PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kirkkoherranvirastojen toiminta?


lankinen
28.07.10, 23:46
Muistan jossakin nettisivulla olleen kommentteja eri kirkkoherranvirastojen toiminnasta, hinnasta, palvelun nopeudesta sekä palvelualttiudesta sukututkijan kohdalla.

Muistaako kukaan mikä sivusto se oli?

upa
29.07.10, 06:06
Tarkoitatko Vaskivakkaan aikoinaan koottuja tietoja?

http://vaskivakka.net/
- Sukut. palvelut

ulla

lankinen
29.07.10, 08:49
Juuri tätä tarkoitin.
Kiittäen.

Sari H
03.08.10, 17:18
Laitanpa tännekin. Olen pariin otteeseen tilannut Utajärven kirkkoherranvirastosta sähköpostitse sukutietoja. En ole saanut vastausta saatikka sukutietojakaan postitse. Suomussalmen kirkkoherran virastossa on todella hyvä palvelu.

lankinen
03.08.10, 17:26
Loimaan kirkkoherranviraston palvelualttiudesta saatika kohteliaisuudesta olen äimistynyt. Sain sieltä pyytämiäni tietoja vasta kun tein huomautuksen/kyselyn ylempään tahoon.

Itse kävin tänään Pöytyällä tutkimassa, hyvät tilat sekä kohtelias palvelu.

Erkki Järvinen
03.08.10, 18:43
Huonoa palvelua en ole tavannut missään kirkkoherranvirastossa.

jukkaukkola
04.08.10, 09:09
Sama tilanne kuin Sarilla,tilasin n.2v.sitten tietoja Utajärveltä,ja n,1.v.sitten kyselin puhelimella asian edistymistä,lupasivat selvitellä asiaa,kun kerkeävät,täytys ilmeisesti käydä henk.kohtaisesti josko antaisivat itse katella kirjoja,epäilen kyllä tätä mahdollisuutta.

Seppo Niinioja
04.08.10, 13:46
Huonoa palvelua en ole tavannut missään kirkkoherranvirastossa.

En ole minäkään. Käytettävissä olevat tilat ja muut olosuhteet kyllä vaihtelevat. Kanslisti, jolla voi olla tehtävänään virallisiin tarkoituksiin tulevien virkatodistusten ohella niin talousarviot kuin tilinpäätöksetkin, ei välttämättä aina yksinkertaisesti ehdi tehdä sukututkimuksia harrastelijoille kovin nopeasti.

Marjapuu
04.08.10, 16:07
Kirkkoherranvirastojen toiminnassa on todellakin suuria eroja. Itse olen saanut parasta palvelua Kotkasta ja Hämeenlinnasta, mistä vastaukset tulivat viikossa, sähköpostilla ja ilmaiseksi.

Nollapisteet saa Lohtaja, joka ei ole vastannut sanallakaan 2 vuotta sitten tehtyyn tiedusteluun melko yksinkertaisesta asiasta eli kahden nimeltä tunnetun henkilön kuolinvuosista 1800-luvun lopulla. Olenkin joutunut jättämään 1800-luvun lopun Lohtajan tutkimisen kokonaan, kun tietoja on näin vaikea saada.

Kortesjärven kirkkoherranvirasto taas ei suostunut ilmoittamaan, mihin yli 100 vuotta sitten kuollut isoisoäitini kuoli. Vetosivat tietosuojaan, mutta eikö raja ole 100 vuotta? SSHY:n kuolleissa näkyy kaikki vainajan tiedot, myös kuolinsyyt vuoteen 1909 (jos paikkakuntaa on digitoitu niin pitkälle).

Sari H
04.08.10, 16:33
Myös Tyrnävän kirkkoherranvirastossa on avuliasta henkilökuntaa. Olen siellä itse käynyt paikanpäällä katselemassa rippikirjoja. Muhoksella myös on oikein nopeaa palvelua.

Marikki
04.08.10, 17:37
Itse olen lähinnä joutunut turvautumaan Turun seurakunnan palveluun hakiessani tietoa suvusta ja olen ollut tyytyväinen heidän palveluunsa. Se kestää oma aikansa ennen kun tiedot heiltä saapuu, mutta kun ottaa huomioon että he tekee sen työn omalla ajalla niin ei voi vaatia että heti sais vastausta.
Seuraava seurakunta mistä tarvitsen tietoa on Rovaniemen.
Onkohan kenellä teistä siitä kokemusta?

Anssi K.
04.08.10, 18:08
Suomenniemen kirkkoherranvirastossa palvelu ainakin oli loistavaa. Joskus nelisen vuotta sitten siellä kävin ja pääsin ilman etukäteisilmoitusta tutkailemaan kirkonkirjoja mikrokorteilta, kun olin mennyt vain tiedustelemaan tutkimusmahdollisuudesta (tosin seuraavilla kerroilla tietenkin ilmoitin).

Lisäksi sain vielä lyhyen oppitunnin kuinka kirkonkirjoja käytetään! :)

marjatellervo
05.08.10, 15:13
Lahdessa paikallisen keskusrekisterin päällikkö on kuulema antanut määräyksen, että omatoimisesti saa tutkia vain 100 vuotta vanhempia tietoja eli vuoteen 1910 saakka.

Kuulostaa omituiselta. Olen joskus vuosia sitten käynyt sekä Lahdessa, Hollolassa että Asikkalassa ja joka paikassa sain sitoumusta vastaan tutkia sukuani perhelehtien alkuun saakka.

Jemina
31.08.10, 13:51
Olen tilannut pariin otteeseen sukutietoja Kangasalan kirkkoherravirastosta. Puoli vuotta sitten sain lyhyehkön selvityksen haluamastani henkilöstä ja silloin sanottiin, että he eivät ehdi tehdä laajempaa selvitystä. Tilasin uudestaan ne pari kuukautta sitten ja sain tänään vastauksen, Minulta kysyttiin, voiko sukututkimustoimisto tehdä selvitykseni. Tuntitaksa on sama, koska sukuselvityspyyntö menee Kangasalan kirkkoherravirastosta sukutukimustoimistoon ja he tekevät selvityksen. Sukututkimustoimiston nimeä en tiedä.

Movitz
31.08.10, 14:06
Lähetin toukokuussa Ristiinan kirkkoherranvirastoon tiedustelun 1840-luvulla syntyneen ja arvatenkin 1900-luvun alkuvuosikymmeninä kuolleen esi-isäni täsmällisestä kuolinajasta. Sain odottelun jälkeen sähköpostiini täsmentävän kysymyksen, mihin tietoa oikeastaan tarvitaan. Vastasin, että sukututkimukseen ja sukulaistapaamiseen. Sen jälkeen ei ole Ristiinasta mitään kuulunut.

En taida sitten tarvita sitä tietoa, yritetään uudestaan joskus tulevaisuudessa.


Jens

Rotta
31.08.10, 14:11
Kangasalan emäseurakunnan (ml Sahalahden ja Kuhmalahden kappeliseurakuntien) sukuselvityksistä vastaa Pirkanmaan sukututkimustoimisto, joka on allekirjoittaneen yritys. Puran seurakunnan toimistoon tullutta sukuselvitysten ruuhkaa, mutta otan vastaan myös edelleen muita sukututkimustoimeksiantoja.

Kangasalan seurakunta ohjaa sille tulleet toimeksiannot minulle (mikäli toimeksiantaja antaa siihen suostumuksen) ja suoritan niitä samalla veloituksella Kangasalan seurakunnan osalta vuodesta 1832, Sahalahden osalta vuodesta 1862 ja Kuhmalahden seurakunnan osalta vuodesta 1860.

Veloitushinta näissä tapauksissa on sama kuin seurakunnalla.

T. Make

Markku Haapanen
Pirkanmaan sukututkimustoimisto