PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pirilä ja Piriset, Kuopio


Jonna
16.07.10, 12:13
Kuopion tuntijat, mistäköhän löytäisin Pirilän talon Kuopion msrk:n 1728-39 ja 1738-49 rippikirjoista? 1749-59 rippikirjasta Pirilä on Syvärilän alla, mutta ei aiemmissa.

Olen kiinnostunut Pirilästä Juuan Kajoon kylään 1748 (muuttokirja) muuttaneesta Juhana Petterinpoika Pirisestä, joka vihittiin 26.12.1744 kaavilaisen Kaisa Hyvösen kanssa. Perheen vaiheet Kajoossa ovat tiedossani, eli etsin siis varhaisempia tietoja Juhanan vanhemmista ja Pirilän Pirisistä.

Jonna
16.07.10, 12:42
Pirilän talon
Pirilä onkin kai kylä eikä talo.

Movitz
16.07.10, 14:35
Noista Kuopion varhaisimmista rippikirjoista ei ole säilyneet kaikki osat, minkä vuoksi kylät voi jäädä löytymättä.

Tässä kuitenkin Pirilä 1728:


http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1728-1738_msrk_tk1623-1624/89.htm

Movitz
16.07.10, 14:36
ja 1739:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1739-1748_msrk_tk1624/207.htm


t. Jens

Jonna
16.07.10, 15:02
Kiitos paljon, Jens!

Sawotar
18.07.10, 07:07
Hei!

Paula Kainulaisen (2001) laatimassa Piristen sukukirjassa "Nilsiän Piriset 1720-1940" löytyy myös hieman tietoja Juho Pekanpoika Pirisestä (sivuilla 41-43), joka kirjan tietojen mukaan mainitaan v. 1745 manttaaliluettelossa Syvärilän Saunaniemellä.

Kesäterveisin,
Kaisa S.

Jonna
18.07.10, 07:16
Kiitos vinkistä, Kaisa!

Löysinkin Juhanan manttaaliluettelosta ja rippikirjasta, mutta en ole varma olenko määrittänyt sukulaisuussuhteet talon muihin asukkaisiin oikein.

hilmaemilia
18.07.10, 12:28
Jonna hyvä,

Juuan Kajoossa on todellakin Pirilän talo ollut. Esiäitiäni Maria Piristä, s. 1830-luvulla on kutsuttu Pirilän Mariksi. Maria meni naimisiin Salomon Miettisen kanssa ja tämä pariskunta oli siis äitini äidin isovanhemmat.

Oletko siis tukinut näitä samoja Pirisiä? En löydä Maria Piriselle isää ja kaikenlaista epämääräistä näyttää olevan siinnä syntymätaustassa. Maria oli ymmärtääkseni Helen Pirisen avioton lapsi.

Kerro minulle , jos olet samoja sukuja tutkinut
toivoo hilmaemilia

ps. laita yksityinen viesti vaikka

Jonna
18.07.10, 14:57
Hei hilmaemilia!

Aloitusviestissä mainitsemani Juhana Pirisen tytär Liisa oli esiäitini. Hänet vihittiin 18.1.1788 Petteri Miettisen kanssa. Todennäköisesti sinun Pirisesi ovat Liisan veljen Petterin jälkeläisiä, mutta en ole tutkinut heitä montakaan sukupolvea alaspäin enkä mitenkään perusteellisesti.

Koska tuo mainitsemasi Helena oli syntynyt tai ketkä hänen vanhempansa olivat? Oliko hän Erkki Pirisen ja Anna Korhosen 20.4.1804 syntynyt tytär? Entäpä onko sinulla tarkempaa syntymäaikaa Marialle? Voin katsella, löydänkö mitään.

Jonna
18.07.10, 17:07
Koska tuo mainitsemasi Helena oli syntynyt tai ketkä hänen vanhempansa olivat? Oliko hän Erkki Pirisen ja Anna Korhosen 20.4.1804 syntynyt tytär? Entäpä onko sinulla tarkempaa syntymäaikaa Marialle? Voin katsella, löydänkö mitään.

Löysinkin Helenan rippikirjoista. Hän on syntynyt noin 1805, asui Vaikossa eikä ole sama henkilö kuin Erkki Pirisen ja Anna Korhosen samanikäinen tytär. Ikävä kyllä en löytänyt muita tietoja Helenasta tai hänen vanhemmistaan.

hilmaemilia
18.07.10, 22:22
Hei Jonna,

Mielestäni Pirilän Maria oli Helenan avioton lapsi, joskin sitä ei sanota missään selvästi. Helena asusteli vähän eri paikoissa, olisiko jopa käynyt synnyttämässä lapsensa jossakin muualla kuin kotikylällä..
Maria oli syntynyt muistaakseni 1835, elokuussa (minulla ei ole tässä niitä tarkkoja tietoja juuri nyt) . Helenan isä voi olla Petteri Pirinen, joskin sekään ei ihan varmaa ole.

Voisin katsoa joku päivä tarkemmat tiedot ja lähettää sinulle sitten ne.

Suullista perimätietoa on minulla joka tapauksessa Pirilästä Juuasta ja Salomon Miettinen meni Marian kuoltua vielä uudelleen naimisiin. Marialla ja Salomonilla oli 4 poikaa, Juho yksi niistä, joka kuoli 1918 Espanjan tautiin Polvijärvellä asuessaan.

Mukavaa, että sinä tutkit Pirisiä.

Hilmaemilia

Alpo Pasanen
03.08.10, 16:38
Piristen sukukirjan mukaan (sivu 41) Juho Pekanpoika muutti Syvärilän Saunaniemeltä Kajoon kylään. Itse polveudun e.m. Pekan veljen Olofin tyttären Annan kautta.

Jonna
03.08.10, 17:38
Piristen sukukirjan mukaan (sivu 41) Juho Pekanpoika muutti Syvärilän Saunaniemeltä Kajoon kylään. Itse polveudun e.m. Pekan veljen Olofin tyttären Annan kautta.

Tervehdys, serkku. En ole vielä saanut kirjaa käsiini, mutta ilmeisesti Annan puoliso oli Olli Ahonen? Juholla ja Ollilla oli kaiketi lisäksi vielä veli Pekka, ja veljeskolmikon isä oli Pekka? Onkohan sukukirjassa tarkempia tietoja veljesten vanhemmista?