PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Piilola/Keitele


khanhisalo
31.05.10, 21:53
Nyt tarvitsisin apua alla olevan Juhon vanhempien löytämiseksi, nämä tiedot mitä alla on olen saanut KATIHA:sta, siellä Juhon syntymäpaikaksi sanotaan Keitele. Pielaveden kirjat päättyvät digiarkistossa 1865, HisKissä ei Pielavedeltä löydy Piilolaa.

Juho Aleksander Heikinpoika Piilola, s. 11.9.1868 Keitele, k. 25.12.1911 Hiitola.
Muutti Käkisalmesta Hiitolaan 10.3.1905
Puoliso: 19.12.1897 Maria Matintytär Tuomanen, Piilola, s. 23.10.1880 Antrea. Vanhemmat: Matts Matinpoika Tuomanen. Maria Huttunen, Tuomanen, s. 1857.
Muutti Hiitolaan 10.3.1905.


terv.Keijo H

Martti P
01.06.10, 20:15
Hei !

Tuo Keiteleen pitäjä syntyi Pielaveden luoteisosan kylistä: Hamula, Koutajärvi, Kukertais, Leppäselkä, Sulkavanjärvi, Tossavanlahti, Viinikkala ja Vuonamonlahti (tulikohan tuossa kaikki ?).
Keiteleen seurakunnan ensimmäinen rippi- ja lastenkirja alkaa vuodesta 1877.
Pielaveden syntyneistä vuonna 1868 ei löydy yhtään Johan Aleksanderia.
Luulen, että tämä Juho Piilola asunut vuoden 1900 vaiheilla vain vähän aikaa Keiteleellä läpikulkumatkallaan Karjalaan. Eikös tuollainen etu- ja sukunimi johda Pohjanmaalle.

Terveisin Martti !

khanhisalo
01.06.10, 20:40
Hei !

Tuo Keiteleen pitäjä syntyi Pielaveden luoteisosan kylistä: Hamula, Koutajärvi, Kukertais, Leppäselkä, Sulkavanjärvi, Tossavanlahti, Viinikkala ja Vuonamonlahti (tulikohan tuossa kaikki ?).
Keiteleen seurakunnan ensimmäinen rippi- ja lastenkirja alkaa vuodesta 1877.
Pielaveden syntyneistä vuonna 1868 ei löydy yhtään Johan Aleksanderia.
Luulen, että tämä Juho Piilola asunut vuoden 1900 vaiheilla vain vähän aikaa Keiteleellä läpikulkumatkallaan Karjalaan. Eikös tuollainen etu- ja sukunimi johda Pohjanmaalle.

Terveisin Martti !

Kiitos Martti vastauksestasi, kyllä Piilolaa löytyy Pohjois-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta.
Minä kyllä vieläkin ajattelisin, että Juho Aleksanderi olisi jostakin Savon seudulta, sillä hän meni naimisiin Eeva Kustaava Juhontytär Lyytikäisen,s.4.12.1884 Pielavesi ja Halsualla 3.11.1886 syntyneen Otto Juhonpoika Meriläisen tyttären kanssa. Halsuan seudulla, eikä Keskipohjanmaalla muutenkaan, ole Piilola nimisiä, joten yhdistän jotenkin nämä Lyytikäiset ja Piilolat, voi olla, että olen väärässä.
Tätä Piilolan perhettä tuli siirtolaisena Kokkolaan.

terv. Keijo H

Tapani Kovalaine
01.06.10, 22:26
Piilolaa on aina alettava etsiä piilosta. Mennään Vihantiin löydetään Henrik Piilola 1841. Mennään Käkisalmelle, jossa on kolme Heikin poikaa ja Piilosia kaikki. Löydetään Käkisalmen Katihasta Axel Piilola s. 1882 Suomussalmella. Mennään sinne ja löydetään kastekirjasta 11.9.1868 Kiannassa Suomussalmella syntynyt Johan Alexander Piilola, jonka isä lähti Vihannista 1860 muuttokirjalla jonnekin... Ja avioitui Maria Tauriaisen kanssa. Lapsia syntyi Pieksämäessä. Ja Salahmin Ruukissa Iisalmella. Tuskin Keiteleellä.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/suomussalmi/syntyneet_1860-1871_mko1-6/122.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/suomussalmi/syntyneet_1860-1871_mko1-6/122.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/suomussalmi/rippikirja_1870-1880_mko29-43/191.htm

khanhisalo
01.06.10, 23:01
Piilolaa on aina alettava etsiä piilosta. Mennään Vihantiin löydetään Henrik Piilola 1841. Mennään Käkisalmelle, jossa on kolme Heikin poikaa ja Piilosia kaikki. Löydetään Käkisalmen Katihasta Axel Piilola s. 1882 Suomussalmella. Mennään sinne ja löydetään kastekirjasta 11.9.1868 Kiannassa Suomussalmella syntynyt Johan Alexander Piilola, jonka isä lähti Vihannista 1860 muuttokirjalla jonnekin... Ja avioitui Maria Tauriaisen kanssa. Lapsia syntyi Pieksämäessä. Ja Salahmin Ruukissa Iisalmella. Tuskin Keiteleellä.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/suomussalmi/syntyneet_1860-1871_mko1-6/122.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/suomussalmi/syntyneet_1860-1871_mko1-6/122.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/suomussalmi/rippikirja_1870-1880_mko29-43/191.htm


Kiitos Tapani vastauksestasi.
Miten tämä tieto löytyi, oliko suku tuttu?
Tuntuu uskomattomalta, että noin kaukaa voi sattumalta löytyä, kiitos joka tapauksessa.

terv. Keijo H

Tapani Kovalaine
02.06.10, 07:21
Kiitos Tapani vastauksestasi.
Miten tämä tieto löytyi, oliko suku tuttu?
Tuntuu uskomattomalta, että noin kaukaa voi sattumalta löytyä, kiitos joka tapauksessa.
terv. Keijo H

Esipolvien etsintäohjeita kotikäyttöön:
Arkistoissa henkilön vanhempien etsintä on ihan erilaista kuin kotona netissä. Tällä kertaa tiedossa oli patronyymi. Sen perusteella Hiski tiesi, että yhdessä ja samassa kylässä Käkisalmella perheytyi Piilolan Heikin poikia ja oli siellä kaksi lasta itse Heikillekin ja Maria Tauriaiselle. Piti siis löytää Heikki ja Maria.

Hiski löytää todella Vihannista Carl Piilolan ja hänelle pojan Henrik s. 1841. Tuo sopivan ikäinen poika lähtee jonnekin ja netin avulla on mahdotonta saada selville, että minne meni. Katiha auttaa sattumalta. Kun hakee Maria Tauriaista koskevat osumat, vilahtaa esiin Axel Piilola ja Suomussalmi. Sen jälkeen kaikki onkin hyvin heleppoa.

- Näin kävi tällä kerralla. Minkä tästä opimme? Pitää tarrata patronyymeihin, jos sellaisia on tiedossa. Siis Johan Tauriaisia oli esimerkiksi Suomussalmella, mutta ei siellä näkynyt Hiskissä mitään Maria Juhontytärtä syntyneen 1845 eikä vihkitietoa. Tarvittiin Katihan apuja. Piti siis tietää, mitä etsitään.

PUDLAREN? Nyt tuli sitten ongelma. Kastekirjassa on Juho Aleksanteri Piilolan isälle laitettu ammatiksi pudlaren. En tiedä mitä tuommoinen ammattimies mahtoi tehdä. Tietääkö joku?

Matti Piilola
08.03.20, 13:26
Hieman jatkoa tähän säikeeseen. Tuo Henrikin poika, Axel Piilola on isoisäni joka Karjalaan muutettuaan asui ensin Roikonkoskella jossa isäni Sulo Piilola on syntynyt 1914.

Mutta varsinainen kysymykseni koskee Henrik Piilolaa. Haluaisin tietää koska ja missä hän on kuollut, ja mihin haudattu? Olen yrittänyt löytää tuota tietoa Suomussalmen sekä Katihan tiedoista, mutta kummastakaan ei ole löytynyt.

Kerrottakoon vielä, että olen -60 luvulla tavannut Henrikin tyttären Maria Olivia Piilolan Vantaan vanhainkodissa, hän toimi pitkään mm. Pietarissa kotiapulaisena mutta muutti sittemmin Suomeen.
Ja isoisäni, Axel Piilola muutti perheensä kera Käkisalmen liepeiltä Kemiin sodan jälkeen. Kuoli 1945 Kemissä ja haudattu sinne.

Niin, ja Henrikin isä Carl Piilola muutti nimensä Tihiäahosta Piilolaksi asuessaan Piilolan torpassa Allboan kylässä Vihannissa. Mutta myös hänen vanhempiensa tiedot ovat ainakin minulta kadoksissa. Ehkä joku voisi auttaa näissä kysymyksissä?

Matti Piilola
08.03.20, 13:51
PUDLAREN? Nyt tuli sitten ongelma. Kastekirjassa on Juho Aleksanteri Piilolan isälle laitettu ammatiksi pudlaren. En tiedä mitä tuommoinen ammattimies mahtoi tehdä. Tietääkö joku?

Pudlaren on vanhaa ruotsia ja tarkoittaa mellottajaa, henkilöä joka työskenteli rautaruukissa jossa tehtiin takkiraudasta terästä.
Mellotus on prosessi jossa sulaan rautaan puhalletaan ilmaa jotta sulassa mukana oleva hiili sekä myös muut epäpuhtaudet kuten pii palaisi pois. Tuloksena saadaan terästä.

khanhisalo
08.03.20, 22:17
Hieman jatkoa tähän säikeeseen. Tuo Henrikin poika, Axel Piilola on isoisäni joka Karjalaan muutettuaan asui ensin Roikonkoskella jossa isäni Sulo Piilola on syntynyt 1914.

Mutta varsinainen kysymykseni koskee Henrik Piilolaa. Haluaisin tietää koska ja missä hän on kuollut, ja mihin haudattu? Olen yrittänyt löytää tuota tietoa Suomussalmen sekä Katihan tiedoista, mutta kummastakaan ei ole löytynyt.

Kerrottakoon vielä, että olen -60 luvulla tavannut Henrikin tyttären Maria Olivia Piilolan Vantaan vanhainkodissa, hän toimi pitkään mm. Pietarissa kotiapulaisena mutta muutti sittemmin Suomeen.
Ja isoisäni, Axel Piilola muutti perheensä kera Käkisalmen liepeiltä Kemiin sodan jälkeen. Kuoli 1945 Kemissä ja haudattu sinne.

Niin, ja Henrikin isä Carl Piilola muutti nimensä Tihiäahosta Piilolaksi asuessaan Piilolan torpassa Allboan kylässä Vihannissa. Mutta myös hänen vanhempiensa tiedot ovat ainakin minulta kadoksissa. Ehkä joku voisi auttaa näissä kysymyksissä?


Tällaiset tiedot olen tallentanut Kallen esipolvista:
I Kalle Kallenpoika Tihiäaho,Piilola, s. 19.5.1810 Vihanti, k. 16.2.1865 Vihanti.
Puoliso: 17.11.1833 Vihanti Kaisa Fredrikintytär Kankala, Piilola, s. 19.2.1810 Vihanti.
Vanhemmat Fredrik Samulinpoika Kankaala ja Beata Antintytär Haapala, Kankaala.


II Kalle Viinala,Tihiäaho, s. 14.4.1772 Vihanti, k. 1.3.1819 Vihanti.
Puoliso: Kristiina (Stina) Heikintytär Väisänen, Tihiäaho,Ypänaho, s. 26.7.1781 Vihanti, k. 20.5.1860 Vihanti.




III Kalle Kustaa Huhtala,Viinala, s. laskettu 12.7.1738, k. 16.2.1809 Vihanti.
Puoliso: Kristiina Heikintytär Huhtala,Viinala



III Heikki Pekanpoika Väisänen, s. 16.6.1742.
Puoliso: Maria Sakariaantytär Väisänen, s. laskettu 5.2.1750, k. 18.1.1792 Vihanti.




Keijo H

Matti Piilola
08.03.20, 22:31
Kiitos Keijo tiedoista, nehän tulivat kuin " apteekin hyllyltä". Miksi muuten olet kiinnostunut tästä Piilolan suvusta, oletko kenties itsekin sukua tälle haaralle?

khanhisalo
08.03.20, 22:53
Kiitos Keijo tiedoista, nehän tulivat kuin " apteekin hyllyltä". Miksi muuten olet kiinnostunut tästä Piilolan suvusta, oletko kenties itsekin sukua tälle haaralle?


Vastasin kysymykseesi yksityisviestillä.


Keijo H

Erkki Hiltunen
08.06.20, 15:40
Terve,
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen myös Kalle Tihiäaho Piilolan jälkeläisiä.
Genistä löytyy sukupuuta:
https://www.geni.com/people/Henrik-Piilola/6000000027444337088
Juuri seurailin Heikin matkaa Suomussalmelle ja Käkisalmeen.
Kiinostsisi tietää missö päin Heikin jälkeläisiä on.

t. Erkki Hiltunen
https://www.geni.com/people/Erkki-Hiltunen/6000000016297881193

Matti Piilola
08.06.20, 16:14
Terve, minun isoisäni Akseli Piilola oli Heikin poika. Edelleen Akselilla oli kolme poikaa, Aarne, Kalle ja Sulo, sekä yksi tytär Aino. He asuivat Hiitolassa ja Roikonkoskella, jossa isäni Sulo syntyi 1914. Sodan jälkeen Aarne muutti perheineen Jyväskylään, Kalle ja Sulo myös perheineen Kemiin. Itse olen syntynyt Kemissä 1947.

Erkki Hiltunen
08.06.20, 21:13
Hei,
Kiitos tiedoista. Hauska tutustua.
t. Erkki

Matti Piilola
09.06.20, 06:19
Kuin myös!

Miten sinä olet sukua Kalle Tihiäaho Piilolalle, ja oletko selvittänyt suvun vaiheita myös taaksepäin? Joskus olen yrittänyt löytää kirkonkirjoista Kalle Tihiäahon vanhempia, mutta ei ole onnistunut. Pitäisi varmaan mennä tutkimaan Vihannin kirkonkirjoja.

Aikanaan tuli lisäiltyä suvun edustajia My Heritage sivustolle, ja sainkin sinne jo melkoisen joukon nimiä, mutta sitten tuo sivusto muuttui maksulliseksi, enkä halunnut maksaa siitä mitään niin sinne jäivät. Sukupuu ei kuitenkaan ole tuhoutunut, maksamalla jäsenmaksun sitä pääsisi vielä katsomaan ja päivittämään.

Katiha tietokannasta löytyy aika hyvin jo näitä luovutettujen alueiden ihmisten tietoja, sieltä olen poiminut näitä. Heikki Piilolan ja lastensa vaiheita löytyy sieltä myös.

terv. Matti

Erkki Hiltunen
09.06.20, 18:12
Terve,
Kalle on iiiisoisä: Minä → Eero Hiltunen → Alma Hiltunen → Kaarlo Jaakko Törmänen → Kaisa Wilhelmiina Jaakontytär Törmänen → Jaakko Kaarlenpoika Piilola → Kaarle Kaarlenpoika Piilola.
Vihannin kirjoista löytyy. Minäkin olin aluksi Myheritagessa, mutta kyllästyin maksamaan. Tuonne Geniin olen rakennellut puuta. Sinne voi rakennella ihan ilmaiseksikin.

t. Erkki