PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Puuseppä Abraham Runström


Maija Salo
04.07.10, 11:21
Ilmajoella asunut puuseppä Abraham Runström (1734-1797) kuuluu esi-isiini. Olen selvittänyt hänen sukujuuriaan Jaakko Sarvelan Sursill-täydennysten avulla ja tutkinut itse jonkin verran jälkipolvia. Polveudun Abrahamin pojasta Johanista, joka muutti perheineen Ilmajoelta Liperiin 1790-luvun lopulla.

Olen pyrkinyt ottamaan selvää Abraham Runströmin Pohjanmaan kirkkoihin tekemistä töistä. Löytämieni tietojen mukaan töitä on edelleen nähtävissä Ilmajoen kirkossa sekä Isonkyrön vanhassa kirkossa. Lisäksi Abrahamin tiedetään tehneen puusepäntöitä Jalasjärven ja Kurikan vanhoihin kirkkoihin, mutta ymmärtääkseni nämä kirkot on purettu.

Nyt kysyisin Pohjanmaan tuntijoilta, onko Abraham Runströmin töitä vielä nähtävissä muualla kuin Ilmajoella ja Isossakyrössä?

Lisättäköön tähän vielä, että teoksessa Svenska Österbottens historia V, s. 721—23 Kari Appelgren kirjoittaa seuraavaa:
”Predikstolen i Nykarleby är skulpterad av Abraham Eliasson och målad av Johan Alm. År 1753 har Abraham Eliasson fått slutlikvid för snickararbetet på predikstolen i Nykarleby kyrka. Denne snickare hade arbetat i kyrkan sedan 1751. Han har också skulpterat inramningen kring altartavlan och utfört arbeten bl.a. i Ilmola, Storkyro och Jalasjärvi kyrkor. I kyrkorådsprotokollen omtalas både Abraham Eliasson från Runsor och Abraham Runström, tydligen samma person. Enligt Vasa församlings kommunionböcker var snickaren Abraham Runström och hustru Stina Regner bosatta i Vasa åtminstone åren 1761—1768.”
Tarkistin, että Uudenkaarlepyyn kirkon asiakirjoissa mainitaan ainoastaan Abraham Eliasson. Tämä oli Abraham Runströmin setä, myös puuseppä, mutta ei tiettävästi käyttänyt nimeä Runström. Tässä on sekoittunut kaksi puuseppää.

Maija Salo

Matti Lund
04.07.10, 15:55
Tämä oli Abraham Runströmin setä, myös puuseppä, mutta ei tiettävästi käyttänyt nimeä Runström. Tässä on sekoittunut kaksi puuseppää.

Maija Salo

Asiakirjoissa on näistä maakivalteri Elias Gustavinpojan jälkeläisten lisänimistä vaihtelevia versioita.

Tuon Runströmin lisäksi esiintyy myös Runneberg ja Runeberg.

Kivalterilla itsellään ei esiintynyt koskaan mitään lisänimeä niissä asiakirjoissa, jotka ovat minulle tuttuja.

Kivalteri oli saanut alunperin maaherran päätöksellä virkatalokseen Runsorinkylän Storgård(s)in autioituneen talon, jota kivalteri ja hänen poikansa Gustav asuivat (lisäksi kivalterilla oli väliaikaisesti hallussaan Anixorin Lallin talokin 1718-31). Kivalterin pojat ja kaksi tytärtä riitelivät pariin otteeseen Storgård(s)in talon omistuksesta (ja yhtiöstä) ja nähtävästi kivalteri oli onnistunut sen lunastamaan itselleen.

Kivalterin poika Gustav seurasi isäänsä maakivalterina, mutta Abraham ja kivalterin pojanpoika vaikuttaisivat olleen käsityöläisiä.


Nähtävästi kivalterin poikien lisänimi juontui asuinkylästä Runsorista.


terv Matti Lund


Ps. Toivotan menestystä Abrahamin kädenjälkien etsinnässä. Ehkä jotain Vaasastakin olisi vielä löydettävissä?