PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mitä sukututkimusohjelmaa käytät?


Juha
27.04.10, 09:22
Suomen Sukututkimusseura kartoittaa harrastajien käyttämiä sukututkimusohjelmistoja. Osallistu sinäkin kyselyymme ja kerro, mitä ohjelmaa/ohjelmia käytät itse!

Jos et löydä listasta omaa suosikkiasi, niin rastita kohta Muut.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

Laardi
27.04.10, 09:53
Laitatko vielä linkin kyselyyn?

Juha
27.04.10, 10:01
Se näkyy viestin edellä!


t. Juha

Laardi
27.04.10, 10:06
Ok, nyt näkyy, mutta ei näkynyt vielä silloin, kun kommentoin. :)

Heikki Koskela
27.04.10, 10:30
"Et voi äänestää tässä äänestyksessä".

Miksi en voi äänestää? Olenko jo äänestänyt aikaisemmin?

TerhiA
27.04.10, 10:37
Se näkyy viestin edellä!
t. Juha

Kun itse kävin viestin lukemassa, jäin ihmettelemään, missä kummassa se kysely mahtaakaan näkyä tai se suosikkilista.
No, nyt sain listan näkyville; käyttämääni Suku8-ohjelmaa en siitä kuitenkaan löydä, joten ilmeisesti pitää valita se Muut.

Juha
27.04.10, 10:45
Heikki, voit äänestää vain, kun olet kirjautuneena sisälle. Systeemin pitäisi sallia vain yksi äänestyskerta per rekisteröitynyt käyttäjä, joten ehkä jo vahingossa osallistuit??

Terhi - eikös tuo Suku8 ollut Sukuohjelmiston edeltäjä?


Juha

TerhiA
27.04.10, 11:15
Terhi - eikös tuo Suku8 ollut Sukuohjelmiston edeltäjä?

Oli, oli. Tulin nyt sitten jo äänestäneeksi sitä Muut. Lieneekö joku muukin tehnyt samoin.

Juha
27.04.10, 11:20
No , haitanneeko tuo - lisäsin tuonne lomakkeeseen kuitenkin selvennyksen.

Eihän tässä mitään tieteellistä otantaa olla tekemässä, mutta Sukutietolehteen olisi myöhemmin tänä vuonna luvassa artikkelia aiheen tiimoilta.




Juha

Heikki Koskela
27.04.10, 11:21
Heikki, voit äänestää vain, kun olet kirjautuneena sisälle. Systeemin pitäisi sallia vain yksi äänestyskerta per rekisteröitynyt käyttäjä, joten ehkä jo vahingossa osallistuit??

Juha

Kiitos neuvosta. En ollut kirjautunut. Äänestys onnistui.

kaarinan kiulu
27.04.10, 15:27
Käytän sukujutut-sukututkimusohjelmaa

Franseric
27.04.10, 15:45
Käytän
Juuret-ohjelmaa ja sukujutut-ohjelmaa

ketolanperä
27.04.10, 16:06
Sukujutut, nyt ei viesti ole liian lyhyt.

Milona
27.04.10, 16:16
X Muu - tribalpages.com

Margaretha Holmqvist
27.04.10, 16:18
Jag har använt Suku, Genealogia.fi och Geni

maisu
27.04.10, 16:26
Käytän My Heritage, joka on aloittelijalle ilmainen
ja myöhemmin voi ostaa laajemman

olkkse-8
27.04.10, 16:33
KK Software:confused:

Ritsi
27.04.10, 16:35
En käytä mitään sukututkimusohjelmaa.

sesa
27.04.10, 16:38
Personal Ancestry PAF

Sijtari
27.04.10, 16:40
Sukujutut ja olen siihen hyvin tyytyväinen.

kilper
27.04.10, 16:52
:)Käytän Sukujutut-ohjelmaa

Wassana
27.04.10, 17:02
Sukujutut:)

Tumppi
27.04.10, 17:10
Olen viimeksi paneutunut 350-sivuisen kylähistorian kirjoittamiseen, eli en ole aikoihin käyttänyt mitään sukututkimusohjelmaa.
Kun vuonna 1997 ilmestyi viimeisin sukukirjani SARIN-SUKU HÄMEESTÄ (oli silloin muuten kolmen parhaan joukossa ja parasta ei valittu!) niin sen kokoamisessa käytin erään kaukaisen sukulaisen ja tietojenkäsittelyspesialistin täysin itsensä räätälöimää ja toiveitteni mukaista ohjelmaa - siis nimeltään "Nimetön".
Tuomo Pulsa

SEILO
27.04.10, 17:14
En käytä mitään sukututkimusohjelmaa.

sepeteus
27.04.10, 17:27
Mikä tämä olikaan? Kysely vai äänestys? Mistä äänestettiin? Mielestäni osallistuin vain kyselyyn.


-sepeteus

veikkoptr
27.04.10, 17:30
Käytössäni on Sukujutut-ohjelma, johon olen ollut
tyytyväinen.:)

Juha
27.04.10, 17:38
Hyvät ystävät

Älkää vastatko tähän viestiketjuun, mitä ohjelmaa käytätte.

Käyttäkää sen sijaan äänestyslomaketta, joka löytyy viestiketjun ensimmäisen viestin "päältä".


Oikeastaan tässä ei ole kyse äänestyksestä, vaan kyselystä. On vain niin, että forumin käyttämässä softassa on termi äänestys, jota ei voi muuttaa muotoon kysely.

Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

Susan Strömberg
27.04.10, 17:45
Brothers Keepers

jussipee
27.04.10, 18:03
Myheritage.com

Onko kokemuksia? Lähinnä mietin että onks tää osittain pelkkää fuulaa? "hyviä" tarjouksia tulee ainakin useasti eli rahaa saisi työntää joka väliin.

Markku Sohlman
27.04.10, 18:15
Käyttämäni ohjelma on "SUKUJUTUT"

kaunisjarvi21
27.04.10, 18:31
:) käytän Sukujutut sukututkimusohjelmaa

Aila Virtanen
27.04.10, 18:31
:) Käytän Sukujutut ohjelmaa.

Juha
27.04.10, 18:33
vielä kerran;vastatkaa kyselylomakkeella

Northpal
27.04.10, 18:34
Olisin kiinnostunut oppia tuntemaan hyvää suomalaista sukututkimusohjelmaa.

oneida
27.04.10, 18:41
genus senior.

enqves
27.04.10, 18:49
Käytän ohjelmaa: Juuret

jjj
27.04.10, 18:55
Mihin tuloksia käytetään ja missä julkaistaan?

Mustis
27.04.10, 19:18
Käytän sukujutut-ohjelmaa

nummira
27.04.10, 20:01
Käyttämäni ohjelma on Sukuohjelmisto 2004.

tin0105
27.04.10, 20:04
Sukujutut, mutta Family Free on myös koneella.
th.

tin0105
27.04.10, 20:09
Löytyy, mistä päältä?
Vaikka mitä klikkailee, ruutu "Vastaa viestiketjuun" on ainoa mikä reagoi.

Juha
27.04.10, 20:24
tin0105 ja muut


Olettehan varmasti oikeassa kohdassa, kun yritätte vastata kyselyyn. Eli menette siihen ihan ensimmäiseen viestiin tässä ketjussa - sen "päällä" tai "edellä" pitäisi näkyä reilu 40-kohtainen lomake, josta voitte sitten rastittaa oman vastauksenne.

On aivan turha ilmoittaa näitä käyttämiänne ohjelmia vastauksina, koska niiden laskeminen on hyvin työlästä verrattuna suoraan taulukkoon.


Jyrille; tarkoitus on yksinkertaisesti selvittää Sukutieto-lehteen tulevaa artikkelia varten, mitä ohjelmistoja tämän forumin lukijat käyttävät.


t. Juha

Matti Muinonen
27.04.10, 20:47
Hei!

Juuret ohjelma ollut käytössä vuodesta 2001.
Vaihdoin äskettäin Legasy 7.4 (englanninkielinen) ohjelmaan, siihen saa merkittyä mitä eriskummallisimmat perhesuhteet ja tulostusmahdollisuudet ovat mittavat.

Matti M
Mikkeli

Annikki Harjumäki
27.04.10, 21:37
Sukujutut on ohjelmani.

Sauvohe
27.04.10, 21:55
Sarjassa Muut käytän MyHeritage-ohjelmstoa, mutta se kai ei ole varsinainen sukututkimusohjelma. Toimii kuitenkin.

hoitsu
27.04.10, 21:56
Kasia käytin puoli vuotta, sen jälkeen sukujuttuja muutaman vuoden

jyrkienator
27.04.10, 23:06
Olettehan varmasti oikeassa kohdassa, kun yritätte vastata kyselyyn. Eli menette siihen ihan ensimmäiseen viestiin tässä ketjussa - sen "päällä" tai "edellä" pitäisi näkyä reilu 40-kohtainen lomake, josta voitte sitten rastittaa oman vastauksenne.
t. Juha

Ilmeisesti kysely-osa ei näy jos forumin sivuille tulee suoraan suosikkien kautta, eli selaimen avoin sivu pitäisi päivittää, jolloin myös kyselysivu tulisi näkymään. (villi arvaus)

tapio_
28.04.10, 04:51
Genoom;My Heritage,

Tuomo Anttila
28.04.10, 06:06
PAF 5.2 Personal Ancestral File ja Esa Komulaisen suomennos

airala
28.04.10, 07:17
Sukujutut ja Linuxissa Gramps.

jaakkoju
28.04.10, 07:30
En mitään. Teen nettisivuja. Voit tutustua www.jurvansuu.net (http://www.jurvansuu.net)

Irma Kaarina
28.04.10, 07:55
En käytä mitään sukututkimusohjelmaa, ainoastaan tekstinkäsittelyohjelmaa word.

Terveisin :Irma Kaarina

sten-h
28.04.10, 08:41
För min tyska släkt använder jag Ahnenblatt, gratis men riktigt bra program, finns på flera (15) språk

Oel
28.04.10, 09:55
Sukuohjelmisto 2004

esa koskela
28.04.10, 10:23
MyHeritage

Rämälä_1696
28.04.10, 11:10
Aloitin tietojen kirjaamisen BK:lla (suomi & eng.). Sitten vaihdoin Juuret ohjelmaan ja nyt on sukujutut menossa.

ilenna
28.04.10, 14:06
Minulla on juuri tuore Sukujutut-ohjelman lisenssi.

rammac
28.04.10, 15:46
Käytän genopro ohjelmaa kun siinä on graafinen puu joka näkyy kokonaisuudessaan. sen saa muutettuna muihin systeemiin.
katso www.rammac.eu painike anfäder siinä näkyy 40 sukupolvea selvämnaä

Pertti Havia
28.04.10, 15:53
Ei varsinaista. Tiedot vain WORD-tiedostoissa.

louise80
28.04.10, 16:21
Sukujutut, ensiksi demoversio. Se kun tuli "täyteen" niin ostin siihen lisessin, erittäin tyytyväinen olen ollut.:)

karling
28.04.10, 16:43
Ensisijaisesti Sukujutut-ohjelmaa

Rishy42
28.04.10, 17:14
Itse käytän MyHeritage family tree builder ohjelmaa.
Suosittelen, todella hyvä!!!!:)

johanax
28.04.10, 17:40
Ingen just nu!
MVH :)Johan

Oikeassa
28.04.10, 18:10
Legacy Family Tree

Maveli
28.04.10, 19:11
En käytä mitään sukututkimusohjelmaa. Kirjoitan tutkimukseni wordillä, siis tekstinkäsittelyohjelmalla. Hidas tapa, mutta niin hyvä!

esa koskela
28.04.10, 20:27
Vastailin muu,koska käytän MyHeritagea,mutta tutkailtuani listaa tarkemmin
niin sieltähän löytyi FAMILY TREE BUILDER.Liekö yksi ja sama ohjelma?
EK

Hakulinen
29.04.10, 05:35
Sukujutut on ollut varsinainen tietokantani pari vuotta. Siirrän gedgom tiedostoja tarvittaessa 'jatkojalostukseen' Personal Ancestral File' een ja sitä kautta Personal Ancestral File Companion 5.2:een. Näin käytössäni on mainio valikoima kaavioita ;), jotka tulostuvat pieneen tilaan.

Juhani39
29.04.10, 08:41
Käytössäni on Sukuohjelmisto 2004. Sillä pystyi helposti tulostamaan 5 eri sukuhaaran tulokset samaan raporttiin ja keskinäiset avioliitot tauluviittauksella.

Marja Salminen
29.04.10, 18:12
Sukujutut.

Maisa M
29.04.10, 21:30
Sukujutut.

Näin on! Se, Sukujutut, on suomalainen ohjelma ja kaikkein paras. Mitä niitä ulkolaisia ohjelmia käyttämään. Maassa maan tavalla!

Yst. terv. Maisa M :p:

Pauli
29.04.10, 21:43
SukuJutut on oikein hyvä lukuun ottamatta pientä ärsyttävää seikkaa: tulostuksissa ohjelma tulostaa henkilölle syötetyn "myöhemmän sukunimen" henkilön nimen ja pilkun jälkeen. Esimerkiksi: Heikki Paavonpoika Lahtela, Eskola. Minusta tuo on epähavainnollinen ja myös oikeakielisyyden kannalta kömpelö tapa ilmaista vaihtunut sukunimi. Parempi olisi vinoviiva (Lahtela/Eskola) tai lyhenne (Eskola e. Lahtela) nimien välissä. Käytettävyydeltään SukuJutut kuitenkin on paras. Käytin joskus Juuret-ohjelmaa, ja vaikka sen tulosteet ovat nätimpiä, hahmottuu henkilöiden ja heidän suhteidensa kokonaiskuva ohjelman käyttöliittymässä huonosti.

Heikki Koskela
30.04.10, 04:02
SukuJutut on oikein hyvä lukuun ottamatta pientä ärsyttävää seikkaa: tulostuksissa ohjelma tulostaa henkilölle syötetyn "myöhemmän sukunimen" henkilön nimen ja pilkun jälkeen. Esimerkiksi: Heikki Paavonpoika Lahtela, Eskola. Minusta tuo on epähavainnollinen ja myös oikeakielisyyden kannalta kömpelö tapa ilmaista vaihtunut sukunimi. Parempi olisi vinoviiva (Lahtela/Eskola) tai lyhenne (Eskola e. Lahtela) nimien välissä. Käytettävyydeltään SukuJutut kuitenkin on paras. Käytin joskus Juuret-ohjelmaa, ja vaikka sen tulosteet ovat nätimpiä, hahmottuu henkilöiden ja heidän suhteidensa kokonaiskuva ohjelman käyttöliittymässä huonosti.


Tulostukseen sinä voi valita sukunimien esiintymistavan rastimalla oikean kohdan, jolloin saat myöhemmän sukunimen ja alkuperäisen sukunimen muotoon Eskola e. Lahtela.

Tässä esimerkki omasta esi-isästäni: Jaakko Leenanpoika Koskela e. Sikkilä, mylläri, s. 22.10.1848 Alajärven Kurejoella Hautamäen torppa, k. 8.9.1908 Alajärven Koskenvarrella Koskela.

mika68
30.04.10, 07:34
En ole raaskinut ostaa Sukujutut-ohjelmaa.
Joten olen tyytynyt ilmaiseen Familysearchin PAF 5.2:een. Muuten olen ollut tyytyväinen tähän ohjelmaan, mutta se tekee itsestään henkilöistä tuplia. Näitä on sitten hankala poistella/yhdistellä toisen saman henkilön kanssa, kun kaikki pitää käydä yksitellen läpi.
Ged-tiedostoja on kätevä tehdä.
Raporttien esipolvi- ja jälkeläisten kaaviot ovat havainnollisia.
Sukulaisuuslaskuri on kätevä, näkee heti miten läheistä sukua on tietylle henkilölle.
On mahdollisuus tehdä myös nettisivut.

Mielestäni paras saatavilla olevista ilmaisohjelmista.

Mika J

admin
01.05.10, 10:47
Aamuinen väliaikainen tilanne (n. 994 henkilöä äänestänyt)...
käytössä on kerrassaan mahtava valikoima sukututkimusohjelmia - lähes kaikille ohjelmille löytyi käyttäjiä
n. 40% äänensä antaneilla jäsenillämme on/on ollut Sukujutut käytössä
n. 15% äänensä antaneilla jäsenillämme on/on ollut Sukuohjelmisto käytössä
noin puolet äänistä menevät muille ohjelmistoille kuin Sukujutut/Sukuohjelmisto (eli ≈600 kpl tällä hetkellä annetuista 1240 äänestä)http://suku.genealogia.fi/ohje/Tilasto_poll.png

Kovanen
01.05.10, 15:18
Admin, kiitos paljon laatimastasi hienosta väliaikaraportista, tämä on timanttijuttu! :)
Tästä tilanne avautuu aloittelijallekin.

Eila

pikkupiika
03.05.10, 08:01
Käytössäni on SukuJutut -sukututkimusohjelma.

Hangöpelle
04.05.10, 08:40
Använder enbart Sukujutut, men har skaffat en imac så nu funderar jag på
till vilket program jag skall gå till. :)

Villel
04.05.10, 21:23
Ännestin vahingossa Genusta vaikka tarkoitus oli kruksata Genos. Asiaa ei ilmeisesti voi korjata?
Ville Lehtinen

Villel
04.05.10, 21:29
No nyt kyllä meni jo viihteen puolelle, Genushan minulla tietysti onkin käytössä, mutta äänestin Genosta vahingossa. Ilmeisesti ovat kuitenkin eri ohjelmia?
Ville Lehtinen

Juha
04.05.10, 22:12
No joo - eiköhän sovita, että nämä menevät ns. virhemarginaalin piikkiin :)


Juha

Päivi H
05.05.10, 00:30
En ole raaskinut ostaa Sukujutut-ohjelmaa.
Joten olen tyytynyt ilmaiseen Familysearchin PAF 5.2:een. Muuten olen ollut tyytyväinen tähän ohjelmaan, mutta se tekee itsestään henkilöistä tuplia. Näitä on sitten hankala poistella/yhdistellä toisen saman henkilön kanssa, kun kaikki pitää käydä yksitellen läpi.

Mika J
Minä kysyisin neuvoa sinulta, Mika J, toivottavasti tämä sallitaan ja näet tämän.
Käytän myös PAF:ia, mutta minulla on lähteiden tulostamisen ongelma. Tutkimukseni on pienimuotoinen ja tarkoitettu vain muutamille sukulaisille. Silti haluan että lähdeluettelo näkyy jossakin - tiedä vaikka paperit joskus joutuisivat vieraisiin käsiin. Lähdeluettelo irtopaperilla ei ole järkevä.
Minusta on turha lisätä lähde/lähteet joka henkilön tietoihin - ne pitäisi kai panna "Muistiinpanoihin", Notes - tolkuton työ.
Miten minä ratkaisen tämän?

Kiitos muuten kääntäjälle, pahoittelen etten muista nimeä.
Terv. Päivi H

Tuiju Olsio
05.05.10, 08:08
Päivi H. Sallithan vastaukseni, vaikka en ole Mika enkä osaa juuri sinun pulmaasi neuvoa. Mutta olen yleisesti sitä mieltä, että kyllä se lähde on merkittävä joka henkilön tietoihin ja jopa samalle henkilölle monta eri lähdettä, vihkitietohan esimerkiksi on saatu muualta kuin syntymäaika jne. En osaa sanoa muitten ohjelmien lähdetietojen merkkaamisesta, mutta Family Tree Maker'ssa on joka tiedolle oma lähdetietolaatikkonsa ja niitä voi laittaa jokaiseen kohtaan myös määrättömän paljon.

mika68
05.05.10, 09:32
Minä kysyisin neuvoa sinulta, Mika J, toivottavasti tämä sallitaan ja näet tämän.
Käytän myös PAF:ia, mutta minulla on lähteiden tulostamisen ongelma. Tutkimukseni on pienimuotoinen ja tarkoitettu vain muutamille sukulaisille. Silti haluan että lähdeluettelo näkyy jossakin - tiedä vaikka paperit joskus joutuisivat vieraisiin käsiin. Lähdeluettelo irtopaperilla ei ole järkevä.
Minusta on turha lisätä lähde/lähteet joka henkilön tietoihin - ne pitäisi kai panna "Muistiinpanoihin", Notes - tolkuton työ.
Miten minä ratkaisen tämän?

Kiitos muuten kääntäjälle, pahoittelen etten muista nimeä.
Terv. Päivi H

Järkevintä on laittaa ne lähteet jokaisen henkilön kohdalla, silloin kun henkilö merkitään tietokantaan. Muokkaa-tilassahan löytyy "Henkilön lähteet U" -painike.
Jälkikäteen se on työlästä.
Itsekin sukututkimuksen alussa jätin lähteitä merkitsemättä.

Jos haluat listan lähteistä ilman viittausta tiettyyn henkilöön, niin Raportit-Listat-välilehdeltä löytyy Lähteet-pollukka. sitten vaan tulostetaan siisti lista lähteistä. Aloitushenkilöksi valitun henkilön esivanhempien kaikki lähteet tulostuvat paperille.

En keksi muuta keinoa sukuohjelman puitteissa, kuin merkitä tosiaan jokaisen henkilön kohdalla ne lähteet.

Mika J

Päivi H
05.05.10, 09:46
Paljon kiitoksia neuvoista Tuijulle ja Mikalle. Eiköhän tästä selvitä.
Terv. Päivi H

Päivi H
05.05.10, 10:08
Tuijulle vielä: Ei tämä niin vakava asia ole kuin jos olisi kyse todella kattavasta ja perusteellisesta tutkimuksesta. Sukulaiseni eivät ole koskaan edes nähneet yhtään rippikirjan tai kastettujen luettelon sivua. Se asia korjataan nyt. Mutta periaatteessahan olet oikeassa.
Vuosia sitten tilasin yhden linjan tutkimuksen ammattisukututkijalta, jotta olisin päässyt alkuun ihan oudossa asiassa. Siinä ei ollut yhtään lähdettä. Tosin voi olla, etten osannut pyytääkään niitä, en muista enää. Minun lähdeluettelossani tämä tutkija kyllä mainitaan.

Terv. Päivi H

Hannu Seppinen
06.05.10, 21:15
genus sukututkimusohjelmaa

Juha
12.05.10, 08:13
Muistutus


Kyselymme on voimassa vielä vajaan viikon. Kiitos kaikille jo vastanneille.

Jos et ole vielä osallistunut, niin vielä ehdit!



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

eeva häkkinen
12.05.10, 11:33
Räppäsin Muu-lokeroa paremman puutteessa, mutta ehkä pitäisi täsmentää, etten käytä mitään sukututkimusohjelmaa. Aloittaessani ennen PC-aikaa, oli kynä ja blokki ainoa vaihtoehto ja hankkiessani ekan oman koneen 1984, ei ohjelmia ollut, netistä puhumattakaan. Siispä virittelin aikaa myöten itselleni sopivat työkalut makrotettavan X2-editorin (ei tekstinkäsittelyohjelma!) ja portattujen Unix-shellfunktioitten päälle. Silloin tällöin olen kokeillut jotain ohjelmaa, mutta en ole saanut makua yhteenkään, kun eivät tee, mitä haluaisin. Kun aloittaa työuransa ohjelmoijana, tulee vähän spoilatuksi siinä suhteessai.

Mariasparf
13.05.10, 08:53
En käytä mitään : Juuret kokeilussa !
Mariasparf

annele
17.05.10, 20:14
SukuJutut-ohjelman alkeet olen opiskellut Otavan Opistolla viime kesänä. Ohjekirjanen tarvitsee suomentajan mutta onneksi sellainen on.

sepeteus
18.05.10, 14:39
Hei!
Aikoinani otin Juuret kokeiluun. Olin aloittelija sukututkimusharrastuksessa ja myöskin tietokoneen käyttäjänä. Tempaisivat sen pois kun olin päässyt hyvään alkuun. Olen sittemmin käyttänyt tätä joka näkyy olevan kakkosena siinä suosituimmuus tilastossa. Juuria vähän olen kaipaillut, siinä oli mm. se kalenteri ja historiajuttu. Tässä nykyisessäni ei kalenteria ole, en ole ainakaan löytänyt.

sepeteus

Juha
18.05.10, 18:52
Kiitos kaikille kyselyymme osallistuneille. Yhteensä teitä oli 1,100!

Palaamme tuloksiin Sukutieto -lehdessä sekä tietysti tällä forumilla.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

admin
26.05.10, 09:05
Törmäsin vahingossa vastaavaan tilastoon Ruotsista - joulukuu 2009. Tässä tulokset.

http://slaktforskarbloggen.geneanet.org/public/Scandinavie/Suede/Blogg/2010/BildSl_ktProgram2009.jpg