PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vesilahden kirkonkirjat ja muu lähdeaineisto 1800-luvun alusta?


Niina Mäkinen
03.05.10, 13:07
Tervehdys kaikille SukuForumin käyttäjille!

Olen selvittänyt äidinpuoleisen sukuni juuria parin vuoden ajan - sukuharrastus on ollut mielenkiinnon aihe jo nuoresta asti. En ole kursseja käynyt, mutta opaskirjallisuutta on kyllä luettu. Asun ulkomailla (Belgiassa), joten arkistokäynnit Suomessa rajautuvat lähinnä kesälomiin ja parin innokkaan sukulaisen apuun...

HisKistä ja kirkkoherranvirastojen avulla olen nyt päässyt niin pitkälle, että olen löytänyt isoisäni isän, Kaarle Jaakko Pajusen s. 09.11.1887 Vesilahti, äidinpuoleisia sukujuuria Anian Heikkilän talon torppareista Vesilahdelta. Viimeisin "varmistettu" tieto on Kalle Pajusen äidin, Eevastiina Antonintytär Seppälän s. 08.09.1861, vanhempien tiedot: hänen isänsä oli Anian Heikkilän Seppälän torppari Anttoni Kaarle Kustaanpoika s.30.11.1838 Vesilahti. Tämän Anttonin vanhemmat olisivat siis seuraavat selvitettävät 1800-luvun alkupuolelta - mutta ilmeisesti Vesilahden kirkonkirjoja tuolta ajalta on tuhoutunut jonkin verran. Olen onnistunut löytämään Anttonin perheineen henkikirjakopioista digiarkistosta, mutta vaikea sitä kautta löytää kaikkia sukulaisuussuhteita... Pientä arvailua Anttonin isäksi olisi henkikirjoista Anian Heikkilän kohdalta löytyvä torppari Gustaf Johansson Toifva (?)...

Olisiko kenelläkään kokeneemmalla sukuharrastajalla tietoa Vesilahden olemassa olevista lähdetiedoista tuolta 1800-luvun alkupuolelta? Olisin kiitollinen neuvoista!

terveisin,

Niina

Jäsensihteeri
03.05.10, 13:15
Vesilahden seudun sukututkimusseura on translitteroinut Vesilahden seurakunnan rippikirjan vuosilta 1688-1694 sekä kerännyt rippikirjoista 1810-1831 vuosina 1809-1831 syntyneet tilattomien, torpparien ja talollisten lapset. Molemmat kirjat ovat luettavissa Suomen Sukututkimusseuran kirjastossa.
Lisäksi Vesilahdelta on useita valmiita sukukirjoja seuran kirjastossa.

Tarja Piitulainen

Niina Mäkinen
03.05.10, 13:44
Kiitos paljon tiedoista!

Niina

kkylakos
03.05.10, 14:30
- mutta ilmeisesti Vesilahden kirkonkirjoja tuolta ajalta on tuhoutunut jonkin verran.

Vesilahden kirkonkirjojen tuhoutumisesta tiedot sivulla http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=613&TYPE=HTML&LANG=FI