PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ahokkaan suku


Marke
13.06.07, 13:49
Hei! Yritän selvitellä anoppini isän puoleista sukua, en niinkään sieltä vanhemmasta päästä, vaan lähinnä olemassa olevia sukulaisia. Uusin tietoni heistä on Rautjärveltä 20-30-luvun taitteesta, jonka jälkeen jäljet siirtyvät Viipuriin ja Jääsken pitäjään. Jatkon selvittäminen onnistuu toki Mikkelin maakunta-arkistossa, mutta jospa jollakin olisi tietoa, niin helpommallahan selviäisi. Nämä karjalaiset kuviot tuottavat oman ongelmansa, itse kun olen vankasti varsinais-suomalainen, mutta mielenkiintoista kyllä on.
Ahokkaita siis kaivataan, akselilla Ruokolahti/Rautjärvi/Jääski, mukavaa jos joku pystyisi auttamaan.

A.Luumi
28.06.07, 15:51
Terve,

Itse olen törmännyt tutkimuksissani Ahokkaisiin "jo jonniin kerran" aina 1800-luvun alkupuolelta asti avioliittojen kautta. Omassa aineistossani vilahtelevat Ahokkaat ovat 1800-luvun puolella Kirvusta (Maamäeltä) ja Hiitolasta, mutta 1900-luvun alusta näkyvät kaikki olevan Rautjärveltä. Ota ihmeessä yhteyttä, jos koet että minun tiedoistani saattaisi olla sinulle hyötyä!

Laila Pitkänen
08.07.07, 16:54
Vastaus Markelle,
Ahokas - sukua löytyy erittäin paljon Jaakkimasta, ihan 1700 -luvulle, Jaakkiman kirkonkirjojen alkuun saakka. Nimi silloin kirjoitettiin Ahocain, Ahocas, jne.
Näitä vanhimpia kirjoja voit tutkia Kansallisarkistossa, ei tarvitse matkustaa Mikkeliin. 1900 luvun kirjat ovat Mikkelissä.
Jos asut esim.Turun lähellä, on siellä Maakunta-Arkisto jossa voit tutkia näitä samoja vanhoja kirjoja.
Terveisin
Laila Pitkänen:)

Tuula Cu
09.07.07, 07:46
Tuoreemmista luovutetun alueen Ahokkaista saat tietoa, kun menet SSS:n sivuilla kohtaan Luetteloita ja hakemistoja, siellä Osoite- ja puhelinluetteloita ja Siirtokarjalaisten tien osoitehakemistoon. Löytyy 508 kpl. Itse kirjat Siirtokarjalaisten tie I-IV löytyvät isoimmista kirjastoista, ja niissä on tietoja perhekunnittain. Mutta kaikkia siirtokarjalaisia näissä kirjoissa ei ole.

Minulle Ahokkaat ovat tulleet vastaan Uukuniemen kirjoissa.

Terveisin Tuula Kupari

Laila Pitkänen
09.07.07, 09:12
Hej Tuula,
Sain vastauksen sinulta. En ole tilannut mitään ja toivoisin ettei lähetetäkään koska emme ole kotona pitkään aikaan. Lähdemme mökille.
Palataan asiaan tuonnempana.
Olen tutkinut mieheni äidin sukua ja päässyt pitkälle, mutta epäselvyyksiäkin löytyy. Lähinnä olen tutkinut vanhoja sukupolvia.
Kesätervisin Laila

Marke
09.07.07, 13:17
Hei! Kiitos kaikille vastauksista:)Käynti Mikkelin maakunta-arkistossa tuotti hyvän tuloksen-mieheni äidille löytyi kertaheitolla 12 serkkua. Kahdessa paikassa kävimme vierailullakin. Lisäksi muistitietoa, valokuvia, nimiä ja osoitteita.
Terv. Marketta Laaksonen-Ahokas

Timo S Laakso
25.09.07, 08:38
Arvoisat

Olen tullut tietämään, että Venäjällä, Kirovskaja Oblastissa, Zuevkan kaupungissa asuu Ivan Ivanovitsh Ahokas - siis Juho Juhonpoika, syntynyt 1917. Onko hän inkeriläinen, loikkari, pietarinsuomalainen, en tiedä, mutta kun osoitteen tiedän, olen lähettänyt hänelle kirjeen. Tulen saamaan lisätietoja syntyperästä: uskon, että Ahokas-suvun tutkijoita kiinnostaa.

Timo Laakso

Risto Toivonen
25.09.07, 22:29
Ahokkaita on ollut muun muassa Inkerissä ainakin seuraavissa seurakunnissa Kelton kirkkoherran Otto Louhelaisen tekemän tutkimuksen mukaan (1912-13):
Vuoleessa (Miikkulaisi), Hietamäessä ja Skuoritsassa. Näiden lisäksi ainakin Keltossa, jonka voi itsekin todeta SSHY:n digiarkistosta.
Kelton Ahokkaat näyttävät olevan useasta eri pitäjästä.
Ainakin seuraavien vuosien RK:ssa heitä on 1871-1885, 1873-1882, 1885-1898, 1892-1906.
Jos olet SSHY:n jäsen pääset selailemaan niitä uudempiakin.