PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuolinpäivien löytäminen takkuaa?


Kovanen
07.05.10, 09:27
Tervehdys! Minulla on reilusti aukkopaikkoja esipolvitaulujeni kuolinajoissa erityisesti 1850-luvun tienoilla. Olen etsinyt niitä Hiskistä ja seurakuntien rippikirjoista, tuloksetta. Onko muita vaihtoehtoja kuin lueskella kuolleiden luettelot?

Ihmettelee Eila

eeva häkkinen
07.05.10, 11:26
Eräässä tutkimassani seurakunnassa päättyvät arkistoidut kuolleiden luettelot vuoteen 1866. Senjälkeisiä kuolinaikoja olen (jollei rippikirjaan ole merkitty tai merkintä on lukukelvoton) löytänyt paljon perukirjoista. Tilallisten osalta voi lainhuudoista löytyä perusteellisia sukuselvityksiä.
Kyllähän kaikki lähteet on kummiskin käytävä läpi, ennenkuin tutkimus valmistuu. Parasta ottaa se jo ajoissa huomioon.

kkylakos
07.05.10, 13:24
Tervehdys! Minulla on reilusti aukkopaikkoja esipolvitaulujeni kuolinajoissa erityisesti 1850-luvun tienoilla. Olen etsinyt niitä Hiskistä ja seurakuntien rippikirjoista, tuloksetta. Onko muita vaihtoehtoja kuin lueskella kuolleiden luettelot?

En ehkä ymmärrä kysymystäsi oikein. Itse olen ottanut tavoitteeksi seurata tutkimukseen sisällytetyt henkilöt rippikirjojen läpi. Missä tulee havainnoiduksi joko merkintä kuolemasta tai ehtollismerkintöjen loppuminen, jolla enemmän tai vähemmän tarkasti voi määritellä kuoleman ajankohdan ja tarkistaa sen haudattujen listasta? Mutta ilmeisesti sinun tutkimusalueellasi tässä on joku ongelma, josta en ole tietoinen.

Seppo Niinioja
07.05.10, 18:51
Eräässä tutkimassani seurakunnassa päättyvät arkistoidut kuolleiden luettelot vuoteen 1866. Senjälkeisiä kuolinaikoja olen (jollei rippikirjaan ole merkitty tai merkintä on lukukelvoton) löytänyt paljon perukirjoista. Tilallisten osalta voi lainhuudoista löytyä perusteellisia sukuselvityksiä.
Kyllähän kaikki lähteet on kummiskin käytävä läpi, ennenkuin tutkimus valmistuu. Parasta ottaa se jo ajoissa huomioon.

Voisiko olla kyse siitä, että uudempia kuolleiden luetteloita ei ole mikrofilmattu eikä myöskään talletettu maakunta-arkistoon? Rajavuosi on aika tyypillinen seurakunnassa säilytettävien alkuperäisten alkamisvuosi.

Seppo Niinioja

eeva häkkinen
07.05.10, 19:26
Juuri siitähän tässä on kyse. Seurakunnalle on esitetty toive myös näiden saamiseksi arkistoon, toistaiseksi tuloksetta.

Tapani Kovalaine
08.05.10, 10:12
Tervehdys! Minulla on reilusti aukkopaikkoja esipolvitaulujeni kuolinajoissa erityisesti 1850-luvun tienoilla. Olen etsinyt niitä Hiskistä ja seurakuntien rippikirjoista, tuloksetta. Onko muita vaihtoehtoja kuin lueskella kuolleiden luettelot?
Ihmettelee Eila

Otetaanpa esimerkiksi tuo tänään esillä ollut viestiketju Kutvonen ja Metelinen, jossa kuolinajat olivat häveyksissä. Pariskunta asui kaikessa rauhassa Parkuinmäen kylässä ja sitten koko kylä katoaa ja sen mukana myös Tahvo ja Maria. Ei silloin kannata ruveta kuolinluetteloita kahlaamaan, kun ne eivät ole kätevässä Hiskissä. On etsittävä Tahvo ja Maria hienosti kiertäen. Siis etsitään samalta sivulta tavatut lapsentekoikäiset Matti Kutvonen ja vaimonsa Maria Hiskin avulla.

Niin päästään Ihamaniemi 9:ään, joka näkyy olevan osaksi Parkuinmäkeä ja sieltähän Tahvokin vaimonsa kera löytyy ja löytyy myös tieto muutosta Pölläkän rustholliin. Sitten katoaa seuraavassa rippikirjassa koko rustholli ja senhän arvaa, että Pölläkän kylän suurimman talonumeron kohdalle sen on täytynyt joutua, siis nro 7. Siellä Tahvo kuoli 1860 ja vaimo Maria 1865.

Ilmeisesti kuolinajan löytämisen vaikeus tässä tapauksessa johtui pääosin kylän siirtymisestä Heinävedeltä Rantasalmelle ja osin Tahvon perheen muutosta. Sukututkimus voi siis edetä joskus hienosti kiertäenkin...

blue-eyed
08.05.10, 10:31
Voi Sinua, Tapani, olisipa minulla sinun aivosi!

Kateudesta vihreänä Arla

Tapani Kovalaine
09.05.10, 18:09
Mutta entäpäs tämmöinen tappaus?
Pakarinen Tuomas s. 16.6.1795 Rantasalmi ja vaimo Maria Luostarinen s.11.6.1797. En löydä pariskunnan vihkimispäivää, enkä kuolinpäiviä, voisitteko auttaa?

Tuomas kuoli Loikansaaressa Heinävedellä 8.8.1848.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/heinavesi/rippikirja_1840-1849_uk851-tk2104/719.htm
Maria kuoli Raaminmäessä Heinävedellä v. 1871, ehkä 4.8., käsiala vaikia.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/heinavesi/rippikirja_1870-1879_mko31-64/677.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/heinavesi/rippikirja_1870-1879_mko31-64/677.htm)

Vihkimispäivä on... hetkinen ...
<table border="1" cellspacing="0"><tbody><tr><td>http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2cfkej?fi+0441+vihityt+6276) </td><td>18.10.1818 </td><td>Ahvensalmi </td><td> </td><td>Lb.s. Thomas Pakarin </td><td>Bd.d:r Maria Luostain </td><td>Hevonlax </td><td> </td></tr></tbody></table>

Kovanen
10.05.10, 09:32
Tervehdys! Hienoa, että täällä saa pyydettyjen tietojen lisäksi pyytämättä ja yllätyksenä ohjeita myös tutkimustekniikkaan. Ne tulee kokemattomalle tosi tarpeeseen. Joskus kun kolme päivää on yhtä tiettyä päivämäärää hakenut, tuntuu kuin neulaa heinäsuovasta etsisi...

Huomasin myös, etten osaa aina Hiskiinkään kirjoittaa nimiä oikeassa muodossa.

Rippikirjamerkintöjen päättyminen oli hyvä vihje.

Eipä olisi tullut minulle mieleen hienosti kiertää ilman Tapanin ohjetta. Pitää yrittää tätäkin harjoitella.

Kiitellen Eila

JaskaS
10.05.10, 10:43
Huomasin myös, etten osaa aina Hiskiinkään kirjoittaa nimiä oikeassa muodossa.

Tähän on hyvä kikka se, että kirjoittaa vain muutaman alkukirjaimen. Esim. tässä sukunimiin Pak ja Luo. Muutama itselle tarpeeton tulos saattaa näin tulla, mutta etsityt löytyvät useammallakin erilaisella kirjoitusasulla.

:) Jaska