PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mynämäen Saaren kartanon digitoitu arkistomateriaali


eruppa
03.07.10, 21:12
Arvoisat Vakka-Suomen alueen tutkijat!

Olen juuri selannut Mynämäen (Mietoisten) Saaren kartanon ja kartanon alustalaisten historiaan liittyvää aineistoa digitaaliarkistosta. Löytyi yhtä ja toista vaimoni sukuhistoriaan liittyvää. Tuo arkisto on Koneen säätiön ylläpitämä ja linkki arkistoon on seuraava:

http://www.koneensaatio.fi/kartano/historia/

Kaikille tuon digiarkiston sivuille, kuten tiluskarttasivuille ei kuitenkaan näy pääsevän ilman käyttäjätunnusta ja salasanaa. Sensijaan kartanon tilikirjat, käräjäpöytäkirjat, torpankontrahtit ja moni muu asia ovat vapaasti sukututkijoiden käytettävissä.

yst. terv. eläkeukko Erkki Poristahttp://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

Timo W
04.07.10, 08:46
Tammela Kanta-Häme.

Saaren kartano ja kansanpuisto.

Saaren kartano oli teatterinjohtaja, akateemikko Vivica Bandlerin (1917-2004) hallussa hänen kuolemaansa saakka. Bandler peri kartanon isältään Eric von Frenckelliltä.

http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=1922

Julie S
08.07.10, 21:29
Mynämäen(Mietoisten) Saaren Kartanoon liittyy minunkin juureni ja olin iloinen huomatessani saman asian kuin sinäkin Erkki ,sieltä löytyi torppari sopimuksia ja piikojen renkien ym. tietoja, olihan minun sukulaisiani rötöstelijöinäkin;)
Hauska oli myös juttu rotukoiran kohtalosta.

eruppa
09.07.10, 11:02
Hei!

Saaren kartanon karttoja ym. netistä puuttuvaa materiaalia löytyy seuraavasta kirjasta:

Hanna Nurminen, toim. Saaren kartano Mynämäellä, SKS Hki, ISBN 978-952-222-010-3.Painettu 2008, kustantaja Koneen säätiö.

Kirjasta löytyvät mm. torppien sijainnit maa-alueineen ym. mielenkiintoista kartta-aineistoa. Nuo torpat oli sijoitettu balttilais-keskieurooppalaiseen tapaan yhdeksi kyläkunnaksi kartanosta jonkin matkaa pohjoiseen.

yst. terv. eläkeukko Erkki Porista

Julie S
09.07.10, 13:42
Kyllä sekin löytyi kirjastosta juuri sopivasti :)

Tuulakki
09.07.10, 14:02
Hei!
Kirjasta löytyvät mm. torppien sijainnit maa-alueineen ym. mielenkiintoista kartta-aineistoa.
yst. terv. eläkeukko Erkki Porista

Kartoista puheen ollen - olen lapsena käynyt uimakoulua ns. Saaren rannassa, joka oli hyvin matalaa hiekkarantaa. Viime kuussa tapasin ystävän, jolta kysyin, missä käytössä tämä ranta nykyään on. Hänen huvittunut vastauksensa oli: sitä "rantaa" ei enää ole olemassa. Kyseisessä kohdassa Laajoen suistosta etelään päin on meri vetäytynyt kymmeniä ellei satoja metrejä. Uusi tilanne näkyy kansalaisen karttapaikasta selvästi.

Ainoat pari valokuvaani uimakouluajoilta eivät anna hyvää kuvaa ko. uimarannasta, jossa kävi hyvin paljon uimareita. Sukulaisia minulla ei ihan tuolla suunnalla ollut, joten kysynpä nyt, olisiko jollakulla forumin lukijalla esim. sukulaisvierailujen takia kuvia ns. Saaren rannasta, jota me aikakauden mukulat pidimme maailman hienoimpanan uimarantana? Erityisesti siihen aikaan lähes puuttomat merenrantakalliot olivat kiehtovia paikkoja.

Julie S
09.07.10, 19:07
Sattuipa sopivasti,olen huomenna menossa serkkutreffeille Saaren kartanon lähelle ja itseasiassa oli tarkoitus käydä saarenrannassa:eek:toivottavasti siellä on vielä ranta,edellisestä käynnistä on jo vierähtänyt aikaa ja silloin oli kaislat vallanneet rantaa.Olen siellä myös uimakoulut käynyt.Voin ottaa kuvia rannasta ja tiedottaa mikä tilanne entisaikojen huippu rannasta tänäpäivänä.

Julie S
11.07.10, 21:25
Terveiset helteisestä Saarenrannasta(entistä paremmassa kunnossa :)) ja Saaren Kartanon pihamaalta. Sukutietoutta ja muistoja tädiltäni ja isältäni ,jotka asuivat renkituvassa lapsena.