PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ingot Vöyriltä


Kielo
04.05.10, 19:30
Tietääkö kukaan mistä saa "Jakobs" suvun kirjan? En tiedä muistanko oikein nimen mutta se sisältää ainakin Ingo suvun tietoja. Löytyykö Ingoista kirjattua tietoja muulta ja jos niin mistä?
Terveisin Solveig Ingo

metjipi
04.05.10, 20:22
Hej, jag antar du menar följande bok:

VASANEJDENS SLÄKTFORSKARE TITEL:Årsbok Nr 11 1995-96 :
Mårten Eliasson Jakobs och hans ättlingar [Vasa],
Vasanejdens släktforskare, 1996, 442 s.,
Stubb, Maj-Len; Pensar Göran


Boken finns bl.a. i följande bibliotek:

Korsholm, Oravais, Vörå, Nykarleby, Jeppo m.fl



Är det något speciellt angående Ingo du letar efter?
mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

Kielo
05.05.10, 09:29
Tackar! Det är säkert samma bok.
Jo, jag undrar om någon vet om släkten Ingo från Veikars och släkten Ingo från Vöro har något gemensamt, är de samma släkt eller inte?
S.Ingo

harrysme
29.04.13, 19:34
Jag hittade samtalet om Ingo-släkten och undrar just på samma saken som Solveig. Blev det klart om Vörå- och Korsholm-släkterna är samma. Fast mina "släktningar" var nog från Miekka.

metjipi
30.04.13, 08:46
Hej,
nja, inte har iallafall jag sett någon gemensamhet mellan hemmanen i Vörå och Korsholm. I Vörå finns ju tex två hemman Ingo/Ingå. Ett i Kovik och ett i Lomby (och dessa har heller inget gemensamt, så vitt jag har sett).

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

Kielo
02.05.13, 09:19
Hej, det var ju intressant. Viste inte att det fanns två hemman Ingo/Ingå. Ingå=Inkoo finns ju här nere som plats namn. Varifrån kommer månne Ingå till Lomby?
Själv är jag via giftermål Ingo och är släkt via min farmor till Miekkas Ingos, om jag har förstått rätt.

metjipi
02.05.13, 09:57
Hej,
nu känner jag inte riktigt till varifrån benämningen "Ingo/Ingå" kommit till hemmanen i Vörå. Men vanligtvis har ju hemmanen fått sina namn efter någon tidig bonde på gården. Så inte är det väl omöjligt att tro att det bott någon "Ingo" på gårdarna. "Ingo" har iallafall förekommit som mansnamn genom historien. Så vem vet...


mvh
Fredrik Eriksson, Vörå