PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vanhempien serkun nimitys.


kapakonen
03.08.10, 19:53
Hei kaikki !
Olen paljon tekemisissä äitini serkkujen kanssa; ovat mm. samaa ikäluokkaa. Toisinaan olemme pohtineet, että mitä nimitystä tästä sukulaisuus suhteesta käytetään.
Kiitos etukäteen. Kari Piikkiöstä.

Sari H
03.08.10, 19:59
Hei

Jari on pohtinut blogissaan näitä sukulaisuussuhteita. En kylläkään löytänyt kysymällesi vielä sieltä sanaa. http://sedis.blogspot.com/2004/07/sukulaisuussuhteet.html
tuossa on hauskasti myös nuo karjalankieliset vastineet äitipuolelle jne. Karjalassa sisko on tsikko.

Juha
03.08.10, 20:07
Käviskö isoserkku!


Sellaisesta olen joskus lukenut ja kävis yhteen sen kanssa, että meillä päin puhuttiin esim. isäni tädistä isotätinä


Juha

Laardi
03.08.10, 21:01
Käviskö isoserkku!


Sellaisesta olen joskus lukenut ja kävis yhteen sen kanssa, että meillä päin puhuttiin esim. isäni tädistä isotätinä


Juha

Meilläpäin isoserkku = serkku, pikkuserkku = pikkuserkku ja äidin serkku = äidin serkku.

Erkki Järvinen
04.08.10, 06:15
ei kaikilla asioilla voi eikä tarvitse olla nimeä; kun sanotaan "äidin serkku" niin se on aivan täsmällinen ja sen jokainen ymmärtää oli sitten missä päin suomea hyvvänsä. - nuo "Iso-" alkuiset nimitykset tuntuvat aika keinotekoisilta (ainoana poikkeuksena on "Isoäiti" eli siis mummu)

Kataja
04.08.10, 07:28
Karjalassa taisi olla tapana kutsua kaikkia vain serkuiksi, olivatpa mitä lajia serkkuja tahansa. Ainakin isäni serkut kutsuivat myös serkkujen lapsia, kuten minua, serkuiksi.
Meillä ei isomummokaan ole luontunut, mummoja erotellaan jotenkin muuten, esimerkiksi nimellä, siis Hilkka-mummo...
Taapäin katsoen, kävisikö esiserkku, kun puhutaan esi-isistä, joiden serkuista on kysymys?
Marjatta

Hei kaikki !
Olen paljon tekemisissä äitini serkkujen kanssa; ovat mm. samaa ikäluokkaa. Toisinaan olemme pohtineet, että mitä nimitystä tästä sukulaisuus suhteesta käytetään.
Kiitos etukäteen. Kari Piikkiöstä.

Kataja
05.08.10, 07:15
ei kaikilla asioilla voi eikä tarvitse olla nimeä; kun sanotaan "äidin serkku" niin se on aivan täsmällinen ja sen jokainen ymmärtää oli sitten missä päin suomea hyvvänsä.

Äidin serkku, ja toisinpäin katsoen serkun tyttö, riittävät hyvin minulle. Mutta ihmiset haluavat nimetä asiat, jotka ovat heille tärkeitä. Eskimoilla sanotaan olevan kymmeniä lumen nimityksiä sen mukaan, millaisesta lumesta on kysymys. Etelän ihminen puhuu hyttysistä, mutta pohjoisen ihminen nimeää eri lajeja erikseen, kuulemma.
Mikäpä estää keksimästä uudissanan, jos sana puuttuu.
Marjatta

tellervoranta
05.08.10, 10:54
Eräänlainen serkku on allaoleva väkisinkahlaaja :D:

http://urbaanisanakirja.com/word/vakisinkahlaaja/26430/

Itse pitäisin sanaa serkku yleissanana. Lisäksi
Isoserkut= sisarusten lapset
Pikkuserkut= sisarusten lastenlapset
Sirpaleserkut= sisarusten lastenlastenlapset

Itse kun olen nuorimman lapsen nuorin lapsi niin olen samassa tilanteessa kuin kysyjä.
Ideaaririihi keksimään uudissanaa....:)

kapakonen
05.08.10, 15:24
Kiitos vastauksista.
Ongelma ei ole ongelma lainkaan. Ei meille tuota edelleenkään vaikeuksia esitellä toisiamme vieraammille tapaan: Tämä on serkkuni poika, hän on lasteni pikkuserkku, tässä on äitini serkku, he ovat pikkuserkkujeni vanhemmat.
Terv. Kari Piikkiöstä

Erkki Järvinen
05.08.10, 20:06
Kiitos vastauksista.
Ongelma ei ole ongelma lainkaan. Ei meille tuota edelleenkään vaikeuksia esitellä toisiamme vieraammille tapaan: Tämä on serkkuni poika, hän on lasteni pikkuserkku, tässä on äitini serkku, he ovat pikkuserkkujeni vanhemmat.
Terv. Kari Piikkiöstä

Tämä Karin tapa on selkeätä suomen kieltä.

TEN
16.08.10, 13:26
Hei!

Mielenkiintoinen juttu tuo serkku-kysymys. Omassa suvussani on ollut kahdenlaista kuviota.- Puhutaan saman sukupolven serkuksista = ensimmäiset serkukset jne. tai olemme serkkuja

Mutta sitten serkkujen jälkikasvu on siis toiset serkukset jne. tai pikkuserkut.

Näiden lapset ovat taas seuraavalle sukupolvelle sokeriserkkuja tai kolmansia serkkuja jne.

Että näin!

TEN