PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kotirintaman tarinat talteen!


kkylakos
06.05.10, 10:49
Sotahistoriakeskus Kannas on aloittamassa puoli vuotta auki olevaa keräystä kotirintaman muistoista. Vaikuttaa hienolta hankkeelta ja sukututkijoista voisi löytyä sisällöntuottajia? Sanovat nimenomaan "Voit kertoa myös vanhempiesi tai muiden läheistesi muistoja sotavuosilta, jos he eivät ole enää niitä itse kertomassa."

http://www.kannaskeskus.fi/?deptid=18924

mika68
06.05.10, 11:00
Minua on aina harmittanut, kun en tullut kysyneeksi äitini isältä sota-ajan muistoja. isän vanhemmat kuolivat kun olin pieni. ainoat aidot sotaveteraanin tarinat sain kuulla Savossa naapurin ukolta kossupullon voimalla.
niin on pitänyt muita lähteitä käyttäen ottaa selville, mitä silloin tapahtui ja välillä osuu omiakin sukulaisia kohdalle.
esim. Eino Pohjamon Jänkäjääkärit kirjassa mainittu ensimmäinen hyökkäysvaiheen kahakka eli ns tuohitorvitappelu 1.7.1941 Sallassa, jossa kaatui isäni isän velipuoli Reino Keskitalo Pelkosenniemeltä.
Åke Lindmanin Tali-Ihantala 1944:ssa on lappilaisen 6.D:n sotilaita, siellähän taisteli myös Itä-Lapin miehistä koottu Er.P 16:stakin. Omia lähisukulaisia ei siellä taistellut, mutta elokuvassa on joku "Savukoski"-niminen mies, joka ei voi olla kukaan muu kuin Savukosken Savukoski-sukua, eli sukua minullekin.

Mika J

kkylakos
06.05.10, 11:04
No, tässä keräyksessä on kyse nimenomaan kotirintamasta, eikä sotatapahtumista.

mika68
06.05.10, 11:26
Näin Itä-Lapista kotoisin olevana voin sanoa, että omalta kotiseudultani on tarinoita pantu kirjoihin ja kansiin. Mm. Tyyne Martikaisen kirjat ja sotakirjailijoiden kirjat, esim. Veikko Tikkanen.
Itä-Lapin kotirintamahan oli itse asiassa virallisestikin sotatoimialuetta. Ehkä siellä arki sodan aikana oli erilaista kuin sisä-Suomessa tai länsirannikolla.

Mika J