PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Karhuja Kainuussa


Kovanen
18.07.10, 15:09
Tervehdys!

Olen nyt Karhujen kannssa aivan ihmeissäni. Matteja, Mikkoja ja Paavoja...

Mikko Karhun s. 1746 ja puolison Anna Kekkosen s. 1750 perheen olen käsittääkseni selvitellyt.

Ketkähän ovat Henrik Karhun s. 1725 vanhemmat ja perhe? Oliko Henrikillä Påhl veli, milloin syntyi ja millainen perhe?

Muistakin Karhuja koskevista tiedoista olen kiitollinen.

Terveisin Eila

Kovanen
18.07.10, 15:51
Tervehys!

Mikko Karhun s. 1746, Anna Kekkonen s. 1750 perhe: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1577&pnum=185

Henrik Karhun eli Mikon pojan s. 1785 perheen olen löytänyt täältä:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1389&pnum=191

Tulkintapyytöni: Ketkä ovat tämän Mikon s. 1746 esivanhemmat?
Onko tulkintani oikea, että Henrikillä oli 3 vaimoa? Anna Härkönen, Sara Moilanen, ja Valborg Rusanen?

Tarkistuksia tehden Eila

Tapani Kovalaine
18.07.10, 16:26
Eräs ehdotus Mikko Karhun s. 1746 esipolviksi on seuraava:
Isä: Paavo Matinp Karhu s. n. 1680, k. 20.1.1756 Väyrylässä
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2fmyle?fi+0380+haudatut+1904)20.1.1756 8.2.1756 Väyrylä Paulus Maths Carhu Stygn 75 Äiti: Elin Antintr Hytitär - Hyttinen s. 1698
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/paltamo/rippikirja_1761-1766_ik181/150.htm

Henrikin vaimoista Saara oli ykkönen, Anna oli kakkonen ja Valpuri oli kolmonen.

Kovanen
20.07.10, 12:07
Tervehdys!

Paljon kiitoksia jälleen Tapanille avustasi. Vaimojen oikeaa järjestystä olinkin pohdiskellut. Loistava ehdotus Sinulta Mikon esipolviksi.

En ole sanut selvää mitä sivun alareunassa olevan 11.6.1738 syntyneen Påhl Karhun eli Elin Kovalattaren puolison nimen edessä lukee. Mekintä näyttäisi poikkeavan muiden kohdalla olevista. Saisiko siitä selvyyttä?

Toinen minua kummastuttava seikka on se, että sivulla on myös toinen Påhl s. 1726, Helga Rusattaren puoliso. Mitenkähän tämä olisi selitettävissä?

Kiitosterveisin Eila

Tapani Kovalaine
20.07.10, 12:43
Påhl Karhun s. 1738 nimen edessä olevasta tekstistä ei saa mitään selvää, joten siinä lukee:
Sånason Pål ja selitykseksi käy se, että hänen ukkinsa tuli kotivävyksi Hyttilään
ja siksi vanhin pojista Antti sai etunimen appiukon mukaan. Kun sitten Antti Karhu
avioitui Kaarina Rusasen kanssa, sai heidän vanhin poikansa 1738 etunimen
ukkinsa Paavo Karhun mukaan.

Paavo Karhulla s. 1738 oli isänsä Antti Karhun veli Paavo Karhu s. 1726 ja tämä
oli naimisissa Helga Rusasen kanssa. Näin pääsi samalle rippikirjan sivulle kaksi
Paavo Karhua tai löytyy heitä tarkemmin katsoen kolme muutakin.

Kovanen
21.07.10, 10:47
Tervehdys, kiitos edellisistä!

Paavo Karhun syntymän 6.11.1738 arvelen löytäneeni täältä, mikäli olen osannut lukea: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=8095&pnum=148

Hyttilän väkeä löysin täältäkin:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1564&pnum=159

Paavo Karhun s. 1738 ja Elin Kovalattaren s. 1743 perheen olen löytänyt.

Nyt pulmanani on se, etten saa eli en osaa kytkeä tätä Paavon perhettä aikaisempiin Karhuihini tai sitten olen eksynyt pahasti metsikköön.

Olen yrittänyt katsella kirjonkirjoista, tuloksetta.

Rohkenen kysellä vielä lisäapuja. Milloin Paavon s. 1738 isä Antti on syntynyt ja ketkä ovat hänen vanhempansa?

Kiitoksin Eila

blue-eyed
21.07.10, 14:22
Eila hyvä,

jos uskallat luottaa tähän, mitä minulla on niin tarkasteleppa tätä rimpsua (Tapani voinee avittaa, jos olen mennyt metsään ja seurannut vääriä jälkiä :D:)

Matti Karhu haudattu 1682 Paltamo (Hiski Paltamo haudatut)
pso Elin Kovalatar ??? (Mormoonien tietokanta)
poika Paavo Matinpoika Karhu s. 1681 Paltamo k. 20.1.1756 Paltamo Törmänmäki Hyttilä, tullut vävyksi Hyttilään
pso Elin Antintytär Hytytär s. 1698 Paltamo Törmänmäki Hyttilä k. leskenä 6.4.1783 samassa paikassa
poika Antti
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=1388&pnum=9
pso Kaarina Rusatar
Kummallekaan en löydä syntymä- enkä kuolinaikaa, mormoonit tarjoaa vuotta n. 1713, mutta onko se liian aikaisin? Elin Hytytär olisi ollut vain 15-vuotias synyttäessään Antin.
poika Paavo Antinpoika Karhu s. 6.11.1738 Paltamo Törmänmäki k. 12.2.1791 Paltamo Mieslahti Sorjolan uudistilalla nro 30
pso 24.3.1765 Paltamossa
Elin Ollintytär Kovalainen s. 1743 Paltamo Mieslahti k. 30.11.1806 Paltamo Mieslahti
heillä 7 lasta, joiden jälkipolvia en ole tutkinut

Eila, tässä sulle vielä yksi lähdepaikka, jos et jotain löydä:
http://www.holappa.info/html/perunkirjoja.html

Ne ovat Veli Holapan ja Lea Holman keräämiä perunkirjatietoja.
Esim. Tästä Paavo Karhusta siellä kirjoitetaan näin. Tämä on lyhennetty versio, jonka olen kirjannut ylös omaan tiedostooni:

Perunkirja N:o 57, 6.11.1794 Påhl Karhu, kuoli helmikuussa 1791 Sorjolan kruununtilalla n:o 30 Mieslahdessa. leski Elin Kovalatar, lapset Olof, Påhl, Matts, Elin, Maria ja Brita. Vain Olof ja Påhl täysi-ikäisiä, toisten holhoojaksi lähin sukulainen Påhl Karhu.

terkuin Arla

Kovanen
21.07.10, 16:42
Tervehdys!

Arla, kiitollisena ja ilahtuneena otan vastaan jokaisen vihjeen ja neuvon, kuten tänään lähettämäsikin. Näitä sitten oppiakseni lisää ihmettelen ja kyselen varmaan teidän kokeneiden mielestä itsestäänselvyyksiä. Kalle Päätaloa lainatakseni saatatte "nauraa selekäkeikkanauruo".

Törmänmäen sivua, mistä Antti löytyy olen tihrustellut ainakin viisi kertaa, minulle ei vain avautunut, kun en osannut lukea.

Mikäli olen oikeilla jäljillä, käsitykseni mukaan Paavo Karhun s. 1681 ja Elinin toinen lapsi Henrik oli syntynyt 1725, seuraavat noin vuoden, kahden välein. Lienee aikanaankin, kuten nytkin joskus, ollut hyvin nuoria äitejä.

Mormoonien tietokantoja en ollut keksinytkään. Tuli tuossa mieleeni, että olisiko Antin syntymävuosi sittenkin jossain 1723 paikkeilla?

No, eihän tässä joidenkin henkilön syntymäajan puuttuminen maailmaa kaada.

Kun nyt osaisin sijoittaa lapset oikeille vanhemmille, tuli vähän sellainen olo, että olenko tulkinnut rippikirjoja oikein. Oliko Paavolla s. 1681 ja Elinillä s. 1698 yksitoista lasta: Anders, Henrik, Påhl, Crisitin, Pehr, Elin, Eric, Margeta, Olof, Mårten ja Michel?

Minulle ei ole kaikkein tärkeinä löytää vanhin esivanhempi, joskus siitä vain innostuu ehkä liikaakin. Nämäkin löydöt ovat ylittäneet kaikki odotukseni.

Helpottaa vaikkei osaakaan, kun pitkään esivanhempiaan tutkineet myös jahkailevat, muuttelevat ja täydentelevät aikaisempia tietojaan.

Arla ja Tapani erityisesti, olette ohjailleet minua niin paljon tähän uuteen harrastukseen, että nyt alkoi jo huolestuttaa, milloin posti tuo laskun ja mikä on summa.:)

Tsemppiä toivottelee Eila

Tapani Kovalaine
21.07.10, 19:11
Kainuusta kyseen ollen tietenkin metsässä mennään! Ja aika lujaa.
Arlan antamilla tiedoilla on vankka pohja, mutta ei riittävä.
Merkit viittaavat siihen, että Paavo Matinp Karhu oli lähtöisin Ristijärveltä Karhun talosta. Hänen isänsä on toki voinut kuolla jo 1682, mutta kyllä hänet vielä 1683 henkikirjasta (digi 23) löytää vaimonsa Kirstin kanssa.

Matti Karhu katoaa, kenties tuonilmaisiin ja tilan isännäksi tulee Matin veli Mårten Matinp Karhu vaimonsa Marketan ollessa emäntänä. Paavo Matinp Karhua ei henkikirjoista näy ja voi epäillä hänen avioituneen jonnekin ja esikoispoika Antti Paavonp Karhu on hyvinkin voinut syntyä jo vuonna 1713, sillä tuohon aikaan laaditussa henkikirjassa Paavo Karhua ei näy Törmämäen Hyttilän vävynä.

Luulen - en tiedä - että Paavo Karhulla ja Elina Hyttisellä oli yksitoista lasta ja Antti Karhu s. 1713 oli kahdestoista. Tämä Antti pääsi ripille eka kerran jo vuonna 1735, joten se viittaisi hänen syntyneen 10 vuotta ennen muita Paavon lapsia.

Matti Paavonp Karhu on rippikirjassa merkitty syntyneeksi jo vuonna 1713, mutta tuota tietoa kannattaa epäillä. Vuonna 1767 hän kyllä kuoli.

Antti Karhu löytyy digikuvista perheen esikoisena: http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/paltamo/rippikirja_1738-1744_ik181/10.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/paltamo/rippikirja_1738-1744_ik181/10.htm)

Vanhimman tyttären etunimi Kirsti viittaa vahvasti Paavon äidin etunimeen ja Ristijärveltä siis sellainen Kirsti löytyisi... Löytyy myös Mårten, Olof ja Margeta... Kaikki Karhun talosta.

Ai niin, se Eilan pyytämä lasku tulee tässä: Olet velkaa yhden yhtä kinkkisen kysymyksen verran tämän Suku Forumin palstoilla. Silloin on velkasi kuitattu.

blue-eyed
22.07.10, 03:52
Kainuusta kyseen ollen tietenkin metsässä mennään! Ja aika lujaa.
Arlan antamilla tiedoilla on vankka pohja, mutta ei riittävä.

:D: Tässä huomaa ammattilaisen ja liian innokkaan harrastelijan eron. Intoa riittää enemmän kuin omiksi tarpeiksi, mutta ei taitoa :) Minulla tuo arvauskyky on mainio. Johtuen siitäkin, että noita ikivanhoja henkikirjoja en osaa lukea :oo:

Mutta - onneksi meillä on Tapani, johon voi aina luottaa... KIITOS!

Tapani Kovalaine
22.07.10, 08:22
Näljänkäläistä huumoriahan se vaan oli, kun sanoin, että lujaa mennään metsässä. Kuten tarkkaavainen lukija saattoi huomata, ei Arlan tekstissä ollut kuin yksi mormooneilta lainattu väärinkäsitys eli se, että Elin Kovalatar olisi ollut Karhun Paavon äiti. Elin Kovalatar asui kyllä samassa taloudessa Paavo Karhun ja Elina Hytittären kanssa, mutta hän oli Paavon anoppi.

Jos arvellaan, että Elin Hytitär syntyi 1698 ihan kuin on rippikirjassa kerrottu, niin tulevat tutkimukset voivat osoittaa hänen avioituneen Paavo Karhun kanssa vaikkapa vuonna 1715 ja että Antti Paavonp Karhu on syntynyt 1716. Sitten syntyi Matti Karhu 1718, Heikki n. 1720, Paavo 1726, Kirsti 1727, Pekka n. 1729, Elina 1731, Erkki 1733, Marketta 1735, Olli 1737, Martti 1742 ja kuopus Mikko Karhu 1746.

Kovanen
22.07.10, 11:52
Tervehdys!

Arla, tekevillehän sattuu. Tuo yksi kömmähdys oli pikkujuttu siihennähden mitä Sinäkin olet saanut sukututkijana aikaan. :) Meillä tuntuu olevan yhteinen pulma ikivanhojen kirjonkirjojen lukemisessa, minä tuskin opin. Innostusta senkään ei anneta hidastaa. Tuossa alempana yksi esimerkki minun arvailustani.

Oikein hienoa, että Tapani ohjailee oikeille poluille, jopa pelastaa pulasta.

Koska samannimisiä ihmisiä on yleensä pilvin pimein, olisin ollut valmis kelpuuttamaan Elin Kovalatar-nimisen henkilön myös Paavon äidiksi, jopa ajatuksella että kyseessä saattaisi ehkäpä olla äiti ja tytär. (Nyt teillä taas mahtaa olla naurussa pidättelemistä.;))

Hienoa, että löytyi Paavon ja Elinin minulta kadoksissa ollut kahdestoista lapsi Matti s. 1718.

Kahta poikkeusta lukuunottamatta minulla on Tapanin kanssa yhtenevät syntymäajat perheen lapsilla. Olin kirjannut Heikin syntymävuodeksi 1725, en 1720 ja Pekan 1730 en, n. 1729.

Nämä syntymäajat olen näpännyt rippikirjoista. Katsastelin Paltamon kastetut 1728-1731, Pekka ei silmiini sattunut. Heikin syntymän ajoilta ei syntyneiden luetteloa näytä olevankaan, sama tilanne on Ristijärven suhteen.

Hyvä, ettei velan kuittauksella ollut eräpäivää. Arvelempa, että sen hoitaminen järjestyy. Kiitos kun pääsen noin vähällä!

Terveisin Eila

Tapani Kovalaine
22.07.10, 17:54
Hienoa, että löytyi Paavon ja Elinin minulta kadoksissa ollut kahdestoista lapsi Matti s. 1718. Kahta poikkeusta lukuun ottamatta minulla on Tapanin kanssa yhtenevät syntymäajat perheen lapsilla. Olin kirjannut Heikin syntymävuodeksi 1725, en 1720 ja Pekan 1730 en, n. 1729. Nämä syntymäajat olen näpännyt rippikirjoista.
Terveisin Eila

Ihan huntterissa tulevia tutkimuksia odotellessa laitoin nuo sisarussarjan syntymäajat viestiini. Jos toden teolla lähtee etsimään Matti Paavonp Karhua, niin voi huomata, että hän avioitui noin vuonna 1745 Elina Oikarisen s. 1725 kanssa ja heille syntyi Elina 1746, Kristiina 1749 ja Matti 1751, kaikki Törmämäessä. Sitten perhe muutti Otermaan nro 6 Melentia nimiselle tilalle viljelijäksi. Siellä syntyi Marketta 1755, Valpuri 1756 ja Sakari 1758, Rippikirjaan on merkitty, että isäntä Matti Paavonp Karhu on syntynyt vuonna 1719. http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/paltamo/rippikirja_1761-1766_ik181/111.htm

Nyt sitten voidaan ottaa uudeksi kiintopisteeksi tuo vuosi 1719, jolloin on Paavo Karhun perheen toiseksi vanhin lapsi (ehkäpä) syntynyt, Antti esikoisena ei ehkä olekaan 1713, vaan 1717 syntynyt ja Matti 1719, sitten Henrik 1725 ja Paavo 1726, jne.

Tällä lailla voidaan aina vaan lisääntyvän tiedon valossa päästä uskottaviin vuosilukuihin, kun ei kerran kastekirjaa ole käytössä. Ei siis pidä pajatsoa tyhjentää kokonaan, vaan on tuleville tutkijoille jätettävä tutkimista. Ja omille tuleville tutkimuksillekin.

Kovanen
24.07.10, 13:23
Tervehdys!

Olen todella iloinen avustanne ja ohjauksestanne Arla ja Tapani. Tavoitteeni tämän sukulinjan suhteen eivät hiponeet alun alkaen pilviä, jo nyt kaikki odotukseni ovat ylittyneet reilusti. Hanna Sofiallekin s. 1868 löytyi paikka. Minulla saattaa mennä viikko, kaksi etten löydä mitään kirjattavaa vaikka muka kuinka etsin ja etsin.

Homma on vielä kesken, nyt täytynee kuitenkin jättää Karhut joksikin aikaa mietintämyssyyn ja katsoa myöhemmin uusin silmin. Tämän selvittelyn ohessa olen oppinut paljon minulle tarpeellista tutkimustekniikkaa, mahtava juttu. Toivon, että tästä jutusta on iloa teillekin.

Kiitosterveisin :):)

Juhani Heikkinen
26.03.12, 14:11
Ristijärven Karhut
Olen tutkinut Ristijärven karhuja eri lähteistä ja havainnut seuraavaa:
Matti Karhu löytyy Hiskistä haudatuista 1682, mutta merkintä on peräisin tilit 1681-1727 (kuva 7) jossa hän on maksanut testamenttimaksun.
Pohjanmaan läänin henkikirjoissa Matti karhu on merkitty isännäksi vielä 1683 ja 1686 (kuva 5) . 1688 kirjassa (kuva 6) on ilmeisesti vaimo Kirstin, joten Matti Karhu lienee kuollut n 1687.
1689 (kuva 9), 1690 (kuva 6), 1691 (kuva 7) ja 1692 (kuva 7) kirjoissa näyttää Morten merkityksi Matin pojaksi ja Olof Mortenin veljeksi.
Tämä tulkinta on myös Oulun Sukututkimusseuran julkaisussa 21 "Esipolvihakemisto I Kainuu"
Pyydän nyt asiantuntijoita tutkimaan em kirjat ja henkikirjat 1683 kuva 23 sekä 1686 kuva 5 onko Morten ja Olof Matti Karhun Poikia vai veljiä.

Juhani Heikkinen
26.03.12, 14:34
Ristijärven Karhulan väkeä on merkitty 1723 (kuva 13) ja 1724 (kuva 11),
mutta en saa selvää merkinnöistä onko Karhulassa Matinpoika Henric vai Matti ja onko Michel vai Pohl. Myös Karhilan kohdalla Matti vai Grels ?
Vai onko vävyjä ?
Henkikirjat löytyvät kuvatietokanta- läänintilit-Pohjanmaan Lääni.
Pyydän asiasta palautetta.

Kimmo Kemppainen
26.03.12, 17:25
No niin,
Matti Pekanpoika Karhulla Ristijärveltä (varmaankin kirkontileissä vuonna 1682 mainittu mies) oli pojat Matti, Martti ja Olavi. Matteja oli siis kaksi, vanha Matti Pekanpoika ja hänen poikansa Matti Matinpoika.

Ristijärven Karhila päätyi Grels Möttöselle monimutkaisten avioliittojen kautta. Tämä ei nyt ehkä liity asiaan kovin läheisesti.
Kimmo Kemppainen

Ristijärven Karhut
Olen tutkinut Ristijärven karhuja eri lähteistä ja havainnut seuraavaa:
Matti Karhu löytyy Hiskistä haudatuista 1682, mutta merkintä on peräisin tilit 1681-1727 (kuva 7) jossa hän on maksanut testamenttimaksun.
Pohjanmaan läänin henkikirjoissa Matti karhu on merkitty isännäksi vielä 1683 ja 1686 (kuva 5) . 1688 kirjassa (kuva 6) on ilmeisesti vaimo Kirstin, joten Matti Karhu lienee kuollut n 1687.
1689 (kuva 9), 1690 (kuva 6), 1691 (kuva 7) ja 1692 (kuva 7) kirjoissa näyttää Morten merkityksi Matin pojaksi ja Olof Mortenin veljeksi.
Tämä tulkinta on myös Oulun Sukututkimusseuran julkaisussa 21 "Esipolvihakemisto I Kainuu"
Pyydän nyt asiantuntijoita tutkimaan em kirjat ja henkikirjat 1683 kuva 23 sekä 1686 kuva 5 onko Morten ja Olof Matti Karhun Poikia vai veljiä.