PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Isoisän tiedot kateissa


manfex
04.10.07, 23:19
tälläinen pieni ongelma olisi:

Isäni oli au-lapsi, hänen isänsä etu- ja sukunimi, syntymävuosi (parin vuoden tarkkuudella), ainakin yksi ammatti, muutto tiettyyn kaupunkiin (vuosi ei tiedossa), ja mahdollinen kuolinsyy on tiedossa, isäni isoisän nimeä ei ole tiedossa (sukunimen luulisi kuitenkin olevan sama), mutta tiedetään
että hän omisti Vantaalta suurehkoja maa-alueita ainakin vielä 1940-luvulla (junaradan itäpuolelta suuren osan Korsoa, ehkä jopa Tikkurilaan saakka).

kyselenkin jos tiedätte onko jossain olemassa jotain uudempia maakirjoja missä näiden maiden omistajien nimiä voisi selvittää, tai onko ylipäänsä mitään keinoa miten isoisästäni tai hänen vanhemmistaan pääsisi selvyyteen? koitin kysyä maistraatista mutta vaativat tarkkaa syntymä- ja muuttoaikaa että olisivat voineet kertoa mitään, koska isoisäni nimikin sattuu olemaan niin yleinen

kkylakos
05.10.07, 09:02
Hei,

mainitsit, että kuolinsyy oli tiedossa, muttet sanonut tiedätkö kuolinajasta ja -paikasta. Yksi lähestymistapa olisi "metsästää" isoisäsi hautakiveä tai kuolinilmoitusta. Näistä saisit päivämäärät ja sitä kautta maistraatin/kirkkoherranviraston todistukset.

Asuinpaikkakunnalla, vuodella ja nimellä pääset kiinni henkikirjaan, joissa kaupunkien osalta käsittääkseni 1900-luvulla henkilöhakemistot. Jotkut henkikirjoista ovat käyttökiellossa, mutta monia olen nähnyt varattujen asiakirjojen hyllyillä Kansallisarkistossa. En ole itse käyttänyt nöin tuoreita, mutta l1900-luvun alun perusteella luulisin, että niistä löytyy ainakin syntymävuosi ja mahdolliset perheenjäsenet, joilla yksilöintitiedoilla virkatodistuksia voisi mahdollisesti myös saada.

manfex
05.10.07, 09:59
Hei,

mainitsit, että kuolinsyy oli tiedossa, muttet sanonut tiedätkö kuolinajasta ja -paikasta. Yksi lähestymistapa olisi "metsästää" isoisäsi hautakiveä tai kuolinilmoitusta. Näistä saisit päivämäärät ja sitä kautta maistraatin/kirkkoherranviraston todistukset.

aika ei ole tiedossa, paikka saattaa olla se kaupunki johon hän muutti(?) mutta varma en siitäkään ole, nimen yleisyyden takia saattaa olla aika vaikeaa tosin löytää ilman aikaa :P

Hei,
Asuinpaikkakunnalla, vuodella ja nimellä pääset kiinni henkikirjaan, joissa kaupunkien osalta käsittääkseni 1900-luvulla henkilöhakemistot. Jotkut henkikirjoista ovat käyttökiellossa, mutta monia olen nähnyt varattujen asiakirjojen hyllyillä Kansallisarkistossa. En ole itse käyttänyt nöin tuoreita, mutta l1900-luvun alun perusteella luulisin, että niistä löytyy ainakin syntymävuosi ja mahdolliset perheenjäsenet, joilla yksilöintitiedoilla virkatodistuksia voisi mahdollisesti myös saada.

kyselin kansallisarkistosta myös joskus mutta en saanut ikinä mitään vastausta, pitääpä kysellä uudestaan

Helena V.
05.10.07, 11:17
Hei,

Oletko jo koittanut hakea

http://sukutilat.sarka.fi/

Kuulostaa isolta omistusalueelta, jolla varmaan on jokin tilakin sijainnut.

t. Helena V.

manfex
05.10.07, 18:13
en löytänyt tuolta, sain kuitenkin tänään hieman lisätietoja, kuten että hän on joutunut maksamaan isoäidilleni isästäni elatusmaksua, ehkäpä tätä kautta voisi saada vaikka henkilötunnuksen selville jonka jo luulisi maistraattikin hyväksyvän, saa nähdä :)

piipa
05.10.07, 18:23
Jos elatusmaksuista on tehty virallinen päätös niin tiedot saa kyseisen kunnan lastenvalvojalta. Itse tilasin tiedot netin kautta.

Pirjo

manfex
20.10.07, 01:15
Jos elatusmaksuista on tehty virallinen päätös niin tiedot saa kyseisen kunnan lastenvalvojalta. Itse tilasin tiedot netin kautta.

Pirjo

saapa nähdä miten käy tuon kanssa, olin yhteydessä vantaan lastenvalvojaan ja ottavat selvää saavatko he noita tietoja minulle edes antaa, sanoi myös että vaikka elatusmaksuista on tehty päätös niin isyyttä ei ole välttämättä samalla tunnustettu

piipa
20.10.07, 06:19
Mahdollinen isyystunnustus löytyy kirkkoherranvirastosta jonka isä on allekirjoittanut viim. kastetilaisuudessa, jos lapsi on tullut hänen nimelleen.

Itse tilasin yllämainitun tod. netin kautta.

manfex
20.10.07, 11:17
Mahdollinen isyystunnustus löytyy kirkkoherranvirastosta jonka isä on allekirjoittanut viim. kastetilaisuudessa, jos lapsi on tullut hänen nimelleen.

Itse tilasin yllämainitun tod. netin kautta.

ei ole lapsi tullut hänen nimelleen eikä ikinä ole perintöäkään kuulunut (vaikka oli suullisesti luvattu). vähän nihkeästi tuo lastenvalvoja kyllä oli niitä tietoja luovuttamassa, voi olla että ainoa keino saada ne on että mummoni pyytää papereista kopiot

manfex
25.10.07, 20:40
nyt on alkanut homma hieman selvitä, maistraatti kertoi toisen nimen, syntymäkuukauden (muttei päivää, vuosi oli jo tiedossa), tarkan kuolinajan, paikan ja ammatin, ja että ei ole kuulunut kirkkoon (luulisi kyllä että vanhemmat tai edes isovanhemmat olisivat kuuluneet joten tuskin tulee ongelmaa tutkimisen kannalta tuosta kirkkoon kuulumattomuudesta), mutta vielä panttaavat joitain asioita ja pitää selvittää asioita hieman eri virastoista myös. mutta jotain sentään

piipa
26.10.07, 04:54
Syntymäpäivän voisi tarkistaa hautakivestä jos tiedät mihin haudattu. Itse asun aika lähellä hautuumaata ja käyn siellä usein, mutta on tuuria jos onnistuisin löytämään sen kiven. Tosin hautapaikkojakin voi tiedustella srk:alta. Tarkan synt.ajan perusteella saatkin sitten tietoja suvusta maistraatin kautta tai/ja srk:alta jos sukulaiset olleet srk:an jäseniä.

Pirjo

manfex
26.10.07, 23:36
no nyt saatiin selville jo syntymäaikakin, lastenvalvoja ilmoitti ettei luovuta minulle tietoja, ja maistraatista tiedustellessa samannimisiä henkilöitä samalta ajalta oli ~20kpl, niistä löytyi sitten ammatin perusteella yksi täsmäävä henkilö, mutta kun varmuus ei silti ollut 100% niin eivät suostuneet kertomaan syntymäpäivää, vain kuukauden (vuosi olikin jo tiedossa). isä sitten olikin soitellut johonkin oikeuteen tuosta ja sieltä selvisi elatusmaksuoikeudenkäyntipapereista tarkka syntymäaika ja täysi nimi, ja että tuo maistraatista ammatin perusteella siivilöity henkilökin oli juuri se oikea.

nyt pitäisikin sitten alkaa jostain kyselemään niitä vanhempia. osaako kukaan sanoa lonkalta luovuttaako maistraatti ylipäätään sukutietoja? nettisivuilla ainakin luki että sukuselvityspalvelua tarjotaan vain perunkirjojen tekemiseen, ja nyt kun henkilöstä on varmuus niin luovuttavatko silti mitään tietoja jos isyyttä ei ole paperilla vaikka samat geenit onkin?