PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nauhurit??


artturi
18.04.10, 21:36
Hei onko tänä päivänä mynnissä enää missään nauhureita? Jos on minkälaisia ovat onko ihan perus ja minkä hintaisia? Kaikki tieto kelpaa.

Terv. Arttu

jponsi
18.04.10, 22:22
Kun kysyt asiaa tällä forumilla niin arvaan, että tarvitsisit nauhuria sukututkimustarkoituksessa esim. haastattelujen tallentamiseen. Jos näin on, niin suosittelen sanelukonetta. Googlaa hieman niin saat joukon sanelimia erilaisissa hintaluokissa.

Itse olen erittäin tyytyväinen Olympuksen WS-550 sanelukoneeseen. Mikrofoni on riittävän herkkä ja keskustelut saa nauhotettua sujuvasti. Siirrän tallenteet tietokoneelle (sanelin sisältää USB-liittimen) jossa puran/kuuntelen ne ja taltioin.

Olen tallentanut vielä elossa olevien vanhempien sukupolvien tarinoita. Lupa tallentamiseen pitää tietenkin kysyä ennen haastattelua.

Tuulakki
18.04.10, 22:31
Itse olen luopunut hankalan sanelintyyppisen C-kasettinauhurin käytöstä, koska äänitystä ei kovin helposti saa tietokoneella käsiteltävään muotoon. Se maksoi v. 2005 noin 50 euroa. Mutta - ehkä uudemmat sanelimet ovat jo fiksumpia.

Mitä jos harkitsisit ostaa äänittävän MP3-soittimen? Se on muistitikun kokoinen ja sopivan lyhyiksi tehtyjä (esim. alle 10 megaa) äänityksiä voi lähetellä myös sähköpostina ja kuunnella uusimmissa soittimissa ja tietokoneella ilman lisävarusteita. Lisäksi siihen voi siirtää samanlaisia tiedostoja muualta. Vaikken itse osaa, eiköhän tiedostoja voi myös muokata tietokoneella. Kysele myyjältä.

Ostin itse sellaisen viime lokakuussa, maksoi 63 e ja kunnollisine kuulokkeineen ja niiden jatkojohdon kanssa vielä alle satasen. Äänentoiston tason jokainen määritelköön itse. Oma MP3:ni toimii puheen äänityksessä mielestäni tosi hyvin.

kkylakos
19.04.10, 11:07
Jos on uudempi kännykkä malli niin kannattaa tarkistaa paljonko sen äänitykseen mahtuu muistiin. Puhelun äänitys omalla puhelimellani ei ollut onnistunut idea, sillä äänityksestä tuli jatkuvasti äänimerkki, joka kuului kummallekin osapuolelle.

Antti Järvenpää
19.04.10, 11:25
Nykyaikainen digitaalin sanelukone on korvannut nauhurit ja näistä yleensä saa nauhoituksen digimuodossa tietokoneeseensa.

Aika kattava otos tällaisista laitteista löytyy esim. http://www.pixmania.com/fi/fi/audio/sanelukone/19/4/categorie.html Suomalaisella kirjakaupalla on myös lajitelma erilaisia laitteita myynnissä. Parhaimmillaan näitä laitteita käyttää jopa artistit omien tuotostensa äänittämiseen.

Juha
19.04.10, 11:42
Lisäksi vähänkin hintavammassa kännykässä on aina ääninauhuri, jonka taso on ihan riittävä tallentamiseen.

Ja se kännykkä on varmaan aina mukana, niin ei tarvitse hankkia mitään uutta


Juha

Maisa
19.04.10, 14:58
Minulla on pieni (kännykän kokoinen) ja erittäin kevyt sanelin Olympus VN-4100PC ja siihen on mahtunut jutustelua (erityisesti opiskelujen osalta) niin paljon, että kattoa en ole saavuttanut (muistaakseni noin 200 tuntia). Helppo kuunnella joko sen kautta tai siirtää tietokoneella. Kun löytyisi vielä ohjelma, joka muuntaa sanllun tekstin kirjoitetuksia suoraan, niin oisin tosi tyytyväinen.

artturi
19.04.10, 18:47
Hei.
Kiitoksia kaikille tiedoista. Tuo sanelukone kuulostaa mukavalta laitteelta. Minkä hintaisia itsellänne on? Näyttää olevan hinta 40€-150€. Kännykkää en viitsi kokeilla koska itsellä se yleensä hajoaa käytössä ja sinne menivät nauhoitukset. :)

Terv. Arttu

Maisa
19.04.10, 19:45
Minun sanelin taisi kolmisen vuotta sitten maksaa 70 euroa.

Antti Järvenpää
19.04.10, 21:35
Yleensä näissä laitteissa pätee, että kalliimmalla hinnalla saa paremman äänen tason. Lisäksi laitteissa on erilaisia äänen laatutasoja, siten että huonoimalla laadulla saa nauhoitusta pisimpään. Hintaerot tulee kaiketi lähinnä mikrofonien laatutasosta ja muistikapasiteetista.

Aivan halvinta ei kaiketi kannata valita ja jos haluaa sellaisen laitteen, joka kelpaa artisteille saa siitä maksaa useamman sata euroa.

Itse olen käyttänyt saneluun tuollaista Maisan mainitsemaa laitetta (muutaman kympin arvoinen laite), jonka äänen laatutaso pisimmillä nauhoitusajoilla riittää saneluun ihan hyvin, mutta ei oikein kunnolla haastatteluun.

Mikko-
21.04.10, 21:50
Itse ostin viime vuoden lopulla Olympuksen sanelimen, johon mahtuu muutamia kymmeniä tunteja äänimateriaalia. Sanelimessa on kaikenlaisia säätöjä, mutta en ole perehtynyt tarkemmin, kun olen vähemmillä säätelyillä tullut toimeen. Hintaa tälle laitteelle oli noin 70 euroa.

Nyt huomasin viime kerralla kun aioin nauhotella haastattelua, että sanelin oli jäänyt kotiin. No kaivelin vähän puhelinta ja sieltähän löytyi nauhuri. Laatutaso oli lähes sama kun edellä mainitussa nauhurissa, joten kannattaa todellakin tarkistaa puhelimen sovellukset. Nykyisin taitaa olla kaikissa "vähän enemmän" maksavissa puhelimissa vakiovarusteena äänitys-sovellus.

Mikko

Juha
21.04.10, 22:04
Alle satasen nokialaiseen saa kahden gigan muistikortin, johon mahtuukin sitten puhetta talteen kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja - mukana tulee yhden gigan kortti

Vähän arvokkaammissa malleissa on tuki jopa 16 gigan korteille, jolloin todennäköisesti asiat loppuvat ennen muistin loppumista - ellei sitten satu törmäämään vaikka Arhippa Perttuseen. Arhippahan lauloi Lönnrotille arviolta kolmanneksen koko Kalevalasta



Juha

artturi
26.04.10, 06:12
Kiitos kaikille tiedoista. Näyttää siltä että moni suosittelee puhelinta. Omassani on kyllä jonkinlainen nauhoitin. Mutta ei ota ääntä kovin hyvin.
Pitää katsella mitä mistäkin nyt pyydetään :)

Terveisin Arttu