PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hagenbäck i Borgå


LOE
25.05.10, 17:24
På 1600-talet levde i Borgå borgaren Israel Nilsson Hagenbäck. Känner någon till hans ungefärliga födelseår/dödsår ? Hans verksamhet ?

Hans far hette Nils Israelsson (Hagenbäck ?). Vet man vem som var dennes far ?

Essimi
30.05.10, 00:35
I Genos 53 (http://www.genealogia.fi/genos/53/53_129.htm) nämns ombudsmannen Nils Israelsson Hagenbäck med hustrun Sara Greek och också Saras föräldrar. Kanske finns det nånting nytt för dig där?

LOE
30.05.10, 00:50
Jag känner till den och artikeln om släkten Schröder (som Saras mor kom från), men dessvärre ger de inte svar på mina frågor. Om inte kyrkböckerna brunnit 1742, hade läget varit bättre !

Greger
30.05.10, 20:31
I Olav Panelius "Gårdar och godsägare i Borgå på 1600- och 1700-talen" står i alla fall att borgaren Israel Nilsson var död före 1707. Han ägde en del av tomt nr 2 i tredje kvarteret. Den hade han ärvt efter sina föräldrar Nils Israelsson Hagenbeck och Sara Greek.

LOE
31.05.10, 00:50
Ja, jag har läst detta - det var genom den boken, som jag upptäckte personen ifråga. Jag letar efter en Israel Nilsson, men kan inte avgöra om det är den här mannen. "Min" Israel Nilsson var regementsskrivare 1637-1642 vid V Nylands infanteriregemente. Jag har inte sett honom använda något familjenamn.

Jag tycker att Israel Nilsson Hagenbäck verkar vara en senare existens, men helt säker kan man inte vara genom uppgifterna i boken och Genos-artiklarna.

Ska man förresten tolka uppgifterna i boken som att Israel Nilsson Hagenbäck levde 1696 (men inte 1707) ? Kan man vara säker på att han i så fall bodde i Borgå, eller kan han vara fastighetsägare och ändå bo någon annanstans ?