PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Päivitystä tullut


kkylakos
16.08.10, 09:55
SukuHakuri-listalla oli havaittu HisKi-päivitys
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20100814.html

Jouni Kaleva
16.08.10, 19:17
# kastettuja: 4985462
# vihittyjä: 1096294

Tuosta saadaan jakolaskulla maassamme hiski-aikakautena (n. 1700-1850) keskimääräiseksi perheen lapsiluvuksi 4,55.

Juha
16.08.10, 19:29
Eiköhän liene lapsiluku ollut suurempi, koska avioista on kuitenkin osa uusliittoja, joissa morsian ja/tai sulho ovat jo ikäihmisiä :)


t. Juha

kkylakos
16.08.10, 19:36
Eiköhän liene lapsiluku ollut suurempi, koska avioista on kuitenkin osa uusliittoja, joissa morsian ja/tai sulho ovat jo ikäihmisiä :)


t. Juha
Ja toisaalta perheet muodostuivat sarjasta avioliittoja, joissa vaimot hedelmällisiä ennen kuolemistaan ennenaikaisesti.

Jouni Kaleva
16.08.10, 20:40
# kastettuja: 4985462
# vihittyjä: 1096294

Tuosta saadaan jakolaskulla maassamme hiski-aikakautena (n. 1700-1850) keskimääräiseksi perheen lapsiluvuksi 4,55.
Täytyy täsmentää muotoon

4,55 kastettua lasta/vihkipari

Markku T. Mäkinen
16.08.10, 21:17
Tuo on aika hyvin linjassa tilastokeskuksen hedelmällisyystilastojen kanssa: http://www.findikaattori.fi/16/ .

t.Markku

K-Erik
30.01.11, 11:05
Jag tittade på uppdateringsdateringarna i Hiski och kan bara konstatera att 1996-2000 gjordes aktivt uppdateringar men därifrån framåt har intresset för det utmärkta sökregistret tydligen svalnat betydligt. 2010 var det hittills sämsta året då det gäller uppdateringar. Säkerligen har också andra släktforskningsintresserade lika "skyndsamt" som jag själv, ingen tid att hjälpa till.
kel

tkukkonen
30.01.11, 11:53
Jag tittade på uppdateringsdateringarna i Hiski och kan bara konstatera att 1996-2000 gjordes aktivt uppdateringar men därifrån framåt har intresset för det utmärkta sökregistret tydligen svalnat betydligt. 2010 var det hittills sämsta året då det gäller uppdateringar. Säkerligen har också andra släktforskningsintresserade lika "skyndsamt" som jag själv, ingen tid att hjälpa till.
kel Jag har inter heller deltagit i HisKi. Orsaken är att församlingen som jag känner delvis mycket bra är ganska stor. Att gå igenom församlingens födda kräver att jag skulle läsa vissa års data i hela församlingen och rapportera resultaten på ett visst sätt. Även om jag har hundratals kollade födelsedatum som har bättre kvalitet än Hiski har jag inte funnit möjlighet att rapportera dessa genom HisKi. De är ju lokala. De som har läst om Elektroninen Maamme-kirja (på detta forum; "Vårt land på Internet"?) har kanske noterat att i min åsikt andra metoder torde vara nyttiga eftersom en lokal (gård, by, samhällighet..) forskning ofta ger goda resultat. Det som begränsar i Hiski är borta. På sätt och vis går man i sådana fall förbi HisKi, kanske med dess hjälp med men oberoende. De som inte finns ännu är infrastruktur och mycket arbete men om det är organiserat på ett annat sätt så leder det kanske till fina familjevis strukturerade och fritt tillgängliga resultat.