PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Apua SukuForumin näyttöön


Maisa M
06.05.10, 12:50
Mikähän vika on tullut SukuForumin kuvaan, kun se hypähtää minulla aina 20 sek. välein n. puoli senttiä ylöspäin. Tällaista vikaa ei ollut aikaisemmin ja nytkään missään muualla sukukeskustelupalstalla ei tällaista tapahdu, ainoastaan SukuForumilla. Näin ei myöskään tapahdu tavallista tekstiä lukiessani vaikkapa Iltasanomien uutispalstalta netistä. Sanokaa, mistä se voi johtua. Se on ruvennut minua kovasti ärsyttämään.

terv. Maisa M

Seppo T.
06.05.10, 13:02
Mahdollisesti johtuu tuosta "suku postituslistan arkisto../suku forum uusi ohjesivu/ny hjälpsida" -bannerista. Sen vaihtuessa näyttää layout saavan pikkuhetkeksi uudet ohjeet siitä miten muutama kohta sivusta rakennetaan ja se siirtää osaa sivusta. (Tämän vois ylläpito varmaan muokata toimivammaksi)

Koeta muuttuuko tilanne jos levennät selainikkunaa.

tkukkonen
06.05.10, 13:14
Olen asentanut Adblock lisäohjelman PC:lleni. Sen avulla saan liikkuvat mainokset poistetuksi. Uutissivujen lukeminen muuttui sen jälkeen hyvin levolliseksi.

Sama ohjelma piilottaa haluttaessa myös Suku Forumin bannerin.

admin
06.05.10, 15:05
Mahdollisesti johtuu tuosta "suku postituslistan arkisto../suku forum uusi ohjesivu/ny hjälpsida" -bannerista. Sen vaihtuessa näyttää layout saavan pikkuhetkeksi uudet ohjeet siitä miten muutama kohta sivusta rakennetaan ja se siirtää osaa sivusta. (Tämän vois ylläpito varmaan muokata toimivammaksi)

Koeta muuttuuko tilanne jos levennät selainikkunaa.

Bannerikuvaa päivitetään "samaan reikään" eli sivun hyppelyä ei pitäisi tapahtua. Kaikissa selaimissa mitä itse käytän kuva vaan vaihtuu niinkuin pitää ilman sen kummempia.

Koska vikaa ei ole ollut Maisan mukaan aikaisemmin ja tiedämme että banneriominaisuus on ollut se sama jo pitkään niin mielestäni voisi hiukan kyllä ajatella että jokin muu asia on muuttunut/muutettu ko. ympäristössä.

onko selain se sama millä sivusto aikaisemmin toimi "ilman hyppelyä"?
onko selainversiota mahdollisesti päivitetty tässä välissä?
toimiiko sivusto samalla tavalla jollain toisella selaimella?
onko koneessa mahdollisesti virustorjuntaa muutettu - virustorjuntahan varmaan hyppii väliin kun seuraava kuva lataantuu...
jne.Aina sivustoissa voi olla vikoja - voisi sanoa että varmaan löytyy. Mutta - se että on aikaisemmin toiminut samalla koneella mietityttää minua - varsinkin kun "tässä päässä" ei ole mitään muutettu pitkään aikaan.

Hasse

Kovanen
06.05.10, 15:37
Tervehdys! Minulla on ilmennyt myös tuo Maisan kuvaama nikotteluilmiö, joka näyttää tihenevän. Aluksi ajattelin, että nämä on vain terveisiä toisilta foorumilaisilta. ;)

Auttaisikohan tämä ongelman paikantamisessa ja pulman ratkaisemiseksi:

Käytössäni on joulukuussa hankittu tietokone Windows 7-käyttöjärjestelmällä, Norton virustentorjunta ja Exploder 8.0 selain. Käytän aika hidasta langatonta verkkoyhteyttä mokkulalla. Virustorjuntaan olen tehnyt hiljattain kattavan päivityksen.

Hyvä tähän jokin resepti olisi löytää. Mistähän tuollaisen piilottajaohjelman saa?

Eila

admin
06.05.10, 15:58
Tervehdys! Minulla on ilmennyt myös tuo Maisan kuvaama nikotteluilmiö, joka näyttää tihenevän. Aluksi ajattelin, että nämä on vain terveisiä toisilta foorumilaisilta. ;)

Auttaisikohan tämä ongelman paikantamisessa ja pulman ratkaisemiseksi:

Käytössäni on joulukuussa hankittu tietokone Windows 7-käyttöjärjestelmällä, Norton virustentorjunta ja Exploder 8.0 selain. Käytän aika hidasta langatonta verkkoyhteyttä mokkulalla. Virustorjuntaan olen tehnyt hiljattain kattavan päivityksen.

Hyvä tähän jokin resepti olisi löytää. Mistähän tuollaisen piilottajaohjelman saa?

Eila
Voisitteko vilkaista esiintyykö ilmiö toisilla selaimilla - vai onko Win7/Explorer mahdollisesti kytketty ominaisuuteen. Toimiiko Firefox tai Safari? Opera?

Hasse

Kataja
06.05.10, 16:43
Minulla myös alkanut hyppiä viime aikoina. Kone XP, IE ja F Secure. Otettu vain tavanomaisia päivityksiä, joita automaattisesti tulee.
Tuntuu että nykyään hypähtää aina vaan korkeamman hypyn. Hyppii monta kertaa minuutissa. Tietokonetaitoni ovat vähäiset, en osaa vaihdella systeemeitä.
Marjatta

sukutut642
06.05.10, 16:56
Ei kyllä taatusti hypi eikä muutakaan outoa. Selain Firefox 3.6.3. ja Vista.

tkukkonen
06.05.10, 17:16
Hyvä tähän jokin resepti olisi löytää. Mistähän tuollaisen piilottajaohjelman saa?

Eila

http://fi.wikipedia.org/wiki/Adblock_Plus
Firefoxiin Adblockin saa lisäosien asennuksen avulla.
On muitakin syitä valita Firefox kuin Adblock Plus, joka toimii vain siinä.
Explorer on huijarien suosima, troijan hevoset ym vakoiluohjelmat hyödyntävät siitä löytyviä aukkoja. Firefoxissa pahoja aukkoja on harvemmin.

TerhiA
06.05.10, 17:35
En ole noteerannut minkäänlaista hyppelyä näytöllä Forumissa ollessani. Tässä on Vista ja F-Secure, jotka automaattisesti päivittelevät itseään. Ja Firefox näyttää olevan 3.6.3. Mistään Adblockista en tiedä mitään.

Kataja
06.05.10, 18:18
http://fi.wikipedia.org/wiki/Adblock_Plus
Firefoxiin Adblockin saa lisäosien asennuksen avulla.
On muitakin syitä valita Firefox kuin Adblock Plus, joka toimii vain siinä.
Explorer on huijarien suosima, troijan hevoset ym vakoiluohjelmat hyödyntävät siitä löytyviä aukkoja. Firefoxissa pahoja aukkoja on harvemmin.

Mutta voiko tämmöinen virus olla tällä tavalla valikoiva?
En ole huomannut hyppimistä millään muulla sivulla kuin tällä.
Marjatta

Kovanen
06.05.10, 19:26
Tervehdys! Joutuuko tässä nyt tilapäisesti "pakkolomalle sukututkimuksesta" kun tekniikka hämmästyttää ja teettää muuta aivan odottamatonta puuhaa? Olisi mukavampaa tutkia sukuja, kuin härveltää tekniikan kiemuroissa.

Huomenna on uusi päivä, ja pulmat ratkeaa ajallaan, onneksi täällä on hyviä auttajia, kiitos siitä!

Kummastelee Eila

Juha
06.05.10, 19:35
Eila,

Kyseessä ei ole virus - siis selkeämmin; Suku Forumin sivulta et voi saada virusta.

TKukkonen tarjoaa sinulle tuossa sellaista ohjelmaa, joka estää eri tyyppisten mainosruutujen ilmestymisen.

Kuten admin jo totesi aiemmin, Suku Forumin ohjelmistoalustaan ei ole aikoihin tehty muutoksia.


Juha

Maisa M
06.05.10, 20:09
Tervehdys! Joutuuko tässä nyt tilapäisesti "pakkolomalle sukututkimuksesta" kun tekniikka hämmästyttää ja teettää muuta aivan odottamatonta puuhaa? Olisi mukavampaa tutkia sukuja, kuin härveltää tekniikan kiemuroissa.

Huomenna on uusi päivä, ja pulmat ratkeaa ajallaan, onneksi täällä on hyviä auttajia, kiitos siitä!

Kummastelee Eila

Minullakaan ei tällaista pomppimista tapahdu missään muualla kuin SukuForumilla, niin ihmettelen kauheasti, kuinka se vika olisi nyt ilmennyt jostain tehdystä muutoksesta. Minulla oli kyllä F-Secure välillä vaihdettuna johonkin muuhun turvaohjelmaan (en muista nimeä, kun poika sen vaihtoi), mutta nyt siis sama F-Secure on käytössä. En ymmärrä. Kiitos nyt kuitenkin, jos saatte vian pois. En muutenkaan ymmärrä tästä teknisestä puolesta höläsen pöläystä ... :oo:

terv. Maisa M

Seppo T.
06.05.10, 21:30
Pystyin tuon Maisan kertoman tilanteen toistamaan XP-ympäristössä päivällä. Siirtelemällä selainikkunan leveyttä löysin tilan jossa sivu hyppää juuri tuon noin sentin verran banneripäivityksen kohdalla. Sama on sattunut muutaman kerran vuosien aikana joillakin muilla sivuilla. Tuohon banneriin se liittyy. Vaikka banneria samaan reikään päivitetäänkin, jää siihen ilmeisesti jokin millisekunnin osa, jolloin selain (IE) varaa bannerin kohdalla korkeussuunnassa lyhyemmän tilan ja siirtää vastaavasti kaikkea alapuolella olevaa näytöllä ylöspäin. Se voi liittyä siihen, miten ikkunan vasemmassa ylänurkassa olevat linkit on ankkuroitu. Sopivalla selainikkunan leveydellä bannerin ankkuri pakottaa linkit "wrappamaan". Bannerin vaihdon yhteydessä tuo pakotus hetkeksi poistuu ja "wrappi" palautetaan yhdelle riville, jollon muu sivu hyppää ylöspäin. Selaimen käyttämällä fontin koolla ja mahdollisella skaalautuvuudella voi olla osansa asiassa.

S.T.

admin
06.05.10, 22:40
Pystyin tuon Maisan kertoman tilanteen toistamaan XP-ympäristössä päivällä. Siirtelemällä selainikkunan leveyttä löysin tilan jossa sivu hyppää juuri tuon noin sentin verran banneripäivityksen kohdalla. Sama on sattunut muutaman kerran vuosien aikana joillakin muilla sivuilla. Tuohon banneriin se liittyy. Vaikka banneria samaan reikään päivitetäänkin, jää siihen ilmeisesti jokin millisekunnin osa, jolloin selain (IE) varaa bannerin kohdalla korkeussuunnassa lyhyemmän tilan ja siirtää vastaavasti kaikkea alapuolella olevaa näytöllä ylöspäin. Se voi liittyä siihen, miten ikkunan vasemmassa ylänurkassa olevat linkit on ankkuroitu. Sopivalla selainikkunan leveydellä bannerin ankkuri pakottaa linkit "wrappamaan". Bannerin vaihdon yhteydessä tuo pakotus hetkeksi poistuu ja "wrappi" palautetaan yhdelle riville, jollon muu sivu hyppää ylöspäin. Selaimen käyttämällä fontin koolla ja mahdollisella skaalautuvuudella voi olla osansa asiassa.

S.T.

No niin, asia selkenee.

Kun Suku Forumia suunniteltiin tilastot kertoivat että kävijöiden käyttämät ruuturesoluutiot olivat, jos muistan oikein, 640x480 0% käyttäjiä, 800x600 oli 3-4% sekä 1024x768 ylöspäin loput. Sivusto siis rakennettiin siten että toimisi kunnolla 1024x768 näytöille ja ylöspäin. Esimerkiksi postitettavien kuvien maksimikoot fiksattiin tähän.

Tällä hetkellä tilastot näyttävät että lähes 80% käyttävät yli 1024x768 ja noin 20% nimenomaan 1024x768. Alle 1 % käyttävät SuperVGA resoluutiota ts. 800x600 px.

Kun lähestyy 800 pikselin ikkunakokoa niin monta asiaa sivulla rupeaa siis tapahtumaan, ei pelkästään bannerin kohdalla. Pelkkä standardibanneri on 468 px leveä eikä kovin paljon mahdu siihen ylijäävään 332 px:iin.

Eli - jos olette säätänyt näyttöänne niin että se näyttää 800x600 kuvapisteen resoluutiota vaihtakaa esim. 1024x768:aan ja antakaa vaikka Suku Forumin ikkunan viedä koko leveyden.

Olisiko Sinulla Maisa aikaisemmin suurempi näyttöresoluutio käytössäsi? Pystytkö vaihtamaan resoluution 1024x768:aan? Se olisi ainakin mun lääkkeeni tähän.

Hasse

Ulla Kota-aho
07.05.10, 00:21
Minun tietokoneeni on ollut tällä resoluutiolla 1024 x 768 ja kuva on Suku Forumissa hypellyt samaan tapaan kuin Maisa kertoi. Vasta 1280 x 800 näyttää auttavan. Mutta sitten kuvat muuttuvat omituisiksi ja sähköposti melkein lukukelvottomaksi... Sananlaskua mukaillen vetelä siellä, suo täällä...

Maisa M
07.05.10, 13:26
No niin, asia selkenee.

Kun Suku Forumia suunniteltiin tilastot kertoivat että kävijöiden käyttämät ruuturesoluutiot olivat, jos muistan oikein, 640x480 0% käyttäjiä, 800x600 oli 3-4% sekä 1024x768 ylöspäin loput. Sivusto siis rakennettiin siten että toimisi kunnolla 1024x768 näytöille ja ylöspäin. Esimerkiksi postitettavien kuvien maksimikoot fiksattiin tähän.

Tällä hetkellä tilastot näyttävät että lähes 80% käyttävät yli 1024x768 ja noin 20% nimenomaan 1024x768. Alle 1 % käyttävät SuperVGA resoluutiota ts. 800x600 px.

Kun lähestyy 800 pikselin ikkunakokoa niin monta asiaa sivulla rupeaa siis tapahtumaan, ei pelkästään bannerin kohdalla. Pelkkä standardibanneri on 468 px leveä eikä kovin paljon mahdu siihen ylijäävään 332 px:iin.

Eli - jos olette säätänyt näyttöänne niin että se näyttää 800x600 kuvapisteen resoluutiota vaihtakaa esim. 1024x768:aan ja antakaa vaikka Suku Forumin ikkunan viedä koko leveyden.

Olisiko Sinulla Maisa aikaisemmin suurempi näyttöresoluutio käytössäsi? Pystytkö vaihtamaan resoluution 1024x768:aan? Se olisi ainakin mun lääkkeeni tähän.

Hasse

Hei, tiätteks mitä? Mä sain sen hyppelyn nyt poistetuksi, kun muutin tekstin kokoa pienemmäksi (ctrl ja 2 näpäytystä - merkillä)! Ei tosiaan hypi kuva enää. :p: En tiedä, monenko "kuvapisteen resoluutio" tällä koneellani nyt on, (mistä sen näkee?), mutta ongelma poistui nyt, se on pääasia. Vai teitkö sinä Hasse jotain "siellä päässä"? - Kiitos kovasti kaikille!

Täällähän oli muutamia muitakin, joilla kuva hyppi samalla tavalla, koettakaa samaa konstia!

terv. Maisa

Ulla Kota-aho
07.05.10, 14:14
Kiitos Maisa! Se toimii eli jäi jatkuvasti "päälle" tarvitsematta joka avauskerralla erikseen korjata (niin kuin näköjään sähköpostitekstissä). Itse asiassa yksikin Ctrl - riitti tällä 1024x768 resoluutiolla.

Sari H
08.05.10, 07:45
Minulla ei ole koskaan hyppinyt, eri selaimia olen käyttänyt ja eri käyttiksiä. nyt Vista & Opera käytössä.

Maisa M
08.05.10, 07:51
Kiitos Maisa! Se toimii eli jäi jatkuvasti "päälle" tarvitsematta joka avauskerralla erikseen korjata (niin kuin näköjään sähköpostitekstissä). Itse asiassa yksikin Ctrl - riitti tällä 1024x768 resoluutiolla.

Vielä en jätä sinua Ulla rauhaan, vaan kysyn, mistä tiedät tai näet, että sinulla on "resoluutio 1024x768"?

terv. Maisa M

Ulla Kota-aho
08.05.10, 08:17
Minä suuri tietokoneasiantuntija :D::oo:, nyt nauravat jo ne naurismaan aidatkin

Näin sen omalta koneeltani löydän:
Ohjauspaneeli>Ulkoasu ja teemat>Näyttö>Asetukset>Näytön tarkkuus=Resoluutio

Maisa M
08.05.10, 09:21
Minä suuri tietokoneasiantuntija :D::oo:, nyt nauravat jo ne naurismaan aidatkin

Näin sen omalta koneeltani löydän:
Ohjauspaneeli>Ulkoasu ja teemat>Näyttö>Asetukset>Näytön tarkkuus=Resoluutio

Kiitos, Ulla, ernomaista! Hyvän opettajan tuntee siitä, että hän osaa asettua toisen tietämättömyyden tasolle ja neuvoo niin, että pääsee kärryille. Ja älkää te toiset naurako siellä, olen varma, ettei teistä läheskään kaikki olisi osanneet neuvoa tätä! Kyllä sinä Ulla olet aika haka tällä kimuranttisella tietokonealalla! :)

yst.terv. Maisa :)