PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuvia vanhasta Sallasta


mika68
25.08.10, 09:43
Hei,

löysin netistä kuvia vanhasta Sallasta. Taisi sankarihautausmaakin jäädä rajan taakse. Kivipaadessa on nimi nimen perässä..
http://www.lapajarvi.fi/lampela/images/6457_Sankarimuisto.jpg

Saksalaisten muistomerkki Sallassa http://www.lapajarvi.fi/lampela/images/6457_Muistomerkki_2.jpg

Lappilaisen JR 12:n hyökkäykseen lähtöpaikan muistomerkki Sallan Hautajärvellä

http://www.axishistory.com/fileadmin/user_upload/m/memorial-fi-inf-reg-12.jpg

Omaan sukuhistoriaani liittyen oman papan velipuoli kaatui heti eka kahakassa 1.7.1941 JR 12:n riveissä.


Historia on tietysti muutakin kuin sotahistoriaa, mutta nämä muistomerkit viime sotien historiasta.


Mika J

mika68
25.08.10, 11:12
Olen lukenut Jänkäjääkärit-kirjasta ns., Tuohitorvitappelusta 1.7.1941, jossa miehiä lakosi Puroman ympäriltä, mutta hän itse säilyi hengissä. Puromahan sai legendaarisen sotasankarin maineen "Reikärauta-Puroma". Tuohitorvi-tappelu nimitys tuli siitä kun joku puhalsi tuohitorveen.

Mika J

mika68
25.08.10, 11:33
Tarkistin vielä papan velipuolen kaatumispaikan Arkistolaitoksen tietokannasta, niin Kirakkalampi Salla 1.7.1941, yksikkö III/JR 12 (III pataljoona oli koottu talvisodan aikaisesta ns. Sallan pataljoonasta, joka oli koottu Itä-Lapin miehistä, ns. Lapin jätkät).
Tuonihan niitti sittemmin kymmeniä Sallan pataljoonan miehiä Kelsinkäisen taistelussa 9.-12.7.1941. Yhteensä JR 12 menetti tuossa taistelussa 170 miestä pelkästään kaatuneina. Rykmentin määrävahvuushan oli 1500 miestä huolto mukaan lukien. Syksyn 1941 hyökkäysvaiheen aikana JR 12 menetti n. 700 miestä kaatuneina.

Mika J

mika68
25.08.10, 11:47
Aluksihan JR 12 oli koottu Lapin asevelvollisista (I ja II P) ja Itä-Lapin reserviläisistä (III P). Sattuneesta syystä (raskaiden tappioiden takia ) sodan pitkittyessä miehistöä oli joka puolelta maata.
JR 12 osallistui vielä Tali-Ihantalan ratkaisevaan torjuntataisteluun kesä-heinäkuussa 1944, jossa oli merkittävässä asemassa, mutta tappiot koko kesänä 1944 olivat yllättävän pienet, vain reilu 200 miestä kaatuneina. Åke Lindman teki elokuvan tästä taistelusta, ja siellä vilahtaa sotamies Savukoski, joka ei voi olla muualta kuin Savukoskelta.


Mika J

mika68
25.08.10, 16:58
Sallan sankarihautausmaalla, jota ei tietääkseni ole siirretty Suomen puolelle niin makaa mummin eka mieskin, joka kaatui 7.12.1939 Suomussalmella.

Kiitos nykyajan tiedonvälityksen, niin minulla on tarkat tiedot kahdesta lähisukuilaisen kaatumisajasta- ja paikasta viime sotien aikana.
Mummin ekan miehenkin tarkka kaatumispaikka ja -aika on tiedossa, eli klo 8 aikaan 7.12.1939 jolloin ryssät tekivät yllätyshyökkäyksen suomalaisten leirialueelle Suomusalmen Alassalmella.

Mika J

Jeremias Sankari
29.08.10, 22:14
Salla on minullekin isän kautta tuttu paikka. Tosin ei Sallan kirkonkylä tai pitäjän eteläosa eikä jatkosota, vaan talvisota ja Saija joulun alta helmikuun loppuun. Kyseessä oli VIII/Kenttätäydennysprikaati.

mika68
30.08.10, 09:48
Hei,

sain käskyn poistattaa viestit nro 3 ja nro 5. Sopiiko muille viestiketjuun osallistuneille, että poistetaan?

Mika J

mika68
30.08.10, 09:51
Salla on minullekin isän kautta tuttu paikka. Tosin ei Sallan kirkonkylä tai pitäjän eteläosa eikä jatkosota, vaan talvisota ja Saija joulun alta helmikuun loppuun. Kyseessä oli VIII/Kenttätäydennysprikaati.

jeps,

Sallan suunnalllahan taisteli Talvisodassa paikallisen Er.P 17:n (ns. Sallan Pataljoona) lisäksi Rovaniemen Pataljoona, porilaisrykmentti ja lahtelaispataljoona. Porilaiset ja lahtelaiset siirrettiin helmikuun lopulla Viipurinlahden koviin torjuntataisteluihiin. Tilalle tuli ruotsalainen vapaaehtoisprikaati.


Mika J

MikkoL
30.08.10, 11:14
Varmaan Mika tiesit, että noita sotapäiväkirjoja löytyy digitoituna. Ainakin 3./JR12, 4./JR12 ja 9./JR12. Olen itse nimittäin paikantanut oman isosetäni kohtalon Sallasta parisen viikkoa tuota ajankohtaa myöhemmin (oli JR54:ssa, mutta siis pohjoisen miehiä myös).

Laita privaattia, jos haluat/tarvitset ohjeita.

mika68
30.08.10, 12:34
Varmaan Mika tiesit, että noita sotapäiväkirjoja löytyy digitoituna. Ainakin 3./JR12, 4./JR12 ja 9./JR12. Olen itse nimittäin paikantanut oman isosetäni kohtalon Sallasta parisen viikkoa tuota ajankohtaa myöhemmin (oli JR54:ssa, mutta siis pohjoisen miehiä myös).

Laita privaattia, jos haluat/tarvitset ohjeita.

Hei,

tiedän, että Digitaaliarkistossa on digitoituna noita sotapäiväkirjoja.


Mika J