PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Joupin talo ja sen isännät


p6sto
10.08.10, 15:29
Ote Hiski kannasta:

Ilmajoki - kastetutHaetaan vuodet 1826 -
Lapsen etunimi: ISRAEL => Israel
Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2gntvv?fi+0115+kastetut+12633)1.9.1826 2.9.1826 Jouppi B Johan Jac.son Caisa Israelsd:r 41 Israel


Koska Seinäjoki kuului aiemmin Ilmajokeen niin onko kellään tietoa onko mainittu Joupin talo, sama talo joka on varhaisin tunnettu (1546 (http://suku.genealogia.fi/wiki/1546)) asuintalo Seinäjoella ?
Löytyykö jostain luetteloa Joupin isännistä?

p6sto
12.08.10, 16:18
Itseasiassa kyseessä on Jouppusen talo, koska perheen muut lapset on merkitty siihen.

Matti Lund
12.08.10, 17:18
Itseasiassa kyseessä on Jouppusen talo, koska perheen muut lapset on merkitty siihen.


Kysymäsi Peuralan Joupin eli Jouppusen (ei Seinäjoella) isäntä Juho Jaakonpoika oli kyllä samaa sukua kuin talossa edellisinä vuosisatoina asunut Jouppusen suku.

Selitän tämä suvun jatkumisen tässä:

Sata ja kymmenen vuotta ennen tämän Juho Jaakonpoika Jouppusen tuloa isännäksi joutui Jouppusen vanha suku talossa suuriin vaikeuksiin, ylivoimaisiin velkoihin.

Alamäki alkoi jo ennen isoavihaa ja johti isonvihan jälkeen siihen, että Jouppusen suku menetti talon ja sukuoikeuden siihen.

Talon sai velkojen maksua vastaan Mikki Jaakonpoika Korpi. Hän oli kotoisin samasta kylästä, Jaakko Pentinpoika Korven poika, mutta oli asustellut joitain aikoja Kurikassa ennen Jouppuseen tuloaan.

Mikki Jaakonpoika asui Jouppusta vain 1724-28, jonka jälkeen hän osti Mustasaaren Tuovilasta Bengtsin talon sen perillisiltä ja muutti sinne suurin osa lapsiaan mukanaan.


Jouppusen hän luovutti pojalleen Juho Mikinpojalle. Jouppusen vanhan suvun kanssa oli päästy jonkinlaiseen hyvitykseen, johon liittyi se, että Juholle naitettiin Matti Antinpoika Jouppusen (oli ollut isäntänä 1699-1717) tytär Maija.

Kysymäsi Juho Jaakonpoika on näiden Juho Mikinpojan ja Maija Matintyttären jälkeläinen siten, että hänen isänsä Jaakko Antinpoika oli Juho Mikinpojan pojan Antti Juhonpojan poika.

Voit todeta tuon sukuketjun seurailemalla Ilmajoen rippikirjoista Jouppuselan vaiheita eri jaksoissa. Sehän on nyt helppoa, kun rippikirjasivut löytyvät netistä.


terv Matti Lund

p6sto
13.08.10, 09:17
Kiitos tiedoista!

Jouppusen suku on mielenkiintoinen minulle siksi, että Israel Juhonpoika Hedgrén (s.1.9.1826) oli isoisäni isoisän isä. Israelin isä oli siis Juho Jaakonpoika Jouppunen, jonka isä oli Jaakko Antinpoika Jouppuisela joka oli Antti Juhanpoika Jouppuiselan poika. Olenko oikeassa?

Missä tämä Peuralan Jouppi sitten oli?
Onko tietoa onko tämän talon/suvun vaiheista kirjoitettu johonkin julkaisuun?

t. Pasi Kuusisto

Matti Lund
13.08.10, 10:33
Kiitos tiedoista!

Jouppusen suku on mielenkiintoinen minulle siksi, että Israel Juhonpoika Hedgrén (s.1.9.1826) oli isoisäni isoisän isä. Israelin isä oli siis Juho Jaakonpoika Jouppunen, jonka isä oli Jaakko Antinpoika Jouppuisela joka oli Antti Juhanpoika Jouppuiselan poika. Olenko oikeassa?

Missä tämä Peuralan Jouppi sitten oli?
Onko tietoa onko tämän talon/suvun vaiheista kirjoitettu johonkin julkaisuun?

t. Pasi Kuusisto

Itse Jouppuseen keskittyvää laajaa selvittelyä ei ole taidettu vielä missään aikakauskirjassa tai -lehdessä julkaista, mutta artikkeleita, joissa sitä sivutaan, lienee saatavilla.

Itse olen sivunnut sitä noilta mainitsemiltani osilta tarkemmin artikkelissani "Vikbyn Granholmien ja Österbergien ilmajokisia ja laihialaisia sukusuhteita" Eteläpohjalaiset Juuret -lehden numerossa 2/2009, mutta mitään laajempaa Jouppuselaa koskevaa selvittelyä siinäkään ei ole.

Myös joissakin muissakin Eteläpohjalaiset Juuret -lehden numeroissa on talon asujia ja sukua saatettu sivuta, mutta minulla ei tule nyt tarkemmin mieleen, vaan Sinun kannattaa selata sitä lehden nettisaitista, jonne pääset helpoiten Luhtasaaren Sukujutut -kotisivujen päävalikolta.

Jouppusen talo on merkitty joihinkin vanhoihin karttoihin, joita löytyy netistäkin, mutta parhaiten sen sijainti taitaa ilmetä Tapio Piirron vanhojen karttojen perusteella laatimassa karttapiirroksessa, jossa on nimetty ja osoitettu Kyrönjoen myötäisesti kaikki vanhat Ilmajoen talot. Se on painettu eräässä vanhassa Juuret -lehden numerossa, mutta kappale taitaa olla loppunut.

Niilo Liakan Ilmajoen kirjan liitteenä on Jaakko Sarvelan laatima Ilmajoen talonhaltijaluettelo, josta Jouppunenkin löytyy.


terv Matti Lund