PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vielä Pernajan skoteista


ehjelt
04.05.10, 10:46
Palaan vielä Forumissa jo aiemmin käsiteltyyn teemaan pernajalaisen Teit-suvun skottilaisesta alkuperästä. Tarina on elänyt monta vuosisataa ja siten se tietysti on osa kansanperinnettä, mutta edelleenkin se esitetään kritiikittömästi totena.

Esim. vuonna 2007 ilmestyneessä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Suomalainen karttakirja teoksessa on paikannimen Teetom kohdalla oheisen liitteen mukainen teksti.

Paltan sukusivuilla todetaan: Tämän tarinan todenperäisyyttä ei voi kiistää. http://www.paltta.fi/suku/paltta/index.htm

Juha Varola on nettisivullaan ja blogissaan puolestaan kritisoinut tarinan todenmukaisuutta. Voisiko Juha tai joku muu kirjoittaa pienen artikkelin Genokseen, Sukutietoon tai Sukuviestiin aiheesta, jotta jatkossa juttu esitettäisiin taruna eikä faktana.

Juha
04.05.10, 12:01
Juha Varolasta en tiedä (:)) ja allekirjoittanut ei Genokseen aiheesta artikkelia pysty tekemään. Blogissani oleva juttu (http://juhansuku.blogspot.com/2009/01/skotit-pernajassa.html), joka perustuu täysin muualta saatuun tekstiin, riittänee omalta osaltani. Niin ja kiitos taas kerran RR!


Mielestäni ihan maalaisjärjellä pitäisi tajuta asian oikea laita. 1200-luvulta on sentään p i t k ä matka 1600-luvulle. Pitäisi myös pystyä ymmärtämään se aikakausi, milloin tuo alkuperäinen taru on syntynyt.

ehjelt
04.05.10, 13:54
Anteeksi Juha, siis Juha Vuorela. Sinulla on niin vierekkäin tuo Warolan logo ja käyttäjätunnuksesi Juha, että ne helposti yhdistää. Allekirjoitus tulee sitten jossain alakerrassa. Sen verran olen seurannut viestejä, etten ole ainoa, joka on mennyt nimissä sekaisin. Tosin silloinhan minun olisi pitänyt olla tarkkana.

P.S. Kuka on RR ? (Risto Reipas? :oo:)

Juha
04.05.10, 13:59
RR on vaatimaton ja anonyymi nettituttavani, joka antoi luvan käyttää tiettyjä tekstejään. Hänen kokoamansa tiedot ovat omasta mielestäni sen verran kiehtovia, että ansaitsevat laajempaa esittelyä.

Jatkossa niitä ei ole enää luvassa, mutta olen luonnollisesti hyvin kiitollinen kyseiselle henkilölle.

Juha

Heikki Koskela
04.05.10, 15:21
Palaan vielä Forumissa jo aiemmin käsiteltyyn teemaan pernajalaisen Teit-suvun skottilaisesta alkuperästä. Tarina on elänyt monta vuosisataa ja siten se tietysti on osa kansanperinnettä, mutta edelleenkin se esitetään kritiikittömästi totena.

Esim. vuonna 2007 ilmestyneessä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Suomalainen karttakirja teoksessa on paikannimen Teetom kohdalla oheisen liitteen mukainen teksti.

Paltan sukusivuilla todetaan: Tämän tarinan todenperäisyyttä ei voi kiistää. http://www.paltta.fi/suku/paltta/index.htm

Juha Varola on nettisivullaan ja blogissaan puolestaan kritisoinut tarinan todenmukaisuutta. Voisiko Juha tai joku muu kirjoittaa pienen artikkelin Genokseen, Sukutietoon tai Sukuviestiin aiheesta, jotta jatkossa juttu esitettäisiin taruna eikä faktana.

Kysymys Teit-suvun alkuperästä (skottilaisuudesta) on kaksisuuntainen. Yhtä suuntaa edustaa siis esim. Paltan sukusivu ja toista suuntaa edustaa anonyymi RR. Onko olemassa todellista lähteisiin perustuvaa tietoa asiasta? Tällaiset asiat ovat sukututkijalle kiusallisia sen vuoksi, että hän jää ikään kuin kahden teorian väliin pohtimaan kumpi on oikea tulkinta/tieto. Perustuuko kumpikin suunta valistuneisiin oletuksiin, että asia on totta tai ei ole totta?

Tämän Teit-suvun osalta olen sivustaseuraaja.

Juha
04.05.10, 16:42
Heikki

Mielestäni vastaus löytyy antamani linkin takaa. Ei kannata tehdä helposta asiasta vaikeaa.

Juha

Heikki Koskela
04.05.10, 17:25
En halua tehdä asiasta helppoa enkä vaikeaa, koska asia on minulle uusi ja tuntematon.

Osoittamasi linkki ei ollut aiemmin tuttu. Luettuani sen en tullut vakuuttuneeksi suuntan tai toiseen.

Mutta ikävä kyllä sukututkimuksessa tulee ajoittain tämäntapaisia ratkaisun paikkoja esille varsinkin silloin kun täytyy todistelu suorittaa epäsuorasti osittain oletuksiin perustuen. Sille ei voi mitään.

Rauno
04.05.10, 19:41
Hei, kävinpä sattumalta sopivasti tänään kurkkimassa, mitä täällä kirjoitellaan.

Juha näyttää olevan helisemässä, kun hän ei voi kertoa kuka minä olen, joten rekisteröidyin saman tien ja kirjoitan nyt tämän.

Olen siis tuo mystinen "Risto Reipas". Joskus vuosia sitten innostuin sukututkimuksesta sopivassa sellaisessa muutaman vuoden elämänraossa, että olin työttömänä ja samalla opiskelin. Aika oli runsaasti, joten hain uuden harrastuksen löytäneen vimmalla kaikennäköistä lähdetietoa esim. Teiteistä, jotka itse asiassa ovat vaimoni esivanhempia.

Jossain vaiheessa tutustuin Juhaan (meillä on yhteisiä juuria Vihdissä/Lohjalla/Karjalohjalla), lähetin keruutuloksiani sekalaisista suvuista hänelle, ja sanoin että käytä niitä vapaasti; tiedoista voi ehkä olla iloa muillekin.

Painotan, että en ole itse löytänyt mitään uutta koskien esim. Teittejä - olen nimenomaan vain kerännyt "saman katon alle" muiden löytämää tietoa. Joten, jos aihe kiinnostaa, niin aivan saman löytää kuka tahansa näistä lähteistä:

- JULLY RAMSAY, Frälsesläkter i Finland intill Stora Ofreden, Helsingfors 1909-, s. 481-483.
- SVEN-ERIK ÅSTRÖM, `Tait of Pirn´-sägnen i socialhistorisk belysning, Historiska och litteraturhistoriska studier 40, s. 235 alk.
- LARS HULDÉN, Finlandssvenska bebyggelsenamn, Helsingfors 2001. Vanhoina aikoina Pernaja kirjoitettiin Perna, Pernaa (1352), Perno sokn (1363), perno (1496), Pernae (n. 1500), Perne (n. 1515), Pärno (1544).
- ÅKE GRANLUND, Studier över östnylänska ortnamn, Helsingfors 1956.
- sekä tietenkin muut historian yleisteokset ja paikallishistoriikit.

Valitan, ei siis mitään mullistavaa. Ei ole olemassa mitään varmaa tietoa Teittien periytymisestä Skotlannista, kuten ei sitä vastaankaan. Kukin tulkoon siis onnelliseksi omassa uskossaan.

Rauno Rosenqvist

ehjelt
04.05.10, 20:07
Kiitos RR!

Oli ystävällistä, että osallistuit keskusteluumme omalla nimelläsi. Kuten kirjoitit niin mitään mullistavaa ei ole, eikä skottijutulle löydy vakuuttavia perusteluita puolesta eikä vastaan. En sitä odottanutkaan, vaan otin asian sen takia esille, että vakavastikin otettavissa julkaisuissa ei selvästi tuoda esiin tarinan luonnetta.

Itse olen kiinnostunut tästä, koska olen Teittien jälkeläinen. Omissa yksityisissä kirjoitelmissani tuon kyllä skottijuuret aina esille, mutta painottaen aina niitten "tarunomaisuutta". Tosiasiahan kuitenkin lienee, että suvun jäsenet ja muutkin ovat aikanaan pitäneet Teittien skottijuuria todellisina.

Topi
04.05.10, 21:31
Tervehdys,

http://lpgenealogi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=47:slaekterna-teit-teet-och-stierncreutz-&catid=36:egen-forskning&Itemid=53

Ystävämme Ruotsin puolelta, Leif Persson, on myös tutkinut tätä Teet-sukua ja tässä linkki hänen kotisivuilleen, joilla kauniita kuvia noista vanhoista dokumenteista. Olemme molemmat myös tätä Teet-sukua ja edelleen sen Teet-Stierncreutz-Hoffren haaran jälkeläisiä.

Tuo Raunon mainitsema Åströmin lähes 40-sivuinen artikkeli taitaa olla laajin aiheesta kirjoitettu ?

Terv
Topi

TapioV
05.05.10, 18:31
Tervehdys,

http://lpgenealogi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=47:slaekterna-teit-teet-och-stierncreutz-&catid=36:egen-forskning&Itemid=53

Ystävämme Ruotsin puolelta, Leif Persson, on myös tutkinut tätä Teet-sukua ja tässä linkki hänen kotisivuilleen, joilla kauniita kuvia noista vanhoista dokumenteista. Olemme molemmat myös tätä Teet-sukua ja edelleen sen Teet-Stierncreutz-Hoffren haaran jälkeläisiä.

Tuo Raunon mainitsema Åströmin lähes 40-sivuinen artikkeli taitaa olla laajin aiheesta kirjoitettu ?

Terv
Topi

Åström on pätevästi osoittanut, että skotlantilaiset juuret on sepitetty satu tukemaan aatelointia. Jokaisen tutkijan pitäisi selvästi ilmoittaa, jos haluaa sadusta jotakin mainita tutkimuksissaan, että kysymyksessä on keksitty juttu vailla minkäänlaista pohjaa.
Tapio Vähäkangas

Heikki Koskela
05.05.10, 19:30
Tuo Raunon mainitsema Åströmin lähes 40-sivuinen artikkeli taitaa olla laajin aiheesta kirjoitettu ?

Terv
Topi

Onko tuo Åströmin kirjoittama artikkeli jotenkin saatavilla/tilattavissa? Olisi kiinnostavaa perehtyä siihen.

Topi
05.05.10, 20:16
Terve Heikki,

En tiedä onko opusta laajemmin myynnissä. Tilasin sen jostakin nettiantikvariaatista noin vuosi sitten.

Skrifter utgivna av svenska litteratursällskapet i Finland, nr 409
"Historiska och litteraturhistoriska studier, 40"
Helsinki 1965

Koko opus 361 sivua josta siis tuo "Tait of Pirn" -sägnen noin 40 sivua.

Terv
Topi

tom blomqvist
06.05.10, 01:46
Löytyy skannatuna jos jollain on siihen on siihen tarve.

terv
Tom

ehjelt
06.05.10, 08:38
Hei Tom

Mikäli ymmärsin oikein sinulla on puheena oleva Åströmin artikkeli digitoituna. Olisin kovasti kiinnostunut siitä. Jos se onnistuu, niin lähetä minulle sähköpostilla, osoitteeni löydät käyttäjätiedoistani.

Astranius
11.01.11, 10:55
Hei Tom

Mikäli ymmärsin oikein sinulla on puheena oleva Åströmin artikkeli digitoituna. Olisin kovasti kiinnostunut siitä. Jos se onnistuu, niin lähetä minulle sähköpostilla, osoitteeni löydät käyttäjätiedoistani.

Hei

olisin myös kiinnostunut artikkelista. Ole lukenut nyt suurinpiirtein kaiken netistä, mitä tulee Teit-suvun skottijuuriin. Itse lähdin ikäänkuin toisinpäin liikkeelle. Dna testauksen tuloksena äitini puolen sukulinjasta löytyi vahva osuma Skotlanti-Irlanti akselille ja aloin kiinnostuneena selvittämään äitilinjaani, joka sitten nopeasti johti sukuihin Jägerskiöld, Creutz, Teit ja Poitz. Ja nyt tuli esille tämä Teit-Skotlanti-saaga, joka kiinnostaa tietenkin tässä valossa erittäin paljon.
Löytyisikö geneettisen sukupuun kautta apuja asiaan? Olen nyt aktiivisessa kirjeenvaihdossa skottijuuria omaavien geneettisten mätchieni kanssa ja aion selvittää seuraavaksi asiaa sitä kautta, jos heiltä löytyisi puolestaan yhteisiä sukujuuria Teit, Teet, Tate, Tait of Pirn nimisissa esivanhemmissa.

Muiden Teit-sukulaisten kanssa geneettinen vertailu suhteessa skottitaustaisiin voisi olla eräs vaihtoehto. Löytyykö tätä kautta dna testattua Teit jälkeläistä?

T Anne

ehjelt
11.01.11, 16:44
Hei

Minä olen DNA-testattu Teit-jälkeläinen, mutta tähän skottiasiaan siitä ei ole mitään apua, koska Teit-esivanhempani eivät ole puhtaan isä- tai äitilinjan takana.
Sen verran asia kuitenkin kiinnostaa, että voisitko kertoa esivanhempiesi linjan Teitteihin. Jotta Juha Vuorelan ei tarvitsisi laittaa tähän kommenttiansa: "Ja vastaus sitten privaatisti", niin laita vastauksesi sitten privaatisti. ;)

tom blomqvist
11.01.11, 18:28
Löytyy Åström mutta miten saisin sen liitettynä sähköpostiin tätä kautta .

terv
Tom

tom blomqvist
11.01.11, 18:42
Jos mieslinjaa haluaa tutkia niin pitäisihän niitä löytyä esim Stierncreutz, Svan (Päivärinta) ja mahdollisesti Kyrö.
Terv

Tom

ehjelt
11.01.11, 20:02
Löytyy Åström mutta miten saisin sen liitettynä sähköpostiin tätä kautta .

terv
Tom

Minä otan sinuun yhteyttä privaattilinjaa pitkin ja annan sähköpostiosoitteeni.

tom blomqvist
12.01.11, 16:13
Lähetin sinulle pdf:n toivottavasti tuli perille

terv
Tom

ehjelt
12.01.11, 20:20
Tuli perille, kiitos.

Astranius
13.01.11, 00:34
Sukulinja lähetetty Erkin postiin !

t anne

petrikyl
22.03.23, 15:04
Pidän mahdollisena että Teit of Pirn ja Teittien suku löytyy skotlannista. Nimi on ollut muotoa Tait of Pirn / Taite of Pirn mm. The parish of Stow was situated partly in the county of Selkirk and partly in the county of Edinburgh.https://www.scotclans.com/blogs/tu2/tait-clan-history


Tästä löytyy pajon erilaisia lähteitä.



Mitä tulee siihen onko suku rantautunut Suomeen 1200 luvulla, on hyvinkin mahdollista.