PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kemijärven mummot tauolla


papelo
07.06.10, 20:54
Ohessa kuva Kemijärveläisistä rakkaan harrastuksen parissa.

mika68
08.06.10, 04:56
Hei,

onko sulla tarkempaa tietoa keitä kuvassa on?
Voisin liittää omaan sukutietokantaani, jos heitä on tietokannassani.
Voit laittaa tietoja yksityisesti.
Kuva kaikesta päätellen 1900-luvun alussa otettu, jolloin kuvan mummot syntyneet 1800-luvun puolenvälin seutuvilla.

Mika J

Tuulakki
08.06.10, 10:44
En tunne mummoja, mutta kuva on hauska, joten poikkeanpa hieman varsinaisesta aiheesta!

Ovatkohan mummot aidosti piipunpolttajia, vai lienevätkö lainanneet piiput kuvausta varten? Savua ei näy missään, mutta kaikilla on samalla tavalla piippu kädessä/suussa. Huivimuotikin on puhutteleva, samanlaiset taitokset monen huivissa ohimoiden kohdalla. He tuskin keskustelevat pikavippien takaisinmaksuvaikeuksista tai viimeisestä kampaajallakäynnistä:).

Vai oliko sata vuotta sitten naisten piipunpoltto pohjoisemmassa Suomessa noinkin yleistä? Ehkä minulla on siinä kohtaa sivistyksen mentävä aukko.

mika68
08.06.10, 10:58
En tunne mummoja, mutta kuva on hauska, joten poikkeanpa hieman varsinaisesta aiheesta!

Ovatkohan mummot aidosti piipunpolttajia, vai lienevätkö lainanneet piiput kuvausta varten? Savua ei näy missään, mutta kaikilla on samalla tavalla piippu kädessä/suussa. Huivimuotikin on puhutteleva, samanlaiset taitokset monen huivissa ohimoiden kohdalla. He tuskin keskustelevat pikavippien takaisinmaksuvaikeuksista tai viimeisestä kampaajallakäynnistä:).

Vai oliko sata vuotta sitten naisten piipunpoltto pohjoisemmassa Suomessa noinkin yleistä? Ehkä minulla on siinä kohtaa sivistyksen mentävä aukko.

onhan se semmonen sterotypia olemassa konkkanokkasesta piippua polttavasta lapin mummusta.
Ainakaan omat mummoni eivät polttaneet piippua, mutta kuvan naiset ovat varmasti vanhempaa ikäluokkaa.
Olen kyllä kuullut Lapin äijistä (perusmuoto äiji), eli äijiks kututtiin jossain päin Lappia mummuja. tuota en tiedä että kututtiinko just piippua polttavia mummuja äijiks.

Mika J

Tapani Kovalaine
08.06.10, 12:34
Amalia-tätimme Kemistä syntyi 1873 ja kuoli 1968. Hän on syntyjään Matinlassi ja avioitui ensin Ruonalan ja sitten Niskavaaran kanssa.

"Amalia vielä vanhoilla päivillään poltteli piippua ja totesi siskonsa tyttären Selman kyselyihin piipunpoltosta, että ”rupia siekii, se nii rauhottaa...”

Amalialla on lähes kymmenen lasta ja heistä vanhin oli kaksinkertainen Mannerheim-ristin ritari.

Erkki Järvinen
08.06.10, 13:47
Kuvan perusteella olisin varovainen puhuttaessa mummoista vaikka onhan niitä nuoriakin mummoja. Niin tai näin kuvan henkilöiden iässä saattaa hyvin erehtyä. Kyllä kuva muuten aidolta ajankuvalta vaikuttaa minun silmissäni.

papelo
08.06.10, 15:34
Olin tallentamassa sukukuvia ja tallensin tämän kuvan kanssa. Kuvan haltija on ollut isänsä mukana kaiten 1930-luvulla Kemijärvellä ja arveli kuvan liittyvän kunnalliskotiin tai vastaavaan instanssiin, koska isänsä oli työasioissa ja oli muualla kunnalliskodin johtaja. Kuulemma entisaikaan ei ollut aivan tavatonta, että naiset poltteli piippua. (Yhdellä muorilla on muuten lapikkaat jalassa).

Seppo Niinioja
08.06.10, 16:26
Mummoista tuli mieleen Edelfeltin kuuluisa maalaus ”Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä” (http://194.251.35.222/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=12984&NakymaID=246) vuodelta 1887. Siinä ei polteta piippua, mutta oivallinen ajankuva sekin varmasti on.

Seppo Niinioja

huhtm-5r
08.06.10, 17:17
Äiji - Ämmi


Kyllä äiji on murresana tarkoittaen isoisää, vaaria ,ukkia.

En ole täällä pohjoisessa kuullut mummoa koskaan sanottavan sanalla

"äiji". Ämmi on tuttu sana ainakin Tornionjokilaaksossa ja tarkoittaa

nimenomaan perheyhteydessä isoäitiä, mummia ,mummoa; miten heitä

missäkin perheessä tai suvussa kutsutaan.

Monissa perheissä ukki ja mummi ovat äiji ja ämmi.

Tapani Kovalaine
08.06.10, 17:20
On epäkohteliasta kysellä naisten ikää, mutta entäpäs nuo Kemijärven piippuilevat mummot? Syrjäsilmin ja asian vierestä katsoen näyttäisi, että vasemmalta lukien iät mummoilla ovat:
67, 54, 61, 35 ja 51 vuotta.

Hannu Hellsten
08.06.10, 18:20
On epäkohteliasta kysellä naisten ikää, mutta entäpäs nuo Kemijärven piippuilevat mummot? Syrjäsilmin ja asian vierestä katsoen näyttäisi, että vasemmalta lukien iät mummoilla ovat:
67, 54, 61, 35 ja 51 vuotta.

Kyllä nyt Tapani sinulla meni tuo iänmääritys yläkanttiin. Asiasta mitään ymmärtämättömänä sanoisin että lähes 10 vuotta liikaa ikää kullekin. Eikä varsinkaan tuo eka noin paljon ole.
Mainio kuva kuitenkin.

Tapani Kovalaine
08.06.10, 19:09
Tutkitusti on todettu, että tupakanpoltto vanhentaa ihoa. Piipunpoltosta ei ole tiettävästi vastaavaa tutkimusta. Mutta piipunpoltosta tykännyt ja sitä paljon harrastanut Amalia-tätimme Kemissä ei elänyt kuin 94-vuotiaaksi. Ehkä tupakointi ei hänen kohdallaan kovin montaa vuotta päässyt vähentämään seniorivuosien määrää.

Kemijärven mummojen ikäarvaus ei todellakaan tainnut osua kohdalleen, kun liikaa tarkkailin ihon piirteitä.

Hannu Numminen
08.06.10, 21:39
Kun täällä hieman epäiltiin naisten piipunpolttoa, niin tähän Museoviraston kommentti: "Piipunpoltto oli miesten harrastus paitsi Peräpohjolassa ja Kainuussa, missä myös vanhemmat naiset osallistuivat siihen.". Löytyypi netistä osoitteesta http://www.nba.fi/fi/kansatieteelliset_piippu - sivun kuvissa on myös kauniita piippuja, kauniit mummot kuitenkin puuttuvat.

Solja
10.06.10, 11:43
Riemastuttava kuva! Kyllähän ennen aikaan pantiin piippu palamaan varsinkin jos joku tarjosi tupakat. Ei mitenkään tavatonta täällä P-Pohjanmaallakaan.

-Solja :D:

Kaisa Kihl
10.06.10, 13:29
Naapurissamme asusteli mummo, noin 1870 syntynyt, joka alituiseen poltteli piippua taikka sikaria. Hän kertoi, että lapinnaisilla aina piippu kärysi suupielessä, askareitaankin tehdessään. terv. Kaisa

Ohessa kuva Kemijärveläisistä rakkaan harrastuksen parissa.

mika68
10.06.10, 13:38
Minun esiäidit ovat olleet lapinnaisia. Pitääpä kysästä, polttivatko he piippua. Semmonen näppituntuma mulla kyllä on, etteivät ainakaan minun esiäidit.
Työteliäitä kyllä olivat agraariyhteisössä, jossa ei sähköä ollut, ei sos. turvaa eikä Itä-lapissa juuri teitäkään. Liikkuminen tapahtui pääosin vesitse. Omavaraisia olivat, se mitä ei ollut, niin se tehtiin itse tai sitten sitä ei tarvittu. toki ostelivat kyllä markkinoilta suolaa yms., mitä ei Itä-Lapissa pystytty itse valmistamaan tai kasvattamaan.

Mika J

Kovanen
10.06.10, 15:32
Tervehdys!

Taivalkoskelaisen kirjailija Kalle Päätalon äidillä Riitu Päätalolla eli Hermannin vaimolla oli lähes aina piippu suussa. Ei vain tauolla, vaan töitä tehdessä. Liekkö Riitu joutanu taukoja pitämään. Kainuussakin on siis naisvaellä piippu tuprunnut aikanaan. Livenä en ole nähnyt.

Nyt otan harkintaan pitääköhän minunkin hankkia piippu ja alkaa sauhutella, kun alan olla jo sopivassa iässä. :)

Terveisin Eila

tellervoranta
10.06.10, 16:28
Kiiminkiläistä Valokuvaperinnettä kirjassa on hyvinkin vanhoja kuvia, vaan ei näy piippua naisten leuoissa. Itse muistan nuoruudestani yhden ainoan emännän, joka harrasti tätä hommaa. Sekä keitti suolasta kahvia. Luonteeltaan hän oli aivan ihana :).

Kovanen
10.06.10, 16:43
Tervehdys!

Nyt en varmaan osannut oikein lukea ja ymmärtää tekstiäsi. Keittikö mummo "suolasta kahvin" kun keitti suolasta kahvia vai laittoiko hän ripauksen suolaa kahviin?

Lapsuusaikkoinani meidän pikkukylällä jokaiseen kahvipannulliseen laitettiin ripaus suolaa. Varmaan silläkin oli jokin tarkoitus...

Terveisin Eila

JHissa
10.06.10, 17:04
Tervehdys!

Nyt en varmaan osannut oikein lukea ja ymmärtää tekstiäsi. Keittikö mummo "suolasta kahvin" kun keitti suolasta kahvia vai laittoiko hän ripauksen suolaa kahviin?

Lapsuusaikkoinani meidän pikkukylällä jokaiseen kahvipannulliseen laitettiin ripaus suolaa. Varmaan silläkin oli jokin tarkoitus...

Terveisin Eila
Suola poisti liian pehmeän veden aiheuttaman ns. vedenmaun kahvista lisäksi sen sanottiin selkeyttävän kahvin nopeammin.

tellervoranta
10.06.10, 19:04
Pitäshän minun koulutuksella (mat,fys,kem,geol) pystyä vaikka suolasta keittämään kahavia vaan en oo sitä vielä kokkeillut. Kemian töissä olen kyllä juopassu suuhun happoa, sun muuta, ja "kauppaa pijellessäni" imenyt tynnyristä letkulla alkuun polttoainetta suuhunikin. Joten kai nyt kaikki myrkyt nieltyäni elän Metusalemin ikkään.:D:
Mutta tähän naapurin ihanaan mummoon mennäkseni, tarkoitin, että hän lisäsi suolaa kahviin, mitä taas muualla ei tehty.