PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sotakuvia


MetsäTonttu
14.06.10, 20:40
Kaipailisin kuvia Suomen sotien ajoilta 1939-1945, googlen kuvahausta en löydä sellaisia joita kaipaisin (olen tekemässä pientä kollaasia omaksi iloksi) tai en osaa etsiä oikeilla hakusanoilla. Jos joku tietäisi sivuston josta löytyisi.. Toivoisin löytäväni esimerkiksi kuvia sota ajan rakastuneista pareista, siinä on jotain niin "romanttista", häistä esimerkiksi.. ja yksittäiskuvia sotilaista ja lotista.. :) Hakusessa ei ole siis mitään raakoja silpomiskuvia ja irronneita raajoja.. :rolleyes:

Tuulakki
14.06.10, 21:01
Sotakuvien esittämät henkilöt saattavat vielä olla elossa, joten kuvien luovuttaminen voi olla ongelmallista. Ehkä Lottien ja (paikallisetkin) Sotaveteraanien järjestöt voisivat parhaiten auttaa? Kuten esim. http://www.lottamuseo.com/fi/kokoelmat.html.

Toinen vaihtoehto on kirpputorit ja osto- ja myyntiliikkeet, jotka valitettavasti myyvät läjäpäin vanhoja, tunnistamattomia valokuvia kaikilta vuosikymmeniltä. Menisivätpä kuvat kuitenkin hyvään tarkoitukseen tässä tapauksessa.

Lukkari
15.06.10, 10:59
Esimerkiksi www.palasuomenhistoriaa.net (http://www.palasuomenhistoriaa.net) on yksityinen kuvakokoelma josta löytyy kuvia moneen lähtöön.

MetsäTonttu
15.06.10, 19:58
Tuulakki: Paljonkohan mahtaisivat maksaa vanhat kuvat erinäisissä paikoissa noin suunnilleen..? Itse en muista törmänneeni koskaan.. Mutta kuulostaa kyllä ikävältä että kuvat menevät myyntiin, tai vaikka roskiin pahimmassa tapauksessa varmaan myös päätynyt.. Itse en luovu ikivanhoista kuvista vaikkei ole hajuakaan ketä kuvissa voisi olla..:p: Sen verran kuitenkin arvostan..

Lukkarille kiitokset linkkivinkistä!!! Mielenkiintoiset sivut, paljon löytyy kuvamateriaalia :cool: jee!

mika68
16.06.10, 08:56
Nuo sota-ajan kuvat ovat kultaakin arvokkaampia, mitä kauemmin vesi virtaa Vantaanjoessa.
Itse mummulassa käydessäni katselin vanhoja valokuvia. Siellä isoisä poliisin asussa törötti moottoripyörä vierellään kultasella 30-luvulla itä-Lapissa.
Suvun omat valokuvat kertovat paljon menneestä ajasta. Niitä ei ole tarkoitettu ulkopuolisten katsottaviksi.
Hänen vaimostaan on Tyyne Martikaisen kirjassa valokuva, jossa seisoo kahden Seitajärven kylän ystävänsä kanssa muutama viikkoa ennen partisaanihyökkäystä heinäkuussa 1944, jossa nämä saivat surmansa. Onneksi isoäiti ei ollut silloin kyläilemässä siellä.

Mika J

Tuulakki
16.06.10, 18:52
Tuulakki: Paljonkohan mahtaisivat maksaa vanhat kuvat erinäisissä paikoissa noin suunnilleen..? Itse en muista törmänneeni koskaan.. Mutta kuulostaa kyllä ikävältä että kuvat menevät myyntiin, tai vaikka roskiin pahimmassa tapauksessa varmaan myös päätynyt.. Itse en luovu ikivanhoista kuvista vaikkei ole hajuakaan ketä kuvissa voisi olla..:p: Sen verran kuitenkin arvostan..

Lukkarille kiitokset linkkivinkistä!!! Mielenkiintoiset sivut, paljon löytyy kuvamateriaalia :cool: jee!

Vanhat pahvikuvat maksanevat yhdestä kahteen euroon kappaleelta, tavalliset valokuvat ovat halvempia riippuen laadusta. Minustakin on harmillista, että vanhat "sielukkaat" mv-valokuvat ovat menettäneet kiinnostavuutensa ja heitetään tavalla tai toisella pois nurkista kuleksimasta. Onnea kuvaprojektillesi! Kannattaa ottaa tuntemattomienkin nimet talteen, jos mahdollista. Ei sitä koskaan tiedä...

hilmaemilia
21.06.10, 21:35
Minulla on ollut onni periä varsin mittava kokoelma sota-ajan kuvia. Sukuni miehet, esim. isäni ja hänen 5 veljeää olivat kaikki sodassa ja kuvia on jäänyt jälkeen aika paljon. Toinen kokoelma kuvia on 1920-1920-luvuilta suojeluskunnan erilaisista tilaisuuksista (hiihtokilpailut, ureheilukisat, enisapukurssit, lottien koulutus yms.) otetut kuvat, jotka ovat sangen mielenkiintoisia.

Näiden kuvien kanssa on vähän niin, että tutut henkilöt tekevät ne eläviksi. Paljon on sitten sellaisia kuvia sota-ajalta, joissa on vain paikkakuntia, asemarakennuksia tai muita sellaisia kohteita kuvattu. Sota-ajan kuvissa ei ole minulla ainakaan mitään raakoja kuvia, sotilassairaalasta taitaa olla haavoittuneiden kuvia, mutta olen nähnyt eräällä tuttavallani kokoelman sota-ajan kuvia, joissa on jo ikävempiä kohteita, koska valokuvausta harrastava kapteeni oli siinnä kuvaillut etulinjassa taistelujen tuloksia.

Sota-ajan kuvissa on vielä oma kulttuurihistoriallinen antinsa, koska useissa kuvissa on menetetyn Karjalan maisemia ja paikkoja.

Hilmaemilia