PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Perheikkunan toiminta


Käppi
19.04.10, 10:35
"Kaksoisnapsauttamalla henkilöä tietokantaikkunassa tai graafisessa ikkunassa avautuu perheikkuna, joka esittää perhetiedot graafisessa muodossa ja sisältää henkilön perheen, vanhemmat ja isovanhemmat." Lähde: Sukuohjelmisto 2004 pikaopas

Perheikkunassa voi tutkia perhesuhteita graafisien kaavioiden avulla. Monesti tulostusta varten näitä kaavioita täytyy hieman muokata, joka tapahtuu yksinkertaisesti näitä "henkilölaatikoita" vetelemällä.

Yksi ominaisuus on kuitenkin aiheuttanyt itselleni suunnattomasti harmaita hiuksia. Nimittäin mikäli järjestelee suurempaa perhekaaviota A4-paperille sopivaksi ja kesken kaiken vahingossa sattuu kaksoisnäpäyttäneeksi jotain kuviota, niin ikkunaan avautuu ko. henkilön oma perhenäkymä ja ilmeisesti millään tavalla ei pääse edelliseen näkymään ja tehty työ meni hukkaan eli koko laatikoiden siirtely on aloitettava alusta. Joskus olen joutunut tekemään tätä uudestaan ja uudestaan monia kertoja, koska varsinkin kannettavantietokoneen kosketushiiri on sellainen, että se tulkitsee sormen painalluksen helposti kaksoisnäpäytykseksi.

Olisiko tähän jotain apuja? Eli kuinka estää näkymän siirtyminen toiseen perheeseen? Voisiko näkymän lukita jotenkin?

kaila
19.04.10, 22:04
Hieman ongelmallisia nuo kannettavien sisäänrakennetut hiiret voivat joskus olla. Suosittelen langattoman hiiren hankkimista. Minulla on Logitechin sellainen ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen. Sen USB-osakin on niin pieni ettei paljoa törrötä ulos läppäristä.

Tuplaklikkaus aloittaa tosiaan uuden perhenäytön jolloin edellinen tyhjennetään.

Voit luoda vastaavan kaavion Graafiseen ikkunaan jolloin tuplaklikkauksella ei ole tuollaista merkitystä. Sehän vaan luo perhenäytön mutta ei koske graafista näyttöä muuten ja graafista näyttöä voidaan peruuttaa.

Graafisen näytön perusteet löytyvät myös samaisesta pikaoppaasta - uskoisin.

t Kaarle Kaila