PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kovat helteet


mika68
11.07.10, 14:50
ensi viikoks lupailevat jopa +35 asteen hellettä, +33 tänne Kuopion seudullekin. Saa nähdä toteutuuko ennustus.
Laitoin tämän viestin vähän vastapainoksi raastavalle sota-ajan muisteluilleni, tällaisilla säillä ei pitäis synkkiä asioita muistella.

Mika J

mika68
13.07.10, 09:02
Eilen oli Kuopion Tekun sääaseman mittarissa 32.2 C, viime yön alin lämpötila ollut 23.1 C. Sen kyllä huomasi, hiostutti aivan helv***sti.
Tänä aamuna ollu jo 26 C, välillä näkyi laskevan , mutta suunta on ylöspäin. Saa nähdä paljonko on tämän päivän maksimilämpötila.


Mika J

Erkki Järvinen
13.07.10, 10:13
Eilen oli Kuopion Tekun sääaseman mittarissa 32.2 C, viime yön alin lämpötila ollut 23.1 C. Sen kyllä huomasi, hiostutti aivan helv***sti.
Tänä aamuna ollu jo 26 C, välillä näkyi laskevan , mutta suunta on ylöspäin. Saa nähdä paljonko on tämän päivän maksimilämpötila.


Mika J

Näin täällä Ruoveden Visuvedellä:

11. Sunnuntai
Lämpötila yöllä klo 3 on +17° C, sitten klo 9 aamulla +21° C, ja klo 15 on +27° C, ja klo 21 illalla on +26° C, päivän keskimääräisen lämpötilan ollessa näin +22,7° C,
-


12. Maanantai
Lämpötila yöllä klo 3 on +19° C, sitten klo 9 aamulla +25° C, ja klo 15 on +31° C, ja klo 21 illalla on +27° C, päivän keskimääräisen lämpötilan ollessa näin +25,5° C,
-


13. Tiistai
Lämpötila yöllä klo 3 on +21° C, sitten klo 9 aamulla +26° C, ja klo 15 on +32° C, ja klo 21 illalla on +29° C, päivän keskimääräisen lämpötilan ollessa näin +27° C,
-

Tuulakki
13.07.10, 18:17
Juupa juu, meilläpäin on keskilämpötila yli +38 - meinaan kainalosta. Olisko muita hyviä konsteja kropan viilentämiseksi kuin tukan pitäminen märkänä ja vaatteiden kostutus suihkupullosta? Kerran aikaisemmin olen käynyt tämän taudin läpi, mutta tämä tuli yllättäen, kun eilen poistuin kotoa muutamaksi tunniksi autoreissulle ja ostoksille. Auringossa en oleskellut.

Joten - pitäkääpä varanne. Ulkonaliikkumiskielto on tähän ilmanalaan paras konsti välttyä lämpöuupumukselta!

Erkki
13.07.10, 21:18
. . . . . Kerran aikaisemmin olen käynyt tämän taudin läpi, mutta tämä tuli yllättäen, kun eilen poistuin kotoa muutamaksi tunniksi autoreissulle ja ostoksille. Auringossa en oleskellut.


Auton tärkeimmät ominaisuudet ovat:
1. kääntyvät etupyörät
2. ilmastointi. (eikä ole pakko olla automaattinen,)
3. loppu on: industrialismin, kolonialismin ja kapitalismin ruokkimista, ja se siitä.

P.S. Retkellä ollaan, perjantaina lähdetään taas "Kotia kohti" (ja siitä kotiin paluusta puolestaan on kirjoittanut Hilja Haahti, joka hiljaa hiihti.)

Sami Lehtonen
13.07.10, 21:36
Auton tärkeimmät ominaisuudet ovat:
1. kääntyvät etupyörät
2. ilmastointi. (eikä ole pakko olla automaattinen,)
3. loppu on: industrialismin, kolonialismin ja kapitalismin ruokkimista, ja se siitä.

P.S. Retkellä ollaan, perjantaina lähdetään taas "Kotia kohti" (ja siitä kotiin paluusta puolestaan on kirjoittanut Hilja Haahti, joka hiljaa hiihti.)

Ei ole automaattisuus pakollista ei, mutta kyllä se elämää helpottaa, kun ilmastointi säätyy tarpeen mukaan. Lisäisin vielä ominaisuuden:
2.5 vakionopeudensäädin

näin välttyy pitkillä matkoilla oikean jalan suonenvedoilta, joille helteiden sotkema neste- ja erityisesti suolatasapaino altistaa.

Juha
13.07.10, 21:37
Auton tärkein ominaisuus on pieni kulutus



Juha

Sami Lehtonen
13.07.10, 21:50
Auton tärkein ominaisuus on pieni kulutus



Juha

Kaikkein vähiten minulla kulutti peltoautona ollut Seat 850 silloin, kun siinä oli kytkin palanut.

Sellainen 150g/km CO2:ta on aika lailla kohtuullinen - siitä ylöspäin sietääkin verottaa.

Juha
13.07.10, 22:03
Luovuin omasta autostani viime vuoden elokuussa ja sen jälkeen on käytetty muita konsteja - kuten yritetty sovittaa omia menoja puolison työaikoihin. Ja työmatkat (20km päivässä) menee fillarilla kesät talvet. Suosittelen muillekin. Talvella pystyy pyöräilemään siinä missä kesälläkin, yhden ainoan kerran oli menneenä kautena niin kova lumimyräkkä, että joutui turvautumaan autokyytiin.

ja pyörällä sana helle saa aivan uuden ulottuvuuden.

Juha

Päivi H
13.07.10, 22:41
Minä ainakin olen vilpittömän iloinen lämpimistä ilmoista kaikkien pohjoissuomalaisten puolesta. Kilpisjärvellä oli tosin vain 11 astetta, kymmenen lisää saisi olla.

Mitä tämä sitten vaikuttaa satoihin (perusmuoto sato), siitä en ole perillä. Sadot tietysti vaikuttavat meihin kaikkiin.
ph

Erkki Järvinen
14.07.10, 05:13
tämä keskustelun aihe oli kovat helteet,
mutta yhtäkkiä se käännettiin auton ilmastointiin
automaattiseen tai ei automaattiseen,
aika kummallista mielestäni siksi ettei ilman
tekniikkaa pärjättäisi.

Sami Lehtonen
14.07.10, 06:46
tämä keskustelun aihe oli kovat helteet,
mutta yhtäkkiä se käännettiin auton ilmastointiin
automaattiseen tai ei automaattiseen,
aika kummallista mielestäni siksi ettei ilman
tekniikkaa pärjättäisi.

Forumin aihealue on kuitenkin Asian vierestä, jossa aiheessa pysyminen ei kai ole niin oleellista. Lisäksi nähdäkseni kukaan edelläolevista ei kirjoittanut väitettä, ettei ilman tekniikkaakin voisi pärjätä.

Tosiasia kuitenkin on, että näilläkin ilmoilla viikatemies niittää erityisesti kypsempää satoa. Maanviljelyskasveja taas on jalostettu kestävämmiksi, johon siihenkin on oma tekniikkansa. Ilman sadettimia moni sato taas kärsisi ja se näkyisi ruoan saatavuudessa ja hinnassa. Katovuodet niittäisivät lisää ensinnä mainittua satoa.

Ilman tekniikkaa suurin osa väestöstä olisi edelleen sidottu alkutuotantoon ja raskaan työn uuvuttamat poistuisivat joukostamme usein ennen tyypillistä sukututkimuksen aloittamisikää. Ei sillä, että ilman tekniikkaa varttuneemmallakaan väellä olisi aikaa turista joutavia tälläkään Forumilla, jota ei olisi ilman sitä mainittua tekniikkaa.

Kuten sanottua, ilman tekniikkaakin pärjätään - tai ainakin joku pärjää. Erästä vanhaa frouvaa kotipuolesta lainatakseni: "jo on aikoihin eletty, kun rengitkin ajelevat autolla ja piiat katselevat televisiota".

skoykka
14.07.10, 13:17
Tuntuu, että monella jo hihat käryää... liekö helteellä osuutta asiaan? :rolleyes:

Erkki Järvinen
14.07.10, 14:35
Tuntuu, että monella jo hihat käryää... liekö helteellä osuutta asiaan? :rolleyes:

tuo, että hihat käryää, on asian toinen puoli:D:

Make
14.07.10, 14:36
Facebook-kaverin ajatelma on niin hyvä helmi, että se pitää kopioida tännekin:

" XX toteaa, ettei ymmärrä alkuunkaan noita hörhöjä, jotka kehottavat nauttimaan helteistä, koska joskus vielä sataa räntää vaakasuoraan. Aivan yhtä järkevää on, että neuvoisi nauttimaan infernaalisesta päänsärystä, koska joskus vielä tulee hemmetinmoinen ripuli."

Make
14.07.10, 14:39
Luovuin omasta autostani viime vuoden elokuussa ja sen jälkeen on käytetty muita konsteja - kuten yritetty sovittaa omia menoja puolison työaikoihin. Ja työmatkat (20km päivässä) menee fillarilla kesät talvet. Suosittelen muillekin. Talvella pystyy pyöräilemään siinä missä kesälläkin, yhden ainoan kerran oli menneenä kautena niin kova lumimyräkkä, että joutui turvautumaan autokyytiin.

ja pyörällä sana helle saa aivan uuden ulottuvuuden.

Juha

Puolison polkupyörän takaritsillä siis :D::p: ... ymmärtäisin tuon näin helteellä. Mukava tapa epäilemättä. Ilmastoitu peli.

Tuulakki
14.07.10, 15:46
Auton tärkeimmät ominaisuudet ovat:
1. kääntyvät etupyörät
2. ilmastointi. (eikä ole pakko olla automaattinen,)
3. loppu on: industrialismin, kolonialismin ja kapitalismin ruokkimista, ja se siitä.

P.S. Retkellä ollaan, perjantaina lähdetään taas "Kotia kohti" (ja siitä kotiin paluusta puolestaan on kirjoittanut Hilja Haahti, joka hiljaa hiihti.)

Unohdit yhden kohdan: kohta 2 b - lastenlasten nouto isovanhempien luokse, jota tässä tapauksessa olin suorittamassa, mutta ahneuksissani piti käydä toisen paikkakunnan tarjontaa tarkistamassa! :D: Kohtaasi kolme viitaten, minun autoni (ajettu yli 200 tkm) ei taida paljon näitä asioita enää ruokkia? Mutta seuraavassa autossani on taatusti ilmastointi :). Maksoi mitä maksoi.

Sami Lehtonen
14.07.10, 16:12
Facebook-kaverin ajatelma on niin hyvä helmi, että se pitää kopioida tännekin:

" XX toteaa, ettei ymmärrä alkuunkaan noita hörhöjä, jotka kehottavat nauttimaan helteistä, koska joskus vielä sataa räntää vaakasuoraan. Aivan yhtä järkevää on, että neuvoisi nauttimaan infernaalisesta päänsärystä, koska joskus vielä tulee hemmetinmoinen ripuli."

Tietysti niiden, jotka aina poraavat, että olisipa Suomessakin lämmintä niinkuin etelässä, kuuluukin nyt nauttia näistä.

Suomen säässä on minusta monia paljon nautittavimpiakin hetkiä - kuulaat pakkaset, sateen jälkeinen ilma.

mika68
14.07.10, 16:19
Sunnuntaihin asti kai ne ennustaa tämän jatkuvan, itse ainakin oon onnessaan, hiessä yltä päältä, vaikka ei mitään teekkään.

Mika J

Laardi
14.07.10, 19:06
Sunnuntaihin asti kai ne ennustaa tämän jatkuvan, itse ainakin oon onnessaan, hiessä yltä päältä, vaikka ei mitään teekkään.

Mika J

En tykkää. Yhtään. Tulis jo talvi.

Sami Lehtonen
14.07.10, 19:13
Sunnuntaihin asti kai ne ennustaa tämän jatkuvan, itse ainakin oon onnessaan, hiessä yltä päältä, vaikka ei mitään teekkään.

Mika J

Jos haluaisin hikoilla, menisin saunaan.

Toisaalta, tällä ilmalla saunaa ei viitsi, mutta onneksi ei tarvitsekaan lämmittää; pelkällä suihkulla on sama vaikutus.

Olarra
14.07.10, 19:27
Katselin Hiskin kuolinsyitä, enkä löytänyt kuumuuteen kuolleita, paitsi Harjussa oli kolme, joiden kohdalla oli kuolinsyynä heta. Kun ei kuitenkaan nähnyt oliko kesä, niin ei oikein tiedä. Kaksi oli heistä vanhuksia ja yksi pieni lapsi. Onkos muille tullut vastaan, että helle olisi kuolinsyy ollut Suomessa?

Anteeksi, jos viestini ei ole riittävästi asian vierestä. Autokeskustelu kai oli sopivasti. Ajoin aikoinani loppuun, uutena oikein hienon, Fiat Mirafiorin. Vanhemmiten sen kyylari tietysti oli aika heikossa jamassa ja silloin tällöin jonossa seistessä moottori kuumeni höyryä puskien keskelle ruuhkaa. Sain sitten auton katsastettua ja jättäessäni sen jobbarille tämä totesi, että voithan sä sen raadon tohon pihalle jättää...taisi hiukan rahaakin antaa.
t. Olavi A.:)

Erkki
14.07.10, 21:45
Pysytään otsikossa, eli tukevasti asian vieressä.

Joka kesäinen sukututkimusretkeni Keski-Pohjanmaalle sujuu poikkeuksellisesti nyt myös nettiyhteyksiä tarjoten, josta kiitos vaimoni sisaren pojanpojalle, joka avaa langattoman nettiyhteyden aina ukkosen mentyä ohi. Kiitos Pauli! Ja se siitä. Täällä muuten esiintyy ukkosia. Uskokaa tai älkää.

Näitä helteitä tulee kir.... ei kun siunailtua aina heti, kun pienenkin fyysisen liikahduksen jälkeen jokaisen karvan päässä on hikitippa, kuten monta päivää peräkkäin on ollut.

Yksi asia lohduttaa minua nyt suuresti: vakituinen asuntoni on sellaisen mäen päällä, että näiden helteiden sulatettua eteläiset- ja pohjoiset napajäätiköt ja merenpinnan noustua oikein reippasti, niin huomaan asuvani rantatontilla. Saatte vapaasti kadehtia tulevaisuuttani.

Kolahtiko?

Tuulakki
15.07.10, 20:00
Katselin Hiskin kuolinsyitä, enkä löytänyt kuumuuteen kuolleita, paitsi Harjussa oli kolme, joiden kohdalla oli kuolinsyynä heta. Kun ei kuitenkaan nähnyt oliko kesä, niin ei oikein tiedä. Kaksi oli heistä vanhuksia ja yksi pieni lapsi. Onkos muille tullut vastaan, että helle olisi kuolinsyy ollut Suomessa?
...
t. Olavi A.:)

Still going strong - mutta voisin testamentata kroppani hellekuolematutkimukseen siltä varalta, että kuolemani ajakohta osuisi hellekauteen. Kuulostaa vitsiltä, mutta taustalla on esim. eräs hellekaudelle osunut kuntoutusjaksoni 43-vuotiaana, jonka aikana ylämäkijuoksussa pulssini ylitti reippaasti 200, minkä jälkeen fysioterapeutti totesi, ettei minun pitäisi olla enää hengissä... No, sydänlääkäri antoi minulle lohduttavampaa tietoa: sydämessäni ei ole mitään vikaa, mutta kuulun ihmisryhmään, jonka pitäisi olla helleajat sairaslomalla. Olenkin aina inhonnut helleilmoja, mikä on suomalaisten mielestä yleisesti paheksuttavaa - kunnes ehkä joku on itse kokenut kolmen päivän h-:mad:-tin lämpöuupumuksen seurauksena tai tavanomaiset pulssi- ja hikoiluongelmat. Oireet ja hoidot voitte etsiä itse netistä... ja miettiä, saisitteko sairaalasta sen viilennetyn huoneen näillä keleillä vai auttaako paremmin päänsärkylääkepurkki, suihkupullo, jääpussi, tuuletin ja loikoilut ulkosalla aamuyöllä (nyt ei ole onneksi juuri lainkaan hyttysiä ja viime yönä lämpö putosi vähän alle +17 asteen, hurraa!!!)! No, tässä kohtaa pitää perua suosittelemani ulkonaliikkumiskielto.

Uskon vahvasti, että suomalaisia on paljonkin kuollut ja voi edelleen kuolla helteen seurauksena jo näissä 30 asteen helteissä. Kuolinsyy mennee jonkun perussairauden piikkiin. Ehkäpä vanhanajan talot eivät lämmenneet 29-asteisiksi, niinkuin 70-luvun tiiviit tiilitalot? Kerrostaloissa kuulemma on mitattu jopa yli 30 astetta useita vuorokausia yötä päivää.

Kaiken kaikkiaan lohdutan itseäni tietoisuudella, että helle loppuu varmasti ennen joulua...kaikkien hellefanien kiusaksikin!

Sariainen
15.07.10, 20:31
Ei voi muuta kuin yhtyä Tuulakin puheeseen.
Alan kypsyä koko helteeseen.:mad:

Olen jo harkinnut kaikkien toimintojen peruuttamisia ja maata vaan selällään lattialla. Meillä 3 tuuletinta isosta - pieneen puhisee yötä päivää makkarissa. Tässä on kuin koskenkohinassa kaiken aikaa. Suuri kiitos korvatuppien keksijälle. Meillä on sisätilanlämpö ollut on kohta viikon tuo mainitsemasi + 30 C. Puoliksi tiili- ja puuomakotitalossa.
Halleluja ja kalle ajaa lujaa. Tulisipa jo talvi. Vitsit alkaa olla vähissä, jos ei koneita voi kunnolla pitää päällä, että voisi ja toisaalta jaksaisi tehdä sukututkimusta :mad:

Ihan vakavissaan tässä on alkanut harkita sitä ilmalämpöpumppua, jolla voi myös viilentää taloa.

Terv. SARIAINEN :(

Helena V.
16.07.10, 09:16
Moi Sari,

Suosittelen lämpimästi :D: ilmalämpöpumppua! Tosin byroo on pitänyt siirtää väliaikaisesti alakertaan, kylmä ilma kun ei edes sillä nouse ylös.

Ilmastointia kun pitää päällä n. tunnin/vrk niin alakerros on pysynyt miellyttävässä 21 asteen viileydessä. Niinpä "saunassa" täytyy käydä lämmittelemässä melkein päivittäin - lue: puutarhaa ja kasvihuonetta kastelemassa.

t. Helena V.

Ei voi muuta kuin yhtyä Tuulakin puheeseen.
Alan kypsyä koko helteeseen.:mad:

Olen jo harkinnut kaikkien toimintojen peruuttamisia ja maata vaan selällään lattialla. Meillä 3 tuuletinta isosta - pieneen puhisee yötä päivää makkarissa. Tässä on kuin koskenkohinassa kaiken aikaa. Suuri kiitos korvatuppien keksijälle. Meillä on sisätilanlämpö ollut on kohta viikon tuo mainitsemasi + 30 C. Puoliksi tiili- ja puuomakotitalossa.
Halleluja ja kalle ajaa lujaa. Tulisipa jo talvi. Vitsit alkaa olla vähissä, jos ei koneita voi kunnolla pitää päällä, että voisi ja toisaalta jaksaisi tehdä sukututkimusta :mad:

Ihan vakavissaan tässä on alkanut harkita sitä ilmalämpöpumppua, jolla voi myös viilentää taloa.

Terv. SARIAINEN :(

Sami Lehtonen
16.07.10, 09:30
Kovasti nuo ilmalämpöpumput tekevät kauppansa, vaikka ilman tekniikkaakin on pärjätty. Hellekuolemaskeptikoille laitan tähän linkin viimevuotiseen Ilkan artikkeliin:
http://www.ilkka.fi/teemat/teematarticle.jsp?article=431445

Mahtaako tuhat riittää tänä vuonna?

Giösling
16.07.10, 11:10
Kaikki on suhteellista; Riadissa oli eilen +51 C varjossa, ja tänään päästään
varmaankin samaan.

Olen asunut täällä yhtäjaksoisesti jo yli neljännesvuosisadan, enkä näe
"keleissä" mitään valittamista.

Suomessa hiljattain käydessäni huomasin kyllä, mistä vaivanne johtuu;
teiltä puuttuu kylmäilmapuhallin (cooler).

Olarra
16.07.10, 17:41
Oliko ennen kaikki paremmin?

Nykyvempaimin voi asunnon lämpötilaa säädellä suuntaan jos toiseenkin, mutta osattiin sitä ennenkin. Kesäasuntoni on Kirkkojärven hiekkaiseen etelärinteeseen rakennettu ns. rintamamiestalo. Varsinaisen asuinkerroksen lämpötila on nyt klo 18 himpun vajaa +29. Ylös nouseva ilma on lämmittänyt yläkerran sitäkin lämpimämmäksi. Nou hätä; onhan myös puoliksi rinteeseen kaivettu alakerta (entinen kellari). Tuuletettuani sitä tänään, on sen lämpötila kohonnut yötä varten miellyttäväksi 17-18 asteen lämpötilaksi. Asuinkuntoon rempattuna ja ikkunallisena (pieni) tarjoaa siis pohjakerros virkistävän yön pyjaman kanssa ja peiton alla.

Yleensä kellarikerroksen lämpötila on ihanteellinen viinin säilytykseen ympäri vuoden. Jos kesät tästä lähin ovat yhtä lämpimiä, tulee harkittavaksi viilentimen hankinta kuumimpia kesäkuukausia varten...
t. Olavi A.

Sariainen
16.07.10, 18:01
Nooo nyt ei enäöä tarvitse odotella montaa vuorokautta. Löimme kaupat lukkoon ja sennust tulee keskiviikkona.

Eikä tässä nyt ole kyse yksin mistään viilennyksestä. Paremminkin talviajan lämmityksen tasaus ja öljynkäytön vähennys.
Tuleepahan sitten lisäbonuksena se mahdollinen viilennys.
Yllätyin, että sain tingittyä pikaisen asennuksen. Sanoin kolmeen paikkaan, siis muka "kilpailutin", että se saa kaupat joka nopeimmin asentaa käyttövalmiiksi.

Valittu firma oli nopein. Tuli puhelun jälkeen 2 min kuluttua ovella katsoakseen paikan minne asentaa. Oli sattumalta 500 m päässä talostamme. Tuskin kukaan olisi voinut olla nopeampi. :D:
Ja käydessä totesi että soitan kohta puoleen teille takasin, milloin asennus saadaan tehtyä. Ja soittokin tuli jo puolessa tunnissa ja päiväksi sovittiin keskiviikko.

Joten hyvin meni. Ilmalämpöpumppua odotellessa hikoillaa jo mielissään. ;)

Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Sariainen
16.07.10, 18:05
Moi Sari,

Suosittelen lämpimästi :D: ilmalämpöpumppua! Tosin byroo on pitänyt siirtää väliaikaisesti alakertaan, kylmä ilma kun ei edes sillä nouse ylös.

Ilmastointia kun pitää päällä n. tunnin/vrk niin alakerros on pysynyt miellyttävässä 21 asteen viileydessä. Niinpä "saunassa" täytyy käydä lämmittelemässä melkein päivittäin - lue: puutarhaa ja kasvihuonetta kastelemassa.

t. Helena V.

Hih, hiiii Juu luin "puutarhaa ja kasvihuonetta kastelemassa ihan heti"... ;)

Joo olen kuullut monelta muultakin jo käyttäjältä että ovat tyytyväisiä. Toki aina koneisiin voi jotain tulla. Tuleehan meillä tietokoneisiinkin välillä heti ostettua. Mutta muistaakseni kukaan ei ole kertonut mistään remonteista.

Terv. SARIAINEN :D:

Heikki Särkkä
21.07.10, 12:14
Siirrettävästä ilmastointilaitteesta (hinta 499€) on ollut hyötyä vuodesta 2004 ja hyvin toimii edelleen. En viitsi kuvitella paljonko etelään antavan tiiliseinän takana olisi asteita ilman sitä tällä helteellä.

Erkki Järvinen
21.07.10, 13:52
On vaikeata nähdä, että meillä täällä pohjolassa tarvittaisiin viilennystä lämpötiloihin (paitsi tietysti silloin jos terveydelliset seikat vaativat) ainakaan koneellisesti.

- akkuna auki ja hyttysverkko -

Laardi
21.07.10, 15:11
On vaikeata nähdä, että meillä täällä pohjolassa tarvittaisiin viilennystä lämpötiloihin (paitsi tietysti silloin jos terveydelliset seikat vaativat) ainakaan koneellisesti.

- akkuna auki ja hyttysverkko -

Olen kyllä täysin eri mieltä.

Ei riitä, vaikka pitäisi jokaisen räppänän ja oven auki, jos vetoa ei vaan saa aikaiseksi ja ulkona on kuumempi kuin "varjossa" sisällä - ja sisälläkin on enemmän kuin +30 celsiusta. Asun ylimmässä kerroksessa, ja tässä on tasakatto, jonka materiaali on jotain tummaa kivimursketta tjsp. Eli katto imi ahnaasti lämpöenergiaa, ja lasitetulla parvekkeella oli ainakin +40, kun aamu- ja päiväaurinko siihen porottaa kesällä; en siis pystynyt pitämään kuin vasta iltapuolella partsin ovea auki.

Minulla ei tietääkseni ole mitään terveydellisiä syitä siihen, että niiden takia pitäisi olla koneellinen ilmastointi, mutta minua ei myöskään kiinnosta olla yltä päältä hikinen ja haista 24/7. Olo oli todella tukala ja väsähtänyt.

En myöskään pitänyt siitä, että en pystynyt työskentelemään kotona tietokoneella, koska siinä kuumuudessa ei tarvinnut yrittääkään käyttää kannettavaa tietokonetta, koska se ei olisi pysynyt päällä, ja PC:kin kaatuili jos yhtään tarvitsi enempää vääntöä homman suorittamiseen.

Sariainen
23.07.10, 07:59
On vaikeata nähdä, että meillä täällä pohjolassa tarvittaisiin viilennystä lämpötiloihin (paitsi tietysti silloin jos terveydelliset seikat vaativat) ainakaan koneellisesti.

- akkuna auki ja hyttysverkko -


Voi Pyhä Sylvi Erkki ! Ei sitä pelkän viilennyksen takia hankittukaan.

Ja sitä paitsi se viilennys on bonuksena silloin, kun on LIIAN KUUMA +27 C tai sen yli reilustikin. Kaikki yli menevä on minulle liikaa.

Miksi pitäisi kärvistellä?? Ikkunasta tulee yhtä kuumaa ilmaa ja jos ikkunoissa on metalliritilät kiinni ja vain pienet raot ja niiden lisäksi hyttysverkot, niin ei niistä kovin paljon viilennystä tule.
Elämä ei ole mustaa/valkoista. On myös harmaita sävyjä.

Nyt se pumppu toimii ja vaikka hinta kirvelee se on jo 2 vuorikaudessa hintansa hankkinut. Se on hyvä. Minunkin skeptikon on se myönnettävä.
Ai niin. Jääkaappi rauhoittui viilentymisen myötä eikä ole päällä kokoaikaa niin kuin se oli + 30 C lämpötilassa. Se siis säästää kodinkoneita ja sähkön kulutus vähenee toisaalla.

Terv. SARIAINEN :D: :D: :D:

Helena V.
23.07.10, 09:21
Voi Pyhä Sylvi Erkki ! Ei sitä pelkän viilennyksen takia hankittukaan.

Ja sitä paitsi se viilennys on bonuksena silloin, kun on LIIAN KUUMA +27 C tai sen yli reilustikin. Kaikki yli menevä on minulle liikaa.

Miksi pitäisi kärvistellä?? Ikkunasta tulee yhtä kuumaa ilmaa ja jos ikkunoissa on metalliritilät kiinni ja vain pienet raot ja niiden lisäksi hyttysverkot, niin ei niistä kovin paljon viilennystä tule.
Elämä ei ole mustaa/valkoista. On myös harmaita sävyjä.

Nyt se pumppu toimii ja vaikka hinta kirvelee se on jo 2 vuorikaudessa hintansa hankkinut. Se on hyvä. Minunkin skeptikon on se myönnettävä.
Ai niin. Jääkaappi rauhoittui viilentymisen myötä eikä ole päällä kokoaikaa niin kuin se oli + 30 C lämpötilassa. Se siis säästää kodinkoneita ja sähkön kulutus vähenee toisaalla.

Terv. SARIAINEN :D: :D: :D:

Juuri näin! Ei Suomessa ilmaLÄMPÖpumppua ilmastoinnin takia hankita vaan lähinnä sähkölämmityksen kuluja tasaamaan, minkä se oikeissa olosuhteissa, oikein asennettuna ja käytettynä nykymalleilla tekee. Meillä kuoletus näyttäisi olevan puolivaiheessa, eli 2 v ollut käytössä. ;)

http://lampopumput.info/foorumi/

t. Helena V.

Erkki Järvinen
23.07.10, 10:35
Juuri näin! Ei Suomessa ilmaLÄMPÖpumppua ilmastoinnin takia hankita vaan lähinnä sähkölämmityksen kuluja tasaamaan, minkä se oikeissa olosuhteissa, oikein asennettuna ja käytettynä nykymalleilla tekee. Meillä kuoletus näyttäisi olevan puolivaiheessa, eli 2 v ollut käytössä. ;)

http://lampopumput.info/foorumi/

t. Helena V.

no minun ei kannata sähköä käyttää lämmitykseen talvella ja kesäaikana voi säästää sähkön käytössä lisää, puun polttaminen on edullisempaa kun puhutaan lämmityksestä. Sähkönkäytön kun supistaa aivan minimiin niin kyllä se ilmalämpöpumppu on lisäystä sähkölaskuun.

Maisa M
23.07.10, 13:55
Olen kyllä täysin eri mieltä.

En myöskään pitänyt siitä, että en pystynyt työskentelemään kotona tietokoneella, koska siinä kuumuudessa ei tarvinnut yrittääkään käyttää kannettavaa tietokonetta, koska se ei olisi pysynyt päällä, ja PC:kin kaatuili jos yhtään tarvitsi enempää vääntöä homman suorittamiseen.

Hei, Ruokoja!
Mitä tällä tarkoitit? Eikö siis kannettava tietokoneesi toiminut, kun oli niin kova helle? Kysyn tätä siksi, että oma kannettavani on ruvennut temppuilemaan, se vastaa minulle yhtämittaa, että "Mozilla Firefox ei vastaa" ja tiimalasi on sitten 10-15 min. päällä, ennenkuin se suostuu vähäksi aikaa toimimaan, kunnes taas raivostuttava ei vastaa, ei vastaa paukahtaa ruutuun ja ala taas odottaa! Mulla on hermot tämän takia aivan riekaleina. Sitten välillä tulee sellainen teksti ruutuun, että "Komentosarja ei enää vastaa vastaa, pysäytä komentosarja", mikä hiivatin komentosarja?!
Sano, johtuisiko tämmöinen temppuilu nyt myös helteestä vai onko kyse jo jostakin muusta tai sanokaa muutkin jotain neuvoa tähän.

toivoo Maisa M

Olarra
23.07.10, 14:17
Nou hätä; onhan myös puoliksi rinteeseen kaivettu alakerta (entinen kellari). Tuuletettuani sitä tänään, on sen lämpötila kohonnut yötä varten miellyttäväksi 17-18 asteen lämpötilaksi. Asuinkuntoon rempattuna ja ikkunallisena (pieni) tarjoaa siis pohjakerros virkistävän yön pyjaman kanssa ja peiton alla. Yleensä kellarikerroksen lämpötila on ihanteellinen viinin säilytykseen ympäri vuoden. Jos kesät tästä lähin ovat yhtä lämpimiä, tulee harkittavaksi viilentimen hankinta kuumimpia kesäkuukausia varten...t. Olavi A.

Suo siellä, vetelä täällä; viinikellariksi sopivan lämpötilan nostaminen reippaalla oven ja ikkunoiden aukipidolla nosti kyllä kellarin lämpötilan lähelle +18 astetta, mutta veti samalla paahteisen etelärinteen ilmasta vähäisenkin kosteuden tiivistymään kellarin lattialle nihkeäksi pisaroinniksi.

Huoli kosteuden vaikutuksista rakenteisiin johti kesäteloilla olevan kosteudenpoistajan pikaiseen hakemiseen yläkerrasta ja ovien sekä ikkunan sulkemiseen. Kosteudenpoistajan myötä nihkeys katosi lattiasta ja huriseva insinööri-ihme tasasi ilman lämpötilan tuohon yhdeksääntoista (liian lämmin viinille!). Nukkuminen hyrisevän koneen vieressä houkutteli vähemmän kuin yläkerrassani kuorsaava mopsi sängyn vieressä ja niinpä kellari sai jäädä.

Jatkossa taidan pitää kellarin viiniä varten sopivissa lukemissa ja harkita viilentävää ilmanlämpöpumppua minäkin, tai voihan olla, ettei jatkossa näitä trooppisia kesiä enää samalla tavoin osu kohdalle.
t. Olavi A.

Tuulakki
23.07.10, 15:29
no minun ei kannata sähköä käyttää lämmitykseen talvella ja kesäaikana voi säästää sähkön käytössä lisää, puun polttaminen on edullisempaa kun puhutaan lämmityksestä. Sähkönkäytön kun supistaa aivan minimiin niin kyllä se ilmalämpöpumppu on lisäystä sähkölaskuun.

Millä tavalla puun polttaminen on "edullisempaa"? Meillä pitäisi sitä varten hankkia taloon täysin uusi lämmityslaitteisto ja ostaa jatkossa polttopuut, joiden työstäminen poltettavaan muotoon on vaatinut hurjasti työtunteja ja ajokilometrejä. Entä puunpolton päästöt jokaisen talon savupiipusta, nuohous jne.? Meillä on vain pieni omakotitontti eikä puuta ei ole omasta takaa. Lisäksi minun pitäisi rakentaa puuliiteri pikkuruiselle tontillemme. Tonttia ostaessamme edellytyksenä oli vesikeskuslämmitys öljyä käyttäen, joten valintamahdollisuutta ei ollut.

En ymmärrä jatkuvaa keskustelua siitä, että aina pitäisi sähköä säästää. Montakohan lonkkaa vuodessa murtuu :eek: vanhusten liian hämärien asuntojen vuoksi - joissa muuten vanhanaikaisen sähkölampun energia muuttuu käytännössä lämmitysenergiaksi, joten säästöä tulee vain valosta aiheutuvan sähkölaskun, ei lämmityslaskun summaan. Valo on myös mieltä virkistävä asia, joten pitkän synkän talven aikana on turha murjotella :( pimeässä huoneessa, mikä lisää kaikenikäisten sairauskuluja.

Jos sähköä todella haluttaisiin säästää, ehdotan aloitusta esim. teiden ja liikerakennusten valaistuksesta, jota on pakko pitää yllä läpi vuorokauden taitamattomien autonkuljettajien tai epärehellisten ihmisten töppäilyjen estämiseksi! Meidänkin kujalla (6 taloa/12 henkeä) palaa katuvalot klo 05-24! Kaikki maan katuvalot voisi kytkeä pois päältä ainakin touko-heinäkuun ajaksi päivän pituudesta riippuen ja lyhentää valaistusaikaa päivittäin. Miksi kaupunkien kadut on valaistu läpi vuorokauden? Uusavuttomuutta? Jos sattumalta joudut poistumaan kaupunkiasunnostasi ja kulkemaan ulko-ovelta autollesi, niin pitäähän koko hehtaarin pihan olla valaistu valtavilla lampuilla läpi yön, vai pitääkö? Omakotitaloissa yksi pieni lähestymisvalo hoitaa tämän tehtävän tarvittaessa.

Laardi
23.07.10, 15:39
Hei, Ruokoja!
Mitä tällä tarkoitit? Eikö siis kannettava tietokoneesi toiminut, kun oli niin kova helle? Kysyn tätä siksi, että oma kannettavani on ruvennut temppuilemaan, se vastaa minulle yhtämittaa, että "Mozilla Firefox ei vastaa" ja tiimalasi on sitten 10-15 min. päällä, ennenkuin se suostuu vähäksi aikaa toimimaan, kunnes taas raivostuttava ei vastaa, ei vastaa paukahtaa ruutuun ja ala taas odottaa! Mulla on hermot tämän takia aivan riekaleina. Sitten välillä tulee sellainen teksti ruutuun, että "Komentosarja ei enää vastaa vastaa, pysäytä komentosarja", mikä hiivatin komentosarja?!
Sano, johtuisiko tämmöinen temppuilu nyt myös helteestä vai onko kyse jo jostakin muusta tai sanokaa muutkin jotain neuvoa tähän.

toivoo Maisa M

Heips,

ihan ensimmäisenä neuvoisin putsaamaan pölyt läppärin sisuksista. Siis puhaltamaan sitä varten olevaa kylmää ilmaa, "air duster", koneen alapuolella olevista aukoista ja mahdollisesti samalla imemään pölyt tuulettimen ilmanvaihtoaukosta imurilla. Tosin imuria ei ehkä kuitenkaan kannata käyttää, koska jos tuuletin pyörii liian lujaa, se saattaa vahingoittua.

Ja kyllä, liian suuri huoneenlämpötila vaikuttaa myös, kun tuulettimen avulla koneen sisuksiin imetty ilma ei viilennä komponentteja, niin kyllä se läppäri osaa siitä varoittaa, jos ei ihan mee nukuksiin, niin ainakin sovellukset jumittaa kiitettävästi.

Mutta nuo ilmoitukset, joita saat, liittynee johonkin muuhun, mitä tässä äkkiseltään en pysty ratkaisemaan. Tämä keskustelu lie valaisee asiaa komentosarjasta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8972947

Kovanen
23.07.10, 16:36
Tervehdys!

Täällä Oulujärven rannalla ei ole tarvinnut helteiden kanssa liioin tuskailla. Järvessä on viileää vettä ja kraanasta myös on saanut myös kylmää vettä. Rantasaunan kuistilla ja veneessä vesillä on vaihteeksi ollut rattoisaa naputella kannettavalla. ;)

Nyt luulisi harmittavan niitä, jotka maksoivat itsensä kipeiksi ulkomaan aurinkomatkasta suomenniemen sateiden pelossa. :mad:

Kun muistaa, että puolen vuoden päästä näillä seuduin mittarissa on viisi viikkoa -30, tämän helteen kestää kohtuudella. Lunta tullut 20 cm ja tiet syrjäkylille auraamatta... Pohjoisempana voi olla paljon tiukemmatkin kelit ja pitempään. :) Kainuulaisten mielestä tämä ei ole lappia, vaikka monet etelän ihmiset niin ajattelevatkin.

Täällä lämpötila on nyt 16 plussaa, tuulen voimakkuus parhaimmillan n. 12 metriä sekunnissa. Nyt lento-, laiva- eikä järvimatkakallakaan tuskin olisi rattoisaa. Pirtin puolelle siirryin tänään tuulelta suojaan.

Voisiko vaihtelun ajatella virkistävän? Mikähän mahtaisi olla meille kaikille sopiva säätila? :confused:

Ystävyydellä, tsemppiä kaikille toivottelee

Tuulakki
23.07.10, 17:00
Tervehdys!
...
Voisiko vaihtelun ajatella virkistävän? Mikähän mahtaisi olla meille kaikille sopiva säätila? :confused:
Ystävyydellä, tsemppiä kaikille toivottelee

Mieluiten enintään 25 astetta, etumerkistä ja vuodenajasta riippuen. Nyt olisi kiva lähettää teille sinne viisi astetta lämpöä lisää täältä etelärannikon tuntumasta, jos saisimme vaikka vähän sadetta vastalahjaksi?

Erkki Järvinen
23.07.10, 17:25
kun nyt näitä "kovia helteitä" jotkut tuskailevat niin
"käännetääs vatia toisinkin päin", eli siis millaisia lämpötiloja
pidätte kylmänä vuoden aikana huoneissanne.

Helena V.
23.07.10, 18:58
kun nyt näitä "kovia helteitä" jotkut tuskailevat niin
"käännetääs vatia toisinkin päin", eli siis millaisia lämpötiloja
pidätte kylmänä vuoden aikana huoneissanne.

Hei Erkki,

Talvella minulle riittää (villasukat jalassa) hyvin tommonen +/- 20 astetta - ja sen hoitaa nykyään tuonne ulkolämpötilaan n. -20 asti pelkkä ilmalämpöpumppu - kun enimmät tulisijat talosta oli vuosikymmenten aikana purettu pois sen ostaessamme. Tilalle oli laitettu sähköä, sähköä, sähköä...

t. Helena V.

tkukkonen
23.07.10, 21:39
Hei, Ruokoja!
Mitä tällä tarkoitit? Eikö siis kannettava tietokoneesi toiminut, kun oli niin kova helle? Kysyn tätä siksi, että oma kannettavani on ruvennut temppuilemaan, se vastaa minulle yhtämittaa, että "Mozilla Firefox ei vastaa" ja tiimalasi on sitten 10-15 min. päällä, ennenkuin se suostuu vähäksi aikaa toimimaan, kunnes taas raivostuttava ei vastaa, ei vastaa paukahtaa ruutuun ja ala taas odottaa! Mulla on hermot tämän takia aivan riekaleina. Sitten välillä tulee sellainen teksti ruutuun, että "Komentosarja ei enää vastaa vastaa, pysäytä komentosarja", mikä hiivatin komentosarja?!
Sano, johtuisiko tämmöinen temppuilu nyt myös helteestä vai onko kyse jo jostakin muusta tai sanokaa muutkin jotain neuvoa tähän.

toivoo Maisa M

Jos muisti (RAM) on vähissä, tai liian monta sovellusta (mukaanlukien taustaohjelmat) on päällä, Firefox voi käyttäytyä näin. Minulle tuotti harmia, kun virustorjunta vohki kaiken kapasiteetin. Jos sinulla on automaattinen indeksointi, se voi hyydyttää muita ohjelmia. Jos et ole eheyttänyt kovalevyä, se tuntuu hitautena. Välillä auttaa kun buuttaa (sammuttaa), sillä ohjelmien varastoimat tilapäistiedostot saattavat syödä RAM-tilaa vähitellen.
Jos sinulla on langaton (WLAN) yhteys, tuo "ei vastaa" ongelma voi johtua reitittimestä. Kun vedin yhteyden kaapelilla ADSL-modeemiin, vanhuudenheikko boxi antoi suuren siirtonopeuden, kun se langattomana oli välillä väsynyt etanan veroiseksi.

Komentosarjailmoitus riippuu käyttämästäsi ohjelmasta, joten siihen en osaa sanoa mitään. Minulla ei ole tullut tuommoista.

Maisa M
23.07.10, 22:41
Jos muisti (RAM) on vähissä, tai liian monta sovellusta (mukaanlukien taustaohjelmat) on päällä, Firefox voi käyttäytyä näin. Minulle tuotti harmia, kun virustorjunta vohki kaiken kapasiteetin. Jos sinulla on automaattinen indeksointi, se voi hyydyttää muita ohjelmia. Jos et ole eheyttänyt kovalevyä, se tuntuu hitautena. Välillä auttaa kun buuttaa (sammuttaa), sillä ohjelmien varastoimat tilapäistiedostot saattavat syödä RAM-tilaa vähitellen.
Jos sinulla on langaton (WLAN) yhteys, tuo "ei vastaa" ongelma voi johtua reitittimestä. Kun vedin yhteyden kaapelilla ADSL-modeemiin, vanhuudenheikko boxi antoi suuren siirtonopeuden, kun se langattomana oli välillä väsynyt etanan veroiseksi.

Komentosarjailmoitus riippuu käyttämästäsi ohjelmasta, joten siihen en osaa sanoa mitään. Minulla ei ole tullut tuommoista.

Hei, Timo Kukkonen ja myös K Ruokoja ( en osannut käyttää multiviestivastausta), kiitos teille kummallekin vastauksistanne. Nyt hälytän poikani tänne huomenna tekemään ohjeittenne mukaiset temput koneelleni, sillä enhän minä mitään itse osaa tehdä. Imuroin kyllä jo pölyt tästä rakkineesta, mutta täytyy vielä muutakin tehdä. Olen ihan loppu päivän raatamisesta, joten täytyy mennä maate, jos saa nukutuksi, kun on niin kuohuksissa! :confused: Phuuh! - Olette ihania ihmisiä!

yst. terveisin, Maisa M

Erkki Järvinen
24.07.10, 05:38
Hei Erkki,

Talvella minulle riittää (villasukat jalassa) hyvin tommonen +/- 20 astetta - ja sen hoitaa nykyään tuonne ulkolämpötilaan n. -20 asti pelkkä ilmalämpöpumppu - kun enimmät tulisijat talosta oli vuosikymmenten aikana purettu pois sen ostaessamme. Tilalle oli laitettu sähköä, sähköä, sähköä...

t. Helena V.
ja sitten kun tulee syystä tai toisesta se sähkökatko jonka mahdollisuuteen ei uskota niin miten sitten.

Helena V.
24.07.10, 10:57
ja sitten kun tulee syystä tai toisesta se sähkökatko jonka mahdollisuuteen ei uskota niin miten sitten.

Hei Erkki,

Sitten on kai pakko värjötellä niiden kahden vielä olemassa olevan tulisijan vieressä. Tai huudattaa kompressoria, jolla käyttää ilmalämpöpumppua/ sähköpattereita. Tai oikein tiukan paikan tullessa lämmittää sauna! :D:

t. Helena V.

Maisa M
24.07.10, 13:10
Heips,

ihan ensimmäisenä neuvoisin putsaamaan pölyt läppärin sisuksista. Siis puhaltamaan sitä varten olevaa kylmää ilmaa, "air duster", koneen alapuolella olevista aukoista ja mahdollisesti samalla imemään pölyt tuulettimen ilmanvaihtoaukosta imurilla. Tosin imuria ei ehkä kuitenkaan kannata käyttää, koska jos tuuletin pyörii liian lujaa, se saattaa vahingoittua.

Ja kyllä, liian suuri huoneenlämpötila vaikuttaa myös, kun tuulettimen avulla koneen sisuksiin imetty ilma ei viilennä komponentteja, niin kyllä se läppäri osaa siitä varoittaa, jos ei ihan mee nukuksiin, niin ainakin sovellukset jumittaa kiitettävästi.

Mutta nuo ilmoitukset, joita saat, liittynee johonkin muuhun, mitä tässä äkkiseltään en pysty ratkaisemaan. Tämä keskustelu lie valaisee asiaa komentosarjasta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8972947

Hei, Ruokoja, tiäks mitä! Ja T Kukkonen myös! Eilen imuroin tuon kannettavan pölyt pohjareikien ja tuulettimen kohdista ja myös koko näppäimistön ( eivät hävinneet näpyt imuriin :p: ) ja tänään odotellessani poikaani tulemaan tekemään noita muita temppuja tuolle kannettavalle, otin tuosta antamastasi linkistä esille viestiketjun "Komentosarjat häiriönä", josta luin Juha Korkeapudaksen vastauksen: Poista selaimen Google työkalupalkki, niin pääset ongelmasta.

Ensin ajattelin, että minun pitää Google-hakukoneestani poistaa se työkalupalkki, mutta kun en taaskaan ymmärtänyt sitä täysin, vaihdoin tuon Googlen tilalle Yahoon hakukoneeksi, sen toki osasin tehdä. Nyt ei ole sitä komentosarja-häirikköä ilmaantunut, ei myöskään Mozilla Firefox ole vastannut, että ei vastaa! Eläköön! Kiitos teille vielä kerran!

yst. terveisin, Maisa Martin

Seppo Niinioja
24.07.10, 13:15
Hei Erkki,

Sitten on kai pakko värjötellä niiden kahden vielä olemassa olevan tulisijan vieressä. Tai huudattaa kompressoria, jolla käyttää ilmalämpöpumppua/ sähköpattereita. Tai oikein tiukan paikan tullessa lämmittää sauna! :D:

t. Helena V.

Muutama vuosi sitten ennen sähköverkon saneerausta meilläkin Nurmijärvellä oli noin 8 tunnin sähkökatkos. Saunan jatkuvalla lämmityksellä ja "vällyjen" alle asettautumalla siitä selvittiin. Pitkähkö katkos lähensi kummasti puolisoitakin (vitsi vitsi...) Saneerauksen jälkeen UPS ja ylijännitesuojaus on riittänyt tietokoneillekin. Pojan uudessa talossa riittää käytännössä varaava vuolukivitakka, jossa on vielä leivinuunikin. Sähköllä toimivaa lattialämmitystä ei ole juuri tarvittu, paitsi kun ovat poissa kotoa. Puut he kaatavat sopimuksen perusteella muutaman kilometrin päästä naapurin kanssa ilmaiseksi kelopuista.

Seppo Niinioja

Seppo Niinioja
28.07.10, 08:45
Vähitellen alkaa mietityttää, onko ihmiskunnan kohtalona kärventyä vähitellen kuoliaaksi. Tuli mieleen Jens Rehnin lohduton esikoisteos Ei mitään näkyvissä (Nichts in Sicht) vuodelta 1955. Vahva lukukokemus. Asetelma muistuttaa Edgar Allan Poen novellia Tynnyrillinen amontilladoa ja toisaalta Stanislaw Lemin Solarista, jonka Andrei Tarkovski ohjasi elokuvaksi 1972. Miesten hallusinaatioissa esiintyvät, kuinkas muuten, heidän elämänsä naiset.

Tässä arviointi englanniksi Rehnin kirjasta:
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0RWZ/is_29/ai_n15964051/

Seppo Niinioja

Sariainen
28.07.10, 20:57
Taitaa olla niin kuin vitsissä jonka olen kuullut:

Idässä "Naapuri" aukoo "alakerran" porttia.... Keksi tuohon lainausmerkkien väliin ne oikeat sanat. Siltä se ulkona tänään tuntui..

Terv. SARIAINEN :D: :D:
P.S. Lahdessa ennätys lämmintä + 35 C. :eek:

Sariainen
28.07.10, 21:00
Hei Erkki,

Talvella minulle riittää (villasukat jalassa) hyvin tommonen +/- 20 astetta - ja sen hoitaa nykyään tuonne ulkolämpötilaan n. -20 asti pelkkä ilmalämpöpumppu - kun enimmät tulisijat talosta oli vuosikymmenten aikana purettu pois sen ostaessamme. Tilalle oli laitettu sähköä, sähköä, sähköä...

t. Helena V.

Meillä on aina ollut + 21-22 ja nyt on ilmalämpöpumpun kanssa n. 22-23 tällä hetkellä ja ihan hyvä on. Sitä ennen sisällä oli + 29-31, että silleen.

Terv. SARIAINEN ;) :D:

mika68
28.07.10, 21:41
huomiseks lupailee +34 tänne Kuopioon, tällä hetkellä +27.8.

Mika J

Seppo Niinioja
28.07.10, 22:41
Ennen vuoden 1973 ns. ensimmäistä öljykriisiä (http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96ljykriisi#Vuoden_1973_.C3.B6ljykriisi ) meillä ja ilmeiseti yleensäkin kerrostalohuoneistoissa tavallinen lämpötila lämmityskauden aikana oli n. 26 astetta. Alla on Wikipediasta poimittuja sisäasianministeriön säästömääräyksia öljykriisin ajalta:
asuin- ja toimistohuoneiden ylin lämpötila 20 astetta
myymälöiden ja työhuoneiden ylin lämpötila 18 astetta
varastojen ja teollisuustilojen ylin lämpötila 16 astetta
autotallien lämmitys kielletty
lämmitetyn veden käyttö uima-altaissa kielletty yleisiä altaita lukuun ottamattaMääräykset olivat voimassa joulukuusta 1973 toukokuun 1974 loppuun. Mittasin silloisen taloyhtiömme uima-altaan lämpötilaa ja totesin, että se asettui ilman tasolle eli 20 asteeseen. Raikasta, mutta ihan uintikelpoista tietysti.

Sariaisen mainitsemaa + 21...+22 astetta mekin omakotitalossa olemme pitäneet talvella. Villapaita päällä ja lampaannahkatohvelit malli Kanaria jalassa. Ilmalämpöpumppua ei vielä ole.

Tänään ajelin ilmastoidussa autossa yhteensä kaksi tuntia KA:han ja takaisin. Siellä oli ihanan viileää ja hyvää tilaa. Nuutunut olo silti tänään, kun ulkona on edelleen 23 astetta. Vanha 26 asteen huoneistolämpötila tuntuu nyt melkein kuumalta ja säästyyhän energiaa. Olen laskeskellut, että jos ulkolämpötila on nollassa, niin sisälämpötilan pudotus yhdellä asteella esim. 22:sta 21:een kaiketi säästää Elon laskuopin mukaan 5 prosenttia lämmitysenergiaa, kahdella asteella 10 prosenttia. Ehkä tälle löytyy jostakin asiantuntijan vahvistus. Lämmin vesi ei kuulu laskelmaan.

Seppo Niinioja

Tapani Kovalaine
29.07.10, 12:48
Taitaa olla niin kuin vitsissä jonka olen kuullut:
Idässä "Naapuri" aukoo "alakerran" porttia.... Keksi tuohon lainausmerkkien väliin ne oikeat sanat. Siltä se ulkona tänään tuntui..
Terv. SARIAINEN :D: :D:
P.S. Lahdessa ennätys lämmintä + 35 C. :eek:

Kun nyt Joensuussa on täkäläisittäin ennätyslämmintä (+ 34,6 astetta klo 13.30) ja kun nyt lukee tuon Sariaisen eilisen viestin, niin taitaapa olla niin kuin siinä tosijutussa, jonka eräs pappi kertoi:

Hilima-mummon luo oli sairaalaan kutsuttu sängyn viereen pappi, sillä Hilima oli niin kovin heikkona, että oli pelko hänen pikaisesta kuolemastaan. Pappi puhui uskonasioista vetoavasti, mutta hänet valtasi epävarmuus Hiliman kilvoittelusta ja niinpä pappi kysäisi suoraan: "Tahotko sinä Hilima joskus päästä taivaan kirkkauteen vaiko palaa helvetin kuumuudessa?" Suoraan kysymykseen tuli Hilimalta suora vastaus: "Lämpö se on vanahalle hyvä!"

mika68
29.07.10, 16:46
Suomen kaikkien aikojen ennätys rikottiin tänään reilusti, Liperissä Joensuun lähellä 37.2 C. Edellinen ennätys oli 35.9 C.
Kuopiossakin rikottiin paikallinen kaikkien aikojen ennätys, tänään parhaimmillaan 34.8 C.
edell mainitut luvut ovat siis virallisia.
Oma epävirallinen mittarini näytti parhaimmillaan 35.4 C täällä Kuopiossa.

Mika J

Erkki Järvinen
01.08.10, 14:20
no niin, nyt sitten olemme uutisista saaneet seurata miten luotettavaa se sähköntoimitus on kun myrskyt ovat sekoittaneet systeemejä. - ei ole hellettäkään enää näkynyt.

Matti Lund
13.08.10, 00:19
Suomen kaikkien aikojen ennätys rikottiin tänään reilusti, Liperissä Joensuun lähellä 37.2 C. Edellinen ennätys oli 35.9 C.
Kuopiossakin rikottiin paikallinen kaikkien aikojen ennätys, tänään parhaimmillaan 34.8 C.
edell mainitut luvut ovat siis virallisia.
Oma epävirallinen mittarini näytti parhaimmillaan 35.4 C täällä Kuopiossa.

Mika J


Itse nautin kovista helteistä, mutta en ole saanut niitä tänä kesänä kokea, sillä ulkomaan matkojen sijasta olemme matkailleet kotimaan saaristossa kuten Hailuodossa ja kohdistaneet tällä kertaa matkat lämpimissä maissa syksyyn.

Sattumoisin kotimaan kesämatkat ovat meillä olleet nyt kylmissä paikoissa, eli kun Itä-Suomen helteet olivat kovimmillaan, oltiin saaressa, jossa oli sellainen mukava suvisää +22-23 astetta, eli ei aivan hellettä. Suomessa oli siis yli 10 asteen paikalliset heitot. Sanottiin, että Turussakin oli +30 astetta ylittynyt. Emme silloin olleet kotona.

Kesän toistaiseksi lämpimin päivä omakohtaisesti oli, kun mittari nousi lukemaan 29,7 täällä Turussa, eli 30 astetta on toistaiseksi jäänyt saavuttamatta.

Juuri siinä virallisella hellerajalla fyysinen suorituskyky on parhaimmillaan. Pitää vain muistaa juoda riittävästi, niin pikku helle ei "hyydytä" ollenkaan.


terv Matti Lund

Kovanen
17.02.11, 16:41
Tervehdys!

Puoli vuotta sitten lämpötila oli yli 30 astetta. Silloinkin tuskailtiin... Etumerkki (sukututkijallekkin tärkeä asia) on nyt vaihtunut, eli plussan sijaan onkin miinusta. :D:

Kajaanin Paltaniemen lentoaseman mittaus ilmoitti - 34,8 aamulla. - 27 on nytkin omassa mittarissa. Sukututkijoille nykykeli lienee ihanneaikaa, kun ei tarvitse pirtistä kartanolle poistua, jos ei kehtaa. :)

Mitenkähän aikoinaan suomenmaassa pärjättiin pimeässä ja pakkasessa?

Lämpimiä ajatuksia, toivottelee Eila

Maisa M
17.02.11, 21:26
Tervehdys!

Puoli vuotta sitten lämpötila oli yli 30 astetta. Silloinkin tuskailtiin... Etumerkki (sukututkijallekkin tärkeä asia) on nyt vaihtunut, eli plussan sijaan onkin miinusta. :D:

Kajaanin Paltaniemen lentoaseman mittaus ilmoitti - 34,8 aamulla. - 27 on nytkin omassa mittarissa. Sukututkijoille nykykeli lienee ihanneaikaa, kun ei tarvitse pirtistä kartanolle poistua, jos ei kehtaa. :)

Mitenkähän aikoinaan suomenmaassa pärjättiin pimeässä ja pakkasessa?

Lämpimiä ajatuksia, toivottelee Eila

Niin, mitenkähän pärjättiin silloin?
Hyvin, sillä silloinhan Suomen kansa voi hyvin ja lisääntyi kohtalaisesti! ;)
Turvautui siihen parempaan puoliskoonsa, ettei olisi pelännyt pimeässä ja samalla lämmitettiin toisiansa pakkasessa!

Yst. terv. Maisa M :p:

Tuulakki
18.02.11, 00:23
Niin, mitenkähän pärjättiin silloin?
Hyvin, sillä silloinhan Suomen kansa voi hyvin ja lisääntyi kohtalaisesti! ;)
Turvautui siihen parempaan puoliskoonsa, ettei olisi pelännyt pimeässä ja samalla lämmitettiin toisiansa pakkasessa!

Yst. terv. Maisa M :p:

Aika kultaa muistot!

Vaan ei niitä 50-luvun lasten muistoja kovista pakkasista ja huonolaatuisista talvivaatteista ja -jalkineista. Ainahan me maalla PALELTIIN! :mad: Paitsi, kun työnnettiin jalat puuhellan uunin luukusta sisään hiihtoreissun jälkeen. Matka bussipysäkille ja siellä odottelu oli vain 20-25 minuuttia, mutta jalat takuulla puolijäässä bussin tullessa, kun mittarissa oli yli 20 astetta pakkasta. Keväällä oli talvesta enää muistona paleltumaraidat jaloissa, sillä sukkahousuja tai urheilukerrastoja ei oltu vielä keksitty.

Ennen kuin tuli keskuslämmitys, oli makuuhuoneessa aamuisin kammottavan kylmää, lattia mukaan lukien eikä se vessareissukaan pakkasen puolella olevan ulkoeteisen läpi herkkua ollut ennen keskuslämmityksen tuloa!

Lämmin huone ylipäätään oli silloin suurta herkkua :), joka kesti yleensä vain rajallisen ajan.

Vielä kauempana taisi romantiikka olla pirteissä sata vuotta aiemmin, kun vesiämpäri oli aamulla jääriitteen peitossa... eihän se lisääntymisoperaatiokaan ikuisesti lämmittänyt.

skoykka
18.02.11, 01:39
Aika kultaa muistot!
Vaan ei niitä 50-luvun lasten muistoja kovista pakkasista ja huonolaatuisista talvivaatteista ja -jalkineista. Ainahan me maalla PALELTIIN! :mad: Paitsi, kun työnnettiin jalat puuhellan uunin luukusta sisään hiihtoreissun jälkeen. Matka bussipysäkille ja siellä odottelu oli vain 20-25 minuuttia, mutta jalat takuulla puolijäässä bussin tullessa, kun mittarissa oli yli 20 astetta pakkasta. Keväällä oli talvesta enää muistona paleltumaraidat jaloissa, sillä sukkahousuja tai urheilukerrastoja ei oltu vielä keksitty.

Ennen kuin tuli keskuslämmitys, oli makuuhuoneessa aamuisin kammottavan kylmää, lattia mukaan lukien eikä se vessareissukaan pakkasen puolella olevan ulkoeteisen läpi herkkua ollut ennen keskuslämmityksen tuloa...


Kaupungeissakin paleltiin pula-aikana. Aamulla herättiin pattereiden paukkeeseen, kun talonmies vasta viskoi halkoja tai koksia uuniin. Lämpimän peiton sisältä oli vaikea nousta. Lämmintä pesuvettäkin saatiin vain kerran viikossa. Kaasuhellakaan ei paljon lämpöä lisännyt, mutta saatiin sentään lämmintä puuroa kylmän maidon kanssa. Pysäkillä paleltiin pitkään, jos bussi oli hyytynyt pakkaseen. Kansakouluun mentiin kävellen, mutta oppikoulu oli jopa kymmenen kilometrin päässä.

Luistinradalla oli 'lämmitetty' koppi, mutta isot pojat olivat vallanneet lämpimimmät paikat kaminan ympäriltä. Pikkutytöt riisuivat luistimensa kohmeisin sormin oven suussa, jossa oli yhtä kylmä kuin ulkona. Mistään paremmasta ei osattu edes unelmoida, etelänmatkat antoivat vielä odottaa itseään. :rolleyes:

Laitinen
18.02.11, 05:23
Tässä itse vasta sukututkimusta aloitellessa on tullut monesti mieleen vanhat ajat. Miten on pärjätty metsätöissä, köyhien olot talvella jne. Minusta turhan moni väheksyy mennyttä aikaa, koska silloin on enemmän pitänyt tehdä selviytyäkseen.
Vanhempia ihmisiä kuunnellut niin ennen saatettiin hiihtää pitkähkökin matka ihan pienenkin asian takia.

Tuulakki
18.02.11, 16:17
Lämpötilaa ja erityisesti pakkasta on tutkittu tieteellisestikin, tässä tulos :):


+10° Helsingin vuokra-asukkaat panevat lämmön päälle. Lappalaiset istuttavat kukkia.
+5° Lappalaiset ottavat aurinkoa, jos se sattuu nousemaan horisontin yläpuolelle.
+2° Italialaiset autot eivät käynnisty.
0° Tislattu vesi jäätyy.
-1° Hengitys muuttuu näkyväksi. Aika suunnitella lomaa Välimerellä. Lappalaiset syövät jäätelöä ja juovat kylmää olutta.
-4° Kissa tahtoo samaan sänkyyn.
-10° Aika suunnitella lomaa Afrikassa. Lappalaiset menevät uimaan.
-12° Niin kylmä, ettei edes sada lunta.
-15° Ranskalaiset autot eivät käynnisty.
-18° Helsingin talonomistajat panevat lämmön päälle.
-20° Hengitys muuttuu kuuluvaksi.
-22° Amerikkalaiset autot eivät käynnisty. Ei tarkene luistella.
-23° Poliitikot alkavat surra asunnottomien kohtaloa.
-24° Japanilaiset autot eivät käynnisty.
-26° Hengitystä voi leikata iglun rakennusaineiksi.
-29° Kissa tahtoo samaan pyjamaan.
-30° Saksalaiset autot eivät käynnisty. Lappalainen kiroaa, potkaisee renkaaseen ja lähtee käynnistämään Ladaa.
-31° Ei tarkene suudella, huulet jäätyisi yhteen. Lapin jalkapallojoukkue alkaa harjoitella kevätkautta varten.
-35° Aika suunnitella kahden viikon kuumaa kylpyä. Lappalaiset lapioivat lunta katolta.
-39° Elohopea jäätyy. Ei tarkene ajatella. Lappalaiset panevat paidan ylimmänkin napin kiinni.
-40° Auto tahtoo samaan sänkyyn. Lappalaiset panevat villapaidan päälle.
-45° Lappalaiset sulkevat kylpyhuoneen sisäikkunan.
-50° Merileijonat lähtevät Grönlannista. Lappalaiset vaihtavat sormikkaat rukkasiin.
-70° Jääkarhut lähtevät Pohjoisnavalta. Lapin yliopistolla vietetään urheiluiltapäivää.
-75° Joulupukki lähtee Napapiiriltä. Lappalaiset laskevat lakin korvaläpät alas.
-250° Alkoholi jäätyy. Lappalainen suuttuu.
-268° Helium muuttuu nestemäiseksi.
-270° Helvetti jäätyy.
-273,15° Absoluuttinen nollapiste. Kaikki alkeishiukkasten liike lakkaa. Lappalaisetkin myöntävät, että jo vain alkhaa olla vähän vilphoista, pisthäppä toinen koshu...

Tekijä tuntematon. Kulkee sähköpostivitsinä ;) - por favor!