Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuorma-auto, merkki ja rekisteritiedot?
Hei!
Haluaisin tietoja vanhasta kuorma-autosta. Mietin mikä on auton merkki, mitä numerot auton sivussa merkitsevät ja mistä saa auton rekisteritietoja (jos saa)?
Kuva otettu heinäkuussa 1945.
Oven merkintöihin löytynee selitys täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapo
:) Jaska
Heikki Koskela
25.04.10, 20:00
Huomenna saatte varman tiedon automerkistä ja vuosimallista, kun tapaan asiantuntijan.
Veikkaisin itse Ford mallia ennen 1940 (1938?) Lyhyt cab-over-engine -mallinen auto. Tuo pyöreä jäähdyttimen säleikkö viittaa Voorttiin.
Hasse
Heikki Koskela
26.04.10, 09:16
Huomenna saatte varman tiedon automerkistä ja vuosimallista, kun tapaan asiantuntijan.
Lupasin liikaa!
Jokainen tuntemani "varma asiantuntija" antoi eri vastauksen kuvassa esiintyvästä automerkistä. Aloittivat Renaultista ja päättyivät "Kempsuun" (GMC). Väliin mahtui mm. Ford Thames, jota auto kyllä muistuttaa.
Yksi Vapon autoja ajanut vanha (80+ v) suhari sanoi tietävänsä, että Vapolla oli vain yksi nelivetoinen malli käytössä ja se oli Kempsu. Kuvassa oleva auto on kyllä selvästä 4-vetoinen. Mutta nokka ei kyllä ole Kempsun nokka.
Yleinen mielipide alkoi kallistua "Tempsiin" eli Fordin englantilaiseen malliin. Jos rekisterinumeron voisi tulkita oikein, niin sittenhän asia selviäisi tuotapikaa.
Seppo Niinioja
26.04.10, 11:37
Tässä myös VAPOn historiaa: http://www.vapo.fi/fin/haku/index.php?id=569 . Kuorma-autoja on ollut enimmillään yli tuhat. VAPO-nimi on tuttu lapsuudestani ja olen saattanut tuollaisen nähdäkin, mutta kun olen vasta 70-, en muista. Firman olemassaolo yhä tuli vastaan yllättäen, enkä muista sitä nykyisen risupakettikeskustelun yhteydessä nähneeni.
Kysyisin VAPOsta, jonka arkistoissa saattaisi olla vielä tiedot kuorma-autoista, ehkä myös tuosta VAPO-234:stä, mikä lienee yksilöllinen numero VAPOn omassa luettelossa.
Voisit kokeilla myös Helsingin kaupunginkirjaston Kysy mitä vain -palvelua, http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/ .
Automuseoita on Suomessa paitsi navetan takana myös useita sisätiloissa. Luulisi jonkun siellä löytävän kuvankin samanlaisesta automobiilistä.
Terv. Seppo N.
Vapoa minä arvelinkin, tuo firmahan aikoinaan kuori turvesoita.
Täytyy kysellä Vapon numerolla jos ei muuten selviä. Auton omistustiedot sekä tiedot itse autosta.
Itse "oikea" rekisteri tarkan tihruumisen jälkeenkään ei oikein ole varma.
Se mitä sain siitä selvää oli A:512...viimeinen numero 9 tai voi yhtä hyvin olla 3. Valtion autohan se vaikuttaisi olevan - päättelen noista numeroista.
Odotellaan niiden asian tuntijoiden kommentteja.
t. Ulla
Heikki Koskela
26.04.10, 14:07
Korjauksen korjaus. (Alkaa muistuttaa poliitikkojen muistia).
Asia vaivasi minua ja kävin näyttämässä Vapon entiselle kuskille (80+ v) kuvaa ja hän kertoi kuvan esittävän Saksassa tehtyä Fordia. Vuosimalli jäi vielä hämäräksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole nk. Reinin Ford. Hän tunsi yhden paikallisen auton omistajan jolla oli kyseinen malli käytössä. Nämä Fordit olivat nelivetoisia.
Katsoppa tätä. Samasta autosta on kuvia paljonkin. Keulan kallistus ei ole aivan sama, mutta muuton näyttäisi kaikin puolin samalta. Ikkunatkin aukeavat samalla tavalla alareunasta.
http://auto.howstuffworks.com/1930-1939-ford-trucks9.htm
Heippa!
Otin yhteyttä VAPOon ja kertoivat siellä, että heidän arkistot eivät yllä noin kauas. Joitakin kuvia heillä on ja saisin mennä sinne niitä katselemaan.
No, minulla vaikuttaa olevan lomalla kiire kun pitäisi matkata moneen arkistoon, Helsinkiin, Hämeenlinnaan, Mikkeliin ja Vapon arkistoon Jyväskylään.
Seuraavaksi yritän ajoneuvorekisterikeskusta... voi olla vesiperä. Tietty voisi kokeilla vielä mobilisti.fi (olikohan se noin). Kuten tiedätte auton merkki ja omistussuhteet kiinnostavat....taisi kyllä olla valtion omaisuutta. No tietty oliko kuskina silloin nuo Matikaisen pojat.
Tutkin tätä siksi kun Matikaisen pojat myivät kuorma-auton 1948 - sitä Amerikkaan, Brasiliaan, menoa varten. Toivottavasti he eivät myyneet omiin nimiinsä VAPOn autoa.
Kyseinen reissuhan päättyi onnettomasti tuonne Ahvenanmaan pohjois(luoteis)puolelle Getaan. VALPO oli perässä ja jahtasi joitakin matkustajia. Siis se pieni kaljaasi Verna lähti rekisteristä poistettuna, vailla riittävää taitavaa miehistöä, yöaikaan ja raskaaseen puulastiin lastattuna hämäyksen vuoksi sekä myrskyä vasten purjehtimaan. Verna oli purjelaiva, joka oli varustettu apumoottorilla.
Minullahan hakusessa lisäksi näitä Matikaisten vaimoja ja morsiammia. Kuvat heistä http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=10368.
Näyttää kovasti Ford COE vm 1939. Katso linkin kuvaa.
http://www.autogallery.org.ru/k/fa/39forV8COE_KI.jpg
t. Raspi
Ja vielä:
http://www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Motor_Vehicles/USA/Ford/Ford_COE_1939/ford_coe_1939.html
Kyllä se taitaa olla Ford COE 1939.
Auton merkki on varmaan oikea mutta näissä meidän kaikissa kuvissa kori on erilainen. Keula on pysytmpi ja peltien saumoissa on eroa. Voisi kuvitella että vuosimalli ei kuietnkaan ole tuo 1939
Melkein väittäisin kuitenkin että kyseessä on tämä:
Ford V 3000 A
http://www.autogallery.org.ru/k/f/forG198TWA_V3000A_BVV.jpg
Keula on oikean mallinen ja muutoinkin täsmää enemmän.
tv Pekka
Seppo Niinioja
28.04.10, 16:14
Lupasin liikaa!
Jokainen tuntemani "varma asiantuntija" antoi eri vastauksen kuvassa esiintyvästä automerkistä. Aloittivat Renaultista ja päättyivät "Kempsuun" (GMC). Väliin mahtui mm. Ford Thames, jota auto kyllä muistuttaa.
Yksi Vapon autoja ajanut vanha (80+ v) suhari sanoi tietävänsä, että Vapolla oli vain yksi nelivetoinen malli käytössä ja se oli Kempsu. Kuvassa oleva auto on kyllä selvästä 4-vetoinen. Mutta nokka ei kyllä ole Kempsun nokka.
Yleinen mielipide alkoi kallistua "Tempsiin" eli Fordin englantilaiseen malliin. Jos rekisterinumeron voisi tulkita oikein, niin sittenhän asia selviäisi tuotapikaa.
Tyhmä kysymys väliin: Mistä sen nelivetoisuuden näkee? Pienestä tapistako etuakselissa?
Niin, minä en ole asiantuntija tässä asiassa. On tosi mukavaa kun löytää näitä ihmisiä, jotka opastavat asioissa. Minun on uskottava mitä muut sanoo. Isäntäkin sanoi oitis auton kuvaa katsoessaan, että se on nelivetoinen.
Kyllä minä tietokoneita yms. tunnen, mutta automaailma on jäänyt vähemmälle. Kaikkea ei ehdi opetella. Tietouteni autoista on aika vähäistä.
Kyllä minä aikoinaan öljyt ja renkaat vaihdoin, samoin kaikenlaiset nesteet mitä auto sisällään piti. Sytystulpat ym. eivät olleet ongelma. Kiitos siitä osaamisesta kuuluu isälleni. Hänen mielestään myös naisten tuli osata perusasiat.Tosin nykyisin ei enää kovin kummosia pysty näihin nykyautoihin itse tekemään.
Lada oli hyvä opettelu väline siinä asiassa. Nykyinen Volvoni pistetään piuhojen päähän ja katsotaan mikä vaivaa.
Heikki Koskela
28.04.10, 17:14
Tyhmä kysymys väliin: Mistä sen nelivetoisuuden näkee? Pienestä tapistako etuakselissa?
Jos tarkastelet etupyörien välissä olevaa tilaa, huomaat edestä katsoen hieman oikeassa nk perän eli tasauspyörästön kotelon, joka on periaatteesa samanmuotinen kuin takapyörien välissä oleva (joka kuvassa näkyy myös).
Siitä lähtee sitten vetoakselit, joista ainakin oikeaan etupyörään liittyvä näkyy kohtalaisen selvästi.
Puskuri on "tuunattu" koska autolla on ajettu talvella myös lumiauraa.
Seppo Niinioja
28.04.10, 17:16
Niin, minä en ole asiantuntija tässä asiassa. On tosi mukavaa kun löytää näitä ihmisiä, jotka opastavat asioissa. Minun on uskottava mitä muut sanoo. Isäntäkin sanoi oitis auton kuvaa katsoessaan, että se on nelivetoinen.
Kyllä minä tietokoneita yms. tunnen, mutta automaailma on jäänyt vähemmälle. Kaikkea ei ehdi opetella. Tietouteni autoista on aika vähäistä.
Kyllä minä aikoinaan öljyt ja renkaat vaihdoin, samoin kaikenlaiset nesteet mitä auto sisällään piti. Sytystulpat ym. eivät olleet ongelma. Kiitos siitä osaamisesta kuuluu isälleni. Hänen mielestään myös naisten tuli osata perusasiat.Tosin nykyisin ei enää kovin kummosia pysty näihin nykyautoihin itse tekemään.
Lada oli hyvä opettelu väline siinä asiassa. Nykyinen Volvoni pistetään piuhojen päähän ja katsotaan mikä vaivaa.
Näinhän ne tekee arvauskeskuksessakin :D: Pojilla on kyllä kuorma-auton ajokortitkin, vanhemmalla ranskalainenkin, mutta ei minulla.
Auto Saksassa valmistettu Ford Köln. Puhekielessä "Reininhoppa"
VAPO 234 - Vapo = Valtion polttoainetoimisto ja 234 Vapon oma numerointi autokalustolle. Auto Ford Köln
Valtion Polttoainetoimisto vasta si energian saatavuudesta sotien jälkeen. Valuuttaa Suomella ei ollut kaiken tarvittvan öljyn ja kivihiilen ostoon, joten turvauduttiin puuhun.
Autoistakin oli kova pula ja isä kertoi sodasta päästyään olleensa Lapinniemen Puuvillatehtaassa auton apumiehenä ja heidät (auto, kuljettaja sekä apumies) oli "luovutettu" lauantaipäivinä VAPO:lle ja he ajoivat halkoja Suinulasta Tampereelle teollisuuden energiaksi. Ennen Vapon ajoja he olivat olleet ajamassa armeijan varusteita lähiympäristön varikoille.
Suinulan asema soveltui ilmeisesti paremmin tavarajunien purkauspaikaksi, kuin Tampereen asema joka oli henkilöliikenteen käytössä?
http://www.autogallery.org.ru/k/f/forG198TWA_V3000A_BVV.jpg
http://http://www.autogallery.org.ru/k/f/forG198TWA_V3000A_BVV.jpgFord V 300A (G198TWA)
1943-1944 4x4 3ton. 758 units 80b/w
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.