PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkijan "urakehitys" alusta tuleviin tavoitteisiin?


Kovanen
21.06.10, 17:45
Tervehdys!

Täällä on todella hyvää porukkaa hommissa, mahtavaa!

Vasta hiljakkoin sukututkimusharrastuksessani aloittaneena pysähdyin pohtimaan tämän jutun "urakehitystä" ensi askeleista tuleviin tavoitteisiin.

Mistä kaikki alkoi, mikä oli kipinä ja kiehtoi, miten aloitit?

Pohdiskelee Eila

Marjapuu
21.06.10, 18:10
Mistä kaikki alkoi, mikä oli kipinä ja kiehtoi, miten aloitit?

Minulla kipinä lähti yksinkertaisesti siitä, että huomasin vanhempieni tulleen korkeaan ikään (molemmat yli 80 vuotta). Muisti pelaa molemmilla yhä hyvin, ja oli tullut aika kirjata ylös kaikki mitä he muistavat omista esipolvistaan. Vanhojen valokuva-albumien kuvia katselimme ja etsimme nimiä ammoin kuolleille ihmisille. Vanhimmat heistä katselivat meitä yli 100 vuoden takaa. Kaikkien tarinoita vanhempanikaan eivät enää muistaneet.

Aloin sitten etsiskellä näitä ihmisiä arkistojen kätköistä. Apuna oli joistakin esipolvista jo aikaisemmin tehdyt tutkimukset. Aina kun löysin jotakin uutta, esittelin tuloksia vanhemmilleni ja lopulta pystyin kertomaan enemmän suvun tarinoita kuin he.

Moni vanhempiani ja koko perhettämme askarruttanut arvoitus on saatu ratkaistua vuosien tutkimusten myötä. Apuna tutkimuksissa olen käyttänyt paitsi perinteisiä kirkonkirjoja, myös pitäjänhistorioita ja vanhojen sanomalehtien artikkeleita. Löysin myös kadoksissa olleita sukulaisia, jotkut läheisempiä, jotkut kaukaisempia, jotka pystyivät kertomaan minulle uusia asioita yhteisistä esipolvistamme.

Matka on ollut pitkä ja kiehtova, ja se jatkuu edelleen.

Seppo Niinioja
21.06.10, 20:08
Otsikolla Miksi ja miten kiinnostuit sukuasioista? on myös keskusteltu
Maken aloittamassa ketjussa http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=20636&postcount=1 toissa vuonna.

Seppo Niinioja