PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Puutteeliset rippikirja- ja syntymämerkinnät


mika68
14.08.10, 08:03
Rippikirjamerkinnät taitavat olla yhteydessä syntymämerkintöihin.
Eli jos jostain syystä lapsi on unohtunut merkitä syntyneiden luetteloon, niin häntä ei näy rippikirjassakaan ainakaan aluksi.
Yksi sellainen tapaus tuli eteeni, että perheen esikoiseksi oli merkitty perheen ekassa rippikirjajaksossa perheen toiseksi vanhin lapsi.
Vanhin lapsi ilmestyi vasta seuraavassa rippikirjajaksossa numerolla 1 (merkitty numeroiden 2 ja 3 alapuolelle) ,tämä edellisen rippikirjan esikoinen oli tässä jaksossa numerolla 2 ja heidän seurakseen oli ilmestynyt numerolla 3 heidän pikkuveljensä. Tätä vanhinta lasta ei löydy syntyneiden luettelosta.
Tällä esikoisella oli isänsä äidin etunimi ja hän syntyi pari kuukautta vanhempiensa vihkimisen jälkeen..
Onko tuollainen mahdollista vai oliko tämä esikoinen joku otto -tai kasvattilapsi?

Mika J

Marjapuu
14.08.10, 16:01
Kyllähän ennen vanhaan, kuten nykyäänkin, lapsi saattoi syntyä pian häiden jälkeen. Tiedän sellaisenkin tapauksen 1700-luvulta, että vanhin lapsi syntyi ja kuoli ennen kuin vanhemmat ehtivät mennä avioon. Tämän lapsen syntymämerkintä on kuitenkin täysin normaali, molemmat vanhemmat on merkitty. Lapsi vain oli oä, äpärä. Kuollessaan hän oli isänsä poika, ja isä oli merkitty lähimmäksi omaiseksi, vaikka ei ollut (vielä) aviossa lapsen äidin kanssa.

Joskus löytyy rippikirjasta lapsi, jota ei ole asuinpaikkakunnan syntyneiden luettelossa. Pähkäilin itse tällaisen tapauksen kanssa, ja lopulta selvisi, että perhe oli asunut naapurikylässä lapsen syntyessä, ja lapsi löytyikin tämän naapurikylän kastetuista.

AudreY
19.08.10, 22:55
Joskus löytyy rippikirjasta lapsi, jota ei ole asuinpaikkakunnan syntyneiden luettelossa. Pähkäilin itse tällaisen tapauksen kanssa, ja lopulta selvisi, että perhe oli asunut naapurikylässä lapsen syntyessä, ja lapsi löytyikin tämän naapurikylän kastetuista.


Minulla ei ole ollut noin hyvä onni. Olen jumissa Nummen Wivolin-suvun kanssa. Veljekset ja heidän oletettu isänsä näkyvät kyllä Nummen rippikirjassa, mutta syntymäajoilla ei heitä löydy Nummen sen paremmin kuin muidenkaan pitäjien syntyneiden luetteloista. Kun vielä Nummen rippirjat ovat puutteelliset, riittäkin siis haastetta tässä kolmikossa. :D: