PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kanttori Heikki Miikael Kuusniemi Tampere?


mikerius
23.07.10, 09:29
Etsin kaikkia mahdollisia tiedonjyviä (ja sukulaisia) Tampereen tuomiokirkon kuuluisasta kanttorista Heikki Miikael Kuusniemestä. s. 24.2.1869 k. 21.2.1946 (Haudattu Tampereelle Kalevankankaan hautausmaalle).

Pirjo L
23.07.10, 11:48
Hei!

Tästä kirjasta voisi löytyä jotakin, olihan Heikki tuomiokirkon ensimmäinen kanttori.

SYNTISEN kaunis ja pyhä : sata vuotta Tampereen tuomiokirkon elämää / Olli Helen ... [et al.]
TEKIJÄTHelen, Olli (http://kirjasto.tampere.fi/Piki?sesid=1279878260&ulang=fin&formid=fullt&typ0=0&dat0=Helen%2C%20Olli.)
JULKAISUKIELIsuomi
JULKAISUTIEDOTHelsinki : Kirjapaja, 2007 (Hämeenlinna : Karisto Oy:n kirjapaino)

espoon-lasse
01.08.10, 07:18
Heikki Mikael Kuusniemen vanhemmat ja sisaruksia löytyy Suomen Sukututkimusyhdistyksen (SSHY) digitoiduista kirkonkirjoista.

Teiskon rippikirja 1872-1881, sivu 229 (digi-kuva 215), Kuusniemen kylän Alinen. Merkinnät suomeksi.

Kastemerkintä on kastettujen kirjassa 1855-1871, kuva 145. Isä ilmeisesti käytti sukunimeä Kuusniemi. Vht (ruotsiksi) Josef Johanss. ja Maria Josefina Michelsdr.

Veli Arvid Hjalmar (myöh. Arvi Jalmari) s. 13.11.1878 Teisko, k. 26.5.1925 Riihimäki, perheellinen. Hauta Riihimäen hautausmaalla. Suku jatkuu tyttären kautta nykyaikaan. - Jalmari Kuusniemi toimi 1900-luvun alussa kansakoulunopettajana Hausjärven Kurun kylässä ja sittemmin Riihimäellä. Harrrastuksena hän mm. johti Riihimäen sekakuoroa.

Heikki Mikaelista minulla ei ole enempää tietoa.

Kesäisin terveisin espoon-lasse

pirkko hagman
01.08.10, 08:43
hei Mikerius,

peräänkuulutit"kaikkia mahdollisia tiedonjyviä Heikki Kuusniemestä!
Tässä tarjolla yksi( joskin nyt putkiremontin vuoksi pakattuna ja hetkellisesti saavuttamattomissa)
Minulla on valokuva ko. Heikki Kuusniemestä, tamperelaisen Jäämien kuoron johtajana kuoronsa kera. Äitini lauloi ko. kuorossa ennen syntymääni -30 luvun alkupuolella.
Itse muistan hyvin tuon kookkaan hyväryhtisen, hymysuisen, keppiherran hahmon käyskentelemässä Tampereen tuomiokirkon tienoilla -40 luvulla.

t, Pirkko H:man, alunperin tamperelainen

Päivi V.
01.08.10, 20:46
Hei,

Heikki Kuusniemestä löytyy mainintoja lukuisista Tampere-kirjoista, mm. Tampere-seuran julkaisemissa kaskukirjoissa on juttuja hänestä. Tuomiorovasti K.H. Seppälän muistelmateoksessa "Muistot jäivät" (julk. Tampere-seura) on luku Tampereen kirkkomusiikkimiehistä, joukossa n. kolme sivua Heikki Kuusniemestä ja kaksi kuvaa. Olen nähnyt jossain valokuvan, jossa Kuusniemi ajaa polkupyörällä, jossa oli korkea iso etupyörä. Vanhempani ovat nähneet hänen pyöräilevän sillä tavalla hoitamaan siunauksia Kalevankankaalle. Reitti kulki vanhempieni kodin ikkunoiden alta.

Heikki Kuusniemi asui lähellä Tuomiokirkkoa Erkkilän sillan kupeessa. Hänen vaimonsa Fanny Kuusniemi oli alakoulun opettajani Tammelan kansakoulussa 50-luvun alussa.

T. Päivi V.