PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Amatööri kysyy...


Marikki
19.07.10, 22:23
Olen itse aika uusi sukututkija, vajaa vuoden harrastanut sukutukimusta ja täytyy sanoa että mielenkiintoista on.
Nyt minua lähinnä kinnostais tietää miten jotkut sukututkijat on voinut päästä niinkin pitkälle kun 500-luvulle jopa ja löytänyt aika paljon tietoa henkilöistä siitä ajasta?
Olen vaan huomannut sen kun olen löytänyt sukutauluja netissä etsiessäni omat sukulaiseni ja miettinyt millainen työ siinä mahtaa olla takana ja varmaan vuosia vienyt.
Itse olen vuoden aikana päässyt 1600-luvulle ja sen jälkeen se muuttuu vaan vaikeammaksi saada tietoa mistään.
Tutkin kahta sukua yhtäaikaa ja molemmissa juuri 1600-luku on haasteellisin tutkia.
Voisiko joku tälle amatöörille kertoa miten pääsette niin pitkälle?

M.Sjostrom
19.07.10, 23:25
Olen itse aika uusi sukututkija, vajaa vuoden harrastanut sukutukimusta ja täytyy sanoa että mielenkiintoista on.
Nyt minua lähinnä kinnostais tietää miten jotkut sukututkijat on voinut päästä niinkin pitkälle kun 500-luvulle jopa ja löytänyt aika paljon tietoa henkilöistä siitä ajasta?
Olen vaan huomannut sen kun olen löytänyt sukutauluja netissä etsiessäni omat sukulaiseni ja miettinyt millainen työ siinä mahtaa olla takana ja varmaan vuosia vienyt.
Itse olen vuoden aikana päässyt 1600-luvulle ja sen jälkeen se muuttuu vaan vaikeammaksi saada tietoa mistään.
Tutkin kahta sukua yhtäaikaa ja molemmissa juuri 1600-luku on haasteellisin tutkia.
Voisiko joku tälle amatöörille kertoa miten pääsette niin pitkälle?

vaihtoehto 1) heidän 500-luvun esivanhempansa oivat huijausta

vaihtoehto 2) heidän sukututkimuksensa nojaa reppuselkä-menetelmään eli 'to piggyback': ne harvat 500-luvun ihmiset jotka luotettavasti ovat nykyään elävien esivanhempia, ovat niin merkittävien henkilöiden esivanhempia ja niin mittaamattoman monien esivanhempia, että heistä on kansainvälistä kirjallisuutta, usein runsaastikin. piggyback-sukututkija löytää oman juuri-linjansa tuollaisiin merkkihenkilöihin (kuten, 1600-luvun aatelisiin) saakka, ja siitä taaksepäin kopsaa reippaalla kädellä ne tutkimukset ja elämäkerrat joita muut ovat julkaisseet.
Esimerkiksi, Kaarle suuresta polveutuvat voivat kohtuullisen hyvällä omallatunnolla laittaa sukutauluihinsa ne Kaarlen esivanhemmat, jotka luotettavanpuoleisesti tiedetään 500-luvulta.

vaihtoehtoa 3) ei oikeastaan ole: on sula mahdottomuus nykyisin tallella olevat arkistoaineistot tietäen, että joku nyt elävä saisi itselleen tutkittua 500-luvulta esivanhempia (muualta kuin mielikuvituksesta), jotka eivät olisi osa jotakin juurta joka on jo ainakin sata vuotta sitten selvitetty luotettavahkosti aivan muiden toimesta.

Hannu Numminen
19.07.10, 23:39
vaihtoehto 1) heidän 500-luvun esivanhempansa oivat huijausta
Jos kysymyksessä todella tarkoitettiin 500-lukua eikä 1500-lukua, olen taipuvainen kannattamaan tuota ykkösvaihtoehtoa. Ihmiset ovat myös hyviä huijaamaan itseäänkin!

Löysin netistä jotakin sukua allekirjoittaneelle olevan henkilön tekemän sivuston, jossa päädyttiin muistaakseni Armenian kuninkaallisiin 1000-luvulla e.Kr. En aio toistamiseen käydä noilla sivuilla - ja aika vaikeaa se onkin, kun en enää muista sivuston tai sen paremmin sen tekijän nimeä...

1500-luvulle sen sijaan on helpointa päästä SAY:n kautta, kun ei tarvitse osata 1500-luvun käsialaa. 1500-luvulle pääsee tietysti myös mm. erinäisten veroluetteloiden avulla ja tällöin (kuten tietysti SAY:nkin kautta) kyseessä ovat ensisijaisesti talolliset - esimerkiksi rälssitilalliset eivät maksaneet veroja. Renkien, piikojen ja itsellisten jäljittäminen 1500-luvulle tai edes 1600-luvulle sen sijaan on erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta - valitettavasti.

Mahdollisuuksien mukaan SAY:n (Suomen asutuksen yleisluettelon) tiedot on syytä tarkistaa maakirjoista ja mm. kymmenysluetteloista. SAY ei kuitenkaan kata läheskään koko Suomea, ikävä kyllä.

Marikki
20.07.10, 13:07
Tarkoitin nimenomaan 500-luku ja hieman olen epäillytkin miten joku on voinut löytää niin hyvin (suurin osa löydetyistä on toki aatelisia ym.) ja vielä osannut kertoa heidän sen aikaisesta elämänvaiheista.
Itse yritän selvittää mitä omalle suvulle tapahtui 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa, ja se jo tuottaa mulle päänvaivaa.
Kiitos teille kumminkin vastauksesta:)