PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mitä tässä lukee - Uskela 1802-1809


Juha
10.06.10, 20:26
Sivun puolivaiheilla on renki Gabriel Matsson - ilman syntymäaikaa.

Onko hänet mahdollisesti kuulutettu jonkun Maja Stinan kanssa vai mitä tuohon sarakkeisiin hänen kohdalleen on kirjattu.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/uskela/rippikirja_1796-1809_jk886/85.htm


Juha

JaskaS
10.06.10, 21:37
förlofvad med Maja Stina Matsdtr ifr Haliko

Aviota tai lapsia ei lähiseudulta löydy ainakaan HisKistä.

:) Jaska

ehjelt
10.06.10, 21:39
Förlofvad med Maja Stina Matzdr ifr Haliko

Juha
10.06.10, 21:59
Kiitos teille molemmille,

Olen tätä miestä sinun kanssa Jaska ennenkin etsinyt eli tuota avioliittoa ei taidettu koskaan toteuttaa

Sen sijaan Gabriel meni naimisiin 11.8.1811 entisen sotilaan, Mats Häggin lesken, Caisa Johansdotterin kanssa. Olivat sitten Isokylän Hannulan torppareina, kunnes Gabriel kuoli 1817 "42 -vuotiaana".


Mutta kuka ihme tuo Gabriel oli? Kirjoittelin asiasta seuraavan tekstin blogiani varten;

Torppari Gabriel Matsson ilmestyy vuosien 1812-1818 rippikirjaniteessä Uskelan pitäjän Isokylän Hannulan taloon - tai pikemminkin sen yhteen torppaan. Hänen syntymäpaikakseen on merkitty Uskela, mutta syntymäaikaa ei ilmoiteta. Puolisonaan hänellä on entisen sotilaan, Mats Häggin leski Caisa Johansdotter (nimet siinä muodossa kuin ne ovat rippikirjassa).

Caisa ja Gabriel olivat menneet naimisiin elokuun 11. päivänä vuonna 1811. Vihittyjen luettelon mukaan Gabriel asui jo tuolloin Isokylässä. valitettavasti Uskelan vuosien 1810-11 rippikirjat ovat tuhoutuneet ja edellisen jakson kirjoista Gabrielia ei löydy ainakaan Isokylän kohdalta. Gabriel Matsson kuoli jo 1817, haudattujen luettelon mukaan 42 vuoden iässä. Näin ollen hän olisi syntynyt noin 1775. Caisa Johansdotterin perheestä löytyy kylläkin eräs Gabriel Matsson, mutta hän oli syntynyt Mats Häggin ensimmäisestä avioliitosta erään Wilhelmiinan kanssa. Näin hän ei ollut sukua Caisalle eikä Gabrielille.

Tästä muutaman sukupolven takaisesta esi-isästäni löytyy kuitenkin muutamia merkintöjä ennen vuotta 1811. Hän oli renkinä mm. Kupilan talossa, mutta tuolloinkaan Gabrielin syntymävuotta ei ilmoiteta. Syntymäpitäjiä ei tuohon aikaan merkitty lainkaan Uskelan rippikirjoihin. Hämärä merkintä tällä sivulla mainitsee renki Gabrielin tulleen kuulutetuksi Maja Stinan kanssa.

Koska haudattujen luettelon ilmoittamalla iällä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, tulee mietittäväksi myös se Gabriel Matsson, joka muutti vuoden 1811 alkupuolella Uskelaan. Muuttaneiden luettelossa tämän miehen kerrotaan syntyneen Uskelassa 8.8.1790, mutta tuolla päivämäärällä ei kastettujen luettelosta löydy ketään. Näin koko selvitysyritykselle käy samalla tavalla kuin sille on käynyt jo vuodesta 1989 lähtien; se kuivuu kokoon. Periaatteessa netin kautta on saatavilla tarpeeksi materiaalia, mutta sen huolellinen läpikäyminen ei ole toistaiseksi tuottanut tulosta. Niin, olen kyllä kolunnut Uskelan rippikirjoja alusta loppuun useammalta vuodelta....



Juha

Antti Järvenpää
10.06.10, 23:03
En tiedä asiasta mitään, ja lähinnä juttu kiinnostaa sen takia, että itsekin olen joskus kahlaillut rippikirjoja edestakaisin kadonneita kaivatessani. Sitten kun syntymävuosikin on vähän epävarma niin vaikeuksia on. Lisäksi kai tässä Uskela/Halikko/Salo kokonaisuudessa on vielä ongelmana se, että henkilö voi pomppia puolelta toiselle, eikä missään mitään kirjauksia. Todettanko nyt vielä, että tämä nurkka on minulle täysin tuntematonta seutua sukutukimus mielessä.

Itse kun tällaisia on tullut vastaan, niin olen aina koittanut sulkea vaihtoehtoja pois, niin että ilmeinen jäisi jäljelle. Luultavasti olet tehnyt saman, mutta tuo vuosi 1775 hiskiin pohjalta tuo 5 vuoden säteellä seuraavat Gabrielit Matille Salossa. (siis mikä oli tuolloin Uskelan ja Salon ero on minulle hämärää)

Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
Gabriel 1.2.1773/2.2.1773 Muurla Storg: Lb: Matts Jacobsson Greta Henrichsdr:
Gabriel 19.1.1775/21.1.1775 Caucola Clavula B:n Matts Johansson Maria Johansdr:
Gabriel 24.11.1775/28.11.1775 Harjola Pachais B:n Matts Simonsson Maria Jör:dr:
Gabriel 8.11.1777/9.11.1777 Pettilä torp Torp: Matts Joh:son Walborg Joh:dr:
Gabriel 25.8.1778/26.8.1778 Sahlo Klåck: Matts Wideen Caisa Henrichsdr:

Kuten sanoin jo aiemmin, niin luultavasti olet sulkenut nuo jo pois, mutta esimerkin omaisesti, jos vaikkapa joku muu lukee tätä, niin ensimmäisenä itse kävisin nuo kaikki lävitse, ja jos niille löytyy joku selkeä selitys, niin ne voi lopullisesti sulkea ulos tarkastelusta. Aikansa kun haarukoi jää 1 tai 2 vaihtoehtoa, joita ei löydy mistään muualta, niin voi jo kuvitella, että on aika lähellä ratkaisua, mutta sittenkin vielä pitäisi jostain löytää se puuttuva tieto, joka yhdistäisi arvauksen omaan henkilöön.

Jos kaikkensa on tehnyt, ei luultavasti auta muu kuin jäädä odottelemaan, jospa joku ystävällinen sielu sattumalta osuisi puuttuvaan tietoon, ja voihan siinä niinkin käydä, että arvoitus ei ratkea koskaan.

Seppo Niinioja
11.06.10, 08:28
Kiitos teille molemmille,
Koska haudattujen luettelon ilmoittamalla iällä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, tulee mietittäväksi myös se Gabriel Matsson, joka muutti vuoden 1811 alkupuolella Uskelaan. Muuttaneiden luettelossa tämän miehen kerrotaan syntyneen Uskelassa 8.8.1790, mutta tuolla päivämäärällä ei kastettujen luettelosta löydy ketään. Näin koko selvitysyritykselle käy samalla tavalla kuin sille on käynyt jo vuodesta 1989 lähtien; se kuivuu kokoon. Periaatteessa netin kautta on saatavilla tarpeeksi materiaalia, mutta sen huolellinen läpikäyminen ei ole toistaiseksi tuottanut tulosta. Niin, olen kyllä kolunnut Uskelan rippikirjoja alusta loppuun useammalta vuodelta....



Juha

Jos lähtisi siitä, että tuossa on syntymävuosi 1790 oikein, niin Perttelistä löytyy tällainen Gabriel:

Haku - Pertteli - S:t Bertils - kastetut Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
http://suku.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://suku.genealogia.fi/hiski/2dxuxi?fi+0389+kastetut+3519)25.11.1790 26.11.1790 Härkähidis Unga B:n Matts Simonss: Härkä. Caisa Johansdr: Gabriel.

Perttelihän oli Uskelan kapppeli ja olen huomannut, että ainakin Turussa Perttelissä syntyneiden syntymäpaikaksi on usein, ellei aina noihin aikoihin kirjattu Uskela.

Terv. Seppo Niinioja

Juha
11.06.10, 09:18
Hyvä huomio, mutta kyseinen Gabriel kuoli kotitalossaan 1809



Juha

Seppo Niinioja
11.06.10, 09:34
Hyvä huomio, mutta kyseinen Gabriel kuoli kotitalossaan 1809



Juha

Harmillinen takaisku :(

Essimi
11.06.10, 17:25
Onko saman sivun kolme riviä ylempänä oleva Maria Christina muuten eri henkilö kuin tämä kihlattu? Hänenkin rivillään on mielenkiintoista tekstiä, kunhan aukeaisi kokonaan...

Antti Järvenpää
11.06.10, 19:30
Tuo huomaamasi Maja Stina saa aviottoman lapsen seuraavasti:

Joh. Gabriel s.15.9.1810 k.16.9.1810 Storby Kupila Pig. Maja Stina Mattsdr alkup - TALLKOMM: oä.