PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Dubbelrytt. ifr Mustalax


PäiviKL
26.04.10, 09:36
Kuinka kova ratsumies tällainen oli?

Eräs mustetahra vei minut till Karislojo, josta löysin vähän nuorempaa sakkia.

Sitten etsin 23.12.1785, 82 vuotiaana haudattua gla soldat enka ja rotfattig Malin Jöransdotterin kastemerkintää:
dubbelrytt. ifr Mustalax Axel Carlsson ja Qp Maria Mattzdr tytär Malin oä 16.9.1703

Näin tämä usein menee, että jääkin sitten pähkäilemään tuota Jöransdotteri merkintää:
vuosiluvut sopivat mainiosti, mutta patronyyminimet eivät.

On varmasti monia, jotka jonkun tällaisen dubbelryttarin ovat "tavanneet", vai kuinka?

PäiviKL

Sörman
26.04.10, 10:25
Olisikohan kyseessä dubbleringsryttare? Siis kaksinnusratsumies eli niin sanotun kaksinnusrykmentin ratsumies (vai sanottiinko niitä tuohon aikaan rakuunoiksi?). Tämmöisiä kaksinnusrykmentteja oli käytössä Suuren pohjan sodan aikaan.

PäiviKL
26.04.10, 10:52
Ehkäpä näin todella onkin. Minulle nämä sotilaat ovat aika lailla hämärän peitossa. Voi olla että joskus voisi yrittää penkoa militariarullista hänen uraansa.

Ensin on toki varmistettava että hän todella on tuon Malinin isä, josta Malinista tuli sitten soldaatti Lars Lönbergin vaimo ja Abrahamin äiti, joka Abrahan vihittiin erään Lisa Wikstedtin kanssa Kiskossa, joista tuli sitten minun isovanhempieni isovanhemmat. Vai jäiköhän tästä jotain välistä pois?

Tämän Lisa Wikstedtin isä oli Kiskon pitäjän puuseppä Isaac Wikstedt.
On varmaan monia jotka tuntevat kuin omat taskunsa nämä Kiskon Orijärveltä lähteneet käsityöläiset.

Minulle näiden kanssa seurusteleminen on ollut varsinainen seikkailuretki. En edes ollut (tai muistanut, hmm) tiennyt, että Kiskossa on ollut Orijärven kaivos. Nyt olen kaukolainannut ja lukenut kirjan "Kopparkungen, Handelshuset Björkman i Stockholm 1782-1824" niin tiedänpä senkin.

PäiviKL

P. Pihlman
26.04.10, 19:24
Kuinka kova ratsumies tällainen oli?

Eräs mustetahra vei minut till Karislojo, josta löysin vähän nuorempaa sakkia.

Sitten etsin 23.12.1785, 82 vuotiaana haudattua gla soldat enka ja rotfattig Malin Jöransdotterin kastemerkintää:
dubbelrytt. ifr Mustalax Axel Carlsson ja Qp Maria Mattzdr tytär Malin oä 16.9.1703

Näin tämä usein menee, että jääkin sitten pähkäilemään tuota Jöransdotteri merkintää:
vuosiluvut sopivat mainiosti, mutta patronyyminimet eivät.

On varmasti monia, jotka jonkun tällaisen dubbelryttarin ovat "tavanneet", vai kuinka?

PäiviKL

Mitä tarkoittaa "patronyymit" eivät? Malin on merkity syntneeksi oäkta.
Onko isä Jöran olut tiedossa? Axelhan hän ei ilmeisesti ole.

P. Pihlman