Rooman valtakunnan tuhon jälkeen menikin sitten Euroopassa monta sataa vuotta, ennen kuin kulttuurin ja tieteen taso saavutti saman.

Ensimmäisestä faktasta (korkea kulttuurinen taso antiikin Roomassa) huolimatta jälkimmäinen fakta (Euroopan kulttuurisen kehityksen taantuminen) piti huolen siitä, ettei Euroopassa yhtäkään luotettavaa sukupuuta antiikin ajoista nykypäivään ole olemassa tai edes mahdollista rakentaa.

TimoT
26.08.10, 10:22
Minun mielestäni kaikki sukupuut, joissa ei ole asianmukaisia lähdeviitteitä, ovat epäilyttäviä. Voihan niitä oman työnsä taustamateriaalina käyttää, mutta alkuperäiset lähteet on syytä aina kaivaa esille. Muuta arvoa niillä ei ole.

Matti Lund
26.08.10, 11:37
Itse asiassa antiikin Roomasta löytyy moniakin varsin luotettavia lähteitä, joista löytyy mm. hallitsijoiden ja näiden lähisukulaisten tarkat sukulaissuhteet ja jopa syntymä- ja kuolinpäiviä.

Jos on sattunut unohtumaan, niin nykyinen ajanlaskukin pohjautuu suurelta osin juliaaniseen kalenteriin, johon Gregorius XIII:n aikana tehtiin vain pieni korjaus. Rooman valtakunnan tuhon jälkeen menikin sitten Euroopassa monta sataa vuotta, ennen kuin kulttuurin ja tieteen taso saavutti saman.

Ensimmäisestä faktasta (korkea kulttuurinen taso antiikin Roomassa) huolimatta jälkimmäinen fakta (Euroopan kulttuurisen kehityksen taantuminen) piti huolen siitä, ettei Euroopassa yhtäkään luotettavaa sukupuuta antiikin ajoista nykypäivään ole olemassa tai edes mahdollista rakentaa.


Esimerkiksi Tacituksen ja Plutarkhoksen laatimissa henkilöhistorioissa on joitakin vuosilukuja, mitä tulee roomalaisiin.

Roomalaisia hautausmaitakin (tai hautamuistomerkkejä) on aika hyvin säästynyt.

Näissä tunnetaan "suurmiesten" esivanhemmista kohtuullisen luotettavasti 2-3 sukupolvea, jonka jälkeen sukupuihin saattaakin jo ilmaantua antiikin jumaltaruolentoja. Taruolento saatetaan laittaa läsnäolevaksi jostakin luonnonmerkistä, joka on havaittu "suurmiehen" synnytyksen aikoihin.

Genetiikka, astronomia ym. tieto ei näytä vaikuttavan tippaakaan siihen, etteikö nykyihmisissä ole aivan yhtä taikauskoisia kuin antiikin maailmassa.

terv Matti

Heikki Koskela
26.08.10, 11:42
Minun mielestäni kaikki sukupuut, joissa ei ole asianmukaisia lähdeviitteitä, ovat epäilyttäviä. Voihan niitä oman työnsä taustamateriaalina käyttää, mutta alkuperäiset lähteet on syytä aina kaivaa esille. Muuta arvoa niillä ei ole.

Otan tähän sen Cloviksen tietoja ja pyytäisin tähän liittyen tiedon onko "puppua" vai totta:

"CHLODOVECH (http://fmg.ac/Projects/MedLands/MEROVINGIANS.htm#ClovisIA) [Clovis], son of CHILDERICH I King of the Franks & his wife Basina --- ([464/67]-Paris [27 Nov] 511, bur Paris, basilique des Saints-Apôtres [later église de Sainte-Geneviève]). Gregory of Tours names Clovis as son of Childerich & Basina."

Tämä on eräästä tutkimuksesta pomittu ja Cloviksen osalta on runsaasti lisää tietoa.

Päivi H
26.08.10, 12:14
Vähän aihetta sivuten:
MitokondrioDNA:ni tulokset hakkaavat kyllä kirkkaasti clovikset ja dagobertit. Eräällä suomalaisella naisella ja minulla on sama mtDNA kuin amerikkalaisella (tai englantilaisella) naisella, jonka vanhin esi-äiti on syntynyt Egyptissä v 980 BC. Meitä harhaantuneita on sitten parikymmentä Yhdysvalloissa.
Olisi kiva nähdä tämän naisen "sukupuu".
ph

j.amnelin
26.08.10, 13:17
Kysymys tuosta dna jutusta.. kun jonkun dna tutkitaan, mistä tiedetään kuinka vanha se näyte on? jos edelläkirjoittaneen esi äiti on kyetty selvittämään eläneen tuona vuonna? Miten tämä on mahdollista? :confused:

Päivi H
26.08.10, 17:28
Tämä on liian laaja ja vaikea asia minun selitettäväkseni, mutta suurinpiirtein näin se menee:
Kun henkilö testauttaa dna:nsa esim. etsiäkseen sukulaisia, hän ilmoittaa samalla varhaisimman tietämänsä esivanhemman.
Tuon amerikkalaisen henkilön egyptiläinen esiäiti ei tietenkään ole minun esi-äitini, vaan joku hyvin kaukainen sukulainen, jos nyt lähdetään siitä, että amerikkalaisen sukujohto olisi oikea ja tosi. Kukaan ei näitä esivanhempia tarkistele, vaan kaikki on jokaisen oman ilmoituksen varassa.
Tämmöinen tuolla FamilyTreeDNAn tietokannassa kuitenkin on.
Leikkimielinen huijaus on aivan mahdollista, mutta ketä se palvelee.

J. Amnelin, en tainnut osata selittää tätä tyydyttävästi. Jos kunnon tietoa haluat, sitä on FamilyTreeDNan sivuilla.
terv. Päivi H

j.amnelin
26.08.10, 17:54
Kiitos vastauksesta, kyllä tuo selvensi vähäsen. Oon koittanut katsoa noita dna sivuja, mutten ole saanut sellasta vastausta jonka ymmärtäisin. Eli dna:ssa ei ole kellon aikaa taikka päivämääårää, vaan jokainen ilmoittaa itse sinne sen esi-isän tai äidin?
Olen nimittäin ihmetellyt miten minun yksi esiäitini löytyy sieltä yhdestä dna sivusta ja hän on kuollut monta sataa vuotta sitten ja minulle asia selitettiin niin että jos dna on pysynyt muuttumattomana ja blaa blaa niin siitä tietää sitten jonkun ajan, tätä en ole ymmärtänyt...?
Mutta tuo kuulostaa järkeenkäyvältä, joku on siis tettänyt testin ja ilmoittanut esi-äitini sinne :p:

Päivi H
26.08.10, 18:07
Niin, siis ilmoittanut oman esiäitinsä. Teitähän jälkeläisiähän aika lienee aika monta...
ph

j.amnelin
26.08.10, 18:08
No juu, sitähän mä tarkoitin ;)

Päivi H
26.08.10, 19:33
Eräällä suomalaisella naisella ja minulla on sama mtDNA kuin amerikkalaisella (tai englantilaisella) naisella, jonka vanhin esi-äiti on syntynyt Egyptissä v 980 BC.
ph

Aina minä onnistun möhlimään, aihehan oli itse asiassa uskomattomat sukupuut. Ja tuo egyptiläinen mtdna on tietenkin otettu muumiosta, minkä jokainen lukija minua lukuunottamatta tajusi mutta kohteliaasti vaikeni.
Paras pysytellä keski- ja eteläsuomalaisissa maisemissa.
ph

j.amnelin
26.08.10, 19:40
:confused:

Juha
26.08.10, 20:06
Päivi tarkoitti tässä, että eräästä muumiosta otetussa näytteessä on mtDNA:ta, joka on yhteneväinen hänen ja erään toisen naisen kanssa.

Päivi tai tämä toinen rouva ei tietenkään ole voinut johtaa sukupuutaan tuohon muumioon saakka, vaan heidän biologinen yhteytensä voidaan havaita tuon dna-näytteen avulla.



Juha

Astranius
26.08.10, 20:27
hahhahahaaa, voihan muumio!!

Mitä ko testi maksaa ja miten se tilataan?

Jaska
26.08.10, 20:27
Kiitos vastauksesta, kyllä tuo selvensi vähäsen. Oon koittanut katsoa noita dna sivuja, mutten ole saanut sellasta vastausta jonka ymmärtäisin. Eli dna:ssa ei ole kellon aikaa taikka päivämääårää, vaan jokainen ilmoittaa itse sinne sen esi-isän tai äidin?
Olen nimittäin ihmetellyt miten minun yksi esiäitini löytyy sieltä yhdestä dna sivusta ja hän on kuollut monta sataa vuotta sitten ja minulle asia selitettiin niin että jos dna on pysynyt muuttumattomana ja blaa blaa niin siitä tietää sitten jonkun ajan, tätä en ole ymmärtänyt...?
Mutta tuo kuulostaa järkeenkäyvältä, joku on siis tettänyt testin ja ilmoittanut esi-äitini sinne

FamilyTreeDNA:ssa kysytään vanhinta luotettavasti selvitettyä suoran isä- tai äitilinjan edustajaa, riippuen siis kumpaa testataan. Tietenkään tämä ei isälinjojen kohdalla sulje pois jonkun tietämättömän poloisen aisankannattamisen mahdollisuutta… Mutta siitä on apua kaikille muille tuon saman esiäidin tai esi-isän suorille jälkeläisille: he voivat nyt olettaa suurella todennäköisyydellä olevansa samaa haploryhmää (esim. N1c on suomalaismiesten yleisin haploryhmä).

Haplotyyppi-tasolla tilanne on sen sijaan hieman toinen. Todellisuudessa esi-isäni haplotyyppi erosi joidenkin markkereiden osalta omastani, koska keskimäärin oletetaan tapahtuvan 1 mutaatio noin 150 vuodessa. Jos sitten itsensä testauttaa joku saman esi-isän jälkeläinen jostain toisesta haarasta (kuitenkin edelleen suoraa isälinjaa, eli aina isältä pojalle periytyen), voimme verrata kuinka läheisiä olemme. Lisäksi voimme sen jälkeen rekonstruoida viimeisen yhteisen esi-isämme haplotyypin – parhaiten tämä onnistuu jos samasta esi-isästä haarautuu vähintään kolme jälkeläislinjaa.

Rekonstruointi on yksinkertaisesti sitä, että jos minulla on tietyssä markkerissa (esim. DYS392) arvo 14, toisella 13 ja kolmannella 14, niin yhteisellä esi-isällämme oli silloin arvo 14. Toki tässä on hyvä ottaa huomioon se, mitä tiedetään kyseisen haploryhmän polveutumisesta: tiedetään että arvo 14 esiintyy myös lähimmissä veljeshaploryhmissä (tässä oletetun N1c:n lisäksi esim. N1b:ssä, jota on paljon samojedeilla mutta hyvin vähän suomalaisilla).

Näin vertailemalla ja rekonstruoimalla voidaan saavuttaa esi-isän haplotyyppi melkoisella luotettavuudella, vaikka testiä ei olisi tehtykään itse esi-isän kudoksista.


Geneettisessä genealogiassa on paljon mahdollisuuksia, ja itsekin sain sisarusteni kanssa kerättyä pottiin rahaa ensimmäistä testiä (isälinja) varten. Kun liittyy SuomiDNA-projektiin, saan testin vähän halvemmalla (tuo 67 markkerin isälinjatesti noin 170 euroa). Jo 2000 suomalaista on testauttanut isälinjansa, mutta vielä yhtään Häkkistä ei tietokannasta löydy, vaikka sukunimemme on aika yleinen. Minun testistäni voi siis olla hyötyä muillekin Häkkisille. (Isälinja ja sukunimi yleensä kulkevat yksi yhteen.)

Päivi H
26.08.10, 20:44
Päivi tarkoitti tässä, että eräästä muumiosta otetussa näytteessä on mtDNA:ta, joka on yhteneväinen hänen ja erään toisen naisen kanssa.

Päivi tai tämä toinen rouva ei tietenkään ole voinut johtaa sukupuutaan tuohon muumioon saakka, vaan heidän biologinen yhteytensä voidaan havaita tuon dna-näytteen avulla.



Juha

Kiitos Juha. Noin se menee, kun asiat osaa sanoa selkeästi.
ph

j.amnelin
26.08.10, 20:55
No nyt alkaa hahmottua tuo asia vähän paremmin, mulla on varmaan joku lukemisen ymmärtämisen ongelma kun en ole monienkaan luku kertojen jälkeen asiaa sieltä sivulta oivaltanut :oo:

Minä tahtoisin myös tuon testin joskus teettää, täytyy vaan ensin saada niin paljon ylimääräistä rahaa :p:

Päivi H
26.08.10, 21:30
hahhahahaaa, voihan muumio!!



Toivottavasti muumion kirous ei lankea päälleni, mutta hänen nimensä on
Shoshenqi-hedjekheperre Seteperrebin Nimlot, sijainti Akhmin, Suhaj, Egypti. Eikä voi puhua esiäidistä, hän voi tietenkin olla joko mies tai nainen.

Onko täällä egyptologeja?
ph

Sami Lehtonen
27.08.10, 07:29
Vähän aihetta sivuten:
MitokondrioDNA:ni tulokset hakkaavat kyllä kirkkaasti clovikset ja dagobertit. Eräällä suomalaisella naisella ja minulla on sama mtDNA kuin amerikkalaisella (tai englantilaisella) naisella, jonka vanhin esi-äiti on syntynyt Egyptissä v 980 BC. Meitä harhaantuneita on sitten parikymmentä Yhdysvalloissa.
Olisi kiva nähdä tämän naisen "sukupuu".
ph

Yritetään nyt korjata tämäkin, ennenkuin virhe on taas liian kaukana. Mikäänhän noissa DNA-testeissä ei voi osoittaa kyseisen testatun muumion olevan teidän kummankaan esiäiti. Jos jotakin sukulaisuussuhdetta halutaan sanallisesti ilmentää, niin esitäti tai esiserkku tulee kyseeseen.

Vaikka varmuudella joku tuohon(kin) aikaan elänyt samaa mtDNA:ta kantanut nainen ilman muuta esiäitinne (tai mahdollisesti kaksi eri naista) onkin, niin hänellä (tai heillä) on ollut lukematon määrä naispuolisia naislinjaisia sukulaisia, joilla on sama mtDNA. Tuo muumio on huomattavasti todennäköisemmin yksi heistä, ei suora esiäiti. Kyseisellä muumiolla ei välttämättä ole ollut yhtäkään aikuisikään ehtinyttä lasta.

j.amnelin
27.08.10, 10:03
Tämä dna hommelin on kyllä tosi vaikea tajuista, onneksi jotkut ymmärtää ja jaksaa selittää tyhmemmillekin :D:

eli onko dna testi sitten enemmänkin suuntaa antava, sillä ei voi selvittää suoraa esi-äitiyttä taikka -isiyttä? vai voiko? :oo:

Heikki Koskela
27.08.10, 11:47
Tämä dna hommelin on kyllä tosi vaikea tajuista, onneksi jotkut ymmärtää ja jaksaa selittää tyhmemmillekin :D:

eli onko dna testi sitten enemmänkin suuntaa antava, sillä ei voi selvittää suoraa esi-äitiyttä taikka -isiyttä? vai voiko? :oo:

Minä olen saanut käsityksen, että DNA ei suoraan sovellu yksityiskohtaiseen sukututkimukseen. Täytyy tapahtua jotain, jotta tavallinen sukututkija - kuten minä - voisi sitä käyttä tehokkaasti hyväksi.

DNA-testi on siis pelkästään suuntaa-antava. Minusta testiin uhrattu raha ei anna riittävää vastinetta oman suvun selvittelyssä. Sen lääketieteellinen merkitys on kiistaton.

Erkki
27.08.10, 11:56
Tämä dna hommelin on kyllä tosi vaikea tajuista, onneksi jotkut ymmärtää ja jaksaa selittää tyhmemmillekin

eli onko dna testi sitten enemmänkin suuntaa antava, sillä ei voi selvittää suoraa esi-äitiyttä taikka -isiyttä? vai voiko?

Kun tarkastellaan kahta näytettä, jotka on tehty äitilinjasta (mtDNA) ja jos ne täsmäävat täydellisesti, (15659 positiota) niin se viittaa varmuudella yhteiseen esiäitiin, mutta ajankohtaa eikä aluetta sille tämä testi ei välttämättä osoita. Jos täysosumia on useita, niin se antaa mahdollisuuden arvailla missä hän mahdollisesti olisi elänyt ja asunut. Tietysti edellyttäen, että olet voinut asiakirjoista selvittää esiäitisi vähintään 1700-luvulle.

Jos poikkeamia on yksi tai useampia, niin poikkeaman sijainnista DNA-ketjussa voi päätellä yhteisen esiäidin olemassaoloa aikajanalla verrattuna täysosumaan. mtDNA-ketjun alku- ja loppupäät ovat erityisen herkkiä mutatoitumiselle.

SuomiDNA-projektissa mtDNA täystutkimuksen teettäneistä on tiettävästi n. 40 % löytänyt itselleen täysosuman. Minulla näitä täysosumia on tällä hetkellä neljä, mutta se yhteinen esiäiti ei löydy asiakirjoista, hän on arvattavasti elänyt jossain Pohjanmaan rannikolla.

Isälinjassa, eli Y-DNA:ssa 67 markkerin näytteiden täsmätessä sukulaisuuden pitäisi näkyä jo alkeellisimmassakin "sukuhutkimuksessa". Omalla kohdallani lähin näyte SuomiDNA-projektissa poikkeaa minusta kolmessa markkerissa yhdellä askeleellä kussakin. Todellisuudessa sen näytteenantajan kanssa olemme 10. serkkuja.

Y-DNA ja mtDNA palvelevat hyvin asutushistorian tutkimusta. Omalla kohdallani olen saanut omaan isälinjaani käyttökelpoista tietoa, samoin äitini isälinjaan löytyi sellaista tietoa muuttoliikkeistä, jota asiakirjoista ei ole löydetty. Lähisukulaisten metsästykseen on helpompia ja halvempia keinoja.

Hyvää luettavaa http://fidna.info/wp/blog/?lang=fi

j.amnelin
27.08.10, 12:30
Ok, nyt alan ymmärtää paremmin ja paremmin :)

Entäs kun olen kuullut että siitä dna testistä voi myös selvitä mistä alunalkaen on kotoisin, tarkoitan tällä siis, että onko eurooppalaisesta suunnasta taikka afrikan suunnsta tms..? Pitääkö paikkansa vai pitääkö silloin juuri olla joku näyte kuten Päivillä muumiosta?

Päivi H
27.08.10, 12:34
Yritetään nyt korjata tämäkin, ennenkuin virhe on taas liian kaukana. Mikäänhän noissa DNA-testeissä ei voi osoittaa kyseisen testatun muumion olevan teidän kummankaan esiäiti. Jos jotakin sukulaisuussuhdetta halutaan sanallisesti ilmentää, niin esitäti tai esiserkku tulee kyseeseen.


Sami, olet varmaankin oikeassa kuten yleensä. Olen kovin tietämätön näissä(kin) asioissa. Familytree-projekti pyytää vain vanhinta tunnettua esivanhempaa, voi olla mies tai nainen.
Ei voida osoittaa esiäidiksi, enkä minä häntä esiäidiksi väittänytkään. Mutta VOISI olla, ellei hän olisi mies.

Lueskelin yöllä nettiä: Shoshenq I oli farao Libyasta. Hautakammio löytyi mutta oli tyhjä yhtä esinettä lukuunottamatta. Shoshenk oli siirretty tai ryöstetty. Kun tyhjästä on paha nyhjästä, mistä näyte on otettu?
Faraolla oli lapsia, mutta isän mtdna ei siirry lapsiin, eikö se niin ole?
(Kaikki edelläoleva on Wikipediasta. Voihan olla, että on uutta tietoa ja Shohenk on löytynyt.)

Jos viitsisin ottaa yhteyttä tähän amerikkalaiseen rouvaan, mysteeri voisi selvitä. No enpä taida viitsiä.
terv. Päivi

Jaska
27.08.10, 12:39
Jostain syystä lainaus-painike ei nyt toimi.


Heikki:

"Minä olen saanut käsityksen, että DNA ei suoraan sovellu yksityiskohtaiseen sukututkimukseen. Täytyy tapahtua jotain, jotta tavallinen sukututkija - kuten minä - voisi sitä käyttä tehokkaasti hyväksi.
DNA-testi on siis pelkästään suuntaa-antava. Minusta testiin uhrattu raha ei anna riittävää vastinetta oman suvun selvittelyssä. Sen lääketieteellinen merkitys on kiistaton."

Erkki jo selvittelikin ansiokkaasti.

Testejä on monenlaisia, perinnöllisiä sairauksia etsivät ovat erikseen, eikä niitä testata näillä isä- eikä äitilinja-testeillä. Se on totta, että vielä 67 markkerilla ei voida taata vastausta esim. isyystestissä, koska vaikka osuma olisi täydellinenkin, voivat henkilöt edustaa eri sukuhaaroja monen sukupolven takaa – heissä ei vain ole sattunut tapahtumaan mutaatioita noissa markkereissa.

Erikseen on nykyään genominlaajuinen testi (tosi kallis), jossa on mukana satojatuhansia merkkitekijöitä kaikista kromosomeista. Tällä saadaan selville kaikki sukulaiset ja vieläpä melkoisella varmuudella kansallisuus (samaa kansaa edustavilla on tapana pariutua keskenään, joten geenistö kehittyy omaan suuntaansa).

Mutta jo nämä isä- ja äitilinja-testit auttavat sukututkijaa pääsemään dokumentoidun historiallisen horisontin taakse, joka Suomessa sattuu olemaan valitettavan myöhäinen. Jos linjansa on testannut joku, jonka esivanhempi on myös sinun esivanhempasi vaikkei juuri ”reunimmaisia” eli suoraa isä- tai äitilinjaa (vaan vaikkapa isoäidin isä), niin sillä lailla saa selville myös muiden esivanhempien linjoja.

On totta, että firmat eivät tarjoa kauheasti tulkinta-apua tuloksiin, mutta esim. DNA-forumsilla on paljon asiantuntevaa porukkaa jolta voi kysellä. Haploryhmän ja haplotyypin avulla saa jo muodostettua melko tarkan kuvan näiden esivanhempien liikkeistä jopa vuosituhansien takaa.

Hinta on toistaiseksi kallis, mutta kannattaa huomata alennukset! Jos testin tilaa liittymällä samalla SuomiDNA-projektiin, on se monta kymppiä halvempi. Kattavin isälinjatesti on noin 170 euroa, ja jos veljien tai isän puolen serkkujen kanssa pääsee sopimukseen kolehdin keruusta, ei hintakaan henkilöä kohti jää pahaksi. Tuloshan koskee ja hyödyttää koko sukua.

Jaska
27.08.10, 12:45
Entäs kun olen kuullut että siitä dna testistä voi myös selvitä mistä alunalkaen on kotoisin, tarkoitan tällä siis, että onko eurooppalaisesta suunnasta taikka afrikan suunnsta tms..? Pitääkö paikkansa vai pitääkö silloin juuri olla joku näyte kuten Päivillä muumiosta?
Ei tarvitse olla omaa vertailunäytettä – paikkasi ihmiskunnan sukupuussa selviää ihan sinun omalla testilläsi.

Esimerkiksi juttua suomalaisten haploryhmistä (se laajempi taso):

http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Isalinjat.html

Ja suomalaisten yleisimmän haploryhmän haplotyypeistä (se suppeampi/tarkempi taso):

http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/SuomiN1c.pdf

Esimerkki geenitestin ja sukunimen avulla selvittelystä:

http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Vendit.html

Sami Lehtonen
27.08.10, 15:01
Sami, olet varmaankin oikeassa kuten yleensä. Olen kovin tietämätön näissä(kin) asioissa. Familytree-projekti pyytää vain vanhinta tunnettua esivanhempaa, voi olla mies tai nainen.
Ei voida osoittaa esiäidiksi, enkä minä häntä esiäidiksi väittänytkään. Mutta VOISI olla, ellei hän olisi mies.

Lueskelin yöllä nettiä: Shoshenq I oli farao Libyasta. Hautakammio löytyi mutta oli tyhjä yhtä esinettä lukuunottamatta. Shoshenk oli siirretty tai ryöstetty. Kun tyhjästä on paha nyhjästä, mistä näyte on otettu?
Faraolla oli lapsia, mutta isän mtdna ei siirry lapsiin, eikö se niin ole?
(Kaikki edelläoleva on Wikipediasta. Voihan olla, että on uutta tietoa ja Shohenk on löytynyt.)

Jos viitsisin ottaa yhteyttä tähän amerikkalaiseen rouvaan, mysteeri voisi selvitä. No enpä taida viitsiä.
terv. Päivi

Toki voisi, mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä.

Sana suuntaa-antava ei oikein sovellu DNA-testeihin. Jaskan viesti yllä kertoo minusta hyvin, miksi. Testi itsessään on äärimmäisen tarkka ja tulos hyvinkin luotettava. Tulos kertoo sukulaisuudesta ja sen todennäköisyydestä, mutta ei ota kantaa sukulaisuuden laatuun. Ihmisten on yleensä helpompi ymmärtää nykypäivän esimerkki. Miehellä on sama y-DNA kuin isällään, jonka veljillä (so. henkilön sedillä) on sama y-DNA myös. Näiden setien pojilla on myös sama y-DNA. Minkä tahansa näiden henkilöiden kahdenvälisessä vertailussa y-DNA on todennäköisesti täysin yhtenevä, mutta testi ei siis kerro, vertailtiinko kahden veljeksen, isän ja pojan, vaiko serkusten yDNA:ta. Koska mieslinjaisia miespuolisia sukulaisia muutaman sukupolven säteellä on todennäköisesti satoja, on todella pieni todennäköisyys, että kaksi valittua ja testattua miestä olisivat isä ja poika - ellei sitten meillä ole muuta tietoa (kirkonkirjat tms. historialliselta ajalta) filiaatiosta.

Edellä kuvattu on helppo mieltää, mutta jostain syystä heti, kun toinen testattava onkin tuhansia vuosia vanha muumio - unohtuu faktat ja oletetaan tämä esi-isäksi tai äidiksi, vaikka sama epätodennäköisyys koskee myös häntä. Sukulainen hän todennäköisesti toki on, mutta mitä kautta, ei selviä DNA-tuloksesta.

FamilytreeDNA-palvelussa on tarkoitus merkitä vanhin lähteistä tunnettu esi-isä tai äiti - suomalaisilla yleensä isonvihan tietämistä tunnettu kirkonkirjojen perusteella selvitetty esivanhempi - usein tätä nuorempikin.